ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-23, 01:49

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

hehe de gjorde jag oxå förut men nu e de utrett :)

Dinaren ligger på ca 5 * så om man tänker pris *5 så har man priset i skr.
Kanon, det är ju lätt räknat även för en usel matematiker som jag! Tur jag har min portabla kalkylator med.. Läs frun!
Svara med citat

Gammal 2011-07-23, 09:56

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jo då de inte så svårt att hitta dit efter rondellen vid blå fasaden (eller fönstrena minns ej men blått va de allafall)så kommer ni till de inhemska omr. de bara följa den vägen sen över en mindre bro sedan vill ni tillbaka till turistgatan o stranden så tänk ta till vä. o nedåt så kommer ni till de omr.

Medinan- omringat av murar runt hela Medinan(gamla stadsdelen)som bygdes på 1100 talet och blev världsarv -88, så de lite kul att vandra där o känna historiens vindslag
Inuti Medinan pågår handel ,precis som förr i tiden man hittar allt + lite till där..
Sedan finns fiskemarknad, är man känslig för lukter och syn så kanske man ska skippa den, då hanteringen av fisk mm. inte är på samma sätt som i Sv. så de kan man räkna med, men kul ändå att se..
Förutom handel som pågår, av allt, krimskrams, kläder, keramik,skor,guld,silver osv. så bor det invånare kvar i Medinan, som bott där i många många år.
Den stora Mosken från 850talet och ett utkikstorn man kan klättra upp i (inge för en som har klaustrofobi)spiraltrappa upp utan hiss , underbar utsikt vid fint väder!!!Så de e de värt.
Allt detta blandas i en salig blaning av cafer, restauranger, karlfik och supermarkets med lite mat o dryck o snabbmatställen o myller av folk, dofter och intryck!
Det är underbart där man kan tillbringa en heldag där bara av att sitta o titta på vardagslivet, promenera och uppleva
Sedan har ni oturen att gå vilse så kan ni hamna på gatan med glädjeflickor...de märker ni isf.

Hehe jo hoppas kan man alltid göra att ni landar där hehe...
Hoppas verkligen att ni kommer finna landet intr. och välkommnande som många här gör o att ni återkommer...

Båtarna ut på havet väljer ni catamaran så är det ett skönt sätt att ta sig ut på ingen partybåtar utan mer lite lugn o nice feeling.
Piratbåtarna är mer lite av party. Dock är det ej i samma utsträckning som i Turkiet tex. utan musik, mat, magdans ,fiske o en skön tur.Dock kan jag tycka man sitter som packade sillar på en piratbåt därav jag ej riktigt gillar dessa turistfällor...
De finns ett stort utbud av båtarna i Kantaoui- ett plastig turistort som inte är ett dugg tunisisikt därav priser högre o allt. MEn båtarna finns mer utbud av där än i Sousse, visst finns de i SOusse oxå men inte samma utsträckning.
Där får ni ej glömma pruta pruta !
Generellt allt som saknar prislapp kan man pruta på
Innan ni handlar i Medinan, eller ngt överhuvudtaget så kan de löna sig att titta in till Soula Center som ligger innan ingången till Medinan.
Stort turistshoppingcenter där man kan kolla in priser o få hum om prisbilden ser ut där.
Sedan självklart i de inhemska omr. så ärde skillnad på pris o pris!

Puh nu har jag skrivit en bok känns de som eller närapå allafall hehe,,,
Så hoppas de ej blev jobbigt att läsa men skulle kunna berätta så mkt mer om Tn. så de bara rullar på då man skriver )

