Citat:
Ursprungligen postat av Lilla my
Ja vi vill ju se så mycket som möjligt! Har du några tips på vad man inte borde missa? Skulle ju vilja se Sahara men vill inte vallas runt i 2 dagar med en massa andra turister som en skock får. Hört väldigt mycket bra om maten så det kommer man ju att försöka testa det mesta och hoppas att magen pallar haha.
Försöker läsa mig till så mycket som möjligt så vi har lite att gå på när man väl är där så man bara kan njuta och slippa jaga information om saker och ting.
Visst vill man ligga på stranden och lapa sol men vill ju också se mycket, vill gå på marknader, kartago känns som ett måste.
|
Betalar man minst halva resan med kort ingår normalt alltid avbeställningsskydd via kortet. Så det en bra grej o veta...
Nu undrar jag lite eller jag missat de totalt, var i Tn. hade ni bokat er resa? Sousse, Hamamet, Kantaoui eller kanske Djerba?
Hehe PRECIS min uppfattning oxå om att vallas runt som får,nope inte för mig.
Mitt tips är annars att ni hyr en bil för att upptäcka de själv eller åker med de lokala medel som finns.
Dock undrar jag hur länge ska ni stanna? För 2 dar kan kännas lite mkt om man ska åka en v. endast...
Men de ju en smaksak.
Maten , den e riktigt god o smakar bra i Tn. lagar den själv hemma oxå hehe...så vill ni tjuvstarta så kom hem till mig hehe...eller laga till lite själv

kan maila lite tips på mat dock kanske privat då matlagning kanske går under ett annat forum...
Tipset e att hålla sig utanför turistiska omr. sen beror de på var i Tn. ni bokat, kan va lite svårt på vissa platser....
E de i sousse så ta en promenad inåt i landet, från havssidan sett, då kommer ni in i de tn. omr. bara ett par fotsteg bort så enkelt va de : ))
Billigare o godare mat...
Att handla , finns Medina i de flesta ställen man åker till i chaterturismens näste.Det äratt rek. shopping men handla inget första dagen eller dagarna då blir ni garanterat lurade. pruta e ett tips, eller samma här handla på de tn. platser så blir de billigare .
Annars att göra...utflykt på havet över dagen, (halv)med katamaran, skön avslappning, men att se delifiner kan ni glömma(nästan), de ett marknadsföringsknep som de kör med....dock e de ne skön stund att njuta av sol o bad, mat .
Sedan vill ni ej ut ett par dar i sahara så kan man ta en tur på kamel(dromedar)en halvdag, man rider dessa ståtliga höga djur, finns oftast häst, vagn med o åsnor för den som vill...
Man ser hur de bakar bröd över öppen eld, smakar på det o tillbaka...
En kul liten utflykt.
Sedan kan jag tycka att de rätt intr. om man ger sig runt lite nu i de omr. där MR President hade sina revir, sina hus,bilar osv. för de en historisk grej om har hänt i Tn. o nu e de rätt vandaliserat men ändå intr. o se. De har skrivit historia tunisierna!!!
då tidigare va de förbjudet att ta sig ens i närheten av dessa platser där Mr P. bodde, o hans fru inkl. hennes bröder som tydligen vart ministrar efter övertalningsförsök från hans fru....vilket resulterade i detta kaos som rådde en lång tid i Tn...
Jag ska allafall då jag far ner igen åka o kika på de platser.
Lite av tips nu allafall, men de ju bara fråga på så kommer mer svar