ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-03, 20:33

lackat

Nykomling
lackat är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Talking Sousse i juni
Bokade nyss resa för mig och mina 3 vänner till tunisien sousse i en vecka, 12 juni åker vi! Längtar så otroligt mycket. Har några frågor till er som jag hoppas få svar på!

1. Hur har vintern varit/är i år, kan vi räkna med sol?
2. Badtempen, hur är den?
3. Vet ni något om hotellet Abou Sofiane?
4. Rekommenderar ni några resturanger/partyställen/utflykter?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-01-04, 23:37

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Försöker svara på en del av era funderingar här sen finns fler än jag med en massa bra tips, ider så vi hjälps åt allihopa ....
dock ligger ej hotellet direkt i SOusse utan mer närmare Kantaoui ligger det Hammam Sousse heter omr. ni ska till...
Hotellet vet jag ej mkt om men rek.er att äta ute istället för ta all incl. eller halv. då missar ni en hel del god o billig mat!!

Sedan att shoppa o handla så rek. jag att ni handlar i Sousse, medinan framför Kantaoui då i sousse finns oftast bättre utbud av allt o inget...men att gå omkring i butiker som tun. själva handlar i e rätt ok oxå.
Bättre priser med i de inhemska butikerna.
Ta in på ett ställe där ni ser att de sitter tunisier där får ni garanterat billig o god mat.
Va ej rädda för att ta er på bakgator osv. där hittar man olika snabbmatställen dockl är det ej i den bemärkelse som snabbisen i sv. utan finns riktig mat där oxå ...som amn blir mätt på...
Billigt e de oxå,,ex på de. 3pers. inkl. dricka, sallad, kaffe ca 30 spänn, inte illa pinkat hehe...

Kantaoui är ett mer turistiskt place o samma sdär uppbyggt för turismen , därav plastigt osv...
Kantaoui har en fin marina man kan besöka o de rätt skönt o åka dit över dagen o strosa runt o slappa lite.
Dock tar en rundtur i Kantaoui max ngn timme så man kan ju äta eller dricka ngt där oxå.Sen bara slappa o njuta av stranden kanske .
Från Kantaoui har ni mest skutor för avfärd mot ahvet som jag kan rek. de e de värt att ta sig ut på dock inte i en piratbåt där man sitter som packade sillar, utan välj en katamaran de lite bättre space där...
Sedan pruta massor på dessa turer o kom gärna i sista min. då brukar man få ett gott pris hehe...
Vintern har vart ok där faktist lite varmare än vanligt - men i juni kan ni vara garantera(dock kan man ej styra över vädergudarna) gott väder då de fina vädret börjar så smått krypa in runt vårkanten, mars,april.
Regn kan förekomma dock även på dagen men inte i massa mängder...Kommer en skur som varar ett tag sen e de borta igen.
Passa på att ta en liten siesta då på ett fik eller liknande så e de borta sen...

Uteställen finns en del i Kantaoui o en del i Sousse , BOra bora e rätt känt o ligger i omr. ni ska till, utomhus disco , Rose and crown, eng. pub med livemusik ibland rätt skön känsla.
Sen beror de på vilka slags uteställen ni e ute efter, finns de störra flaschiga o de mindre som e som typo klubbkänsla, dvs mindre men massa folk. Där blandas tunisier med turister o en tun. får ej komma in utan en turist så de behöver en sådan för att kunna partaja på ett sånt ställe ...
Utflyker, kameltur aknske en halv dag kan jag rek. då man kanske inte vill sitta o skumpa buss ner till Saharai ett par dagar av sin en v. långa sem...
Sedan att ta sig en titt pås taden till fots kan jag rek. de e de värt o sätta sig på ett inhemskt cafe, insupa atmosfären o bara lyssna till vardagslivet omkring o insupa lukterna o känna .....de LIVET HEHE!!!!
En tur till Monastir kan va kul o se gamle presidentens grav där han ligger begravd, hyr en vespa e ett tips då tar ni er runtom o omkring lite o ser den tn. vardagen.
Hergla, en tidsigare mindre by nu en växande ort dock finns en del av de gemytliga kvar. underbara vägar dit vacker vy, dit kan ni ta er med vespa ligger utanför Kantaoui en bit. stanna till på vägen o njut av havets utsikt..
Tunis, huvudstaden,. räkna med en heldag för denna utflykt åk louage eller ta en tur med researrangören, vilket jag personligen tycker liknar lite av en flock djur på bete...gillar ta mig runt på egen hand...
Ja va mer...olivmuset i Sousse rätt häftigt o se...vad e ni mer intr. för det finns så mkt. att se m, göra i Tn. vill ni sitta på stranden dagarna o små utflykter över dagen ett par timmar, eller vill ni ta ett par dagar på utflykt...?
Hopaps ni får en riktigt bra sem. allafall o bra val att välja Sousse framför Hammamet )

