|
Tunisien i allmänhet och Shoppingen i Tunisien i synnerhet?
|

2011-06-27, 00:01
|
Reg.datum: aug 2010
Rykte: 0
|
Tunisien i allmänhet och Shoppingen i Tunisien i synnerhet?
Hej på er..
Jag och min fru funderar på att sticka utomlands i höst och ha det lite varmt och skönt och slippa det här ..... landet!
Förra året var vi i Turkiet, första gången vi åkte själva, och nu funderar vi på att åka iväg med barnen och hennes äldsta lillebror på en sista minuten vecka 36...
Vi har nu kollat runt lite på olika resebolag och hittat Tunisien som ser otroligt vackert ut och hotellen ser riktigt fina ut och barnanpassade.. (Dom vi kollat på!)
Men nu är det så att jag, mannen i huset  , inte bara åker för att få sol, värme och bad (vilket är ett stort plus för sig då jag älskar det också) utan även för att shoppa.. 
På dom sidorna jag har googlat fram nu så ser det ut som, och jag får den uppfattningen, om det är mycket mattor, keramik och "skit" - sånt som jag inte är ett dugg intresserad av..  Jag är ute efter kläder och sånt där annat manligt (bara kläder..  ).. haha!
Så jag undrar i allmänhet om Tunisien i sig, vad kan man förvänta sig? Vi har tänkt att köra på All inclusive eftersom vi kommer att åka med barnen och vill slippa käka ute, visst kan vi tänka oss att prova det Tunisiska köket också. Men det underlättar att ha AI känns det som.. Och sen har jag en väldig fobi för baciller..  Så jag kommer väll behöva ha med mig en årsförbrukning av handsprit.. Men det är en annan historia!  Är det något speciellt som man bör tänka på?
Och det som jag är mest intresserad av; Shoppingen!!!
Vad kan man handla i Tunisien? Turkiet var ju som ett mindre paradis där det fanns plagiat överallt och man fick dom till riktigt bra pris efter en hel del prutande.  Finns det märkesplagiat överhuvudtaget eller är det mattor och keramik som gäller?
Ni som vart i Tunisien och känner att ni vill dela med er med svar på mina frågor, och kanske lite annat smått och gott om Tunisien, får hemskt gärna svara..
Tack på förhand...
|
|
|

2011-06-27, 13:22
|
|
Puffar och hoppas på svar..
|
|
|

2011-06-27, 23:52
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Färna
Puffar och hoppas på svar.. 
|
Puffar en gång till..
|
|
|

2011-06-28, 09:17
|
Reg.datum: dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Färna
Puffar en gång till.. 
|
Hehe vet ej var alla tunisienfantaster tagit vägen :?? men de klart, ute o lapar sol kanske o ev tar sig en eller 2 resor till Tn. e ju mkt möjligt  )
Tn. i allmänhet är ett fint land att åka till,sol, strand, bad, shopping , billig o god mat osv. osv.
Tn. på tuiristzonerna e fint o rent, tänkte på din bacillskräck hehe...men då man ger sig utanför turistzonerna så kan Tn. upplevas som ett land som kanske inte e sådär superrent i jämförelkse med sv. MEN o andra sidan är det det som är charmen med de hela kan jag tycka istället för ett stilrent turist plastigt ställe...
Maten är god o billig så att ta er utanför er Al. är ett att rek. för er!Och prova på det tn. köket, personligen anser jag att de kanske lättare att få magsjuka osv. på ett All I. hotell pga. maten som kan ligga framme i timmar innan den äts upp av hungriga turister , istället för att få maten tillagad på plats utan att den legat framme ett tag....
Men de smaksak, sen är det lätt att hitta matplatser i Tn.
>Så för din fobi skull kanske de ett bättre alt. att välja bort all incl...? kan jag tycka...
Var i Tn. hade ni tänkt er?
Kantaoui är ett komplex uppbyggt för turismen, där det är fint, visst men inte det riktiga Tn.
Hammamet är detsamma,
Sousse är storstad med mer valmöjligheter i mat, shopping osv. billigare o bättre i min smak.
Djerba- turistanpassat en hel del o inte direkt i min smak...
Ang. shoppingen så finns mkt plagiat i tn. såsom i Turiket . Ska ni handla så rek. först att kika priser första dagarna sen handla o pruta av bara attan!
Finns mycket kläder, krims krams , turistgrejer osv. i Medinan(pratar om sousse nu menfinns även medinor på de andra orter jag nämnde, dock ej Kantaoui)där e de ta sig till Sousse o shoppa.
I Medinan o överallt där det ej finns prislappar så prutar man , o e du bra på de så får du mkt. bra priser
Sedan tips då ni åker taxi, be om taxametern, då de många ggr."pajat"o inte funkar men då väljer man en annan taxi, så vips så kom den att fungera hehe...
Taxi e billigt i Tn. sedan finns bussar, lilleputtetåg o häst o vagn(ngt. jag ej rek.)
Sedan att resa lite runt kan jag rek. det är det värt att se det verklgia Tn. o inte turistens Tn. dvs. platsen där turisterna frodas på en eller ett par gator vissa på hotellen endast...
Men de smaksak va man gillar....
|

