ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-25, 18:55

Smultron

Nykomling
Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Standard Lämna Tunisien
Hejsan

Vet att det finns en del kunniga här inne och min fråga gäller tunisier som fått uppehållstillstånd i Sverige och ska boka flyg hem till Sverige.
Läste att när tunisier väl fått sitt tillstånd får dom ej resa med charterbolag, någon som vet hur det ligger till?
Hade tänk skicka min make med Deturs enkelbiljett Tunisien(Monastir)-Sverige men nu börjar jag oroa mig för att detta kanske inte är möjligt.
Svara med citat

Gammal 2010-09-26, 01:10

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg

Hejsan

Vet att det finns en del kunniga här inne och min fråga gäller tunisier som fått uppehållstillstånd i Sverige och ska boka flyg hem till Sverige.
Läste att när tunisier väl fått sitt tillstånd får dom ej resa med charterbolag, någon som vet hur det ligger till?
Hade tänk skicka min make med Deturs enkelbiljett Tunisien(Monastir)-Sverige men nu börjar jag oroa mig för att detta kanske inte är möjligt.
Fört så får jag gratulera till er att din make fått Putt i sv.!!
Det är ett stort steg för en tunisier att flytta, bygga upp sitt liv i Sv. så annorlunda, men du har säkert förberett honom med allt

Att skicka han med Deturs bilj. nope funkar icke.
En tunisier som aldrig vart i europa får inte flyga chaterflyg första gången de reser till Eurpoa.
Det är tullregler som gäller och köper du en biljett till han så kan de stoppa honom i tullen o då e de stopp o vänd på klacken...
Ett tips e att du köper(antar de du som köper?) biljetten på Karthago airlines, de är billigare än Deturs biljetter, kostar runda 2000 kr.
Sen har du andra flyg med byten som man kan boka .
Ex. Nouvelair till Marseille . ryan air till Sv. sen finns en hel del anslutningar en hel djungel av dessa så nu har du lite att pyssla med hehe...
Så du får tänka om där o inte köpa biljett med Detur utan börja spana in reg. flygen istället.

Gammal 2010-09-26, 02:01

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Annars är det väl minst sagt läge att lämna Sverige.. Jag har god lust att lämna, men samtidigt vill man kämpa för att ta det tillbaka och inte låta snålheten och bymentaliteten få ett uns fäste.
Svara med citat

Gammal 2010-09-26, 11:24

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Annars är det väl minst sagt läge att lämna Sverige.. Jag har god lust att lämna, men samtidigt vill man kämpa för att ta det tillbaka och inte låta snålheten och bymentaliteten få ett uns fäste.
Att lämna Sverige!! Inte dumma tanke! Har gjort det förr o ska absolut göra det igen!!!
Och har gjort det för ett så annorlunda liv än detta, mentaliteten, värmen hos människorna, leverne,klimatet ALLT e bättre där i jämförelse med svea rike...
Men fråga en tunisier så e de bättre här än där...dock har jag märkt att många tunisier är lite så här.
då de e i sv. saknar de tn. då de e i Tn. saknar de sv...min fundering e då var e man hemma...?
Dock hade jag icke dessa problem kände mig bara "fy va skönt slippa sv."

Gammal 2010-09-26, 11:47

Smultron

Nykomling
Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Tack han har ju bott i Sverige i över 1 år så vi har ju vårt liv här.
Jag har även bott nere i Tunisien i ca 5månader och jag skulle mer än gärna flytta ner dit i framtiden för jag älskar Tunisien och vi har allting där nere.
Då blir det till att skippa att boka med Detur då och välja Karthago airlines kanske, får se finns ju en del att kika på men dom verkar smidigast.

Synd det med dessa regler för han har ju ändå vart i Sverige såpass länge men det är ju det att han har ju endast stämpel i passet att han LÄMNAT sverige inte kommit in i det.
Svara med citat

Gammal 2010-09-26, 21:25

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Ok då har han erfarenhet av Sv. allafall om han bott här över ett år...skönt för då vet han hur allt funkar här allafall
Ok, lämnat Sv. men ej kommit in i det...alltså kommit på "villovägar" in i Sv...
Inte mitt problem egentligen så är glad för er skull att han fick sitt tillstånd på den normala
vägen o kan bo/leva här på riktigt
GRATTIS TILL ER!!!

Det är nog tyvärr ett annat bolag än Detur som gäller då hane j har den rätta stämpeln i passet, trist men sant..
Men o andra sidan kan de bli billigare med annat bolag än Detur då de tar 3000 pix för sina enkelbiljetter...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8