ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-13, 20:20

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard UD avråder från resor till Tunisien
Situationen i Tunisien känns så osäker att UD på torsdagseftermiddagen beslutade om en avråden från icke nödvändiga resor till landet. Ytterligare ett tiotal EU-länder har tagit samma beslut och ytterligare några överväger att avråda. Demonstrationer, oroligheter, en utlyst generalstrejk 0ch många dödsoffer gör läget ytterst osäkert. Nattetid råder utegångsförbud. Oroligheterna kan eventuell börja sprida sig till de lugnare turistområdena. Just nu finns ca 300 svenska turister i landet och därtill ca 600 bofasta svenska medborgare.

UD avråder från resor till Tunisien | UDbloggen
Svara med citat

Gammal 2011-01-14, 10:33

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Oroligheterna har redan spridit sig till Hammamet, som är en större turistort i Tunisien.
Trots löften från Ben Ali igår att sänka pris på livsmedel, nya jobb o lovade att han ej ska omkanidera i nästa val. Så lutar det mer åt ett inbördeskrig nu, brodern hans o några till i hans närmaste släkt har redan dragit sin kos från Tunisien,

Gammal 2011-01-16, 21:35

Lilla my

Nykomling
Lilla my är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Unhappy bokat
Vi som precis har bokat en resa dit i slutet av augusti. Ska man våga hoppas på att det lugnar sig tills dess eller ska man helt enkelt resa nån annanstans?
Svara med citat

Gammal 2011-01-16, 21:37

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Hur utvecklingen i Tunisien kommer bli framöver är det ingen som vet. Jag skulle boka annan destination så slipper man fundera över utvecklingen.
Svara med citat

Gammal 2011-01-17, 13:08

Ettan

Nykomling
Ettan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard Hammamet
Jag sitter i Hammamet just nu, och har gjort i over en vecka nu. Jag har aldrig haft nagra planer pa att aka harifran, det ar inte alls farligt har. Det var lite oroligt inne i centrum for nagra dagar sedan, men nu marks ingenting. Forutom utegangsforbudet och lite fler poliser sa ar det som vanligt har och vi hoppas pa att utegangsforbudet forsvinner om nagra dagar. Det ar inga problem alls att vara har nu, sa jag tror inte det kommer inte vara nagra problem i sommar heller.
Svara med citat

Gammal 2011-01-18, 10:28

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan Visa inlägg

Jag sitter i Hammamet just nu, och har gjort i over en vecka nu. Jag har aldrig haft nagra planer pa att aka harifran, det ar inte alls farligt har. Det var lite oroligt inne i centrum for nagra dagar sedan, men nu marks ingenting. Forutom utegangsforbudet och lite fler poliser sa ar det som vanligt har och vi hoppas pa att utegangsforbudet forsvinner om nagra dagar. Det ar inga problem alls att vara har nu, sa jag tror inte det kommer inte vara nagra problem i sommar heller.

På turistorterna märks oron mindre än i och precis utanför Tunis.
Men sedan får man förstå att plundrarna som utfär detta är tunisier som i många fall är uppretade på fd. presidenten men änmer på hans fam. Trabelsi.
Och det är till stor del deras tillhörigheter, hus, palats mm. de plundrar för ilskan mot dem e så stor!!!
Nu har det bildats en samlingsregering med 3 kvarsittande ministrar från presidentens tid, dock finns överseende i de då de blir nya val snart.
Så nog tror jag att oroligheterna har lagt sig till dess ni ska åka men beställ en reseförs.på er resa då kan ni avboka relativt sent utan att mista massa pengar

Gammal 2011-01-18, 11:40

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Nu har det bildats en samlingsregering med 3 kvarsittande ministrar från presidentens tid, dock finns överseende i de då de blir nya val snart.
correction.. Vän av ordning i oroliga tider. Det är tre ministrar från oppositionen som har tagit plats i den här övergångsregeringen och på mindre betydelsefulla poster dessutom. Om jag nu inte har fått det hela om bakfoten. Det är alltså 16 ministrar från gamla regeringen..

edit. Fast nu verkar det hoppas av lite till höger och vänster. Både RCD och oppositionsministrar.