2011-07-01, 02:21
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av jane
Hehe vet ej var alla tunisienfantaster tagit vägen :?? men de klart, ute o lapar sol kanske o ev tar sig en eller 2 resor till Tn. e ju mkt möjligt  )
Tn. i allmänhet är ett fint land att åka till,sol, strand, bad, shopping , billig o god mat osv. osv.
Tn. på tuiristzonerna e fint o rent, tänkte på din bacillskräck hehe...men då man ger sig utanför turistzonerna så kan Tn. upplevas som ett land som kanske inte e sådär superrent i jämförelkse med sv. MEN o andra sidan är det det som är charmen med de hela kan jag tycka istället för ett stilrent turist plastigt ställe...
Maten är god o billig så att ta er utanför er Al. är ett att rek. för er!Och prova på det tn. köket, personligen anser jag att de kanske lättare att få magsjuka osv. på ett All I. hotell pga. maten som kan ligga framme i timmar innan den äts upp av hungriga turister , istället för att få maten tillagad på plats utan att den legat framme ett tag....
Men de smaksak, sen är det lätt att hitta matplatser i Tn.
>Så för din fobi skull kanske de ett bättre alt. att välja bort all incl...? kan jag tycka...
Var i Tn. hade ni tänkt er?
Kantaoui är ett komplex uppbyggt för turismen, där det är fint, visst men inte det riktiga Tn.
Hammamet är detsamma,
Sousse är storstad med mer valmöjligheter i mat, shopping osv. billigare o bättre i min smak.
Djerba- turistanpassat en hel del o inte direkt i min smak...
Ang. shoppingen så finns mkt plagiat i tn. såsom i Turiket . Ska ni handla så rek. först att kika priser första dagarna sen handla o pruta av bara attan!
Finns mycket kläder, krims krams , turistgrejer osv. i Medinan(pratar om sousse nu menfinns även medinor på de andra orter jag nämnde, dock ej Kantaoui)där e de ta sig till Sousse o shoppa.
I Medinan o överallt där det ej finns prislappar så prutar man , o e du bra på de så får du mkt. bra priser
Sedan tips då ni åker taxi, be om taxametern, då de många ggr."pajat"o inte funkar men då väljer man en annan taxi, så vips så kom den att fungera hehe...
Taxi e billigt i Tn. sedan finns bussar, lilleputtetåg o häst o vagn(ngt. jag ej rek.)
Sedan att resa lite runt kan jag rek. det är det värt att se det verklgia Tn. o inte turistens Tn. dvs. platsen där turisterna frodas på en eller ett par gator vissa på hotellen endast...
Men de smaksak va man gillar....
|
Tack så mycket för ditt svar!
Ja, man vet aldrig..
Det blir med AI om det blir något, vi har två barn (6 och 1 år) och att ha valmöjligheten att välja och slänga och välja om är rätt så skön om dom inte skulle gilla maten!  Men det är inte omöjligt att vi provar på det Tunisiska köket en gång  Och vi hade AI i Turkiet sist och det funka bra, min fobi är
på ett annat sätt..
Vi har reserverat på Marabout (?) i Sousse i 1 vecka!
Har du varit i Sousse? I så fall, vart ligger den där Medinan, hittar man dit enkelt? Nog kan jag pruta allt...  Angående priser och pengar, har läst att man endast kan växla till Tunisiska Dinar där och att dom inte får föras ut ur landet, stämmer det?
Med småbarn så blir det kanske inte så mycket "turistande" och uppleva Tunisien utan mer bad, shopping och avkoppling!  Men man vet aldrig vad
man hittar på.. Kan ju hända allt möjligt!
|
|
|