Gammal 2011-08-03, 14:53

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cinde_rella Visa inlägg

vi åkte med detur, jag tror vi landade halv3 tunisisk tid... jag gissar att vi stod och köade i ca 1 timme i passkontrollen, alla visum ska ju visas och pass ska stämplas. Sen gick det väl hyfsat fort i säk. kontrollen. det var segt för att det va mitt i natten och vi hade 28 grader när vi landade (i oktober)... men tunisien är underbart så det var värt det. Om ni snurrar runt i sousse..så finns det en kebabrestaurant som heter ken zemen (kanske hittar taxin dit) som har underbar mat.. där äter man kebabtallrik ( grillat kebabspett, pommes och sallad) för 12.50. Och killarna som jobbar där är supergulliga. Vi håller fortfarande kontakten trots 20 års åldersskillnad.. jag kan kolla adressen om ni är intresserade. ha en superskön vistelse.
Tar hemskt gärna adressen dit!?!
Svara med citat

Gammal 2011-08-03, 14:58

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Jo då de inte så svårt att hitta dit efter rondellen vid blå fasaden (eller fönstrena minns ej men blått va de allafall)så kommer ni till de inhemska omr. de bara följa den vägen sen över en mindre bro sedan vill ni tillbaka till turistgatan o stranden så tänk ta till vä. o nedåt så kommer ni till de omr.

Medinan- omringat av murar runt hela Medinan(gamla stadsdelen)som bygdes på 1100 talet och blev världsarv -88, så de lite kul att vandra där o känna historiens vindslag
Inuti Medinan pågår handel ,precis som förr i tiden man hittar allt + lite till där..
Sedan finns fiskemarknad, är man känslig för lukter och syn så kanske man ska skippa den, då hanteringen av fisk mm. inte är på samma sätt som i Sv. så de kan man räkna med, men kul ändå att se..
Förutom handel som pågår, av allt, krimskrams, kläder, keramik,skor,guld,silver osv. så bor det invånare kvar i Medinan, som bott där i många många år.
Den stora Mosken från 850talet och ett utkikstorn man kan klättra upp i (inge för en som har klaustrofobi)spiraltrappa upp utan hiss , underbar utsikt vid fint väder!!!Så de e de värt.
Allt detta blandas i en salig blaning av cafer, restauranger, karlfik och supermarkets med lite mat o dryck o snabbmatställen o myller av folk, dofter och intryck!
Det är underbart där man kan tillbringa en heldag där bara av att sitta o titta på vardagslivet, promenera och uppleva
Sedan har ni oturen att gå vilse så kan ni hamna på gatan med glädjeflickor...de märker ni isf.

Hehe jo hoppas kan man alltid göra att ni landar där hehe...
Hoppas verkligen att ni kommer finna landet intr. och välkommnande som många här gör o att ni återkommer...

Båtarna ut på havet väljer ni catamaran så är det ett skönt sätt att ta sig ut på ingen partybåtar utan mer lite lugn o nice feeling.
Piratbåtarna är mer lite av party. Dock är det ej i samma utsträckning som i Turkiet tex. utan musik, mat, magdans ,fiske o en skön tur.Dock kan jag tycka man sitter som packade sillar på en piratbåt därav jag ej riktigt gillar dessa turistfällor...
De finns ett stort utbud av båtarna i Kantaoui- ett plastig turistort som inte är ett dugg tunisisikt därav priser högre o allt. MEn båtarna finns mer utbud av där än i Sousse, visst finns de i SOusse oxå men inte samma utsträckning.
Där får ni ej glömma pruta pruta !
Generellt allt som saknar prislapp kan man pruta på
Innan ni handlar i Medinan, eller ngt överhuvudtaget så kan de löna sig att titta in till Soula Center som ligger innan ingången till Medinan.
Stort turistshoppingcenter där man kan kolla in priser o få hum om prisbilden ser ut där.
Sedan självklart i de inhemska omr. så ärde skillnad på pris o pris!

Puh nu har jag skrivit en bok känns de som eller närapå allafall hehe,,,
Så hoppas de ej blev jobbigt att läsa men skulle kunna berätta så mkt mer om Tn. så de bara rullar på då man skriver )

Kanon, tack! Vi hittar nog bra nu...

Okej, vi har väl tänkt försöka komma upp där i tornet också! Hahaha.. Hoppas verkligen inte vi kommer in på dom gatorna, kan vara lite svårt att förklara för en 6 åring..

