|
Tunisien - klädsel för kvinnor
|

2005-12-30, 11:40
|
|
|
Tunisien - klädsel för kvinnor
Jag ska snart åka iväg till Tunisien med mina döttrar, 16 och 18 år gamla.
Är det någon som vet hur det är att röra sig på gator och torg som svenska kvinnor?
Att man behöver anpassa sin klädsel kan jag förstå. Men till vilken utsträckning? Kan man ha jeans? Måste man ha huvudduk? Kan man ha linne? Kan man gå ut på kvällen? Är det säkert att åka taxi?
|
|
|

2006-01-03, 10:59
|
Reg.datum: dec 2005
Rykte: 0
|
Hej,
Jag har inte varit i just Tunisien, men rent allmänt skulle jag tro att det inte är jättestrikt. Det beror nog på om ni ska besöka de vanliga turistmålen, eller åka ut på egen hand. Rent allmänt skulle jag säga att jeans (och andra byxor) är OK, kjol som går under knät och t-shirts med ärmar är OK men inte shorts och linne.
Om ni inte ska besöka moskeer kan jag inte tänka mig att det är krav på huvudduk.
|
|
|

2006-01-12, 04:41
|
Reg.datum: jan 2006
|
Inte längre så
Som kvinna bör man tänka på att kanske inte gå i korta kjolar eller bikini när man går på stan... Inte för att dom bryr sig så mycket just på turistorterna längre (Sousse stad tex). Har ju vant sig vid turister. Gå ut på kvällen kan göra... fast nöjeslivet är begränsat. Tycker nog att man kan känna sig säker (sunt förnuft, undvika mörka gränder). Taxi finns det gott om och kostar inte så mycket. Taxameter ska finnas i bilen. Eller gör upp om priset innan.
|
|
|

2006-02-08, 23:20
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Katta
Om ni inte ska besöka moskeer kan jag inte tänka mig att det är krav på huvudduk.
|
Nej, det är inte krav på sjal i tunisien. Klä er med sunt förnuft helt enkelt. Gå inte omkring med bikini i stan eller medinan (det gör man ju inte i Sverige heller).
I Tunisien kan man endast besöka en moské om man är muslim.
|
|
|

2006-02-23, 18:01
|
|
|
Re: Tunisien - klädsel för kvinnor
hej,ska du åka till turistområdena så behöver du inte tänka så mkt på hur du klär dig...men man behöver ju inte klä sig utmanande...tunisier är vana vid turister.Åker du till storstäder så bör du tänka på att inte ha jätte kort kjol kanske...
lycka till!!
|
|
|

2006-03-10, 14:06
|
|
|
Jadu...
Jag var i Sousse förra november, och jag rekomenderar inte det för "unga tjejer". Jag själv är 16 år och blev så sur på killarna/männen där. Man kunde inte ens sitta på stranden utan att de kom och satte sig bredvid!Inte kul! Man kunde inte ens tänka på att ha "lite" kläder på sig, och fast man hade långa byxor och lång tröja kände man sig avklädd, eftersom de glodde som bara den!
Så jag tycker att ni ska vara beredda på det!
|
|
|

2006-08-15, 16:17
|
|
|
klädsel
Hej! kom hem ifrå tunisien igår. Man kan visst gå runt i shorts och linne. Det gjorde jag. Men var beredda på att man får höra kommentarer och visslingar efter en. En sa tex till mig - how are you babe?. Det var såååååååååå jobbigt. om ni ska in i medinan så ha gärna på er långa kläder. tex lång kjol och långarmad tröja. strunta i hr ni ser ut det ät bättre det än att få blickar i medinan. man får blickar ändå men kanske inte lika många. Ha gärna solglasögon på så får de ingen ögonkontakt. det blir bättre efter någon dag då bryr man sig inte längre. Man kan gå i shorts om det är varmt men då kan man få ett antal blickar. Ha det gött. ps ta med medicin mot turistmage. alla jag pratade med fick nämnligen det ds
|
|
|

2006-08-30, 20:22
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 5
|
Jag klär mig likadant i Tunisien som jag klär mig hemma en varm sommardag. Shorts och linne går hur bra som helst! Jag klär mig iofs aldrig i några minishorts eller minilinnen, men ''vanliga'' kläder funkar!
Klart man får kommentarer! Men jag funderar, hur kan en kommentar som ''How are you babe'' vara sååå jobbig? :?
Mitt tips är att inte stanna och titta på saker om man vet att man inte vill köpa något.
Mvh, Sofia
|

2010-07-05, 22:58
|
Reg.datum: jul 2010
|
bättre att vara för försiktig.
med tanke på religionen dom har där så kan många som bor där anse det obehagligt eller upprörande om man klär sig för ''tunt'' ungefär som att många här i Sverige skulle tycka det var obehagligt om någon kom naken till en icke nudiststrand. vist är de vana vid turister men om man tex söker på internet (som man kan göra) så säger de flesta att man precis som i Indien inte ska gå i linnen, tröjor som visar axlarna och som någon nämnde förut gå i kjolar, shorts över knäna. detta kan man ju göra som man vill med men genom att helt enkelt kanske bara ha en T-tröja istället för ett linne så kan man undvika fler jobbiga kommentarer och uppröra en del av invånarna, väljer man ett linne får man som sagt stå ut med kommentarer och ibland lite på trängande typer. eftersom att Tunisen har varit ganska oroligt den senaste tiden och det fins en lite större rik för tex kiddnappning eller rån, risken är inte så stor men jag skulle ändå råda dig att inte låta dina döttrar gå ensamma på tex fester för risken fins och de har ju inte heller samma kvinnosyn som i Sverige.
|
|
|

