ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-24, 05:50

89'an

Nykomling
89'an är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Lightbulb Resa till Tunisien (Sousse) ensam
Är 21 år och flyger ner till Tunisien antingen 29 juli eller 5 aug.

Har aldrig varit i Tunisien innan och undrar vad man kan hitta på där ensam???

Vad kostar kamel turer där nere? Finns det nått annat roligt än o rida kamel? typ tälta med beduiner ute i öknen?

Vilket hotell skulle ni rekomendera, och varför? Kaiser Hotell eller Hotell Houria Palace.

Är det säkert att gå omkring på stan/marknaden ensam? Inte massa skumma araber som vill kidnappa en?

Kan man köpa en Thawb och gå omkring med den på stan utan att nåra Araber flippar?

Hur är det med stränderna där nere? Är folk "packade som sillar" eller finns det gott om plats?

Hur länge räcker ca: 6000 kr? 1 vecka 2 veckor?

Första gången jag drar ner ensam så det känns rätt så nojjigt men vill gärna testa på nått nytt . Antar att man hittar ett gäng där nere man kan umgås med men vad jag ha läst så är det ju inte direkt ett fest ställe så om nåra/nån ska dit samma datum som mig så kan ni ju höra av er om ni har lust!
Senast redigerad av 89'an den 2011-07-24 klockan 05:55.
Svara med citat

Gammal 2011-07-24, 09:34

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Låter inte helt fel de att åka till Tn. själv sommar, varmt,god mat osv. osv...
Nu vet jag inte om du e kille eller tjej(något säger mig att du e kille...) men ensam tjej kan få lite av tjoande , tjimmande o visslande efter sig, bestämmt men vänligt visa nej tack m handen eller säg...
Hur länge ska du stanna där? Hur fastnade du för just Tn.
Det kommer vara lugnare i Tn. då du åker eller de börjar allafall ngn dag efter du kommit ner(om du åker 29/7)då Ramadan börjar i början av aug.
MEn intr . land med mycket att ge o se

Har åkt själv oxå ett flertal ggr. funkar bra, man kan åka på utflykter som bolagen ordnar dock tycker ja om att göra dessa själv så jag tar hellre en louage eller tåg o ser mig om på egen hand.
Alla utflykter mm. körs trots Ramadan bara att man tänker att runt en viss tid på kvällen är det matdags o då får Tn. äta så de kan bli uppehåll precis då o trafiken strax innan mat är stressig då alla vill hem till matdags

Skulle jag vara du skull jag ta mig en tur till södra Tn. där öknen finns o ev. tälta med dem.
Man kan ta sig till Douz, öknens port där man kan finna trevliga personer att åka till öknen med...Sedan finns självklart de arrangerade turerna men inge som jag tycker e vidare trevligt...utan uppskattar att resa själv...
En tun till Tunis huvudstaden kan jag rek. fint o se o strosa runt i

Ang. hotell så bor jag sällan på hotell då jag är där sen KAiser har jag bott på tidigare, dock länge sen så vet ej om de samma fortf. men då va de helt ok, personal trevlig, hjälpsamma,snälla, ställer upp osv...sen maten kikade jag på då en gång tyckte de skau va intr. se deras mat oxå...men tyckte att den va tråkig så de blev mat ett par gator därifrån ) på ett inhemskt ställe...
Men läget är ju detsamma fortf. o de helt ok...

JAg talar för mig själv nu ang. säkerhet, har som sagt rest själv o många ggr. promenerat själv på stan, bakgator, torg, marknaden osv. aldrig råkat ut för ngt....så jag kan säga att de är säkert.
Sedan efter revolutionen har jag även rest själv o lever än så )

Att araberna kidnappar en...var har du fått de ifrån ? nej då oroa dig icke för de...samma sak med Thawb, varför skulle de flippa ur?nej då de ingen risk, de ju ett skönt plagg att gå i luftigt i värmen då de rek. kommer vara varmt då du åker dig
Tvärtom kan jag tycka man kanske får mer respekt då man går i "deras"plagg...

