Citat:
Ursprungligen postat av Månsken
Hur lång tid tar det att skicka brev till Tunisien? Finns det nåt sätt som går extra fort?
Sen undrar jag om någon har skickat en inbjudan till någon tunisier och hur det i så fall gick? Någon som vet får gärna förklara vad dossiernummer är och hur man får tag i det. Måste man skriva med det i inbjudan?
|
Att skicka brev mm. till Tn. tar allt mellan ngr. dagar - ca 2 v.Sen beror de lite på var i landet de bor. Är det ex. Sousse tar de lite kortare tid pga postgången är mer välutvecklad där.
Är det ute på landet kan de vara lite si o så med...
Extra fort kan du få det fram via express eller om du vill kunna spåra de sänd rek...
Inbjudan till turistvisa ska du/han lämna till fi. ambassaden i Tunis. Därefter tar de i bästa fall ett beslut , men är de osäkra på om mannen skall stanna kvar olovligt i Sv. så sänds de vidare till sv. ambassaden i Algeriet, då tar de lite längre tid...DOck ett par v. tar de i bästa fall
Turistvisat är det ett för komma på besök eller ett för att komma hit o stämpla in putt? då det är lite skillnad på dessa 2 så är det lite olika saker osm krävs
MEn utgår från att det är besöksvisa...
Sedan i ansökan skall du skriva med en personlig inbjudan till din man(?, vän?),sedan hur han skall försörja sig udner tiden i landet dvs. sv. o är det du som ska stå för fiolerna så ska även du skicka med inkomstuppgifter där det påvisas att du kan försörja honom(kontoutdrag räcker).Är det han själv som står för fiolerna så ska han kunna uppvisa arbetskontrakt eller kontoutdrag, arbetskontraktet är viktigt då de är emr en "säkerhet"på att han kommer att åka tillbaka till Tn.
Sedan planerat datum av/hemresa, bekräftelse på bokad bilj. måste med, han måste ha en
reseförsäkring tecknad.
Sen kan en "garanti eller intygan " vara på sin plats där du garanterar att han kommer att återvända tillb. till sitt land då turistvisat gått ut..en gång så var vi tvungna att skriva med en sån, har även hört andra som vart tvungna att ha denna garanti , för de trodde ej att mannens bror skulle återvända till Tn

men tji fick de han åkte tillbaka hehe....
Detta visa utfärdas max 3 mån.(om jag ej minns tokigt) o man kan inte söka om Putt från Sv. utan måste göras fr hemlandet. I Fi. kan man söka om det direkt i Fi...
Hm. nu vet jag ej om jag missat ngt. kan va så men men fråga på isf.
Lycka till med allt :

))