ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-07, 19:57

cinde_rella

Medlem
cinde_rella är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard Första gången
Hej alla kunniga!

Skall åka till sousse med min man och det blir första gången i tunisien.
Har självklart 100 frågor.
Läst mig till en hel del på nätet och här på forumet..
ska bo på kaiser, efter alla recensioner jag läst så verkar det mer än ok.
Vad jag undrar lite om är prisbilden. Mat kommer vi äta enbart på inhemska ställen... vad ligger priserna på mellan tumme och pekfinger.
Märkeskopior?! är det enbart t-shirts? (tänkte minimera bagaget och köpa saker på plats) Vilken typ av kläder kan man köpa och hur pass billigt kommer man undan? Skor, jeans?
Jag vill ta seden dit jag kommer och undrar hur jag som kvinna skall förhålla mig till tunisier för att bli behandlad med respekt? Jag föredrar att INTE umgås med andra turister.
Sen två frågor om hotell kaiser.. kackorlackor? (jag verkligen avskyr dom)
och ..har läst på vissa hotellsidor att de har wifi även på hotellrummen stämmer det? (blir enklare och billigare att hålla kontakten med ungarna)
Skulle bli sååååå glad för ganska snabbt svar då vi åker inom kort
Tack på förhand cinde_rella
Svara med citat

Gammal 2010-09-07, 22:49

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Mat är billigt, liksom allt annat. Lunch för 20-30 spänn. Kackerlackor kan dyka upp, men inte i stort antal och de är ganska små och gulliga :-). Oftast helt fritt från kackerlackor..

Kul att ni inte är ute efter turistkramande vistelse. Om ni går upp till rondellen nära Kaiser. Förbi gigantiskt husbygge och ner till höger, bortom bensinmacken, över en bro och 50 meter till (tror jag) så finns där ett bageri/patisserie på höger sida. Superbilligt och brioche mm. rekommenderas.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-09-08 klockan 13:28.
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 07:20

cinde_rella

Medlem

Standard ingen mer...
puffar lite...
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 08:43

El Menchia

Globetrotter

Standard
Nej, du får hålla till godo med den här stollen .
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 15:35

cinde_rella

Medlem

Red face hehe
Var ju lite nyfiken på kläder oxå...jag vill inte släpa en massa ner och konstatera som alltid att man har för mycket med sig. Dessutom tjatar ungarna om vilka märkeskopior som finns på jeans odyl. typ ed hardy, converse osv...
vet du kanske lite om det?
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 17:21

El Menchia

Globetrotter

Standard
Nja, vet inte. Om nu märkena är så viktiga. Jag tror nog att man kan få tag på det mesta. Det finns många klädaffärer på bakgatorna i hamnkvarteren - innan själva hamnen dvs. Det är riktigt nice där. Inte så farligt som det låter. Annars en tur till Tunis kanske. Jag tipsar alltid om att ta morgontåget dit. Går 5-6 tiden någon gång. Och jag får väl passa på att nämna min andra stående rekommendation. Att just tidig morgon är bästa tiden. Brukar gå omkring ett par timmar från 5.30 eller så. Frukost efter det är ljuvligt.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-09-10 klockan 17:57.
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 21:32

cinde_rella

Medlem

Standard tåget
läste lite om tåget och att det skulle finnas nåt slags kort man kan köpa som man kan åka billigare med?!
Vad kostar annars en resa tor till tunis och hur lång tid tar det?
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 21:39

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jag borde ha priset i huvudet, men det har försvunnit. Det är billigt att åka. Det handlar om kanske 70:- ToR pp. Det tar ca. 2 timmar.
Svara med citat

Gammal 2010-09-13, 07:27

cinde_rella

Medlem

Standard ingen mer
...som har lite matnyttig info. Vädret är ju intressant. Det verkar ju vara kanon nu ...kan man ha förhoppning om att det håller i sig till början av oktober?!
En annan fråga. Vi ska resa med detur, har hört både bu eller bä. Är det verkligen så illa att flyga med dom. Guidade turer är ointressant, sånt är ointressant. Men själva flygningarna...som visserligen inte är detur.
Någon som har något hum om kaiser är bland de första stoppen på deras avlämning på natten, och när ungefär brukar man anlända dit.
Växla på flygplatsen vid ankomst eller växlar hotellet på natten?
Tack på förhand igen.
Svara med citat

Gammal 2010-09-13, 09:58

El Menchia

Globetrotter

Standard
Vädret är ju intressant. Det verkar ju vara kanon nu ...kan man ha förhoppning om att det håller i sig till början av oktober?!

