ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-12, 00:30

Färskingar på resa

Nykomling
Färskingar på resa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Post Första gången till Tunisien
Hej

Jag om min sambo ska åka till TN den 20maj i år och undrade om nån "gammal räv" kanske ska ner vid samma tillfälle som har vilja/möjlighet att dela med sig av sina kunskaper både här på forumet och kanske tom nere på plats.

Hoppas min post inte kom fel nu, då vi inte igentligen söker en resekompis/festpolare utan mer en "mentor" som man kan få lite tips och råd av.

Om jag hamnat fel ber jag om ursäkt och inbjuder admin att flytta eller radera min post.

/Tommy & Evelina

*Edit. Kanske är bra att säga vart vi ska åka också. Vi kommer bo på Hotel Abou Sofiane i Sousse.
Senast redigerad av Färskingar på resa den 2011-01-12 klockan 01:16.
Svara med citat

Gammal 2011-01-13, 11:32

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Färskingar på resa Visa inlägg

Hej

Jag om min sambo ska åka till TN den 20maj i år och undrade om nån "gammal räv" kanske ska ner vid samma tillfälle som har vilja/möjlighet att dela med sig av sina kunskaper både här på forumet och kanske tom nere på plats.

Hoppas min post inte kom fel nu, då vi inte igentligen söker en resekompis/festpolare utan mer en "mentor" som man kan få lite tips och råd av.

Om jag hamnat fel ber jag om ursäkt och inbjuder admin att flytta eller radera min post.

/Tommy & Evelina

*Edit. Kanske är bra att säga vart vi ska åka också. Vi kommer bo på Hotel Abou Sofiane i Sousse.
Visst finns en del gamla rävar här på forumet som kan vara till lags med tips, ider mm.hehe...
Ni får gärna skriva lite mer exakt om vad ni vill veta, finns ju så mkt att skriva...
Tidpunkten i maj är en bra tid att åka på ,inte den där hettan som kan vara i Tn. under högsäsong, dock har man våren som vart kanon i Tn. så KAN hettan kokomma tidigt hehe...
Ett år kom den redan i april.
Dock behöver man ej vara orolig över att de blir kallt, tvärtom!!!
Hotellet ligger på orten som tillhör Kantaoui, det är ett turistkomplex för turister o kan vara svårt att finna de genuina i Kantaoui kan jag tycka.
Dock är det en plats man kan åka till över dagen, softa, strosa lite o se marinan. Sedan kanske äta en bit elelr ngt. liknande.
Äta, shoppa osv. gör ni bäst i Sousse, i Medinan eller lite avsides från turismen, där tunisierna handlar själva Billigare o vad gäller maten, detsamma där billigare o godare !!!
Så mitt tips e att då ni ska handla, shoppa , äta mat ta er till Sousse, gör de där.
Till Sousse tar ni er med taxi eller louage eller varför inte lokalbussen . Kostar ej många kr.
Berätta gärna lite mer vad ni e ute efter så hjälper vi alla till här
Sen vet man aldrig, jag kanske befinner mig där då eller inte. Brukar ej planera sådär långt i förtid hehe...om de ej e ngt speciellt som brölopp eller liknande...

Gammal 2011-03-17, 00:06

selfdefense

Nykomling
selfdefense är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Smile
Hej!
Jag skulle behöva lite svar... Vi ska åka till Djerba och bo på Club Jasmina i början på oktober i år, jag och min sambo. Jag har bokat resan och betalt föranmälan.

1. Tror ni att det är lugnt då med alla oroligheter? Jag hoppas verkligen det då vi länge varit inställda på tunisien!

2. Vad kostar det att äta där? Lunch 0 middag varje dag. Går ej att ha varken hel eller halvpension på just det hotellet vi valt.

3. Vi har räknat med att ha 4000kr/person med oss att göra saker för, som saharaturen och nån båttur kanske, samt äta och dricka nån öl och kanske köpa lite souvenirer.. ja, fickpengar helt enkelt. Tror ni att det räcker eller kommer vi att behöva mer?