2011-07-01, 22:32
|
|
Jo de klart de kan va rätt skönt att kunna slänga isf. om de ej gillar maten  de ju sant...o prova ngt annat som finns...
Sousse, ja där har jag bott o jobbat så nog kan man säga att jag vart i Sousse hehe...
Medinan ligger en bit, kan de va ngn km. max..tror jag. har så svart att bedömma avstånd  men hitta dit från hotellet e lätt. Man går antingen strandgatan (där strandvägen tar slut ta till hö.)upp till Medinan, eller turiststråket med shopar dit.
De inte svårt att hitta dit, bara följa vägen ta till vä. från hotellet räknat ,sen håller man till v. så kommer man ner tills strandgatan, eller så innan nästa rondell så följer man pararellgatan till stranden så kommer man fram till en korsning, ta till hö. sen följ den förbi Sousse pakace, så e ni framme vid MEdinan.,
Det är gamla stadsdelar av Sousse somligger innanför murar. Innan ligger ett stort torg.
Gud jag e så dålig på att förklara!!! hoppas ni förstår av beskrivningen
Annars tar ni taxi dit, kostar max en .1,5 dinar...
Pengar ja de är in/utförsel förbud på valutan i Tn. dock har en o annan dinar slinkit med för mig då jag vart där hehe...så man har till nästa gång man kommer dit...
Dock såg jag faktist att ett växlingskontor växlar dinarer i Sv....>!
Men kursen är bättre i Tn. om man växlar direkt där...detta växlingskontor tar lite högre för sina dinarer...Hm...undra hur de möjligt då de e in/ut försel förbud på denna valuta...??
Att ta med sv. kr rek. jag o växla på plats om man ska växla pengar.
Annars är att rek. ett Ica kort, ta ut på plats utan uttagsavgifter de gratis uttag i utlandet.
Sen tycker jag de skönt att kunna ta ut då o då istället för springa med pengar på fickan o oroa sig att de kommer bort eller liknande...
Rida kamel kanske ni skulle göra  de tror jag barnen skulle uppskatta hehe...eller tur ut på sjön(havet) e rätt skönt!
Som du sa mna vet aldrig va som kan hända allt står öppet :  )
Ta bara med solkräm o solen är het o de kan vara riktigt varmt då ni åker den tiden så bra för er o barnen att ha kräm med er o mycket vatten ska man dricka
Önskar er en bra resa o hoppas ni ska trivas där nere precis som jag o många andra brukar göra då vi åker hehe....
|

2011-07-10, 17:05
|
|
Ja, det var så vi tänkte..  Och sen blir det säkert att man kanske går ut och käkar på någon billig restaurang på fredagen.. Tips på det kanske?
Jag kan tänka mig att man säkerligen hittar dit ändå..  Men tack för beskrivningen!!
Vad ligger Dinar i ungefär, hur mycket behöver man ha med sig? 
Tror du 3 K räcker för 2 vuxna/2 barn?
En sak till som jag kom på nu, hur lång tid är transfern mellan Enfidah (?) och Sousse?
Ja, det kan man fråga sig.. Låter skumt om det är ut-/införselförbud.. :S
Vi läste att det skulle vara högsommar där då, så vi får väll se hur varmt det är!  Men solkrämen är redan packad!!  Hoppas att det kommer att bli en bra semester!
|
|
|

