ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-12-31, 23:01

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard سنة جديدة سعيدة
Gott Nytt År! En dos Tunisien 2011 ordineras av dr. El Menchia.
Svara med citat

Gammal 2011-01-01, 20:26

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Gott Nytt År! En dos Tunisien 2011 ordineras av dr. El Menchia.
Önskar Detsamma till alla resande glada nublivna o gamla Tunisienälskare!
Dock kan man hålla lite koll på läget därnere nu då det vart en del demostrationer pga ilska mot diktatorn Ben Ali som regerar landet med "sin egen personal"
Riktigt illa e de ej ännu så man avråds att åka dit men men man vet aldrig..kräver folket ett avsittande från honom så vet man aldirg vad som bryter ut...Han som styr Tn. tillsammans med han fru som även hon i folkmun verkar vara änvärre än han....

Gammal 2011-01-04, 12:05

El Menchia

Globetrotter

Standard
Ah, har missat detta. Det är kanske dags för gamle Zine el Abidine att kliva åt sidan. Det lär väl inte ske utan blodutgjutelse tyvärr, det ser man ju redan. Det går inte att hålla en sådan auktoritär maktapparat hur länge som helst. Friheten kan inte kväsas.

Ja, vi får väl se. Det finns egentligen hopp om mycket arbete i Tunisien. Solenergi skulle kunna ge väldigt mycket jobb och pengar t. ex. Textilindustrin skulle kunna växa med ekologisk tillverkning och mycket kortare transporter till Europa än från Kina och Indien osv. Jag tänker mig ekologisk bommulsodling i Afrika, Turkiet. Nära samarbete med Italien och Sverige. Tja varför inte satsa på design av kläder direkt i Tunisien? Turistnäringen har nått sin peak och/eller måste ändra sin inriktning. Det handlar inte bara om Tunisien. Det är lite löjeväckande att hålla på med solstolsrekreation för en rik del av världen. Jämlikhet över världen skulle få en helt typ av avslappnad turism mm...
Svara med citat

Gammal 2011-01-11, 22:13

El Menchia

Globetrotter

Standard
Det blir bara värre och värre. Men media här är nästan knäpptysta. Att det skjuts ihjäl studenter/ungdomar i Tunisien är inte så märkvärdigt tydligen . Lägg gärna in länkar här om ni hittar något.

Makten mördar

Korrupta araber – Korrupta västerlänningar | Bahlool

Oroligt i Tunisien (Studio Ett - Måndag 10 januari 2011 kl 17:38)

varning - hemsk video-->OmvärldsAnalys: Video på massaker i Tunisien
Senast redigerad av El Menchia den 2011-01-12 klockan 12:00.
Svara med citat

Gammal 2011-01-13, 07:40

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Ja nog har inte jag hört något om detta i den sv. median,då de startade.
MEN däremot har det rapporterats mer o mer i Sv. media nu sista dagarna tycker jag vilket är positivt.
Sedan igår tror jag de va så råder utegångförbud kvälls o nattetid i Tunis under obestämd tid..
Sedan hade ngn minister avsatts i ett led av att få tillbaka
folket o lugna ner dem...o skolor stängdes..
Jag tycker äntligen att det är bra att det tun. folket får komma till tals o visa va de tycker för en gångs skull!!
FÖr vi som vart i TN. flera ggr. känner till hur det ligger till med den tn,. befolkningen o dess yttrandefrihet bla. att tala illa om mr President, de finns ej på världskartan då fänglsas man tun. som turist de förekommer inte dock i smyg men attans om fel människor får höra det...då e de kört!!
Trist bara va detta leder någonstans! BRa för Tn. folket att komma till tals men trist att de ska behövas skördas en massa döda människor för att kunna komma till tals å presidenten vägar är de enda rätta...Många misstänker redan vid valet att de fuskades då valräknarna var tillsatta av honom...
Finns en del tunisier som är jagade av honom o hotas sättas i fängelse då de kommer till tn. då de bor i utlandet kan han ej komma åt dem därifrån bla en i fra. som haryttrat sig just om hans ledarskap o valfusket o att folket inte behöver tyrann., att folket blev hotat vid valet osv...
GISSA va presidenten sagt - att han vågar inte komma till tn.- för då åker han i fängelse de kommer att tortera honom o han har så fel....

