ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-23, 10:00

celtia

Nykomling
celtia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Standard Läget i sousse Tunisien 20110523
Tja!

Tänkte kolla om någon vet hur läget i Sousse/Tunisien är just nu.

Råder det kanske utegångsförbud.

Har staden klarat sig från förstörelse och våldsamheter.

Är restauranger fortfarande öppna o.s.v.

Ska man kanske vara extra vaksam och inte röra sig i stadens utkanter, med tanke på rån risker, eller verkar polisen ha lika bra ordning/koll som tidigare.

I desperationens spår kanske en del kanske gör sådant de ej skulle i vanliga fall.

Frugan och jag är vana Tunisien resenärer men ej vana vid en sådan här situation som landet befinner sig i.

M.V.H

Celtia

Le forum grill forever
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 13:09

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
Enligt de uppgifter jag fått så är det fortfarande väldigt oroligt.
Blev avrådd från att åka ner dit av släkt och vänner som i normala fall ALLTID tjatar att man ska åka och hälsa på.

Nu bor dom i Tunis m omnejd så hur det är i sousse törs jag inte svara på.
Men som sagt var att när dom avråder en fr att åka dit. då tar jag det på allvar iaf.

Gammal 2011-05-23, 14:11

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Verkar lugnt i Hammam Sousse i alla fall. Jag tror inte att det är någon direkt fara att åka. Det är givetvis ett annat läge nu. Men säkerhetsmässigt..? Rånrisken kanske är något större, men troligtvis inte större än i vilken europeisk stad som helst. Det är ju inte så att det är rena vilda västern. Kulor och bomber trillar in vid gränsen från Khadaffis mördarband. Men det är långt från Sousse.
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 16:11

El Menchia

Globetrotter

Standard
Men det som är oroligt i Tunisien är ju inte att folk är misstänksamma mot varandra, vanliga människor eller allmänt går bärsärkagång. Det handlar ju om framtiden och är det något som skapar ilska och frustration är det politiker som suttit i knät på Ben Ali. Att det finns krafter kvar i övergångsregeringen som motverkar en demokratisk framtid. Med valsedlar 50/50 kvinnor/män är det ändå bara att lyfta på hatten för världens mest offensiva progression mot ett samhälle önskvärt att leva i.

Ja, det finns förstås också allmän frustration över arbetslöshet och nedgången i ,den för ekonomin, så viktiga turistindustrin sätter sina spår. Jag skulle inte tveka att åka nu om jag kunde.

För övrigt måste polisen omorganiseras totalt och bli tjänare av/åt folket i stället för Ben Alis vakthundar. Det var de väl till viss del förut också (i folkets tjänst om än i liten omfattning och glada i mutor), men det var en repressiv polismakt som folket inte är rädda för längre.
Svara med citat

Gammal 2011-05-23, 23:32

El Menchia

Globetrotter

Standard
Å andra sidan är polisbrutaliteten åter tillbaka på gatorna, men då framförallt vid demonstrationer och främst i Tunis.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8