ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-03, 14:29

marialenny

Medlem
marialenny är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard Njuter av Sousse!
En dryg vecka har gått av semestern. På fredag lämnar vi Tunisienför Sverige igen. Lite korta intryck för intresserade;
Vi bor påall inclusive Palm Marina i Kantaoui. Första gången för oss och vi brukar inte gynna den sortens hotell samt att vi gillar att bo enkelt ochupptäcka ny mat och kultur när vi reser. Nåväl med bägge barnen med, varav en med Asperger så kändes det ok.
Var hamnade vi då? I Kantaoui på ett stort, tjusigt om än något bedagat hotell. Lite slitet, men med stora pooler, vid stranden samt stora rum.
Det tog några dagar att finna sig tillrätta...vart äter man bäst, när, bokningar av massage etc.
Servicen är ok, inte mer. Trots att vi dricksar så tar det tid, man glöms i bland osv. Ingen fara.
Däremot måste jag nämna ryssarna (även om jag ogillaratt uttala mig generaliserande om ett folk) som utgör 80% av de boende på detta hotell.
De talar ingen engelska alls, pekar bara, säger inte tack, tränger sig samt grisar med maten. Inte kul att se! Jag förstår deras historia, att de är nya som turister osv. Trots det har jag svårt att acceptera sådant.
Maten är ok. Inte mer. Mycket mat och en hel del att välja på, men jag som gillar kryddstark mat kletar Harissa på allt...
Deturs info var inte kul. Hutlösa priser på utfärder, unga guider utan franskkunskaper eller särskilt insatta i fakta. Mycket reklam för "deras" restaurangersamt många antydningar om hur "farligt" det var att göra saker själv...
Åkte till Tunis och upplevde avenyn där kravallerna rasat. Fortfarande spänt och avspärrningar med taggtråd och militärfordon på gatan.
Sousse verkar som vanligt. Ökenturerna är inställda som vi misstänkte pga närheten till Libyen.
Lite färre turister på gatorna.
Allt som allt är vi nöjda. Återkommer senare med ny fakta.Dags för ett dopp...

Maria
Svara med citat

Gammal 2011-07-03, 15:31

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Riktigt kul att läsa er uppdatering av er resa
Lite reaktioner på din berättelse ang. maten. du kletar Harissa på allt , har ni provat på att äta utanför hotellet, i snabbmatställena, elelr de tn. restaurangerna? Där tunisierna själva äter..
Lite svårt att hitta dessa i Kantaoui, men ta er in still Sousse fär hittar ni de..

Äch angående Deturs uppmaningar att vara försiktiga med egna turer, visst de bra att vara uppmärksam men att inte göra det själv, de en myt kan jag tycka för de är ett helt annat att göra saker på egen hand o uppleva .
MEN o andra sidan så Deturs gider vill ju tjäna pengar de med, så de klart de vill sälja sina utflykter...
Sedan att de är unga o kanske inte har fakta med sig i bagaget,,, tyvärr är de oftast så att de anställs för mycket unga personer just som guider för att de är en billig arbetskraft o de bryr sig inte så mkt. om löner mm. Sedan har de oftast inge som binder dem i landet de kommer från, så de är en enkel match för ett bolag..
MEn att de inte kan så mkt. kan jag hålla med om, de tycker jag är vansinnigt då en guide ändå skall vara den som vet mest o kan inf. om allt i landet man besöker...

Ska bli spännande o läsa fortsättningen på er resa sen ) o SIMMA LUGNT!!

Gammal 2011-07-04, 14:16

marialenny

Medlem

Standard Instämmer
Hej!

Visst äter vi utanför hotellet och gärna i Sousse på mindre ställen med riktig genuin mat som smakar mycket. Här på hotellet är räddningen att kleta Harissa på allt ;-)
Jag är som du skriver fullt införstådd med Detur och andra bolags affärsmetoder och delvis utnyttjande av ung arbetskraft som arbetardelvis på provision. Synd är det likväl samtidigt som jag tyckte att deras ton var värre nu än för några år sedan då vi var här sist. Trist.
Det jag gillar med Sousse är attturisterna inte är i majoritet som man nästan kan uppleva det på andra orter kring Medelhavet.
Vi besökte delar av Sousse (Hammam) där det var fantastiskt fint. Fiskmarknad/slaktare/loppis allt i ett. Kvinnornas röda sjalar och vardagsliv.
Vilket lugn!
Att ta tåget är också enkelt och spännande. Saknar som sagt Saharaturen, men vill inte chansa då vi har barnen med.
Påminnelse till alla igen ang taxameter. Utanför hotellen står taxibilar vars taxametrar går fortare. Orka gå en bit tills vägen och stoppa en i stället.
Må väl alla!
Nu är det dags att svepa en Mojito;-)

