Citat:
Ursprungligen postat av lackat
Jag och några vänner ska ner till tunisien hammamet (eller sousse, vilket rekommenderar ni?), den 12 juni i en vecka. Hur är vädret då, och hur är vattentempen? Är det stor risk för regn eller kan man räkna med sol?
Rekommenderar ni några utflykter, vattenland, båtturer, kamelridning osv?
Hur är nattlivet, vi är mest ute efter en lugn resa men nån kväll vill man ju sätta sig ner med någon god drink.
Tack på förhand!
|
JAg rek. Sousse framför Hammamet.
Varför...?
Hammamet e mer turistiskt kan jag tycka o visst är det fint men priserna är lite högre än i Sousse, utbudet är ngt mindre o mer att göra i Sousse än Hammamet.
Sedan är Tn. överhuvudtaget ett land jag åker till som jag älskar , besöker många ggr./år precis som många andra gör så oavsett var man väljer att åka i Tn. så är det ett bra val
Utflykter mm. de finns ju ett större utbud av den varan i Sousse, vattenturer med skuta, kamel(dromedar )turer osv.
Men som sagt smaken e som baken , gilalr man de mer turistiska så väljer man Hammamet-
Sedan shopping finns ju överallt i Tn,. o skillnaden mellan Hammamet- Sousse så har Sousse större utbud av det och dessutom så finner man det tn, vardagslivet inopå knutarna i Sousse vilket kan vara svårt att finna i H.
Man tar bara en promenix ett par 100 m. inåt från havet sett så finner man de inhemska omr. vilket jag allafall uppskattar då jag är i ett land, det riktiga livet inpå knutarna inte de turisten lever...
Sen vill amn se änmer av det så beger man sig på upptäcksfärd i landet i form av hyra taxi för dagen, hyra bil eller åka tåg, louage mm.
Då ser man de riktiga Tn.
Utflykter..ja de beror helt på vad man vill göra, kamel(dromedar)tur kan va rätt nice, utflyklt på havet i en katamaran inte piratbåt där man sitter som packade sillar...
Sedan väder o vind i tn. den tid på året, kan närapå garantera att ni kommer få de varmt då.
Så sitta med paraply e inget ni behöver oroa er för, dock kan ngn regnskur dyka upp för att försvinna snabbt igen....
BAda kan man göra tempen vet jag ej va den ligger på men lite av badkruka e jag o jag badar då den tid på året i Tn.
Hoppas ni får en bra resa oavsett va ni väljer för ställe o bara man minns att Tn. är inte ett i jämförelse med Mallorca o inga menyer på sv, inte de som man vanligtvis hittar på turistorterna, dock så mkt mer e Tn.
För de som vill ha ett sem. paradis ala MAllorca kan skippa Tn.