2011-07-17, 19:48
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 4
|
Det finns mycket märkeskopior av varierande kvalitet. vi var där i oktober 2010 och prutade ner bla. conversekopior och edhardy skor till runt 70 skr. (vi betalade säkert för mycket ändå)
T-shirts och badshorts i massor..allt från ed hardy till quicksilver och billabong. Men rör er ner i stan... inte handla precis utanför hotellet! ni måste prova tunisisk kebab... grillspett med köttfärs, sallader såser och pommes... ljuvligt och ligger runt 12 kr. och man blir mätt! vi åker förmodligen tillbaka i oktober!! fast ni har barn.. lämna hotellet och upptäck sousse bakgator.. där kommer ni bli uppskattade av tunisierna och det är ett trevligt folk, för det mesta! Ha en underbar resa!!
|
|
|

2011-07-17, 19:51
|
|
lite mer... bered er på lång väntetid i passkontrollen!
gillar ni inte otrevliga tunisier som är oförskämda och skriker all sköns skit om man inte handlar... UNDVIK MEDINAN!
|
|
|

2011-07-17, 19:54
|
|
vi käkade ute varje dag, köpte kläder och skor och annat i mängder och drack kaffe överallt... vi bodde inte all inklusive... vi gjorde slut på 5000 kr på 2 personer under 2 veckor
|
|
|

2011-07-17, 21:07
|
|
Vad man gör av med i Tn. på en sem. är helt beroende på var man äter, vad man gör osv. o shoppar o hur pass bra man e på att pruta
Sedan äter man på tn. restaurang så gäör man inte av med så mkt. pengar på mat allafall
Sen hade ni "all incl." men för de tycker jag ni ska prova på den tn. maten
¨Medinan - ja kanske beror på lite va man råkar ut för för säljare...har aldrig hört ett enda skit skrikande efter mig eller sura miner eller ngt. sådant...
Har gått själv , med bror, man, syster, vänner,familjer i Medinan så nope inge dåliga vibbar för mig allafall...men kanske beror som sagt på bemötandet man ger o får kanske elelr så hade de en dålig dag bara  )
Ang. pengar så ta med kort istöllet så har ni de på de torra så tar man ut då o då. SOm jag nämnt förr, Ica kort e bra, inga avgifter eller ngt. i utlandet.
Jo visst är det märkligt tycker jag med in/ut försel förbudet. Trodde ej riktgt att de skulle funka växla i sv. så gjorde ett test, fick dinarer med mig ut sen...
Och passkontrollen jo de stämmer kan ta väldans tid!!! men ta det med ett leende ni e ju i Nordafrika hehe....Och ett tips är att checka in tidigt då de öppnar incheck, då får ni garanterat bra platser, sen ut till bussen som tar er från flyget till tullen. Ställ er nära dörrarna så ut snabbt så kommer ni relativt nära tullen..
Ni hade barn, så låt en springa i förväg o den andra tar ett barn od en som rusar tar den andre...o intar plats.
Sen beror de på hur många plan som landat innan oxå men allafall lite snabbare sätt att komma in ...
Med iof. så måste man ändå vänta på transfeerbussen tillalla e ombord så vilket som tid tar de allafall...men man kan avnjuta en god dryck eller bara de underbara vädret i väntan på alla ska komma ....
Avståndet mellan Enfidha - sousse är ca 45 km. har ej åkt den sträckan men transfeer då de ska in på hotell på vägen o lämna av. Men med bil tar de ca en 25-30 min. ca tid ibland snabbare har jag åkt..men som sagt bussen tar längre tid pga. olika stopp...
|

2011-07-17, 22:04
|
|
jag var inte otrevlig eller nåt alls... jag har tvärtom en mycket positiv syn på människor i allmänhet och tunisier i synnerhet... men vi smet in vid busstationen och ut igen lika fort... vi kanske kom på surputtarnas stråk
|
|
|

