ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-29, 18:06

johannes90

Nykomling
johannes90 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard Aktiviteter på Sousse?
Jag och flickvännen åker till Tunisien månadsskiftet September- oktober.

Vi är 18 + 20 år..

Jag undrar vad finns det för olika aktiviteter att göra där?

/Johannes
Senast redigerad av johannes90 den 2010-08-29 klockan 18:18.
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 08:37

selfdefense

Nykomling
selfdefense är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard
Tydligen inga alls... ;D
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 20:54

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av selfdefense Visa inlägg

Tydligen inga alls... ;D
Nu blev jag lite nyfiken, var det förra året ni åkte eller detta år att ni ska åka?!
För ni hade skrivit inlägget förra året i anslutning när ni skulle åka...
Eller är det er uppfattning om hur de va i Sousse kanske att de ej fanns ngr aktiviteter då ni var dit förra året?

Svarade på ert inlägg om hotellet du skrev förra året oxå så de torde vara er upplevelse av Sousse att de ej fanns något som helst att göra :?
Senast redigerad av jane den 2011-04-01 klockan 20:56.
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 12:43

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Standard
Jag måste säga att jag tyckte sousse var väldigt väldigt dött när jag var där och kände inte alls att det fanns mycket saker att göra där.

Gammal 2011-04-02, 13:36

selfdefense

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Nu blev jag lite nyfiken, var det förra året ni åkte eller detta år att ni ska åka?!
För ni hade skrivit inlägget förra året i anslutning när ni skulle åka...
Eller är det er uppfattning om hur de va i Sousse kanske att de ej fanns ngr aktiviteter då ni var dit förra året?

Svarade på ert inlägg om hotellet du skrev förra året oxå så de torde vara er upplevelse av Sousse att de ej fanns något som helst att göra :?
Haha nej jag har inte varit där ännu, jag bara tittar runt på lite olika trådar och hittade denna där TS frågat och ingen svarat, så därför skrev jag "tydligen inget" som ett skämt :P Jag och trådskaparen känner ej varandra.

Jag har bokat resa till Djerba i oktober, men fick mail iförrgår om att Ving inte åker dit i sommar då för få resenärer är inbokade. Så nu har jag bokat en resa till Sousse istället och letar information om stället.

Först nu upptäcker jag hur mycket jag faktiskt tagit reda på om Djerba då Djerba känns relativt "säkert", jag känner att jag kanske skulle hitta och jag vet vad priser och sånt ligger på.