Det kommer förhoppningsvis gå bra och stabiliseras. Jag vill verkligen vara optismistisk. Jag har väntat på en kommentar från Robert Fisk och den är tyvärr inte så optimistisk. Den här gången hoppas jag att han har fel angående framtiden, hur rätt han än kan analysera historien och samtiden. The brutal truth about Tunisia - Robert Fisk, Commentators - The Independent
Senast redigerad av El Menchia den 2011-01-19 klockan 10:10.
Svara med citat

Gammal 2011-01-18, 22:19

Lilla my

Nykomling

Standard
Ja de har ju lämnat sina poster, vilket jag iofs kan förstå när de får mindre betydande poster. Förstår varför de gjorde uppror och jag tycker att det är helt rätt av dem och jag hoppas att det kommer att lugna sig. Jag vill ju besöka detta land som jag har läst så mycket fint om i detta forum Har tittat på andra alternativ men inget låter ju lika lockande, men det är ju för att man är så inställd på just Tunisien. Betalt handpenning på 2000, avbeställningsskydd ska finnas automatiskt genom mitt visa kort har iaf banken upplyst mig om. Förhoppningsvis ska man väl inte behöva utnyttja detta.
Svara med citat

Gammal 2011-01-19, 08:42

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat . " Fast nu verkar det hoppas av lite till höger och vänster. Både RCD och oppositionsministrar."

Så sant efter den nya regeringen så är det både den ena o den andre som hoppar av efter att fackföreningen kräver det då de ej kan erkänna den nya regeringen ...
SÅ det bara att hoppas att de uthärdar det tn. folket men de tror jag de gör efter många års förtryck, så ett par månader...till nyval.
Som en tun. sa i en intervju"många många år har vi levt i förtryck och diktatur,nu e de våran tur! de unga tunisiernas tur att leva i nuet o välja vägen till ett fritt samhälle då våra fäder ej vågat stå upp för sin sak!"

Undrar vad Mr. fd. President kommer att göra/reagera...han har redan ring premiärministern ett x. antal ggr. för att höra hur det är med landet, folket osv.osv,. men blivit avvisad av motparten i tfn. med tillsägelse att du har inget kvar här att göra....Så man kan fundera lite på vad han har i tankarna....speciellt om hans parti sitter kvar ett tag till, om det inte blir att alla hoppar av som vi hoppas ) sen e de måpnga i hans parti som sagt upp medlemskapet till hans parti för folkets skull, så de ju positivt!!!

"Lilla my"hoppas verkligen att ni slipper använda er av avbokn.skyddet, men de tror jag ni slipper då det blir nyval osv. snart. Hoppas vi...
Det är verkligen ett land att uppleva o se. Inte ett typiskt västerländskt semesterparadis men en annorlunda, spännande blandning av mystikens värld blandad med kultur,historia(som nu skrevs änmer på världskartan!!!) och vackerhet...Något man verkligen ska se med egna ögon, då menar jag inte bara den typiska turisten som ligger o softar på stranden o håller sig till hotellets omr. utan se er om o ta små utflykter by foot o upptäck det verkliga Tn.

Gammal 2011-01-19, 20:23

Lilla my

Nykomling

Standard
Ja vi vill ju se så mycket som möjligt! Har du några tips på vad man inte borde missa? Skulle ju vilja se Sahara men vill inte vallas runt i 2 dagar med en massa andra turister som en skock får. Hört väldigt mycket bra om maten så det kommer man ju att försöka testa det mesta och hoppas att magen pallar haha.
Försöker läsa mig till så mycket som möjligt så vi har lite att gå på när man väl är där så man bara kan njuta och slippa jaga information om saker och ting.
Visst vill man ligga på stranden och lapa sol men vill ju också se mycket, vill gå på marknader, kartago känns som ett måste.
Svara med citat