Det kan vara en bra grej att göra.. Får ladda in den här sidan i mobilen så man kan läsa allting där nere sen.. haha..

Nejnej, inte jobbigt! Bara skönt att få läsa lite och få sig ett hum om hur det ser ut.. Förstår det.. skriv på bara!
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 15:22

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Standard
Hej hej.

Nu har vi varit i Tunisien och äntligen kommit hem, lär nog bara säga att de här va första och troligen sista gången vi åkte till Tunisien.

Havet och stranden va fint, hotellet var väl inte mer än okej. Allt annat var katastrof.. Kommer inte rekomendera någon av mina nära att åka till Tunisien om dom inte enbart ska sola/bada eller vara i poolen på hotellet.

Hash, cannabis, marijauna, bedragare och taxi : det lättaste att få tag på.
Kläder, skor, trevliga människor : helt omöjligt! Tråkigt men sant..
Svara med citat

Gammal 2011-09-08, 11:22

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Färna Visa inlägg

Hej hej.

Nu har vi varit i Tunisien och äntligen kommit hem, lär nog bara säga att de här va första och troligen sista gången vi åkte till Tunisien.

Havet och stranden va fint, hotellet var väl inte mer än okej. Allt annat var katastrof.. Kommer inte rekomendera någon av mina nära att åka till Tunisien om dom inte enbart ska sola/bada eller vara i poolen på hotellet.

Hash, cannabis, marijauna, bedragare och taxi : det lättaste att få tag på.
Kläder, skor, trevliga människor : helt omöjligt! Tråkigt men sant..

Synd och tråkigt för er. Att få tag i kläder, skor och trevliga människor är långt ifrån omöjligt. Man får nästan säga grattis till att ni lyckades med bedriften att inte lyckas så att säga. Och vaddå Cannabis i tre former? Var det något ni aktivt sökte? Det är tio gånger lättare i Amsterdam t. ex.
Svara med citat

Gammal 2011-09-08, 12:51

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Synd och tråkigt för er. Att få tag i kläder, skor och trevliga människor är långt ifrån omöjligt. Man får nästan säga grattis till att ni lyckades med bedriften att inte lyckas så att säga. Och vaddå Cannabis i tre former? Var det något ni aktivt sökte? Det är tio gånger lättare i Amsterdam t. ex.
Visst fanns de kläder och skor, men kvaliten va så dålig rakt igenom så vi hade lika gärna kunna slänga pengarna i havet! Inga bra kopior alltså. Att handla något "tunisiskt modemärke" va inte aktuellt heller då det inte fanns något för oss. Obs. Converse skorna va av bra kvalite. Men inget annat i klädsel väg..

Otrevliga människor fanns de gott om, taxigubbar som aldrig gav sig. Försäljare som sa Arabiska-fraser efter en om man inte handla något av dom när grejerna inte höll, måtten, så att säga. Män som kom fram till en och sa att dom jobbade på hotellet och skulle guida oss rätt. Folk med stora äckliga fåglar som kom fram med fågeln upp i ögonen på en, gav sig heller aldrig. Försäljare som fick nej av alla oss vuxna som försökte dra in äldsta barnet i affären istället.

Ja, med två barn mitt på ljusa dan tänkte vi dra en holk och ha lite roligt. Vad tror du? Nej. Och man behövde inte leta aktivt. Gick vi utanför grindarna så behövde vi gå c.a 20 meter innan första frågan om hasch-hasch kom. På en promenad mellan Marabout (hotellet) och Palms city center, borta vid medina supermarket och hotell Royal Salem hade vi som mest 6 förfrågningar (enkel tur). Då hade vi två barn med oss.