Ja, det finns goda chanser.

En annan fråga. Vi ska resa med detur, har hört både bu eller bä. Är det verkligen så illa att flyga med dom. Guidade turer är ointressant, sånt är ointressant. Men själva flygningarna...som visserligen inte är detur.

Det är en flygresa som vilken annan som helst.

Någon som har något hum om kaiser är bland de första stoppen på deras avlämning på natten, och när ungefär brukar man anlända dit.

Först något stop i Monastir sen Kaiser i Sousse. Vill man slippa charterbussen så är det bara att ta en taxi. Avbeställ transfer. På taxameter är det billigare än bussen.

Växla på flygplatsen vid ankomst eller växlar hotellet på natten

Växla endast liten summa på flygplatsen. Sämsta kurserna. Hotellen brukar inte växla på natten, men ni klarar väl er utan pengar första natten.

Tack på förhand igen.

Varsågod.
Svara med citat

Gammal 2010-09-15, 11:16

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cinde_rella Visa inlägg

Var ju lite nyfiken på kläder oxå...jag vill inte släpa en massa ner och konstatera som alltid att man har för mycket med sig. Dessutom tjatar ungarna om vilka märkeskopior som finns på jeans odyl. typ ed hardy, converse osv...
vet du kanske lite om det?

Kopior på kläder kan ni finna en hel del i Tn.
Ett smart tips e att ni ger er utanför turistiqzoonerna och letar där.
Man behöver ej ta ett maraton lopp för att finna dessa kvarter
Ni ska bo på Kaiser, och då tar ni upp till vä-direkt efter hotellets entre o sedan till vä. igen där vägen svänger så vips e ni i ett tn. kvarter hehe...
Gå den gatan rakt fram, så kommer ni att finna ett o annat under vägens gång...
Annars ett annat tips ta till hö. från hotellet sett, nedåt mot rondellen, ta gataninnan rondellen till hö. gå den framåt, så kommer ni förbi posten, fortsätt framåt så är ni ett ett tn. kvarter...

Priserna är annorlunda där på de tn. kvarterna, i jämförelse med turistiska...
Sedan pruta då ni handlar, Medinan brukar vara känt för att man skall pruta överallt egentligen , tips där det ej finns prislapp pruta

Samma med mat , ät på det mindre turistiska ställena...
Prisex. 35 kr för en middag för 3 pers....hehe inte illa pinkat inkl. dricka...

Sedan ang. fligheten så har även jag hört bu o bä om dem...
Sen har jag ett x. antal ggr. rest med Nouvelair som bolaget heter och det har väl vart ok.
En del har klagat över service, att de bara talar eng. o arabska, fra. sen att de skyndar sig snabbt igenom kabinen med mat osv. men sen ser man de ej mer förutom då de ska sälja.
Och en del div. saker...
Sen har jag en episod jag skulle vilja dela med mig om just detta bolag...
Tyvärr en gång har de hänt att de blev lite för"mkt av de goda"hos en personal ombord under flighten så var personal ej serviceinriktade, bad man om ngt tog de flera år innan den kom o då efter tillsägelser ett x. antal ggr.otrevlig mot passagerare,medans han till en del andra tafsade på ben...jepp stämmer personal och dessutom så for han på o anföll en passagerare verbalt och fysiskt vid avstigning så säkerhetsvakten /polisen kom o tog han.
Det man hörde som svordes ut i kabinen var mindre trevliga saker...och sedan slagsmål...av vilken anledning...ingen egentligen...

Men men detta var en gång av alla de ggr. jag åkt med dem men o andra sidan e en gång en gång för mkt....

Gammal 2010-09-15, 12:50

El Menchia

Globetrotter

Standard
Vänster höger går också bra. On the way to Hammam Sousse..