Hur är det med stränderna där nere? Är folk "packade som sillar" eller finns det gott om plats?
Stränderna är långa, fina med pudersand o man kan hitta strand som knappt en person på ...
Men nu under Ramadan kommer du se mer tn. ute på stränderna under kvällstid. då man fått äta...men dagtid kan de va lite mindre med tunisier allafall...
sen turister finns de ju dock inte som packade sillar vilket är skönt!!!
Man kan välja vilken strand som helst inte bara hotellets så de rätt nice o promenixa åpå stranden o softa

6000 räcker gott i 2 v. för en person i tn. de är ett billigt land att leva o bo i , väljer man dessutom de mindre turistiska platserna så ännu billigare

Sedan möter man klart personer därnere som man kan hänga med men iof e de rätt nice resa ensam oxå )

Gammal 2011-07-24, 12:34

89'an

Nykomling
89'an är inte uppkopplad

Standard
Kille såklart !

Tror det blir 1 vecka inte säker än... men tänkte boka biljetterna idag.

Ärligt talat så är jag inte sugen på världens festar ställe utan något mer lugnare där man kan sätta sig ner för en stor o stark lite då o då o bara njuuta!

Därför valde jag Tunisien, tror jag...

Är resturangerna/marknadena osv öppna normala tider under ramadan? Tänker inte svälta ända tills kvällen för deras skull haha.

Skönt o höra det där med thawben, alltid velat köpa en sån! ( lever en liten Arab inuti mig )

Måste man betala nått för en solstol och parasol?
Svara med citat

Gammal 2011-07-25, 06:41

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Som jag misstänkte att du inte va tjej hehe....Men även om du e kille så kommer du säkerligen få ett o annat erbjudande om sällskap. Trots sexköp inte är lagligt i Tn. så förekommer de. Män som säljer sig till män, män som säljer sig till kvinnor osv. Så tacka inte o ta emot all erbjudande du får av trevligt sällskap.
Sedan en grej till, de lokala guiderna, dvs. oftast killar som kommer fram till en o vill visa exvis Medinan, rundtur på stan, eller om du letar efter ngt. så vill de visa dig att hitta dit...
Gå inte de , då de oftast vill ha ne summa för att de guidat dig, de framkommer ej från början utan sen då de visat dig eller tagit dit till kusinens affär eller butik, eller vännens eller så är de inkastare till jobbet...
tänk på de då du strosar runt i Tn

Hur har de gått , bokat biljetterna än? Frågar du mig så anser jag att en v. är för lite 2 v. kan va ok, men gärna ännu längre de mer som ett andra hem för mig så där kan jag bo istället hehe...

I din längtan efter att ha o se ngt annat än bara festande,m håll igångande o partajande så är Tn. ett bra val!
Det är inte direkt en partyplats men visst kan man göra de som man vill oxå men inte i samma utsträckning som andra medelhavsländer . Sedan är det ej så turistexploaterat som de flesta andra länder kring Medelhavet.

Restauranger är öppna som vanligt på turistorten, så svälta ihjäl dig behöver du ej vara orolig för de som kan vara är att man ser fördragna fönster(eller insynsskydd)för att inte tunisierna själva ska bli frestande av mat o dryck, sedan ställer vissa in sina bord , stolar pga denna anledning. Sedan är det mer lugnt på gator o torg mkt. folk kan va ute. men att de är med sina fam. endel.
Sedan om du beger dig till mindre turistexploaterade inhemska omr. så kan man märka att de mer eller mindre stängt på många ställen men där turisten finns så är det öppet.
Sen framåt kvällen så öppnar allt även där
Marknaden (Medinan)är öppen även under Ramadan. Lite slöare säljare som säljer då de ej får äta, dricka, då solen står på himlen, eller till kvällen ...
Rätt fachinerande o se då de dags för äta, då alla ätit så blir det ett myller av folk på gator o torg, familjer tillsammans glada o lyckliga..har du turen att bli inbjuden till en fa,. så tacka ja de verkligen en grej som e så mysig )