2011-07-18, 20:40
|
|
Hehe de tror jag ej heller att du e otrevlig  ) - så de va inte illa ment mot dig
Utan de va säkert mer en dålig dag de hade säljarna...sen då man vant sig vid folket i Medinan, + alla andra säljare på turistgatorna så kan man få automatiskt ett utseende som ser så "jag vill inte köpa"aktigt ut..
Eller så va de en blandning av surputtarnas stråk o dålig dag...
Men en stor skillnad har jag märkt då man rör sig runtkring där, att där turisterna frodas, dvs. turistgatorna, Medinan mm. där är säljarna mer säljiga än de är på ställen där tun. handlar själva..
De ställen tn. själva handlar på är mer "kika runt ta din tid, låt kunden vara kom om du vill fråga"stuket
Men de bara vänligt men bestämt säga nej tack eller visa avvisande med handen då man traskar där de mer säljiga...så har de funkat för mig allafalll  )
|

2011-07-20, 16:52
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av cinde_rella
Det finns mycket märkeskopior av varierande kvalitet. vi var där i oktober 2010 och prutade ner bla. conversekopior och edhardy skor till runt 70 skr. (vi betalade säkert för mycket ändå)
T-shirts och badshorts i massor..allt från ed hardy till quicksilver och billabong. Men rör er ner i stan... inte handla precis utanför hotellet! ni måste prova tunisisk kebab... grillspett med köttfärs, sallader såser och pommes... ljuvligt och ligger runt 12 kr. och man blir mätt! vi åker förmodligen tillbaka i oktober!! fast ni har barn.. lämna hotellet och upptäck sousse bakgator.. där kommer ni bli uppskattade av tunisierna och det är ett trevligt folk, för det mesta! Ha en underbar resa!!
|
Det låter väldigt bra lär jag säga!!  Kommer nog att trivas bra, låter det som i alla fall..  Åt vilket håll ligger stan då?  Det kanske vi ska göra, vi snackar om att i alla fall dra en måltid utanför hotellet efter det att barnen har käkat!
Citat:
lite mer... bered er på lång väntetid i passkontrollen!
gillar ni inte otrevliga tunisier som är oförskämda och skriker all sköns skit om man inte handlar... UNDVIK MEDINAN!
|
Vad menas med lång väntetid i PK?  1 timme? 2 timmar? Vi kommer ner rätt så sent..
Citat:
vi käkade ute varje dag, köpte kläder och skor och annat i mängder och drack kaffe överallt... vi bodde inte all inklusive... vi gjorde slut på 5000 kr på 2 personer under 2 veckor
|
Då borde ju vi klara oss på runt 3.000 :- för 2 v & 2 b under en vecka.. Eller ja, det beror ju på hur mycket man vill handla för!
Citat:
Vad man gör av med i Tn. på en sem. är helt beroende på var man äter, vad man gör osv. o shoppar o hur pass bra man e på att pruta
Sedan äter man på tn. restaurang så gäör man inte av med så mkt. pengar på mat allafall
Sen hade ni "all incl." men för de tycker jag ni ska prova på den tn. maten
¨Medinan - ja kanske beror på lite va man råkar ut för för säljare...har aldrig hört ett enda skit skrikande efter mig eller sura miner eller ngt. sådant...
Har gått själv , med bror, man, syster, vänner,familjer i Medinan så nope inge dåliga vibbar för mig allafall...men kanske beror som sagt på bemötandet man ger o får kanske elelr så hade de en dålig dag bara  )
Ang. pengar så ta med kort istöllet så har ni de på de torra så tar man ut då o då. SOm jag nämnt förr, Ica kort e bra, inga avgifter eller ngt. i utlandet.
Jo visst är det märkligt tycker jag med in/ut försel förbudet. Trodde ej riktgt att de skulle funka växla i sv. så gjorde ett test, fick dinarer med mig ut sen...
Och passkontrollen jo de stämmer kan ta väldans tid!!! men ta det med ett leende ni e ju i Nordafrika hehe....Och ett tips är att checka in tidigt då de öppnar incheck, då får ni garanterat bra platser, sen ut till bussen som tar er från flyget till tullen. Ställ er nära dörrarna så ut snabbt så kommer ni relativt nära tullen..
Ni hade barn, så låt en springa i förväg o den andra tar ett barn od en som rusar tar den andre...o intar plats.
Sen beror de på hur många plan som landat innan oxå men allafall lite snabbare sätt att komma in ...
Med iof. så måste man ändå vänta på transfeerbussen tillalla e ombord så vilket som tid tar de allafall...men man kan avnjuta en god dryck eller bara de underbara vädret i väntan på alla ska komma ....
Avståndet mellan Enfidha - sousse är ca 45 km. har ej åkt den sträckan men transfeer då de ska in på hotell på vägen o lämna av. Men med bil tar de ca en 25-30 min. ca tid ibland snabbare har jag åkt..men som sagt bussen tar längre tid pga. olika stopp...
|
Vi har tyvärr inte tillgång till ett ICA Kort med VISA på ..  Så vi kommer att köra med kontanter..  Ligger Dinar i ungefär 6 :- fortfarande?
Lästa i en broschyr vi fick hem nu, om att Tunisien är på väg att släppa in/utförsel förbudet och att det i framtiden kommer att gå att växla pengar i Sverige bland annat.. När broschyren gjordes vet jag inte.
Vi kommer att landa rätt så sent, så hoppas att det är lugnt där då!
Okej, det får ta den tiden det tar.. Huvudsaken är ju att man kommer fram till hotellet och får njuta lite.. Och S H O P P A !  haha
|
|
|