NouvelAir flyger dessa charterflygningar flera ggr. i veckan. Skulle inte tro att det är många procent eller promille som är oanständia flygningar. Angående Janes historia var det uppenbarligen en person som inte var lämplig för jobbet. Sådana finns över allt - tråkigt, men sant. Jag kan berätta hur oerhört trevlig personal kan vara på en sån här NA-flygning. Det är också kul med alla tunisier som bildar diskussionsklubb på planet och slutar aldrig att prata .
Svara med citat

Gammal 2010-09-15, 14:50

cinde_rella

Medlem

Standard hahaha
Lite intressant att folk gnäller på att kabinpersonal inte pratar svenska (om de är från sverige)
Undrar hur de hade tänkt sig sin övriga semester!?
Jag läste någonstans, minns ej om det var här, någon som tyckte det bara var en massa tunisier i sousse...ehhh...de bor väl där
Svara med citat

Gammal 2010-09-16, 08:58

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Jo de sant, kan oxå fundera på att folk tror väl ej att svenska e ett världs språk...?? DÅ kanske man kan tycka att svenskan skall vara ett A-O ombord...

Hehe ja du...KONSTIGT!!! att de e en massa tunisier i Sousse haha.....som sagt de e ju blandat där men inhemsk befolkning och turister...så märkligt att de finns tunisier i Sousse ;))

Gammal 2010-09-21, 01:14

sofia990

Nykomling
sofia990 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard Perfekt! =)
Vi åker också till Tunisien i oktober, ska bli kul =)
Angående Kaiser så har de god mat på hotellet och är ett allmänt trevligt hotell nära stranden och även mitt i stan.
Kläder finns i alla olika märken som finns, kopior såklart, men ofta bra kvalitet ändå. Pruta! Ge er aldrig, då kan ni få billiga grejer. Shoppa i medinan där det är en upplevelse att gå omkring.
Testa o ät på the Saloon en kväll, turistigt med en rolig upplevelse. Ligger alldeles vid Kaiser.

Har åkt med detur säkert fem gånger. De har varit lite halvruttna flygplan, men det kanske har berott på flygbolaget mer, vad vet jag =) Men personalen är jättetrevlig och hjälper till alla tider på dygnet om man behöver.

Araberna brukar vara ganska gåpåiga så man blir lite rädd i början, men le så ordnar sig allt. De kommer att tjata på er att köpa precis allt. Svara dem; La Shukran (Uttalas typ läh shukran) och betyder nej tack på arabiska. Då slutar dom direkt =)
Svara med citat

Gammal 2010-09-21, 11:50

El Menchia

Globetrotter

Standard
Sofia 990 "Testa o ät på the Saloon en kväll, turistigt med en rolig upplevelse. Ligger alldeles vid Kaiser."

Gulp, personligen skulle jag inte sätta min fot på ett sådant ställe. Jag ser det som rent skräp och visuellt är det inte skojigt på något vis. Det kanske finns skojfrisk personal som..neej, ett sådant ställe behövs inte enligt min mening.
Svara med citat

Gammal 2010-09-21, 15:22

cinde_rella

Medlem

Standard turistigt...nej tack
Jag tillhör inte den delen av resenärer som dras till turistiga saker. jag försöker hålla mig så långt borta från alla turister som möjligt.
Jag kommer att sitta på en liten inhemsk tunisisk håla och insupa landet, eller vi rättare sagt. Min man är likadan och tack och lov för det!
Svara med citat

Gammal 2010-09-23, 12:38

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
"cinde_rella" härligt helt rätt inställning till att ge sig iväg till ett land så annorlunda som vårt!!
Att besöka de turistiska ställena e inge för mig heller, hellre slår man sig ner på ett mindre turistiskt ställe, sitter o njuter o insuper allt som händer omkring en med dofter, smaker, livet omkring o allt annat som tänkas kan...billigare e de ju oxå de kan ej stickas under stolen med...
MAt inkl. dricka för ca 35 spänn för 3 pers. inte helt fel priser hehe...

MEn sen e vi alla olika, en del gillar platser där turisten flödar en del inte...
Själv hör jag till den kategorin som håller mig på avstånd från turismens Tn....eller nära på allafall hehe

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8