Solstolarna är gratis på den stranden där hotellet tillhör oftast.
Inte alltid men många ggr. är det så.
MEn sen kan man själv välja strand o ta en annan som inte är hotellets då kostar de lite. Vet att vissa kör fulknep o säger att de bor på de hotellet stranden tillhör så får de gå gratis ändå...
Men de inte så dyra. kostar runda 4 dinar stol, parasoll,(ca 20 skr)/dag så de inga pengar kan jag tycka

Låter som att du kommer passa in i de tunisiska samhället med din lilla arab inuti dig hehe....
Bara man kommer med öppet sinne o humor,man har inte de försvenskade i sig dvs. att allt ska vara som i Sv. så kommer du komma långt med det!

Gammal 2011-07-25, 14:19

89'an

Nykomling
89'an är inte uppkopplad

Standard
Varför just män? Trodde Islam förbjöd homosexualitet.

Tack för tippset kommer antagligen se lite lost ut när jag går omkring i Sousse hehe. Ett lätt offer! Hur säger man nej tack? ska man vara aggresiv eller lägger dom av o tjöta på en om man säger ifrån på ett mildare sätt?

Bokar nog en resa på 2 veckor idag, dumt av mig dock att det blev så sent med bokningen för nu kostar det billigaste hotellet 10.000 Kr för 2 veckor dvs Kaiser.

Kör gärna det där fulknepet på stolarna, tycker inte det är värt pengarna. Inte så att dom kollar upp att man bor på hotellet? Sist jag o nåra polare var i Grekland fick vi punga ut som mest 4 euro per stol för en hel dag.

Är det långt till stranden från Kaiser? rekomenderar du nån strand? Gillar sandstränder!

Hur är det med taxi osv? Är ganska bekväm av mig ibland när det gäller transport hehe. pris per/km?
Svara med citat

Gammal 2011-07-27, 07:31

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Hm...ser att jag formulerade mig galet i senaste inlägget...
Mena förståss att homosexualitet är förbjudet enligt islam.
Inte sexköpet i sig är ej förbjudet utan homosexualitet är det och man kan åka in i fängelse om man blir påkommen.
Därav många tunisier sett en biljett till europa genom att vara ihop, gifta sig med en gayturist sedan lämna in ansökan om tillstånd att komma ut ur landet just pga. förföljelse...som de säger...

Säger nej gör du bestämt inte velande för då ser de dig som en lätt turist att tjäna pengar på.
Du kan oxå visa nekande med handen, DE brukar de förstå allafall...ngn gång har jag råkat ut för ngn tjaftig säljare o sagt nej tack, o visat nekande m handen, funkat

Sedan kan de köra mkt med fulknep (de oxå hehe) de frågar dig vad kosta .....(obegripligt påhittat ord!)så man stannar självklart o frågar va e de?? då börjar de sälja ....
Men de gäller ju bara vara med o inte gå på allt som man tänkas kan höra

2 v. e helt perfekt att vara i Tn. själv stannar jag gärna lite längre ändå
Kaiser är ett mindre hotell känt för att ha mycket ungdomar o ospec. hotell många ggr. med vänlig personal. Helt ok mellanhotell tycker jag
Inte långt från stranden,kan de va ett par 100m.man tar till hö. direkt sedan följer vägen nedåt, förbi rondellen så e man vid havet.
Tar du sedan till vä. upp direkt fr. hotellet,o vid korsningen till vä. ingen så är du i inhemska kvarter fortsätt bförbi mack, över en bro sedan är du i ett område där de kryllar av tn. vardagen. hehe...de tycker jag absolut du ska prova , du verkar va en person som gillar de
Annars kan du ta en avstickare till hö. på vägen ned till stranden ngn dag, så kommer du till de tn. kvarter...