4. Hurdant brukar vädret vara i början på okt?? Är det höst o kallt eller varmt? Mitt i sommaren vet jag att det kan vara föör varmt, och s¨å är det billigare när det inte är säsong.

5. Under ramadan så kan man inte köpa alkohol i affärerna har jag sett, men i oktober så är det ju inte ramadan, kan man köpa alkohol i affärerna då om man vill ta nån öl på balkongen?

6. Kan man växla svenska pengar på hotellen? På alla hotell eller bara på vissa? Misstänker att gatuhandlare odyl inte tar visa kort... :P

Många frågor blev det, JÄTTEtacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 07:16

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av selfdefense Visa inlägg

Hej!
Jag skulle behöva lite svar... Vi ska åka till Djerba och bo på Club Jasmina i början på oktober i år, jag och min sambo. Jag har bokat resan och betalt föranmälan.

1. Tror ni att det är lugnt då med alla oroligheter? Jag hoppas verkligen det då vi länge varit inställda på tunisien!

2. Vad kostar det att äta där? Lunch 0 middag varje dag. Går ej att ha varken hel eller halvpension på just det hotellet vi valt.

3. Vi har räknat med att ha 4000kr/person med oss att göra saker för, som saharaturen och nån båttur kanske, samt äta och dricka nån öl och kanske köpa lite souvenirer.. ja, fickpengar helt enkelt. Tror ni att det räcker eller kommer vi att behöva mer?

4. Hurdant brukar vädret vara i början på okt?? Är det höst o kallt eller varmt? Mitt i sommaren vet jag att det kan vara föör varmt, och s¨å är det billigare när det inte är säsong.

5. Under ramadan så kan man inte köpa alkohol i affärerna har jag sett, men i oktober så är det ju inte ramadan, kan man köpa alkohol i affärerna då om man vill ta nån öl på balkongen?

6. Kan man växla svenska pengar på hotellen? På alla hotell eller bara på vissa? Misstänker att gatuhandlare odyl inte tar visa kort... :P

Många frågor blev det, JÄTTEtacksam för svar!
Jag antar att det är omöjligt att svara på vad som händer i Tunisien om 6-7 månader, ni får följa utvecklingen på UD:s hemsida och kanske ta ett beslut i september.
Vill ni djupplanera er resa och ha nåt att se fram emot, så skulle jag nog sikta på att annat resmål som inte har genomgått en så enorm förändring som Tunisien.
Personligen tycker jag Djerba ligger geografiskt "för nära" Libyen och där är det allt annat än lugnt.

UD skriver:
Utrikesdepartementet, 11 februari 2011 Resor till Tunisien - ändrad avrådan (från hela landet till delar av landet)
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Tunisien, med undantag för resor till Tunis och turistorterna längs kusten.

Avrådan gäller tills vidare.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 07:29

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
1.Jag tror nog att det är lugnt av oroligheter på Djerba. Det har ju vart relativt lugnt där nu ett tag.Då Djerba ligger en bit utanför fastlandet söderut så är det lugnt för där har det inte vart ngt av demostrationer så de lugnt sedan torde en ny regering sitta då den tid ni ska åka OM det ej drar ut på tiden som med allt annat

2.Tycker jag va en utmärkt ide att skippa halv/hel pension !!! då man får en helt annan smakupplevelse av det Tn. köket än på hotellen!!!
Maten kan man få betala en hel del för o en mindre del- beror på var ni äter, äter ni där turisterna äter då är det dyrare kan gå på från ca10 dinar - uppåt för en middag,lunch finns samma här om ni väljer ställe där invånarna äter så är det billigare, ni kan få en för ca 5 dinar. Om ni kikar lite .Men sen finns allt för alla prisklasser så vill amn bränna pengar funkar det ju .
Dock är ju Djerba en ö utanför fastlandet, där priserna skiljer sig en del från fastlandet och i mina ögon så är det generellt dyrare prisklass på Djerba än landet.
Dock inte många dinarer de skiljer sig men ändå...
Frukost e billigt, man kan köpa med sig ett gäng baguetter, frukt, juice, kanske yougurt o lite kaffe :) för en billig peng. runda 1,5 dinar torde räcka till det jag nämnde ovan precis.