2011-07-20, 17:08
|
|
vi åkte med detur, jag tror vi landade halv3 tunisisk tid... jag gissar att vi stod och köade i ca 1 timme i passkontrollen, alla visum ska ju visas och pass ska stämplas. Sen gick det väl hyfsat fort i säk. kontrollen. det var segt för att det va mitt i natten och vi hade 28 grader när vi landade (i oktober)... men tunisien är underbart så det var värt det. Om ni snurrar runt i sousse..så finns det en kebabrestaurant som heter ken zemen (kanske hittar taxin dit) som har underbar mat.. där äter man kebabtallrik ( grillat kebabspett, pommes och sallad) för 12.50. Och killarna som jobbar där är supergulliga. Vi håller fortfarande kontakten trots 20 års åldersskillnad.. jag kan kolla adressen om ni är intresserade. ha en superskön vistelse.
|
|
|

2011-07-21, 07:56
|
|
Stan eller centrum ligger till vänster om man tänker att man går ut från hotellet, sedan följer vä. till strandgatan eller pararellgatan så kommer man till centrum, omr. kring Medinan kallas centrum.
Men självklart så finns butiker, shoppas på vägen oxå
Vill ni komma till inhemska kvarter så tar ni till vä. direkt efter hotellet, sedan vid rondellen till hö. o följ den sedan upp fram till en mack, där till vä. förbi ett hur med blå fasad eller va de fönster minns ej...där hamnar ni inhemska kvarter  SÅ det är ej längre bort än en kortis promenad  ) Där hittar ni även matställen att pröva på de Tn. köket . sedan är dcfessa ställen kanske inte alltid så flachiga som turistställena.Kan bestå av ett eller ett par bord, stolar eller typ snabbmatställen men räds inte då utan testa!Ni kommer ej att ångra er.
Nu tror jag jag o cinde_rella skrivit lite om fel flygplats  ) vi mena förståss Mir inte Enfidha...FÖr visst va de där ni landade tycktes jag läsa...
På Enfidha har jag inte upplevt sådär jättelånga köer som på Mir...
Men man vet aldrig då de massa flyg som landar o de körs mer o mer på den flygplatsen...
Tn. dinaren är inte såvitt jag vet med undantag för det sätllet jag testade på där jag fick tillb. dinarer...(dock ej frisläppt men växlad på ngt vä...) släppt än allafall men de funderar säkert på de som du säger....
Icakortet med Maestro tror jag funkar utmärkt i Tn. om man har de, annars funkar ju pengar som du säger..Man kan även då använda uttagskort i Tn. vilket jag rek. att ta ut då o då istället för att ha en större summa pengar att hålla reda på...
Kort som MAstercard, visa, maestro mm. funkar . Men att betala med kort tycker jag man ska skippa utan bara ta ut i uttagsautomater...
Hoppas ni får en rikgt fin resa ned o att ni kommer uppskatta Tn. som många av oss andra gör !!!
|