Bara de säger en del hur han är som styrande hand denna man....
Han va bra tidigare då han gjorde saker för folket men har alltid ändå haft den järnkollen på tun. att de ej ska opponera sig emot honom eller komma till tals, alla medier, poliser, ministrar osv. är tillslatta i hans egen regim, dvs. de är hans eget folk som handplockats av honom.
Låter som att kanske maktlystan o påverkan av frun hans har stigit honom åt huvudet, då de talas om att hans fru är änvärre än han..ett ex. på de e då de tvingat Nouvelair ägaren att sälja av halva av sitt bolag för att de vill inte att han skulle stå som egen ägare för att dfe gick bra för honom...tidigare har de försökt med höjda skatter, höjda landningsavg. mm. men ej lyckats...
Finns så mkt jag kan skriva om denna president så skulle räcka till en hel bok tror jag men de skippar vi här då detta var off topic men ändå kanske lite intr. för de som tänkt besöka tn. igen eller första gången
Få se om vårt Tn. står kvar med sin charm, värme o mentalitet om ngr. veckor/mån./år.....

Gammal 2011-01-13, 11:24

El Menchia

Globetrotter

Standard
Nej, att skriva om Ben Ali här är verkligen inte Off topic. Ett land är ju aldrig i första hand till för turister även om det utgör en stor del av ekonomin. Jag har själv haft svårt att få någon vettig diskussion med tunisier om "demokratin" i Tunisien. De har inte riktigt vågat prata om det. Inte för att jag har försökt så mycket för då borde ett samtal kunna uppstått, men det har liksom visslats bort på något sätt.

En profilbild på Facebook hade knappast sett ut så här för en månad sen. Inte ens för en vecka sedan:

Wanted.jpeg

Bra om stora delar av folket sluter upp nu. Stora (riktigt stora) fredliga demonstrationer. Låt förtryckarna stå för våldet. Annars riskerar det väl att bli kontraproduktivt plundrande och förstörelse. Det slår ju inte i första hand mot makten utan enskilda vanliga människor. Kaoset är kanske ändå nödvändigt för att rubba makten och samtidigt är det ju en konsekvens av händelseutvecklingen förstås.
Senast redigerad av El Menchia den 2011-01-13 klockan 11:27.
Svara med citat

Gammal 2011-01-13, 14:13

El Menchia

Globetrotter

Standard

Liberté maintenant
Svara med citat

Gammal 2011-01-13, 14:36

El Menchia

Globetrotter

Standard

Halmparasollerna ser mer absurda ut än de brukar. Ja, de är ju fina alltså, men att ligga och sola medan det här pågår är det som skulle te sig absurt.
Svara med citat

Gammal 2011-01-14, 10:56

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Halmparasollerna ser mer absurda ut än de brukar. Ja, de är ju fina alltså, men att ligga och sola medan det här pågår är det som skulle te sig absurt.
Där kan jag verkligen hålla med dig- nog är det så nice o lägga sig i solen o njuta men pga omständigheterna omkring så känns ej direkt så lockande...
Oroligheterna har redan spridit sig till Hammamet, som är en större turistort i Tunisien.
Trots löften från Ben Ali igår att sänka pris på livsmedel, nya jobb, pressfrihet o lovade att han ej ska omkanidera i nästa val.
Och mina tn,vänner här i Sv. tror inte på dessa vackra ord, de enda de kan gå på ev.e att han ej kommer ställa upp i val igen Så lutar det mer åt ett inbördeskrig nu, brodern hans o några till i hans närmaste släkt har redan tömt kontona o dragit sin kos från Tunisien.

Det fenomenet med att diskutera styrningen med en tunisier, har oxå märkt en del att de visslas bort eller så har jag fått en vink om att vänta ett tag vi pratar inte just här om det....
Sedan då vi kommit till rätt plats att diskutera detta så har jag fått höra både de ena o de andra om denna president o den Tn. befolkningen vågar(de kanske man ska säga nu .) helt enkelt inte säga va exakt de tyckte för att fel människor kanske råkade höra, eller att en människa som råkade höra sprang o skvallrade till polisen som känt styrs av Mr President, o tjänade sig en liten slant för att de berättade...
Sedan hörde jag att utländsk inf. om Tn.o vissa sidor bevakas av hans män, mer eller mindre så tänk Mr El M. OM vår lilla mediala inf. kommer i orätt öron, va händer med oss"turister"då vi kommer till Tn. nästa gång....
MEn de verkar väldigt långsökt de tack o lov!!! dock ngr. större herrar(bla. en tunisier i fr.som var tilltänkt presidentkandidat, som hotad till fängelse då han sätter sin fot i landet) blir bevakade men inte vi )

