Hej.
Jag och sambon kom hem från Hammamet för en vecka sen och vi åt ute varje dag, så vi testade en del ställen.
Fisken tyckte jag var jättegod på La fiesta. En restaurang som ligger i närheten av Medinan. Med andra ord, lite dyrare och mer inriktad mot turism, men det är ju ändå billigt i jämförelse med vad vi som svenskar är vana vid.
Vi hittade ett snabbmatställe som jag tyvärr inte vet vad heter, jag kan beskriva vägen från Hammamet Regency eftersom det var där vi bodde. De gör maten längs med gatan och på skyltarna står det sandwich och fast food. Vi vet inte vad maten heter, när vi frågade svarade mannen "tunisian specialty" men det var GOTT!!!
Han hade en degklump som han rullade ut till en rund, liknande pannkaka, sen fyllde han den med vad vi ville ha, knipsade ihop den så det blev som en "calzone". Detta stektes sen på en "spis" han hade vid sidan, som var tre stora kärl, jag antar att han eldade under dem.
Men om ni hittar en restaurang som heter Concorde och fortsätter gatan bort från Hammamet centrum så passerar man en supermarket och något litet annat snabbmatställe om jag minns rätt, sen kommer man till det där vi åt.
Himla synd att jag inte vet mer vad det heter, men jag hoppas att ni hittar ändå. Det var en perfekt lunch.
Vi åt även på en restaurang som heter Sidi Bou, jag hade läst om den i ett annat inlägg. De grillar längs med gatan också, verkar vara typiskt tunisiskt. Trevlig service och god mat, vi tog en grill mixed eftersom vi inte förstod vilket kött som var vad. Korvarna, som jag tror är lammkorvar som finns överallt, tyckte jag inte var någon höjdare, inte så smakrik. Och lever fanns på den tallriken också och det är jag inget stort fan av, men resten var supergott
Annars kan jag rekommendera att hitta någon liten restaurang där tunisierna själva äter, alltså bort från turiststråken. Där hittar man den billigaste och godaste maten, som vi lyckades med
Ni hittar säkert någon favoritrestaurang och får bra matupplevelser.
Ha en trevlig tid i Hammamet.