3.Det borde räcka för er, sedan är Tn. ett billiagare land än Sv. samma med Djerba där det är lite dyrare än fastlandet...Tips till er är o alla som åker, använd kort istället så slipper man ha en massa kontakter med sig o hålla ordning på.
Själv använder jag alltid kort till att ta ut med istället för springa med pengar....
Ica kort, inga kostnader för uttag i utlandet.

4.MITT I Sommaren e underbart i Tn tycker jag hehe!!!!!älskar värmen!!
Sen KAN De vara billigare ibland att ta en resa då det är lågsäsong till Tn. MEN finns ävewn många ggr. resor under högsäsong som är billigare prisklass.
Har ngn gång sett för ett par hundralappar resor ned då vädret vart kanon i Sv. även där hehe.,...
I okt. så kan vädret variera, men sen beror de på sommaren, har den vart varm o het så är det troligtvis varmt i okt. oxå .
Men generellt i okt så är det rinda 15-25+ som gäller, de varierar med sol, regn, sedan sol igen.
Sen ligger Djerba söderut därmed alltid ngr. + grader varmare alltid i söder än norra Tn.
BAda osv. kommer ni säkerligen kunna göra, udner alla år jag åkt dit den tid på året har det funkat Så hösten e inte jämförbart med vår höst....

5.Alkohol köps på Magasin general - oftast egna små butiker inne i en större butik. Dvs. i en större supermartket finns en egen del inne i affären med egen kassa där de säljer alkohol.
Oavsett det är Ramadan eller inte så kan man köpa alkohol i butiker som turist.
TIps här e att vill ni importerad sprit så e de svindyrt i Magasin General. Välj då att köpa med från flyget eller flygplatsen innan ni kliver in på Djerba...
Det tjänar ni på!!
Annars har de ok sprit, eget öl, SUPERGOA viner o billiga i Tn. !!

6.Tips till er är att aldrig betala med kort!!! Som mitt tips redan tidigare löd, använd ert kort till att ta ut pengar i mindre summor än ha stora summor att hålla reda på!
Annars väljer ni allafall att ta med er pengar så växlar man på de flesta hotell, utan växlingsavg. sedan även på flygplatsen kan man växla.
Många frågor blev det, JÄTTEtacksam för svar! [/quote]

Sådär ja nu har ni fått lite mer kött på benen och hoppas att ni blev lite klokare allafall
Sedan finns många andra gamla rävar här som kan hjälpa till med goda råd hehe....
Mitt råd är allafall att då ni är på Djerba ta er till fastlandet där ni kan se er om en del, hyr en bil eller åk buss de går lokalbussar till ex. Gabes, Mednine,sfax där man kan se de riktiga Tn. Ok Djerba är riktigt oxå men i mina ögon är det mer turistiskt i stil med Kantaoui. Så vill ni se o uppleva det riktiga så är det fastlandet som gäller. Ni kommer märka på priser, utbud av mat, allt att det är helt annorlunda...
Sedan räds inte att sätta er ner på ett cafem matställe där mara invånare av landet sitter där blir de godare o billigare mat.
Sedan ica kortet, använd de om ni har ett, inga uttagsavg. i utlandet o gesvinnt o bra,,,
Nu harjag fått med en del allafall o de bara fråga på mer då det säkert dyker upp en hel del frågor innan er resa hehe...
Senast redigerad av jane den 2011-03-17 klockan 07:32.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 13:21

selfdefense

Nykomling

Standard
Oj, tack så mycket för utförliga svar!