Gammal 2011-01-24, 10:53

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla my Visa inlägg

Ja vi vill ju se så mycket som möjligt! Har du några tips på vad man inte borde missa? Skulle ju vilja se Sahara men vill inte vallas runt i 2 dagar med en massa andra turister som en skock får. Hört väldigt mycket bra om maten så det kommer man ju att försöka testa det mesta och hoppas att magen pallar haha.
Försöker läsa mig till så mycket som möjligt så vi har lite att gå på när man väl är där så man bara kan njuta och slippa jaga information om saker och ting.
Visst vill man ligga på stranden och lapa sol men vill ju också se mycket, vill gå på marknader, kartago känns som ett måste.
Betalar man minst halva resan med kort ingår normalt alltid avbeställningsskydd via kortet. Så det en bra grej o veta...
Nu undrar jag lite eller jag missat de totalt, var i Tn. hade ni bokat er resa? Sousse, Hamamet, Kantaoui eller kanske Djerba?
Hehe PRECIS min uppfattning oxå om att vallas runt som får,nope inte för mig.
Mitt tips är annars att ni hyr en bil för att upptäcka de själv eller åker med de lokala medel som finns.
Dock undrar jag hur länge ska ni stanna? För 2 dar kan kännas lite mkt om man ska åka en v. endast...
Men de ju en smaksak.
Maten , den e riktigt god o smakar bra i Tn. lagar den själv hemma oxå hehe...så vill ni tjuvstarta så kom hem till mig hehe...eller laga till lite själv kan maila lite tips på mat dock kanske privat då matlagning kanske går under ett annat forum...
Tipset e att hålla sig utanför turistiska omr. sen beror de på var i Tn. ni bokat, kan va lite svårt på vissa platser....
E de i sousse så ta en promenad inåt i landet, från havssidan sett, då kommer ni in i de tn. omr. bara ett par fotsteg bort så enkelt va de : ))
Billigare o godare mat...
Att handla , finns Medina i de flesta ställen man åker till i chaterturismens näste.Det äratt rek. shopping men handla inget första dagen eller dagarna då blir ni garanterat lurade. pruta e ett tips, eller samma här handla på de tn. platser så blir de billigare .
Annars att göra...utflykt på havet över dagen, (halv)med katamaran, skön avslappning, men att se delifiner kan ni glömma(nästan), de ett marknadsföringsknep som de kör med....dock e de ne skön stund att njuta av sol o bad, mat .
Sedan vill ni ej ut ett par dar i sahara så kan man ta en tur på kamel(dromedar)en halvdag, man rider dessa ståtliga höga djur, finns oftast häst, vagn med o åsnor för den som vill...
Man ser hur de bakar bröd över öppen eld, smakar på det o tillbaka...
En kul liten utflykt.
Sedan kan jag tycka att de rätt intr. om man ger sig runt lite nu i de omr. där MR President hade sina revir, sina hus,bilar osv. för de en historisk grej om har hänt i Tn. o nu e de rätt vandaliserat men ändå intr. o se. De har skrivit historia tunisierna!!!
då tidigare va de förbjudet att ta sig ens i närheten av dessa platser där Mr P. bodde, o hans fru inkl. hennes bröder som tydligen vart ministrar efter övertalningsförsök från hans fru....vilket resulterade i detta kaos som rådde en lång tid i Tn...
Jag ska allafall då jag far ner igen åka o kika på de platser.

Lite av tips nu allafall, men de ju bara fråga på så kommer mer svar

Gammal 2011-01-24, 18:40

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Standard Vill dit igen...
Jag satt här o spana på olika alternativ...till tunisien igen , när allt hände...o hann inte boka just nu. Har tidigare varit i sousse o trivdes mkt bra...

Hade jag hunnit boka, hade jag inte varit orolig, för OM Ud avråder osv så brukar det lösa sig med ombokning genom resebyrån.
Men nu däremot....när det blev som det blev, så avvaktar jag med bokning.... o hoppas att det snart kan vara stabilt .
Svara med citat

Gammal 2011-01-24, 20:30

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Hotellen fungerar som vanligt. Det är inget kaos där inte. Direktrapport idag från Tunisien.. Det är ju i Tunis framförallt som det är demonstrationer och kravaller. Och de skjutande banditerna verkar ha kommit av sig. De har väl insett att det inte är så smart att vara på Ben Ali:s sida längre.. Nu ljuder dessutom 'Ahwak' med Abd El Halim Hafez från dotterns mobil borta i köket!
Svara med citat

Gammal 2011-01-30, 17:45

Lilla my

Nykomling

Standard
Jane... Vi ska till Hammamet och jag vill hemskt gärna ha lite recept!!
Haha ja vi kommer nån helg innan avresa och testar din matlagning då
Tack för tipsen på vad vi borde se. Verkar som om Tunisien ligger lågt nu och Egypten har barkat iväg.
Svara med citat

Gammal 2011-01-30, 17:46

Lilla my

Nykomling

Standard
Haha glömde säga, vi ska vara där två veckor så tid för utflykter finns ju, kan ju inte sola non-stop i 14 dagar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8