ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-31, 15:02

JeBe

Nykomling
JeBe är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Talking Mot Tunisien och Sousse
Hej
Alla ni som varit i Tunisien och framförallt i Sousse, dela gärna med er om tips&trix till oss två resglada svenskar som skall åka neröver om ca 1månad.
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-06-01, 20:47

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
En liten stilla fundering...ni har tidigare startat tråd av liknande slag, så igen denna...eller ville ni veta mer kanske

Juni (antar jag ?) är en varm månad att åka i till Tn. så ta med er solkräm, men de visste ni säker redan
Sedan Sousse, Tn. finns så mkt att säga om denna stad/land så mer specifikt kanske är bra att ni berättar va ni vill få ut av er resa
Sol,bad antar jag är högsta prio nr 1? sedan är Tn. ett billigt land att bo i oavsett man håller sig till turistsidan eller inhemska sidan i mat/kläd väg. Att shoppa rek. jag att kolla priser mm. första dagarna innan man handlar något, sedan kan man handla, att pruta är ett måste!
Ce 1/3 av varans ursprungspris är ok pris att betala för en turist, MEN handlar ni på de mer inhemska platserna dvs. utanför turiststråken så kan ni räkna med att de e billigare .
Sedan matväg finns så mycket att välja på, turiststråken har sina ställen men jag rek. absolut att ta in på ett ställe där tunisierna själva äter, där får ni både billigare o godare mat.
Finns även typ "hålet i väggen" där man kan köpa mat för en billig peng.
Nu vet jag ej om ni har valt all incl. men har ni de så tveka ej ändå att ta er till de mindre turistiska restaurangerna för att äta god tn. mat.
Personligen kan jag tycka att all incl. hotellens mat inte är så smakrik o sedan kan den stå framme i timtals innan en stackars hungrig turist kommer o vill äta den,. där kommer risken för magsjuka in. Bättre att ta ett ställe där maten tillagas på plats direkt utan stått framme i timmar...
Sedan att göra...finns mycket att se, beror lite på vad man är intr. av.?
Men bara en promenix till ett inhemskt område tycker jag är en upplevelse o sätta sig avnjuta en the elelr tn. kaffe o se livet levas är en upplevelse i sig..

Sedan kan man ta sig en tur till Kantaoui,med taxi, tuktuk eller buss .
Alla färdmedel e billiga sedan rek. jag att ha på taxamtern annars blir ni lurade garanterat.
Dock ej så många dinarer, men ändå..Oftast "best price for u" brukar vara 5 dinar, vilket en resa kostar lite mindre än dessa 5.
Så säg till att den ska vara på, ta en annan taxi isf. o vips så funkar den igen
Buss kostar ett par hundra millim, där vinkar man in bussen om man vill åka, finns hållplatser oxå men funkar att vinka in den med.
Sedan tuktuk, moppetaxi kostar runda 5 /pers. just ja "lille putte tåget"finns ju med, ett minitåg (turistgrej) som går mellan dessa 2 platser.
Sen säger man till oavsett vad man åker var man vill åka, vill man halvvägs så kör de en dit, fram till hotellet om amn vill, eller så säger man bara stanna här..
Kantaoui ett turistkomplex uppbyggt för turismen är skönt att åka till över dagen eller en kväll för att strosa runt lite i den vackra marinan dit båtarna från all världens hörn anländer, dvs. yatcher mm. inte de stora fartygen..
Att ta sig en tur ut på havet är att rek. dock rek. jag att ta en katamaran istället för piratbåt där man sitter som sillar i en sillburk...
De ger mer space att åka med katamaran ..sedan utlovas nästan alltid "se på delfiner" på dessa turer av alla de slag, vilket är ett falskt marknadföringsknep. Tror inte jag stött på en enda som sett dessa delfiner udner mina resor dit. MEN iof. känner jag ej alla som vart i Tn.
finns ngn som sett dessa vore intr. o veta ?
samma gäller här, pruta...
Hur länge stannar ni?
En kamel(dromedartur) ut i öknen om ni är där 2 v. kanske ? man åker då i buss (VARMT!!) ned i södra Tn. Matmatha o en del sevärdheter o rider dromedar ut i öknen, kamel sägs de där men de e dromedarer då de har en puckel...
Och är man borta 2 v. kan tänkas en tur på 2 dagar i södra Tn.
I annat fall om man är endast en v. så kan man ta en halvdagstur i utkanten av SOusse (marknadsförs som utkanten av öknen)Dessa turer o alla slags turer anordnas av resebolagen o lokala anordnare. Priser skiljer sig en del där med, men pruta kan man alltid göra
Medinan, världsarv-88 byggt på 1100 talet är värt ett besök, där bedrivs fortfarande handel som förr i tiden, de är ett stort marknadsställe där man kan handla allt!
Finns även fortfarande folk som bor i MEdinan som förr. Inne i Medinan finns ett fort, Ribaten som har ett utkikstorn mot fiender från havs.
Har man cellskräck så ska man kanske inte klättra upp där, spiraltrappor.
Katakomber, gamla kristna gravar i utkanten av Medinan, lätt att hitta om man vart där tidigare, svårt för en förstagångsturist. Så ta taxi istället kostar ett par dinarer.
Samma här, de är underjordiska gångar så cellskräck bör man ej ha.
Sedan tycker jag de fint att gå en morgon upp i ottan o se båtarna komma in från havet med nattens fångst, kanske inget en trist uppskattar men där e smaken som baken delad...
Uteställen vet jag ej om ni är intr. av men de finns ne hel del, större ställen som är mer flaschiga o mindre ställen med klubbkänsla , shower oftast på de större hotellen,
Man kan tänka på då man reser till Tn. att de är ett muslimskt land med en hel del av det genuina kvarbevarat så är man ute efter en plats ala Mallorca så väljer man inte Tn. som resemål.
Tn. är en blandning av det arabiska och det nyare väst...
Tn. har underbara stränder, billig o god mat, shopping billig, trevligt folk, men inte svenska menyer, inte så rent utanför turiststråken, inte så mkt turistanpassat utanför stråken osv..
Så ha ett öppet sinne för humor, själ och bemötande så kommer ni långt på det
Senast redigerad av jane den 2011-06-01 klockan 20:51.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8