ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-23, 16:19

myckleby

Nykomling
myckleby är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Standard Pruta i Tunisien
Hur mycket ska man pruta på första priset???
Har hört många olika Förslag ???
Svara med citat

Gammal 2010-10-04, 21:58

kala566

Nykomling
kala566 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Hej!

Jag började på ca en tredjedel av priset o jobbade mig uppåt. Men man lär ju tänka efter vad som är ett rimligt pris för varan! Tex . Min son ville köpa en liten souvenir vatten-pipa o säljaren skulle ha 160 dinarer för den!! Det är ju totalt orimligt så jag bjöd 20 o fick den för det priset efter att hotat med att gå ifrån affären. Hittade senare samma vatten pipa för 15TD , så man blev ju lurad i vilket fall som helst! :-)
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 09:10

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Pruta hör till Tn. o de gör man turist som tunisier.
En liten riktlinje e att varan kostar ca en tredjedel av priset de begär från början i normala fall.
Men det är inget som är att det alltid e så, utan de kan börja väldigt högt oxå som, i ditt fall. kala566 för en vattenpipa för ca 50 dinar(om amn tänker tredjedel)....TOO MUTCH!!!
Men lägg ert pris då ni börjar affären lågt ned.Sen kan ni åg uppåt. Ett tips e att gå till Soula center en souveniraffär där man kan köpa allt från allt - inget..
Fixed prices o e bra att ha som riktmärke då man handlar...

Sedan ang. väderGudarna så kan jag hålla med om att det är "yr.no"som håller måttet bäst
Talade med en vän där nere , kollade yr.no samtidigt o de stämmer i de flesta fallen...
GO NORGE!!!! )

Gammal 2010-10-19, 15:50

3Homri

Nykomling
3Homri är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Wink Pruta på....
Det beror på .....var du befinner dej. Om ni är i Medinan och shoppar så kan du räkna med att bli illa behandlad om du prutar för mycket men på SOK , alltså den lokala marknaden , finns stora prutmåner. När jag handlar går jag direkt ner på halva priset och sedan börjar jag pruta.Man får även tänka på att detta är deras överlevnad och en normal familje inkomst oftast inte är mer än 2000 kr.....Handlar man i medinan och köper bara lite en dag, kan man gå tillbaka efter ett par dagar och då pruta mer. Utanför stads kärnan kan priser vara mycket billigare och mer värt att besöka för bra priser.
Håller man sig enbart till Turist stråken , kan det vara knepigt att få bra priser och även svårt att få bra kontakt med säljaren.
Svara med citat

Gammal 2010-10-19, 22:38

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jag kan nog ej hålla med om att de knepigt att få bra priser om man handlar i turiststråken.
Utan de relativt lätt där med o har aldrig blivit illa behandlad då jag handlat i Medinan.
Men de klart de finns rötägg överallt .
Sen är priserna stor skillnad på utanför turiststråken, ibland kan man bli riktigt förvånad!
Men för att komma utanför turiststråken behövs bara ett par 100m uppåt o inåt i stan redan där kan man hitta riktigt bra priser!
Sedan vill man besöka en souk så finns de en rätt nära Sousse där man kan flanera o se lite av det riktiga Tn .
Och visst de tjänar inte så bra i Tn. en medelinkomst tagare men o andra sidan är det mycket billigare levnadsnivå för dem där än i Sv...
Så dessa ca 2000 skr räcker mkt längre än de skulle gjort i Sv.
Sen en stor skillnad är oxå att oftast (inte alltid men mkt ofta)så äger man sitt boende där inte hyr som här..
Men självklart anser jag med att dricks, lite extra kan man ge till de som man själv tycker att de ska få de

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8