ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-13, 11:25

JeBe

Nykomling
JeBe är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Smile Sousse - Hotell El Mouradi Club
Hej
I sommar skall jag och min bästa kompis åka ner till Tunisen på en All inclusive resa med Detur.
Jag önskar lite tips på vad man kan tänkas göra i Sousse;
Mat, shopping, bad, sevärdigheter mm.
Vi kommer att på på hotellet; Hotell El Mouradi Club med all inclusive och om det är någon som varit gäst där får ni gärna kommentera och berätta om hur er resa var.

Alla tips mottages hjärtligt!

Vi är även träningsnördar och hoppas få lite tips och ideér på vad man kan tänkas springa i fina omgivningar mm.

Tack för hjälpen och hopp om en trevlig sommar oavsett utlandsresa eller ej!
Mvh J.
Svara med citat

Gammal 2011-05-13, 13:56

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Ni ska alltså bo i turisternas Sousse. Jag brukar aldrig åka dit. Jag åkte på en bussrunda första gången när jag var i Tunisien/Sousse och hamnade där under den turen. Har aldrig känt att jag vill återvända. För de som tycker om solstolar, drinkar, segelbåtar och "lyxtillvaro" är det kanske perfekt. Men är man nu i Nordafrika ska man förstås bege sig in i det vardagliga stadsrummet eller landsbygden (om man känner för det), tycker jag. Det kallar jag lyx. Det kan vara underbart med bara en trottoarkant då och en katt som smyger förbi. Det är rufft och skräpigt, men det vänjer man sig vid. Ljuset innebär också en speciell känsla som räcker för att förgylla hela tillvaron. För att inte tala om hettan --->

Om ni ska träna så finns det bara en tid att välja på. TIDIGT. Mycket tidigt på morgonen. Gå upp med solen eller lite innan tom. Springa längs vattenbrynet utan skor är inte så dumt.

Jag vet inte om ni kan/vill/kan tänka er att byta hotell mot en enklare tillvaro i "gamla hederliga Sousse" Då det skulle innebära en bättre upplevelse. Än en gång, enligt mig alltså. Jag tipsar gärna om hotell..om det är av intresse. Det går förstås alldeles utmärkt att använda Detur som 'endast flyg'.
Svara med citat

Gammal 2011-05-14, 06:40

JeBe

Nykomling
JeBe är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Smile Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Ni ska alltså bo i turisternas Sousse. Jag brukar aldrig åka dit. Jag åkte på en bussrunda första gången när jag var i Tunisien/Sousse och hamnade där under den turen. Har aldrig känt att jag vill återvända. För de som tycker om solstolar, drinkar, segelbåtar och "lyxtillvaro" är det kanske perfekt. Men är man nu i Nordafrika ska man förstås bege sig in i det vardagliga stadsrummet eller landsbygden (om man känner för det), tycker jag. Det kallar jag lyx. Det kan vara underbart med bara en trottoarkant då och en katt som smyger förbi. Det är rufft och skräpigt, men det vänjer man sig vid. Ljuset innebär också en speciell känsla som räcker för att förgylla hela tillvaron. För att inte tala om hettan --->

Om ni ska träna så finns det bara en tid att välja på. TIDIGT. Mycket tidigt på morgonen. Gå upp med solen eller lite innan tom. Springa längs vattenbrynet utan skor är inte så dumt.

Jag vet inte om ni kan/vill/kan tänka er att byta hotell mot en enklare tillvaro i "gamla hederliga Sousse" Då det skulle innebära en bättre upplevelse. Än en gång, enligt mig alltså. Jag tipsar gärna om hotell..om det är av intresse. Det går förstås alldeles utmärkt att använda Detur som 'endast flyg'.
Hej
Tack, för ditt svar! Dock, vet jag vad som gäller på hotellet, av den anledningen valde vi just detta hotell. Vi vill slappa, bli uppassade, träna och bara "vara" men önskar att bege oss in mot Sousse någon dag, eftermiddag, eller kväll och undrar då vad man skall satsa på?
Mvh JeBe.
Svara med citat