Gammal 2011-01-05, 00:23

lackat

Nykomling
lackat är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Försöker svara på en del av era funderingar här sen finns fler än jag med en massa bra tips, ider så vi hjälps åt allihopa ....
dock ligger ej hotellet direkt i SOusse utan mer närmare Kantaoui ligger det Hammam Sousse heter omr. ni ska till...
Hotellet vet jag ej mkt om men rek.er att äta ute istället för ta all incl. eller halv. då missar ni en hel del god o billig mat!!

Sedan att shoppa o handla så rek. jag att ni handlar i Sousse, medinan framför Kantaoui då i sousse finns oftast bättre utbud av allt o inget...men att gå omkring i butiker som tun. själva handlar i e rätt ok oxå.
Bättre priser med i de inhemska butikerna.
Ta in på ett ställe där ni ser att de sitter tunisier där får ni garanterat billig o god mat.
Va ej rädda för att ta er på bakgator osv. där hittar man olika snabbmatställen dockl är det ej i den bemärkelse som snabbisen i sv. utan finns riktig mat där oxå ...som amn blir mätt på...
Billigt e de oxå,,ex på de. 3pers. inkl. dricka, sallad, kaffe ca 30 spänn, inte illa pinkat hehe...

Kantaoui är ett mer turistiskt place o samma sdär uppbyggt för turismen , därav plastigt osv...
Kantaoui har en fin marina man kan besöka o de rätt skönt o åka dit över dagen o strosa runt o slappa lite.
Dock tar en rundtur i Kantaoui max ngn timme så man kan ju äta eller dricka ngt där oxå.Sen bara slappa o njuta av stranden kanske .
Från Kantaoui har ni mest skutor för avfärd mot ahvet som jag kan rek. de e de värt att ta sig ut på dock inte i en piratbåt där man sitter som packade sillar, utan välj en katamaran de lite bättre space där...
Sedan pruta massor på dessa turer o kom gärna i sista min. då brukar man få ett gott pris hehe...
Vintern har vart ok där faktist lite varmare än vanligt - men i juni kan ni vara garantera(dock kan man ej styra över vädergudarna) gott väder då de fina vädret börjar så smått krypa in runt vårkanten, mars,april.
Regn kan förekomma dock även på dagen men inte i massa mängder...Kommer en skur som varar ett tag sen e de borta igen.
Passa på att ta en liten siesta då på ett fik eller liknande så e de borta sen...

