ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-17, 12:40

Johanolzon

Nykomling
Johanolzon är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Standard Tåg och båt till Tunisien. Hur?
Hej. Någon som vet hur man tar sig med tåg och eventuellt båt till Tunisien?

Försöker av miljöskäl att undvika flyg om det går. Kanske vet du någon resebyrå som hjälper till med detta, har egna erfarenheter/tips eller känner någon som brukar resa med tåg. Alla tips välkomna ...

Johan
Svara med citat

Gammal 2011-12-18, 14:23

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Det går båtar från Sicilien och lite andra ställen. Det är nog det bästa. Går även båtar från södra Frankrike.

Tunisia Ferries 2012
Italienska Statens Turistbyrå - Med tåg
Senast redigerad av El Menchia den 2011-12-19 klockan 11:37.
Svara med citat

Gammal 2011-12-19, 11:40

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Det är ju inte raka spåret precis.. Och billigt lär det inte heller bli. Men jag har själv funderat på båtvägen. Och det vore väl inte så dumt att åka tåg heller. Synd bara att det är så dyrt - det borde vara billigare än flyg.
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 00:47

Johanolzon

Nykomling
Johanolzon är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Standard
Ja, kanske att 3-4 veckor blir i kortaste laget för en sån resa. I alla fall om man ska köra den tur och retur.

Håller med, väldigt märkligt att belöningen för att man försöker resa miljömässigt hållbart blir att man får betala 5-10 gånger mer än den som flyger och skiter i miljön.

Johan
Svara med citat

Gammal 2011-12-20, 12:45

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Johanolzon Visa inlägg

Håller med, väldigt märkligt att belöningen för att man försöker resa miljömässigt hållbart blir att man får betala 5-10 gånger mer än den som flyger och skiter i miljön.
Vi hade en intressant diskussion om just miljöbiten i en annan tråd, men vill bara flika in att speciellt i den delen av världen så gör du miljön mer skada genom att åka tåg och båt än att flyga, dock finns det många vinklar på tänket och hur man räknar, men tyvärr har det blivit mode i "miljötänk" där man räknar att bil och flyg = avgaser och dåligt och tåg = el som är rent... Stämmer om man pratar på mellanstadienivå, men elen måste produceras någonstans...

*edit* Såg att det var samma person som postade *edit*
Svara med citat

Gammal 2012-02-07, 22:17

marhaba2012

Nykomling
marhaba2012 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Lightbulb Svar till Tåg och båt till Tunisien. Hur?
Jag brukar köra genom tyskland Schweiz ibland österrike till Genova i norra italien och ta båten där till tunis.
Enkelt att köpa biljett på plats,men som någon tidigare sa så är den båten inte billig.
Jag åker oftast hela sommaren så då är det värt det,men inte direkt tur o retur.
Jag Kör alltid själv,men har ibland sällskap i bilen.
Rekomenderar dig att ha någon medpassagerare.
Det är en lång resa ensam,men visst går det.
Glöm inte att ta rejäla pauser.
När jag har barnen med på resan så är det picknick bad och upptäcktsfärd på vägen.
KUL o SPÄNNANDE!
Svara med citat

Gammal 2012-03-30, 08:48

akobbi

Nykomling
akobbi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard
Man kan också ta båt från Civitaveccia (Rom) den brukar vara billigare än från Genova. Tror att rederiet heter Grimaldi.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8