Kasier har en egen strand, men som sagt man kan välja...nja rek. o rek. tycker nog att de flesta stränder är lika vissa har lite mer service än andra på stranden. Men för övr. så är de snarlika..
Du som gillar stränder kommer TRIVAS som fisken i vattnet :) strand så långt ögat når, du kan promenera till förbannelse om du vill hehe....
De kollar ej hotellet du bor på på stranden. vill du ha lite lugnare så åk till Kantaoui, samma fulknep där.MEn kolla in hotellets namn bara innan så du ej säger fel hotell...

Taxi är billigt i Tn. vet ej om de finns km. priser egentligen men de torde finnas, dock kolla så taxametern är på alltid så de ej lurar dig...Ett fulknep de kör med, taxametern trasig...vänd på klacken så vips funkar den !
"best price for u" e inge du ska gå på utan du förlorar alltid på de priser...dock inte många millim men ändå...

Sträckan mellan Sousse - KAntaoui är ca 1,5 mil går på ca 3 dinar dvs. 15 skr. så de är inte dyrt
Sedan taxi i stan, förövrigt så är det ej dyrt.
Hoppas du får en bra resa ned sen!!

Gammal 2011-07-27, 12:55

89'an

Nykomling
89'an är inte uppkopplad

Standard
Tack för allt!

Kommer bli sjukt spännande att dra ner dit själv

En sista fråga hur är det med solkrämer där nere, är dom dyra som satan som i Grekland 20 euro/burk?
Svara med citat

Gammal 2011-07-28, 00:13

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Köp solkräm i Sverige vettja. Rekommenderar - pamparam /REKLAM\ - Eucerin Creme-Gel 25 >> OBS! Creme >>>[GEL] ska det vara. Bästa solkrämen. Den är mycket bra och kladdar nästan inte. Eucerin 25

6000 spänn i Tunisien kan man ju klara sig i tre månader på fö.. :-)
Svara med citat

Gammal 2011-07-28, 21:43

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Välkommen tillbaka mr El M !!!!
Kul o se dig här igen hehe..var har du hållit hus?
Ang. solkrämer så är de ej dyra i Tn. att köpa, deras inhemska är inte alls dyra.Sen rek. Mr El M en del andra som kan köpas i sv. så de funkar oxå Sedan de importerade e lite dyrare typ i Sv. ungefär lite billigare kan jag tycka dock inte på turistzoonerna .
Supermarkets, shoppar i de inhemska butikerna där kan du handla. Bra priser, bra utval personal osv...
Tror nig att din resa kommer bli helt ok ! Du får delge oss din berättelse sen ska bli spännande o se va du tycker!!

Gammal 2011-07-29, 14:15

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Välkommen tillbaka mr El M !!!!
Kul o se dig här igen hehe..var har du hållit hus?
I en liten stuga, med vedspis och kamin, bland annat :-)

En sak till angående solkräm - snåla i alla fall inte med solskyddsfaktorn. Det handlar om hur länge man kan vara i solen. Och under 25 skulle inte jag rekommendera. Solbrun/röd blir man. Det är inget man behöver bekymra sig över, men bränna sönder huden är mer bekymmersamt..
Svara med citat

Gammal 2011-07-29, 14:57

89'an

Nykomling
89'an är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

I en liten stuga, med vedspis och kamin, bland annat :-)

En sak till angående solkräm - snåla i alla fall inte med solskyddsfaktorn. Det handlar om hur länge man kan vara i solen. Och under 25 skulle inte jag rekommendera. Solbrun/röd blir man. Det är inget man behöver bekymra sig över, men bränna sönder huden är mer bekymmersamt..
Får se vad jag hittar där borta. Tänkte inhandla ett par sandaler och nåra sköna badbyxor på plats, antar att det är samma kvalitet på badbyxer där nere som här?

Vill tillägga att Detur har varit försenade med sina biljetter som jag skulle fått idag. Men det löste sig, för när jag ringde dom så sa dom att jag bara behövde boknings nummret vid incheckningen

Blev lite nojjig eftersom jag ska flyga idag men det löste sig som sagt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8