Uteställen finns en del i Kantaoui o en del i Sousse , BOra bora e rätt känt o ligger i omr. ni ska till, utomhus disco , Rose and crown, eng. pub med livemusik ibland rätt skön känsla.
Sen beror de på vilka slags uteställen ni e ute efter, finns de störra flaschiga o de mindre som e som typo klubbkänsla, dvs mindre men massa folk. Där blandas tunisier med turister o en tun. får ej komma in utan en turist så de behöver en sådan för att kunna partaja på ett sånt ställe ...
Utflyker, kameltur aknske en halv dag kan jag rek. då man kanske inte vill sitta o skumpa buss ner till Saharai ett par dagar av sin en v. långa sem...
Sedan att ta sig en titt pås taden till fots kan jag rek. de e de värt o sätta sig på ett inhemskt cafe, insupa atmosfären o bara lyssna till vardagslivet omkring o insupa lukterna o känna .....de LIVET HEHE!!!!
En tur till Monastir kan va kul o se gamle presidentens grav där han ligger begravd, hyr en vespa e ett tips då tar ni er runtom o omkring lite o ser den tn. vardagen.
Hergla, en tidsigare mindre by nu en växande ort dock finns en del av de gemytliga kvar. underbara vägar dit vacker vy, dit kan ni ta er med vespa ligger utanför Kantaoui en bit. stanna till på vägen o njut av havets utsikt..
Tunis, huvudstaden,. räkna med en heldag för denna utflykt åk louage eller ta en tur med researrangören, vilket jag personligen tycker liknar lite av en flock djur på bete...gillar ta mig runt på egen hand...
Ja va mer...olivmuset i Sousse rätt häftigt o se...vad e ni mer intr. för det finns så mkt. att se m, göra i Tn. vill ni sitta på stranden dagarna o små utflykter över dagen ett par timmar, eller vill ni ta ett par dagar på utflykt...?
Hopaps ni får en riktigt bra sem. allafall o bra val att välja Sousse framför Hammamet )
Tack för alla tips! Ja, de är ca en km in till Sousse men det gör inget för oss då vi gärna tar en promenad. Vi valde all inclusive men kommer ändå äta middag på resturanger, vi tjänar fortfarande på ta all inclusive då vi får frukost, lunch, dricka, snacks osv. Men resturanger ska vi definitivt testa!

Vi är nog mer intresserade av att t.ex. fara några timmar på utflykter och hinna med fler än bara en lång utflykt till t.ex. Sahara.
Hur mycket kostar det ungefärg att fara ut på dromedarutflykter och båtturer? Klarar man sig på 2000 fickpengar om man kanske far på 2 utflykter och äter ute middag 2-3 gånger? Vi är inte ute efter så mycket shopping, bara se vackra tunisien och få fara på roliga utflykter.
Svara med citat

Gammal 2011-01-07, 11:23

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Ja beror på hur man resonerar detta med all incl. då de blir billigare oftast att köpa egen frukost o fixa ordning men kan va skönt o ha ett dukat bord på morgonkvisten med kaffe o allt hehe....
Sedan finns lunc att äta ute på tn. ställe för ca en 5a i sv, kr men men de beror helt på vad man föredrar, tn är ju ett billigt land att bo i .
Exvis så klarar sig en tunisier att leva, bo o försörja en fm. på exvis 2barn, 2 vuxna för en ca 1500-2000 kr / månad. Så handlar man maten lagar till den osv. så klarar man sig gött
Dock kanske man ej vill laga mat hela sem. o vill lyxa till de därför e man ju delvis på sem. för att vila, softa, slappa , maten serverad osv. !!!
Tips, då ni ska promenera till stan, välj strandvägen ibland, så nice att gå där o sönt, men tala ej med alla försäljare elelr kundsolstolsraggare, dvs. de som hyr ut solstolar osv... Om ni ej vill bli sittande på en strand förståss då kan ni ju tala med dem o slappa lite...

Kostnader för dromedarutflykterna varierar men man kan få dem för en ca 10 dinar- massor.
Är man duktig på att pruta så går allt i Tn. hehe...
Oftast börjar en försäljare på en ca 20-25 dinarer, per pers. sen fortsätter man på den vägen, nedåt o nedåt eller så böörjar man med ett hutlöst billigt pris, ex. 5 dinarer, sen kan man gå uppåt en bit.
sedan beror de på vill ni ha utflykter från lokala försäljare eller av resebolag? Resebolagen kan man pruta på dock inga hutlösa priser.
Resebolag tar ca 25 dinarer för en utflykt av dromedartur.
Havsutflykten kan man få för en ca 8 dinarer - uppåt, de handlar som sagt om att pruta här med så att på med prutmasken o kör ...
Normalpris utan prut osv. ligger på ca 20 dinar.
Utflykterna om ni ex tar en tur på havet, en dromedartur så klarar ni er gott på 2000 kr ca 400 dinarer. Sedan beror de på var ni väljer att äta turistställe eller tun. ställe

Att äta ute är billigt oavsett vad ni väljer, tn. ställe eller turist ställe.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8