Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Hej
Vi tänkte boka en resa till Tunisen, Hammamet i juli. Någon som varit där tidigare och vill dela erfarenheter? Vi tänkte bo på Iberostar Chich Khan i fall någon bott där så dela gärna med er. I fall det finns några trevlig upplevelser eller nöjen som man kan hitta på gärna med barn så uppskatts det med. Hmm andra bra tips kan vara taxi kostnad, dricks - hur mycket då?
|
Juli är en varm månad att åka i till Tn. men gillar man värmen så why not

?
Graderna kan variera från ca 20+ - 45 kanske eller ev. lite mer. Inte mig emot men vissa gillar de vissa ej...
Glöm ej att dricka mkt vatten bara o ha solkräm o skydd för huvudet så man ej får ont i skallen eller solsting.
Själv kan jag tycka att Hammamet är en plats som är mer turistisk o lite av plastig än ex, vis Sousse.
Lite i stil med Kantaoui så jag rek. att välja Sousse om ni ej redan valt o bokat.
Men visst, de fint i Hammamet oxå o de beror på lite om man vill se landet i sig eller bara en plats i Tn. som är lite av turistisk o kanske ej är så intr. av att se landet o lokalbefolkningen leva vardagen osv.. Då väljer man Hammamet. Visst lever lokalbef. där oxå men livet kan ej ses riktigt på samma sätt som i Sousse.
Men som sagt smaken e som baken så alla uppskattar vi olika saker

Hammamet kan jag ej så mkt om då jag mestadels bara åker över dagen dit eller natten, har iof. vart där med som turist men de så länge länge sen...
Då ni åker taxi så ta ej "fixed price only for u" tips e att be dem drapå taxametern direkt så får ni rätt pris, kvällstid e lite dyrare dock ointe stora summor de handlar om.
Sedan vill man ut o kika lite på landet så kan man ta louage,(långfärdstaxi)buss, tåg eller hyra taxi över dagen inkl. guide...
Brukar ej gå på sådär super stora summor.
I o utanför Medinan ska ni vara lite vaksamma då det oftast kommer grabbar som vill guida er, de slutar i många fall i en shop som en kompis, farbror eller ngn annan guiden känner.
De kan i vissa fall vara en släkt men även många fall så jobbar de åt shopen som inkastare o får bonus på de som deras kund köper...Sen vill de gärna ha en liten slant som tack för att de guidade er oxå .
Så ett tips e att gå inte på allt de där då de vill visa er div. saker.
Sedan dricks är upp till var o en, gillar man de man får brukar jag ge mer i dricks , hos andra inte en millim...
Man kan tänka på att Tn. är ett land där man kanske ej tjänas så bra o sliter arslet(F.låt uttrycket)av sig för nästan inget...Så ett par dinarer är till värde mkt. för en tunisier.
Förhoppningsvis så blir de ändringar nu när Mr. President flytt med svansen mellan bena...
Ja vad mer-...finns ju så mkt att skriva om så berätta lite mer om vad ni är intr. av...så finns här många tips o goda ider från oss på forumet som satt sin fot i landet både en o 2 ggr.