Bara det säger ju vilken styrning detta land har...
Så trist men sant så ska tunisier stå för sin rätt o stå på sig trots att de kostar en massa kaos, ledsamheter, livet av många tun. men de verkar vara det som är nödvändigt just för att få bort makten o den järnhand som styr Tn. i nuläget...

Klart Mr President blir förvånad minst sagt så han ser att folket VÅGAR Stå upp emot honom o ju fler de är desto bättre o större makt åt folket!Så vad ksa hna göra än att lova vackra skogar o guld åt folket, han griper efter hamlstrån känns de som då han o hans fam . har mer eller mindre tvingat till sig en enorm rikedom som egentligen är till folket, som jag sa tidigare hans fru hon är om ännuvärre än honom så de kan bara sluta på ett sätt, landsflykt eller död åt styret!
Senast redigerad av jane den 2011-01-14 klockan 11:00.
Svara med citat

Gammal 2011-01-14, 21:39

El Menchia

Globetrotter

Standard
Oj oj oj, det är verkligen omtumlande det här. Revolution! Presidenten har redan flytt landet. Jag har kryssat runt på nätet nästan hela dagen och följt utvecklingen. Lite lustigt - jag satt och diskuterade med mina bröder under julen om den sk. arabvärlden och jag sa just det att den här generationen kommer att resa sig mot överheten och nu har det hänt i raketfart i Tunisien. Vår Marockanska grannar har slipat golvet under tiden. Nu ligger det blankt och fräscht där uppe och som en nystart. Kanske, kanske kommer det att sprida sig över hela Nordafrika..

Tunisien. Det går inte att sluta att älska det där lilla landet.
Svara med citat

Gammal 2011-01-15, 09:49

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Jag har ju sådan tur att min "familj" fr tunis är i sverige just nu
Det är med sorg i mitt hjärta jag följde utvecklingen i mitt älskade tunisien fram till igår. Nu känns det som att det finns hopp om demokrati i landet. Mr President är ute ur landet o nu så bör ju inte fru president m släkt lida av sådan hybris längre......

Bara hoppas till att detta inte leder till att turister inte vågar åka dit t sommaren för dom behövs för landets ekonomi,

Gammal 2011-01-15, 10:02

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Det är verkligen sant att man kan ej sluta älska det lilla landet i söder.
Tack o lov har det ej spridit sig över hela landet ännu,....
Så en del vänner o "fam." har märkt av läget genom rapporteringar i nyheter mm. men inte så mkt. mer.
Och visst funderar man väldigt mkt hur det kommer att bli nu när Mr President flytt.
Det är mycket för ett land och folk att ta sig igenom, kommer den tillkommande regering att hålla lugnet eller blir det ännu en diktator som tar styret osv...

Man blir som snurrig i huvudet då man sitter o diskuterar om de landet man själv vart i , bott i , älskat,kommer alltid att älska,tyckt synd om den tun. befolkningen och önskar dem allt gott i det "nya landet"som kommer att formas till det bättre nu efter omval som Mr President utlovat inom max ett halvår.
Och den tun. befolkningen kommer ej denna gång att acceptera ett finger utan de vill ha hela handen som gäller!!
Så det är ändring till de bättre hoppas vi så det ej blir ännu värre vilket jag har svårt att tro i dagsläget för nu är tunisierna taggade o ger ej upp!!!Så att det ej blir som Cappicio befarar, att turismen ej vågar att åka till vårt underbara tn...
الائتمان للشعب STÅ PÅ ER GE EJ UPP det är ni värda alla tunisier!!
Senast redigerad av jane den 2011-01-15 klockan 10:06.
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 19:08

El Menchia

Globetrotter

Standard

Svara med citat

Gammal 2011-02-05, 08:05

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Tummen Upp FÖr Tidigare Bild!!!!!

Gammal 2011-02-05, 08:06

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Tummen Upp för budskapet!!!!!

« mediciner | Flytt »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8