Om man tar ut pengar med sitt visa kort, kommer det ut dinarer eller svenska kronor då?? Konstig fråga kanske.. ^^

Men är det långt att ta sig till de billigare matställena från hotell jasmina club? Jag är så rädd att pengarna inte ska räcka...
Tar automaterna där kreditkort isåfall? :P

Sambon vet faktiskt inte ens om att vi ska åka då jag ska överraska honom med resan när han fyller år... :P
Funderar dock på om jag kanske ska tala om att vi ska resa ett par dagar innan han fyller år. Restiderna var så dumma, planet går 15.45 på hans födelsedag, så alltså måste vi åka hemifrån senast 9 på morgonen om vi ska hinna med... Kanske inte så kul att tillbringa sin 30 års dag på resande fot, men jag inbillar mig att den lilla nackdelen kommer att vägas bort mot det faktum att vi faktiskt ska åka utomlands?? :P Vi kommer ju att vara framme på hotellet mellan 21-23 på kvällen, då kanske nåt ställe är öppet som man kan gå och äta på?

Haha ja alla avråder mig från att åka utomlands mitt i sommaren, man ska göra det i maj eller i september säger dem ^^ Det är för varmt annars ^^ Jag gillar nog inte värme sååå mycket, kan tillåme klaga här ^^

Vad är magasin general? Är det en affär?

Justja, hur mycket ska man pruta och vart??

Jag skriver ner alla små "kom ihåg" grejer i min lilla bok nu, jag längtar så fruktansvärt! Jag vill berätta för sambon nu så vi kan längta tillsammans, men jag ska hålla mig!
Svara med citat

Gammal 2011-03-18, 07:03

Oneway

Världsvan

Standard
Citat:

Oj, tack så mycket för utförliga svar!

Sambon vet faktiskt inte ens om att vi ska åka då jag ska överraska honom med resan när han fyller år... :P
Funderar dock på om jag kanske ska tala om att vi ska resa ett par dagar innan han fyller år. Restiderna var så dumma, planet går 15.45 på hans födelsedag, så alltså måste vi åka hemifrån senast 9 på morgonen om vi ska hinna med... Kanske inte så kul att tillbringa sin 30 års dag på resande fot, men jag inbillar mig att den lilla nackdelen kommer att vägas bort mot det faktum att vi faktiskt ska åka utomlands?? :P Vi kommer ju att vara framme på hotellet mellan 21-23 på kvällen, då kanske nåt ställe är öppet som man kan gå och äta på?
Det är väl alltid kul med fina överraskningar.
Men om din sambo behöver ta nåt vaccin är det ju lite sent, tex Havrix, Twinrix eller Dukoral, förhöjda risker för Hepatit A och B finns i Tunisien.
Men många struntar i vaccin och klarar sig ändå, men om man råkar ut för nån olycka och blöder och behöver blod så tror jag nog att vaccin är en liten "försäkring"
Men nu får vi se om Gadaffi tar till sina
massförstörelsevapen, då utrotas väl allt....
Senast redigerad av Oneway den 2011-03-18 klockan 16:56.
Svara med citat

Gammal 2011-03-18, 07:50

selfdefense

Nykomling

Standard
Jojo, men vi har ju diskuterat att ev. åka utomlands och isåfall skippa vaccination eftersom det är så dyrt.. vi tänkte köra morsans grej och dricka whisky som dödar alla bakterier för jämnan ^^ Man tar en mun då och då helt enkelt. Hehe.

Gadaffi? Vem är det? ^^
Svara med citat

Gammal 2011-03-18, 15:58

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard
Öh, vad då för massförstörelsevapen? Den galne tyrannen har inte lång tid kvar nu då omvärlden äntligen bistår.

edit. Khadaffi och hans söners banditsoldater kommer att skjuta på allt och alla ända tills de stoppas. Och det är hög tid.. Khadaffi är totalt lost i sin hybris --> livsfarlig.
Senast redigerad av El Menchia den 2011-03-19 klockan 12:13.
Svara med citat

Gammal 2011-03-18, 21:41

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Khadaffi...du vet inte vem de är???
Den galne psykopaten i mina ögon som är ledare för Lybien än så länge..
Men jag tror oxå att han blir tvungen att avgå snart. trots hans fantasivärld där alla lybier älskar honom o de västerlandet o drogade hundar osv. osv. som e ute efter honom o hans eget folk älskar honom...
Herrejisses hur kan man bli så sjuk att man inte ser???
Eller kan de mer va så som jag tror att han inte VILL SE??

