ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-21, 22:12

sandren

Nykomling
sandren är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Hjälp oss med råd om dricks!
Hej!

Vi (min man och jag och våra tre barn) ska åka till Tunisien i sommar och bo med all inclusive på hotellet Marhaba Royal Salem Beach.

Vi var där för två år sedan och hade fått uppmaningen från reseföretaget att inte ta med en massa pengar eftersom det var all inclusive så allt är så bekvämt och allt ingår! Men väl där så var personalen inte särskilt trevlig i restaurangen eller vid poolen, vi fick vänta LÄNGE på att få dricka till måltiden, fick inga madrasser till solstolarna osv. Vi var ändå väldigt nöjda med våran semester, så nu åker vi dit igen och försöker göra "rätt" den här gången!

Men nu är det så att vi inte vet hur man gör när man ger dricks. Det är ju så ovant när det inte kommer "naturligt" när man betalar notan, eller lämnar till städarna. Snälla hjälp oss. Hur mycket? Hur ofta? När? Vem i personalen? Och som sagt nästan det viktigaste: hur???!

Tacksam för svar!

/sandren
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 12:09

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Visst är det lite trist höra att personalen ej va riktigt lika trevlig som mot andra som dricksade..men men...
Personligen tänker jag så här, är personen i fråga värd dricks? Får jag god service(vilket jag iof. alltid får känns de som) är det trevlig personal som ger de lilla extra, tar de tid att få de jag vill ha, osv...
Oftast så är det den ev. receptionisten(om jag e på hotell mer sälla nuförtiden)taxichaffisen som har tn. taxameter på, de inne på restauranger tunisierna äter,fikar på,strandkillarna.en del av dem..Sedan städerskorna brukar jag lämna småpengarna jag har , lite godis,ngn liten shampo flaska(miniatyr) pennor eller liknande...
Så visst är det svårt de där behöver ju inte alltid va pengar heller MEn generellt ca 10% kan man ge i dricks...
Men en sak förundrar mig, ni väljer all incl....varför de??
Tycker man missar så otroligt mkt då man väljer all incl.!tec.den tn. maten, folk,man ser ej landet och missar en hel del i samhället, omgivningarna, om man bara häckar på hotellomr...
Sen behöver ni ej ta med massa pengar att släpa på, utan använd kort istället att ta ut då o då med, Inte betala nu men ta ut pengar funkar alldeles utmärkt! Tn. valuta är ju in/ut försel förbud på så ta ut casch direkt istället på plats. Inte växla i sv. till euro sen växla vidare bara dumt
Hoppas er resa blir fin allafall nu denna gång trots den va ok förra gången o byt från all incl. tycker jag allafall :) men de en smaksak ju...

Gammal 2012-01-22, 14:49

sandren

Nykomling
sandren är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Hej jane och tack för dina synpunkter!

Vi väljer all inclusive därför att det känns skönt att barnen bara kan springa och hämta dricka när de blir törstiga. Och så slipper vi lägga tid på att hitta restauranger och välja mat flera gånger om dagen, det blir så mycket enklare på det sättet när man reser med barn. Vi åker på den här semestern för att vi vill vara säkra på att vi ska kunna sola och bada och ta det lugnt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8