Gammal 2011-05-14, 18:32

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Håller fullständigt med Mr El. M. om att det är turisternas Tn. ni åker till
Det är mer plastigt och uppbyggt kring turismen, varav jag kan känna att det ej är det riktiga Tn. man besöker utan mer ett plast ställe, hehe med arabiska inslag.
Dock är smaken som baken delad o visst är det iof. bra att viss del av turismen uppskattar de mer plastiga än det verkliga Tn. För annars skulle aldrig Kantaoui överleva som turistplats )
Sedan är priserna därefter oxå dyrare i Kantaoui än Sousse...Så rek. att handla shoppa i Sousse framför KAntaoui...
Åker dit om jag vill bara ha lite annat tempo o lite turistigt över dagen eller en kväll att gå i marinan kan va en skön grej.
Sedan att åka till Sousse tycker jag absolut att ni ska göra, o bege er inåt i stan, om man tänker ryggen mot havet då kommer ni in i de riktiga Tn. där man ser och upplever vardagslivet på nära håll.
Taxi, billigt kostar ca 15 skr. så kolla att taxametern är på, inte "best price only for u" då är de lite dyrare alltid...
Precis som står skrivet redan så är en trottoar kant där katten smyger förbi, ett myller av bilar som tutar, kör med hjärtat, människorna skrattar o gubbarna på ett gubbcefe, där man känner doften av vattenpipa o myntha the eller tn. kaffe för ett par kr. BArnen som spelar fotboll på gatan o även då det är matcher så är det proppat på cafena folktomt för övrigt då fotbollen hägrar......finns så mkt att skriva om alla intryck man får av Tn. det är semester o livet :)
Som ni säger så ska ni åka till Sousse en dag eller ngt. sådant men tror nog att de kommer bli mer än ett besök där för er
Medinan är värt ett besök, där lever man som förr i tiden dock är det mkt. krims krams o turistgrejer i stånden där , men klart värt ett besök, gamla staden från 1100talet med ett utkikstorn med grym utsikt då de e klart väder.
Medinan blev världsarv -88 lite kul fakta
Katakomberna de gamla kristna gravarna är en annan grej man kan besöka, i form av en labyrint i underjorden så finns dessa i kanten av Medinan.Taxi dit rek. för en förstagångsbesökare.
Sedan att bara se sig om i omgivningen o njuta av Tn. är en stor grej o strosa runt på gatorna där tunisierna lever själva...
Gillar ni uteställen så finns mer utval i Sousse än Kantaoui, dock på de flesta större hotell finns pubar med oftast kvällsunderhållning o lite av discon man kan gå på. Sedan de inhemska klubbarna med klubbkänsla kan vara kul o gå på en kväll om man vill ...
Mkt. tunisier blandat med turister.
Kamelturer, havstur på sjän är nice .
Ett tips är att pruta!! Och köp inget första dagarna sedan allt som ej har prislapp e fritt fram att pruta...

Att ta sig en joggingtur i grynineng är ett gott tips som e så underbart att se solen stiga upp över havet o färga de i sina vackra färger , vindstilla o plant vatten så springer man där endast ngr badvakter e uppe o fixar stranden åt turisterna...lugnt o stilla ...vilken känsla ))
Stranden för övrigt är öppen för alla så ni behöver ej enbart hålla till på er strand, vilket jag rek. att prova på olika stränder, stranden är finkornig , lång o fin...
Sen äslkar jag tn. köket så att äta på lite mer mindre turistiskt restaurang krek. jag. billigare , godare .
Sedan brukar oftast hotellen nämna att man kan bli magsjuk av andra rest. mat men inte deras...Hm...maten på hotellen ligger oftast flera timmar ibland innan den blir uppäten av hungriga turister som petar i maten o allt detta i en hetta som kan vara uppemot en 40 + ...ja då kan man fundera lite på var man blir magsjuk...
Det är dock ett knep de har på hotellen för de ju självklart att man ska äta på deras hotell...
O även handla allt man behöver o e sugen på,,,så ta med er en väska av ngt slag då ni ska shoppa lite drickor, vatten, frukt, eller ngt annat gött o lägg de i väskan, det är ej sådär poppis att ta med in på hotellet...
Önskar er en riktigt nice resa o hoppas ni får en bra sem.!!!

Minns bara som Mr. El. M nämner att Tn. är skräpigt o dammigt på vissa ställen, o inte så superrent som i sv. ruffigt o lite känslan av halvfärdigt lite varstans...så kommer ni att uppskatta även det riktiga Tn. inte bara det turistiska Tn. )

Gammal 2011-05-14, 18:34

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
hehe...nu blev de LÅNNNNNGGGTTTT igen. Skulle kunna skriva en bok om Tn. hoppas de ej blev tråkigt o långtråkigt att läsa hehe....

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8