Njuter i fulla drag av värmen.
Svara med citat

Gammal 2011-07-07, 20:57

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Jo där kan jag hålla med om att det var "bättre förr"med Deturs guider nu är det j som sagt mer yngre o oerfarna guider som kanske aldirg satt sin fot i Tn. som ska dessutom guida o veta mer om landet än vad turisten gör ...
En gång råkade jag faktist ut för en guide som skulle veta mer än "turisten"mig dvs. (hehe fast jag kanske inte e direkt en turist som de vill stöta på för att slippa få de verka dumma hehe) För hon va så säker på sin sak o verkade inte gilla mig från första sekund, så jag ställde på henne med en MASSA frågor om ditten o datten, systemet o allt...
hm...behöver jag nämna att hon blev tyst till slut o så fick jag alla andra turister till mig med en massa frågor hehe...
Kanske lite elakt men som man blir bemött så kan man bemöta kan jag tycka i vissa fall...

Hammam, mena du Hammam sousse? de fint där men trist att de så utbyggt med hotell o annat som ej fanns där förr...men tur att de bevarat sin charm ändå Tn...
Sedan har ni lite tid över så knalla ner till fiskehamnen tidigt på morgonen, så får ni uppleva ngt som är vardagsliv i Tn. fiskebåtarna kommer från havet med sin fångst från natten, där kan man köpa fisk hel färsk fisk!!!!
Håller med om att ta en liten promenix så blir taxin billigare
Hoppas er resa vart bra!!! spänd på att höra mer

Gammal 2011-07-10, 13:36

marialenny

Medlem

Standard Hemma
Hemma igen efter två fina veckor.
Det var inte i Hammam Sousse där hotellen/restaurangerna finns utan uppåt/inåt. Gamla kvarter med bara tunisier. Kvinnor med de röda sjalarna, pyttemoske samt marknad i liten skala. Inga turister alls. Ett fantastiskt lugn.
Få bilar samt kullerstensgator. Tyckte att de kallade kvarteren för Hammam Sousse (även jag tänker ju då på den nya delen längs vägen mellan Sousse och Kantaoui). Kanske ett missförstånd...
Det låg ca 15 min bilfärd uppåt/inåt från hammam Sousse ungefär. (Mitt lokalsinne är kass).
Det är annars helt tillräckligt att ströva runt i Sousse kvarter utanför turiststråken. Fick allt i mig en fantastisk couscous med lamm och massa annat gott...
All inclusive för sista gången!
Tunis/Kartago/Sidi Bou Said är också värt ett besök om man vill åka organiserat. Hoppas verkligen att turisterna kommer tillbaka.
Må väl alla!
Maria
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 07:47

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Härligt att läsa om er resa !!!
Känner saknaden av detta underbara land då jag läser er berättelse
Nja jag menar inte riktigt den delen av vägen mellan Kantaoui.- Sousse. Nej inte där riktigt.
Om du tänker Hammam Sousse tillhöär ju detn nya stårket som du tänker på, men sen har du Hammam Sousse, ett omr. i Sousse som är relativt stort. Från där du tänker o inåt stå med ryggen mot havet så ser du Hammam Sousse en bra bit inåt i landet....Förbi turistgatan o raggar rundan...Hehe lokalsinne e lika med 0 här oxå )
Svårt att förklara vägar osv...
Couscous e inte helt dumt där i Tn. på rätt plats till en billig peng
Sedan all incl. de har jag aldrig valt o kommer aldrig välja då jag tycker de helt onödigt då man missar så mkt av det Tn. köket o upplevelser då man har all incl...
Hoppas verklgien oxå att turisterna kommer tillbaka snart till detta underbara land!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8