Okej, vi mötte en vänlig en. Han sa att Medinan längre upp var stängd under Ramadan. Men då trodde vi han ville ha betalt för infon så vi drog illa kvickt..
Svara med citat

Gammal 2011-09-08, 15:44

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:

Ja, med två barn mitt på ljusa dan tänkte vi dra en holk och ha lite roligt. Vad tror du? Nej. Och man behövde inte leta aktivt. Gick vi utanför grindarna så behövde vi gå c.a 20 meter innan första frågan om hasch-hasch kom. På en promenad mellan Marabout (hotellet) och Palms city center, borta vid medina supermarket och hotell Royal Salem hade vi som mest 6 förfrågningar (enkel tur). Då hade vi två barn med oss.

Okej, vi mötte en vänlig en. Han sa att Medinan längre upp var stängd under Ramadan. Men då trodde vi han ville ha betalt för infon så vi drog illa kvickt..
Jag har aldrig, inte en endaste gång fått förfrågan om att köpa hasch när jag har haft sällskap. Speciellt inte när mina barn har varit med. Max tre gånger har jag fått frågan och det är inga som helst problem att ignorera. Ni måste trampat i turistfälla på turistfälla. Taxi är ju underbart och superbilligt. Visst, några av 100+ taxiresor jag gjort där, då någon har försökt med fast pris eller kört på nattaxan. Taximètre - säger jag bara, så är det löst och så kan man ge dricks med glädje.

Att förgylla semestern med att "fynda" märkeskopior kanske funkar på många ställen. För mig funkar det ingen stans i världen. Det är för övrigt ofta lika dålig kvalité på "märkeskläder" i Sverige. Det är en illusion att kläder är av hög kvalité bara för att butikerna är tjusiga. Priserna är satta med många hundra procents marginal i Sverige.

I turiststråket, tråkigt nog finns det ett sådant, är det försäljning som gäller och det är troligtvis extra desperat nu efter revolutionen, med tusentals resor som blivit inställda till följd av det osäkra läget. Förlorade arbetstillfällen och inkomster som krympt väsentligt.

Det är i alla fall mycket tråkigt att ni inte fick känna på gästfriheten. För den finns. I allra högsta grad. Jag skulle heller aldrig, för mitt liv, rekommendera någon att bara hålla sig på hotellområdet. Fast jag älskar hotellet och personalen där jag brukar bo :-)
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 11:04

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Thumbs down
Citat:

Jag har aldrig, inte en endaste gång fått förfrågan om att köpa hasch när jag har haft sällskap. Speciellt inte när mina barn har varit med. Max tre gånger har jag fått frågan och det är inga som helst problem att ignorera. Ni måste trampat i turistfälla på turistfälla. Taxi är ju underbart och superbilligt. Visst, några av 100+ taxiresor jag gjort där, då någon har försökt med fast pris eller kört på nattaxan. Taximètre - säger jag bara, så är det löst och så kan man ge dricks med glädje.

Att förgylla semestern med att "fynda" märkeskopior kanske funkar på många ställen. För mig funkar det ingen stans i världen. Det är för övrigt ofta lika dålig kvalité på "märkeskläder" i Sverige. Det är en illusion att kläder är av hög kvalité bara för att butikerna är tjusiga. Priserna är satta med många hundra procents marginal i Sverige.

I turiststråket, tråkigt nog finns det ett sådant, är det försäljning som gäller och det är troligtvis extra desperat nu efter revolutionen, med tusentals resor somg blivit inställda till följd av det osäkra läget. Förlorade arbetstillfällen och inkomster som krympt väsentligt.

Det är i alla fall mycket tråkigt att ni inte fick känna på gästfriheten. För den finns. I allra högsta grad. Jag skulle heller aldrig, för mitt liv, rekommendera någon att bara hålla sig på hotellområdet. Fast jag älskar hotellet och personalen där jag brukar bo :-)
Tyvärr så fick vi det, varje gång vi var ut. För att bli förfrågad måste dom få kontakt med en, när dom fick det kom frågan direkt.. En riktig isbrytare va när dom bara genom att titta på en utbrast; Swedish! Hur dom nu kunde se de! För vi pratade inte ens med varandra då och det hade ju varit större chans på rätt, om dom nu gissade, om dom sa att man var ryss.. Klampa och klampa, man måste väl ändå kunna röra sig ute på både dagen och kvällen utan att behöva åka taxi? Skulle aldrig sätta mig i en taxi..