2010-07-06, 12:24
|
Reg.datum: jun 2007
|
har varit i Tn flertal ggr o ALDRIG någonsin behövt tänka på hur jag har klätt mig.
OK ska man in i en moske så är det en annan sak men som vanlig turist,. Nä!
Tvärtom så upplever jag att fler o fler tunisier klär sig i linnen o shorts precis som turisterna.
Tn är inte ett sådant strikt muslimskt land som många andra länder
|

2010-07-07, 20:44
|
Reg.datum: dec 2006
|
Har även jag vart i Tn. en hel del under flera års tid, bott där, jobbat, och levt och även som chaterturist o som förstagångsbesökare, själv och i sällskap .
Gått i gränder, mörka sådana, bakgårdar osv. osv...Känslan av trygghet e större i Tn. än Sv...
Och jag har nog aldirg heller tänkt på hur jag klär mig, ok i moske, som cappicio säger men inte direkt annars.Har jag vart utanför turistorten så kan jag av respekt för lokalbefolkningen ha på mig en tshirt o kjol, men dock ej långärmat....men att ngn sagt åt mig att ej ha de o de...nope inte en gång!!!
har jag endast använt i Tn. under vintertid då det vart pga. kallare väder, inget annat.
Sousse är en turistort där de är vana vid turister, klädsel och även tn, brudar klär sig lite mindre nu än för flera år sen så det har blivit mer likt västerlandet och Tn. är inte ett strikt arabland.
Så oroligheter mm. jag vet ej riktigt var du "fåret shawn"har fått det ifrån??
Menar polisen har respekt i Tn. o det e inget man vill beblanda sig med o helst av allt slippa undan...Det är totalt högre straff där än här o en tunisier vill som sagt ej beblanda sig med polisen...
Men som sagt man använder sunt förnuft, tillfället gör tjuven som man säger...
Sen generellt så tn. är ett muslimskt land, svar ja. men att dra alla muslimer över en kam kan jag ej skriva på, då alla muslimska länder ej e lika...
Och kommentarer eller ej...de får du ändå skit samma vilka kläder du har på dig...så e de i Tn..och på måpnga många andra turistplatser världen över ...
Sen vet jag ej men "fåret shawn"har du själv varit i Tn. ngn gång??
Verkar lite som att du ej har det...men jag kan ha fel...
|

2010-07-08, 11:27
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 3
|
Män behöver också stajla till sig lite. Man kan väl inte gå omkring och se ut hur som helst..
Här är några passande outfits i الجمهرية التونسية:
|
|
|

2010-07-08, 21:20
|
|
Hehe den mittersta va ju bäst
Sen kan man fundera lite på om och hur många ggr. mr. Ben Ali blivit lite"skönare" i ansiktet hehe...Men HAN skulle onekligen behöva en omstyling !!!
Lite off topic detta me3n men vad göra lite kul måste man väl ha hehe...
|

2010-07-09, 12:22
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 3
|
Ja, jag hittade inte någon bra bild på den där fantastiskt snygga blågrå vardags-jalabiyya (eller vad man ska kalla den). Har inte direkt någon själv. Varken bild eller dräkt. Borde nästan köpa en, har ju tänkt göra det sedan länge.
Den här hittade jag iofs, men jag gillar inte bilden..han ser ju minst sagt skeptisk ut :-)
Sen är det ju stor skillnad på hur det såg ut i Tunisien för 100 år sedan och idag. Den här klassiska något exotistiska, men vackra bilden eller bild på väldigt vacker människa visar ju inte hur kvinnor klär sig idag, mer än till brud/bröllop. Men det är väl någon festutstyrsel som "berber-kvinnan" har på sig?
De flesta människor i Tunisien klär sig sekulärt. Även om de är troende muslimer. Alltså det finns inga stränga samhälleliga klädkoder eller regler.
|
|
|

2010-07-09, 22:53
|
|
Jag kan tänka mig att dessa byxor e väldigt sköna o ha på sig även i hettan 
Damen du hade med är en av den traditionella klädnad på kvinnans utstyrsel under ett bröllop, på vissa platser i Tn klär man sig ungefär sådär fortfarande då man ska gifta sig.
De byter ju klädnad ett par ggr. under hela bröllops festen som varar i ngr, dagar...
Har en del bilder från olika bröllop men de (eller dess släkt )halshugger mig väl om jag ej maskerar de som e med hehe.... o de vill man ju ej bli
Sen för berberkvinnan e de mer en typ långklänning med långa ärmar man använder sig av där nere i landet.Vintern e den lite tjockare tyg sommaren svalt tyg...olika färger..
Ska ta ett foto på en sån o lägga in kan va lite kul kanske...
uff uff de känns verkligen out of the way detta men men ...klädsel i ett annat land dit man reser kan ju va intr...allafall i mina ögon
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|