ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-02-02, 14:37

khalba_halofa

Nykomling
khalba_halofa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Rykte: 0

Standard Flytt
Jag och min familj ska flytta till Tunisien i Maj-Juni. Finns det någon med erfarenhet här?
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 11:38

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Ni verkar ju inte lida någon brist på erfarenhet av Tunisien om man läser posten i giftermålstråden . Jag vill bara säga att det kommer att bli toppen att flytta till Tunisien just i år i Maj-Juni. Färdigbyggt hus och ljumma vindar och ljus i överflöd (sen tar hettan över, men den är ju också underbar - hellre svettas jag ihjäl en fryser). Ben Ali och "familjen" har dragit. Kan det bli bättre? Ni får vara med om hela Tunisiens nystart samtidigt som ni kommer att starta om själva.
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 11:44

El Menchia

Globetrotter

Standard
Om jag hade haft pengar hade jag köpt ett litet hus. Det har varit ett hus à vendre i några år nu i ett hörn av Sousse. Perfekt läge enligt mig och mycket fint hus också. Slitet och gammalt, men det är också det som gör det extra fint och att varsamt renovera det skulle bara vara kul. Men jag får nog nöja mig med att drömma..
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 16:58

khalba_halofa

Nykomling
khalba_halofa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Standard
Tack för ditt svar!

Ja, men visst. En nystart för både oss och landet ;-)

Jag är lite orolig dock för att muslimska fanatiker ska ta makten, risken finns. De senaste åren har slöjbärarna ökat kraftfullt, trots förbud. Nu är förbudet hävt, så vi får väl se.

Men annars måste jag säga att jag längtar!

Vi har AC som kan ge både kyla och värme, på vintern behövs det. Men jag klarar värmen bättre än kylan. Fast det är klart, över 35, då slutar hjärnan fungera ordentligt. För varmt för att tänka, men det är då AC:n kommer in.
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 19:03

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av khalba_halofa Visa inlägg

Jag är lite orolig dock för att muslimska fanatiker ska ta makten, risken finns. De senaste åren har slöjbärarna ökat kraftfullt, trots förbud. Nu är förbudet hävt, så vi får väl se.
Men det finns väl inte så mycket som talar för det. Att människor bär slöja trots att det är förbjudet visar också på något helt annat än att vara fanatiker. Snarare handlar det om vilja och religionsfrihet. Att det finns starka patriarkala intressen behöver man inte ta på sig slöja för att se. Det fungerar egentligen likadant i Sverige. Det är klart att jämställdhet har kommit längre här, men det är faktiskt en bit kvar.

Det är också andra tider än för 30 år sedan mullorna tog över i Iran. Något sådant tror jag inte kan ske i Tunisien. Speciellt inte med hur det har sett ut i landet. Det sekulära samhället står inte i motsats till fritt religionsutövande. Jag tror att den unga generationen som faktiskt startade den här revolutionen är mycket väl medvetna om det och kommer aldrig att låta Tunisien falla in i ett slutet samhälle. Militären tror jag inte heller har något sådant intresse. Man ska också komma ihåg att islamistisk kamp handlar mer om politik än religion.
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 19:05

El Menchia

Globetrotter

Standard
Förresten, vart ska ni flytta? Kerkennah, Hammam Sousse, Tabarka, Tunis, El Haouaria?
Svara med citat

Gammal 2011-02-05, 08:19

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Tror inte heller att den generationen av de unga tunisier kommer falla i ett islamistiskt grepp då de är väl medvetna om vad de gjort för sitt land o vad som komma skall kommer inte att godkännas av dem om det är hals över huvud för tokigt..kanske en ny diktator..exvis...okmmer aldrig komma på frågan..

Kan hålla med om att det brli en helt nystart för er o för det Tn. folket i värme o ljus!
Tänk att få vara med om en sån upplevelse där ett "nytt"land tar till o formas av folket(hoppas vi!) utan alla dessa "måsten"med alla dessa bilder på Mr. Fd.President bara en sån sak, en annan e van med att se denna man överallt o ingenstans, sen inte en enda bild....
WOW underbara känsla!!hehe.....Sen när man tänker lite längre varför alla bilder e borta....hehe...
Blir intressant att följa utvecklingen i Tn. o andra arabländer som följer Tn. väg...

Allafall så är jag övertygad om att ni kommer att må kanon där o värmen klarar ni galant de ju så nice med värmen där nere trots att de ibland kan vara uppemot 50 grader så mmmm..
Mr. El M. var ligger de huset du kikat på finns ett par st. jag sett sen första gången i Tn. de ett x. antal år sen )
Senast redigerad av jane den 2011-02-05 klockan 08:22.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8