Kvaliten på kläderna i Turkiet är nästan bättre än original ibland. I Tunisien va den så dålig, vet inte hur jag ska förklara.. Dåliga loggor, fel packeterade, usel kvalite på tyget.. Men de gjorde inte så mycket, vi sparade pengarna och kan bränna dom i ett land där kvaliteten är bra och människorna trevliga.. :-)

Så då är alla medel tillåtna? Att man försöker dra in barn i affärer eller sätter saker i händerna på dom är aldrig okej! Våran dotter, 6 år, sa att hon aldrig ville åka tillbaka. Förstår henne, aldrig sett henne så rädd någon gång! Dom kanske ska tänka framåt istället, bara för att resor blev inställda köper ju inte dom somkommer mer. Är det då bättre att vara otrevlig och se till att folk inte vill komma tillbaks eller vara trevlig och se till att få bra rekomendationer?

Nä, och med den erfarenheten vi fick så är det ju det vi kan rekommendera till dom som frågar oss. Tyvärr har vi fått höra efter vi kom hem vad dom i våran närhet tycker om Tunisien, men nu fick vi göra våran egen bedömning och vi har i alla fall provat på. Och nu vet vi att Tunisien inte är något för oss, om vi inte endast ska bada.. Och att vi inte ska ha vattenland.
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 13:03

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:

Klampa och klampa, man måste väl ändå kunna röra sig ute på både dagen och kvällen utan att behöva åka taxi? Skulle aldrig sätta mig i en taxi..

Klart man kan röra på sig utan taxi. Jag brukar gå ett par tre mil om dagen och när jag är helt slut eller ska väldigt långt bort sätter jag mig i en taxi. Det är härligt att åka taxi i Tunisien. Och ni hade problem med taxigubbar och åkt aldrig ens taxi (??)

Kvaliten på kläderna i Turkiet är nästan bättre än original ibland. I Tunisien va den så dålig, vet inte hur jag ska förklara.. Dåliga loggor, fel packeterade, usel kvalite på tyget.. Men de gjorde inte så mycket, vi sparade pengarna och kan bränna dom i ett land där kvaliteten är bra och människorna trevliga.. :-)

När det gäller trevliga människor så får man, som sagt, anstränga sig för att inte stöta på några. Jag/vi har alltid blivit hembjudna till folk varenda gång i Tunisien. Skilj på försäljare (viss typ av) och folk, tack!

Så då är alla medel tillåtna? Att man försöker dra in barn i affärer eller sätter saker i händerna på dom är aldrig okej! Våran dotter, 6 år, sa att hon aldrig ville åka tillbaka. Förstår henne, aldrig sett henne så rädd någon gång! Dom kanske ska tänka framåt istället, bara för att resor blev inställda köper ju inte dom somkommer mer. Är det då bättre att vara otrevlig och se till att folk inte vill komma tillbaks eller vara trevlig och se till att få bra rekomendationer?

Hur mycket var ni i närheten av det riktiga stadslivet i Sousse, Tunis, Sfax etc.? Det är en liten del av medinan som kör med allehanda offensiva metoder. Det kan man tycka illa om. Det går dock att gå rakt igenom utan att "råka ut för någonting". Nej, jag tycker inte man ska dra i barn. Konstigt nog så sker det Adrig med mina barn, som har mycket goda upplevelser av Tunisien..

