ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-10-21, 17:51

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard hemresa i morgon
tunisien blev en märklig upplevelse. Första dagarna var vi övertygade att vi aldrig mer skulle återvända, av många anledningar.
Efter 1 veckas vistelse blev jag påkörd av en bil och fick många turer mellan sjukhus och polis, och blev mest förfärad. Nu har vi lärt känna såååå underbara människor. Varit hemma hos dom och ätit middag, mm. mm.
Nu vill jag inget hellre än att åka tillbaka. Hoppas på att kunna spara ihop så mycket pengar så att vi kan åka tillbaka till 20 mars då de firar sin självständighetsdag. Har varit en lärorik resa på många sätt. Har fått en hel grundkurs i koranen och presidentens syn på den. Många skratt i form av språkförbristningar och missförstånd, och framförallt fått lära mig att vi i sverige har det förbannat bra vad gäller vård osv.
kan rekommendera pizzeria zen kemen på mongi slim (gata i sousse)
De har den bästa kebaben jag någonsin ätit och liknar ingenting av det som serveras i sverige.
Usch 1 dag kvar sen väntar kalla sverige!
Svara med citat

Gammal 2010-10-27, 09:53

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Underbart att ni fick ta del av det fantastiska med Tunisien till slut (?) Kan du inte berätta lite mer vad det var som var så hemskt i början. Gärna om något som inte var så hemskt också . Jag har i stort sett inte upplevt något otrevligt över huvud taget i T. Inte så kul att bli påkörd.. Är det OK nu?

/El M
Svara med citat

Gammal 2010-10-27, 22:04

cinde_rella

Medlem

Standard min upplevelse
Medinan första dagen i 30 graders värme blev för mycket så vi vände i princip i ingången efter att hört massa glåpord, visst vet jag hur det funkar men det kändes bara tröstlöst då. Alla sopberg överrallt blev trist. (men man vänjer sig snabbt, sista dagarna såg man inte skräpet längre )
Sjukvården är tragisk i tunisien och jag lider verkligen med de som bor i landet.
Hygien finns inte, människor får sitta svårt skadade och vänta i evigheter. Nu var jag bara på akuten så jag vet ju inte hur den ordinarie vården ser ut. Stor, hårhänt man som tog hand om mig på röntgen som var full av blodiga papper och bomullstussar på golvet, kändes inte så kul just då.
Polisen var dock så hjälpsam de nu kunde vara, franska finns inte i mina språkkunskaper och engelska kan de knappt ( 1 polis på hela stationen kunde lite) Fick dock hjälp av tolk från detur när alla papper skulle färdigställas.
Efter att man lärt känna många underbara människor så blev tunisien till slut ett land jag vill återvända till. Maten, stränderna och alla mysiga caféer lockar såklart också.
Har varit på röntgen i sverige också (för säkerhets skull) Inget brutet, men fortfarande utan känsel och svullen men det läker nog i sinom tid.
Vi ska försöka återvända i Mars, så jag blev inte avskräckt!
Svara med citat

Gammal 2010-10-28, 11:08

El Menchia

Globetrotter

Standard
Det bästa sättet att uppleva medinan i Sousse är att välja rätt Bab (Port). Jag rekommenderar att man går in i Bab el Gharbi eller Bab el Finga eller Bab el Khabli. Bakvägen alltså, då kan man strosa omkring helt lugnt och stilla. Absolut inte Bab el Bahar vid Farhat Hached, där turistfångarna är som flest. Tycker att det funkar fint att gå in i Bab el Djedid också. Man kan gå rakt in i fiskmarknaden - det är fint där. Fast det där med glåpord. Jag fattar inte, men jag har nästan och jag säger nästan inte varit med om det. Jag har varit med om ett par skojare och en riktigt jobbig skoförsäljare. Det är allt.

Men att bli bjuden till någons hem är ju fantastiskt. Första hemmet jag blev inbjuden och drack te var faktiskt i medinan. Helt otroligt fint var det.

Att sjukvården inte alltid fungerar så bra var tråkigt att höra. Har inte behövt ha något med den att göra. Och har aldrig pratat med någon tunisier om det heller. Däremot har jag goda erfarenheter av hjälp på apotek.
Svara med citat

Gammal 2010-10-29, 16:07

cinde_rella

Medlem

Standard tack för tipset
värt att prova.. apoteken är suveräna!
Svara med citat

Gammal 2010-10-30, 13:39

El Menchia

Globetrotter

Standard
Lite lustigt, men jag fick precis höra en sjukhushistoria av min fru. En på hennes jobb har precis varit på semester i Tunisien. Dennes man fick efter ett par dagar en stroke (förhållandevis lätt sådan). Semestern var förstås förstörd då den fick tillbringas på sjukhus, men de var extremt nöjda med sjukvården och hur vänligt och bra bemötta de blev. Nu vet jag inte vad det var för typ av sjukhus, bara att det var i Hammamet. Skulle vara intressant att veta förstås.

Ja, vi ska vara tacksamma och rädda om den allmänna sjukvården vi har i Sverige. Det vore förödande och helt idiotiskt att sälja ut mer till profithungriga privata "aktörer". Det leder bara till segregerad vård.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8