2011-07-21, 08:08
|
|
sorry
jag menade monastir ja
|
|
|

2011-07-21, 20:12
|
|
hehe de gjorde jag oxå förut men nu e de utrett :  )
Dinaren ligger på ca 5 * så om man tänker pris *5 så har man priset i skr.
|

2011-07-23, 01:44
|
|
Citat:
vi åkte med detur, jag tror vi landade halv3 tunisisk tid... jag gissar att vi stod och köade i ca 1 timme i passkontrollen, alla visum ska ju visas och pass ska stämplas. Sen gick det väl hyfsat fort i säk. kontrollen. det var segt för att det va mitt i natten och vi hade 28 grader när vi landade (i oktober)... men tunisien är underbart så det var värt det. Om ni snurrar runt i sousse..så finns det en kebabrestaurant som heter ken zemen (kanske hittar taxin dit) som har underbar mat.. där äter man kebabtallrik ( grillat kebabspett, pommes och sallad) för 12.50. Och killarna som jobbar där är supergulliga. Vi håller fortfarande kontakten trots 20 års åldersskillnad.. jag kan kolla adressen om ni är intresserade. ha en superskön vistelse.
|
Okej, har läst längre ner att ni pratade om en annan flygplats!  Hoppas det inte är så på Enfidha..
Hemskt gärna, kan ju bli så att vi slinker in där..  Och 12.50 kan man ju lägga på käk ute i alla fall..  Haha...
Jag hoppas att vi får det!
|
|
|

2011-07-23, 01:48
|
|
Citat:
Stan eller centrum ligger till vänster om man tänker att man går ut från hotellet, sedan följer vä. till strandgatan eller pararellgatan så kommer man till centrum, omr. kring Medinan kallas centrum.
Men självklart så finns butiker, shoppas på vägen oxå
Vill ni komma till inhemska kvarter så tar ni till vä. direkt efter hotellet, sedan vid rondellen till hö. o följ den sedan upp fram till en mack, där till vä. förbi ett hur med blå fasad eller va de fönster minns ej...där hamnar ni inhemska kvarter  SÅ det är ej längre bort än en kortis promenad  ) Där hittar ni även matställen att pröva på de Tn. köket . sedan är dcfessa ställen kanske inte alltid så flachiga som turistställena.Kan bestå av ett eller ett par bord, stolar eller typ snabbmatställen men räds inte då utan testa!Ni kommer ej att ångra er.
Nu tror jag jag o cinde_rella skrivit lite om fel flygplats  ) vi mena förståss Mir inte Enfidha...FÖr visst va de där ni landade tycktes jag läsa...
På Enfidha har jag inte upplevt sådär jättelånga köer som på Mir...
Men man vet aldrig då de massa flyg som landar o de körs mer o mer på den flygplatsen...
Tn. dinaren är inte såvitt jag vet med undantag för det sätllet jag testade på där jag fick tillb. dinarer...(dock ej frisläppt men växlad på ngt vä...) släppt än allafall men de funderar säkert på de som du säger....
Icakortet med Maestro tror jag funkar utmärkt i Tn. om man har de, annars funkar ju pengar som du säger..Man kan även då använda uttagskort i Tn. vilket jag rek. att ta ut då o då istället för att ha en större summa pengar att hålla reda på...
Kort som MAstercard, visa, maestro mm. funkar . Men att betala med kort tycker jag man ska skippa utan bara ta ut i uttagsautomater...
Hoppas ni får en rikgt fin resa ned o att ni kommer uppskatta Tn. som många av oss andra gör !!!
|
Tack för tipset..  Hoppas att vi hittar dit om det är billigare shopping där. Vad finns inne i Medinan?:S
Ja, vi ska landa på Enfidha!
Vi hoppas i alla fall att vi ska göra det..  Det ska bli spännande att se Tunisien och så, kanske kommer vi tillbaks kanske inte..  Vi ska i alla fall försöka åka ut på nån tur, kanske åka och kolla på djur för barnens skull..  Får se om det kanske blir en tur med båt, om det inte är party-båtar..
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|