Pengar ni tar ut kommer ut i dinarer, man kan tänka lite som den summa *5 så vet man ungefär antalet skr som tas ut.
O kort funkar i uttagsautomater i Tn. alla kort i princip även maestro funkar.
Tipsar fortfarande om Ica kortet hehe... har ni ej så skaffa er ett ni har ju lite tid att få det

Men är det långt att ta sig till de billigare matställena från hotell jasmina club? Jag är så rädd att pengarna inte ska räcka...
Tar automaterna där kreditkort isåfall? :P

Jag tror absolut att det överväger att sitta i luften på väg till varmare breddgrader o resande fot i sv.Och då kanske man inte tycker de är så jobbigt ändå då man vet att man har en ritigt nice sem. framför sig hehe...satt själv upp i luften på min dag förra året hehe o de va inte mig emot tvärtom!!!
Sedan är alla årstider i Tn. charmig på sitt sätt, jag gillar alla de o visst e värmen underbar, jag älskar då de visar uppemot 45+++ då e livet underbart men även andra tider på året e nice. Då livet tempot o jargongen är olika beroende på när man befinenr sig i Tn...
Men du som tom kunde klaga på värmen i Sv...hehe då tycker jag du valt en bra årstid att resa på

MAgasin general, är typ vårat bolag, vissa fall en egen liten butik inne i en supermarket, andra fall en egen liten affär med alkohol...

Pruta skall ni göra på marknader, shoppar där det saknas prislapp är en generell regel,sedan på cafen, restauranger fik mm. där gör man ej det...
Ta er lite tid att strosa runt o kika lite priser ett par dagar så ni ser vad prisläget ligger, så handlar ni sen.
Shoppar ni första dagarna blir ni nästan garanterat lurade...
Ca 1/3 av de de begär kan va bra att ha som riktmärke då man prutar o ge er inte i första taget, vill ni verkligen ha en grej så ge er ej...
SAmma med taxin som har "best price only for u my friend" skippa de o ta en med taxameter, det blir billigare sen kvällstid e de lite dyrare att åka taxi, dock kostar de inte många kr att åka taxi där i jämförelse med Sv...
Matställenas öppetider är generösare än i detta land, så hitta mat på den tiden på kvällen e inte svårt...De har tom nattöppet på vissa ställen men mkt god mat
De gäller även de platser som inte e de typiska turistställena...
Avstånden är ehj långa från ert hotell till inhemska kvarter blnadade med turisiska , ta en taxi o säg att ni vill ha mat den tn. befolkningen äter eller finns säkert på hotellets omr. oxå har ej vart på de hotellet men en del på Djerba i egenskap av över natten eller ett par dagar hälsa på vänner besök...så därifrån lär man sig en del hehe...

Och som jag alltid säger så Djerba, är en mer turistisk plats för mig än fastlandet då Djerba lever på turismen och visst jkan man se det riktiga Djerba om man ger sig ut på äventyr själv lite, eller ta en buss elelr louage till fastlandet, båtar går över många ggr. /dag o även nattetid...Sedan ta er till ngn närliggande stad där det inte finns turister o de lätta att hitta på bra avstånd från jerba sett. Då får ni se de riktiga Tn. :)

Gammal 2011-03-19, 08:12

Oneway

Världsvan

Standard
Citat:

Jojo, men vi har ju diskuterat att ev. åka utomlands och isåfall skippa vaccination eftersom det är så dyrt.. vi tänkte köra morsans grej och dricka whisky som dödar alla bakterier för jämnan ^^ Man tar en mun då och då helt enkelt. Hehe.

Gadaffi? Vem är det? ^^
Ja håller ni er inom ramen för turiststråken så tror jag ingen behöver vaccin. Håller med om att whisky är gott, men hjälper föga.
VaccinationsGuiden - Vaccinationer Rekommendationer Hälsoråd och Tips
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8