Nä, och med den erfarenheten vi fick så är det ju det vi kan rekommendera till dom som frågar oss. Tyvärr har vi fått höra efter vi kom hem vad dom i våran närhet tycker om Tunisien, men nu fick vi göra våran egen bedömning och vi har i alla fall provat på. Och nu vet vi att Tunisien inte är något för oss, om vi inte endast ska bada.. Och att vi inte ska ha vattenland.
Känns mest som en attitydfråga hur man möter ett land och dess befolkning. Det går inta att basera på gatuförsäljare. Gatuförsäljare behöver man inte ha någon kontakt med, om man inte vill. Och om de drar några haranger bakom ryggen, så är det deras problem. la shukran, tayib
Senast redigerad av El Menchia den 2011-09-13 klockan 13:19.
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 14:47

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Känns mest som en attitydfråga hur man möter ett land och dess befolkning. Det går inta att basera på gatuförsäljare. Gatuförsäljare behöver man inte ha någon kontakt med, om man inte vill. Och om de drar några haranger bakom ryggen, så är det deras problem. la shukran, tayib
Kan nog hålla lite med Mr E. M. där att de handlar en hel del om attitydfråga för man ska ej dra alla över en kam och de va riktigt synd att Tn. inte passade er o ni stötte på en massa rötägg överallt. Antar de va mest turistgrejerna ni va på o kanske inte så mkt utanför hotellet...?Dvs turiststråken...
MEn som sagt vi e inte alla lika o gillar inte alla samma saker..
PErsonligen gillar jag tn. såsom folket, shopping priser, sol, bad osv.
Kan inte påstå att jag upplevde de ni upplevt nu när jag va ner, kom hem bara ngr dagar sen ( LÄNGTAR redan tillbaka!!!)
och har aldrig upplevt de, bara skaka på huvudet eller visa en nekande gest med handen så förstår de o låter en vara ifred.
MEN märkte så väl på en vän som jag hade med mig på promenad ett par ggr. som va första gången i Tn. att hon hade väldigt svårt att säga nej o hon menade på att hon e inte uppfostrad till att vara otrevlig o svarade på många som hejade, tjoade o tjimmade på henne. Förklarade för henne att hon är inte otrevlig pga hon nekar eller ej hejar på allt o alla...dock upplevde hon ej de som otrevligt eller obehagligt på ngt vänster utan tvärtom hon väntar på nästa resa dit hehe...l
Så mkt kan de ha med attityd o bemötande att göra. Sedan är det ju HELT annoprlunda på folk o folk i tn. i inhemska kvarter så är de helt annat klientel av folk , turistgator, mkt sälj sälj o sälj....Tänk bara va vi tycker om våra telesales ....

MEn som sagt Tn. passar inte alla o de inge fel i de utan nu fick ni uppleva Tn. på ett sätt o trist att ni ej upplevde de Tn. som jag o många andra upplvet menthats life )

Gammal 2011-09-28, 21:26

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Missade visst ang. hach osv...blev inte erbjuden en enda gång vare sig hach eller ngt andra otrevligheter, vare sig jag eller hon asom var med mig då o då..(förstagångsbesökaren) då rörde vi oss i och utanför turiststråken. Kan de vara "chicha chicha" (stavning ej ok...) somd e sa o förväxlades med hach hach..låter ju lite lika o i snabbheten då man säger de flera ggr. så kan de låta som hasch...Om ej så va de tråkigt att höra att Tn. ej passade er men som sagt alla e vi olika tack o lov )

Gammal 2012-01-06, 15:10

Färna

Medlem
Färna är inte uppkopplad

Standard
Med lite distans till resan så kan man snabbt sammanfatta det så här:

+
Varmt
Helt okej om man vill sola och bada.
Vattnet var rent och fint och sanden gudomlig.
Allt som oftast något man kunde äta, bra variation av maten! (AI)
Trevlig personal på hotellet.

----------------------------------------------------------

-
Lång väntetid på flygplatsen.
Hotellet spelade väldigt högmusik vid poolen.
Maten var allt som ofta kall när man skulle äta den, den var varm när man tog den men kall när man satt sig vid bordet. (AI)
Kvalitén på kläderna.
Vissa Tunisiers bemötande var riktigt skrämmande att uppleva tyvärr! Få accepterade ett Nej! Och varje gång vi gick utanför hotellet (3 vuxna 2 barn) så blev vi erbjudna Hasch, Marijana, Amfetamin och andra trevlig heter.

--------------------------------------------------------
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8