Sousse.. jag har ingen som helst aning om nånting!
Svara med citat

Gammal 2011-04-03, 10:41

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Hehe de ser man ju i tråden om man kollar lite mer noga än va jag gjorde tidigare hehe....att ni ej har med varann att göra, dock va de Djerba som du tagit reda på lite saker om
Men tycker nog att de va lite positivt för er att ni tog till Sousse istället, det är då en storstad , tn,. 3dje största .
Där den tn. befolkningen blandas med turisten, så ni kommer få bättre priser, kanske mer upplevelser o se ett annat vardagsliv än på Djerba. MEN sen beror de helt på hur man e lite som person, vågar man sig utanför turistens stråk? då ser man mer av landet...
i annat fall ser man nästan bara turistens tn. vilket är annorlunda...
SAker att göra i SOusse är större utbud på än på Djerba, finns en hel del vattensporter, utflykter, sen ett tips jag kan ge är att ta sig ut på egen hand. DÄr ser man mer o upplever mer o har ej tidspressen på sig som man kan ha då man reser i grupp.
Man kan hyra sig en vespa, eller bil o ta sig runt lite eller åka lokalt bussar, louage e billigt
BEror lite på vad ni e intr. av så finns en hel del i Tn. att se /uppleva...
Vill man se saker o Sousse på nära håll så kan man ta en promenad inåt från havet sett, man kommer genast upp i de tn. kvarter, där kan man strosa runt o se vardagslivet på nära håll
Medinan, gamla stadsdelen, murarna byggda på 1100 talet, dessa blev världsarv -88- lite kul fakta
där man tidigare försvarade staden från havsangrepp i Ribaten(torn man kan klättra upp i, spiraltrappor) som ligger i Medinan.Där levs livet som förr i tiden lite granna, de marknad, mat, cafer, o shopping , här glömmer man ej att pruta!!
Dock handla ej första dagarana ni e där för då kommer ni garanterat bli lurade, bättre att kika lite på priser bilda sig ett hum om dessa innan man drar på sig spenderarbyxorna )
Sedan kan ni ta en taxi till Katakomberna,kristna underjordiska gravar sedan romartiden, ligger en kort bit från Medinan, dock svårt att hitta då man ej vart i Tn. annars hade de vart på plats med en promenix dit..
Ta en taxi till vä. om ingången efter torget så kommer ni åt rätt håll på en gång, annars är det en omväg taxin måste åka...rakaste vägen är den till vä.om ingången...
Sedan olivmuset är lite kul att se allt är gjort av oliver, sedan finns olivens historia skriven där
Sedan att äta e billigt, man kan få en middag för en runda 5 dinar om man väljer en restaurang där tunisierna äter själva , bara ta in på en bakgata utanför turistens stråk så vips kommer ni in på omr.- där tn. bor )
Sedan stränderna är ju helt underbara hehe...långa o fina kan den tid på året som ni åker vara lite mindre med saker att göra på stranden, beror på när värmen tar slut i tn.
FÖr de lite av lågsäsong den tid ni åker o utbudet är mindre den tiden, MEN sen tror jag oxå att ioch med revolutionen i Tn. o Mr President är avsatt o på landsflykt så kommer nog tusitnärningen ligga lite lägre än tidigare år då med ny regering osv. detta år...Sedan har turisten kanske lite svårt att "hitta" till Tn. detta år pga. oroligheterna som vart tidigare i år...
Men nog tycker jag själv de ska bli riktigt spännande att komma dit igen o se hur det förändrats då jag från alla tidigare år sett den röda färgen i alla bilder, foton, flaggor osv. som oftast förknippas med Ben Ali, eller Tn. flagga.
Nu ska allt va borta o inget av de finns kvar, flaggor jo visst de finns självklart kvar,men inta alla foton, tavlor o allt!! de första man möter på Mirs flygplats eller Enfidhas va PRESIDENTEN!! o nu e han borta hehe...sedan att tala fritt om va man tycker om honom o hans dam , allt detta hysh hych är förbi o man kan prata öppet på gatan istället för att ta sig in i nå vrå eller lgh där ingen ser/hör eller fel personer hör ....
SÅ spännande o intressant!!!

Gammal 2011-04-03, 12:02

selfdefense

Nykomling

Standard
Hehe.
Ja jo det är möjligt att Sousse kanske är bättre så, men jag blir ändå lite irriterad när jag för en gångsskull bokat en resa, tagit reda på en massa saker samt räknat ut en budget för exakt hur mycket jag måste lägga undan varje månad... Nu fick jag räkna om allt :P Men som plåster fick vi iaf 2000kr rabatt. Men resan blir ändå totalt 2500kr dyrare än den till Djerba hade blivit.
Tog det näst billigaste hotellet, Thalassa Sousse eller nåt heter det, och där är man tvungen att ha all incl. så det blev så. Men vi kommer ändå inte att äta på hotellet varje dag, klart man vill gå och prova tunisisk mat också!
Sen går detta flyg 9/10 istället för 8/10 vilket är lite tråkigt också då sambon fyller år 8/10 och jag hade tänkt att han skulle få spendera sin dag i tunisien.. Men, han får biljetterna på sin födelsedag helt enkelt, så får han packa och sånt dagen innan avresa!

Vad finns det för utflykter? På Djerba hade jag planerat att vi skulle ut till sahara, och ut med nån båt. Är sahara möjligt även från sousse?

Kommer nog inte våga vara så mkt på egen hand då jag är kroniskt livrädd för att bli rånad :P

Mamma sa igår att vi inte borde åka till tunisien för folk har sagt till henne att där inte finns nån alkohol i barerna eller nånstans där man kan köpa? Det kan väl inte stämma. Folk har ju skrivit om general store o om att köpa inhemsk öl på krogen och i strandbaren, i okt är det ju inte ramadan heller så alkohol bör det väl finnas?

Hehe jaså, när ska du dit igen då? :P
Svara med citat

Gammal 2011-04-04, 21:24

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Oj de va trist att du fick betala lite mer för er resa
Men samtidigt så tror jag det lönar sig att resa till Sousse istället, mer att göra, mer för pengarna o mer att välja på i mat, shopping väg...
De är helt enkelt större utbud av allt i Sousse o samtidigt så slipper ni se turistens Tn. som kan va mkt troligt att ni hade gjort på Djerba..personligen tycker jag bättre om Sousse än Djerba, Djerba e fint men samtidigt mer turistiskt.

Hotellet ligger i Hammam Sousse, ett omr. mellan Kantaoui o Sousse så det är en liten bit till själva Sousse men de inget som man inte klarar av att gå eller ta taxi, mkt billigt i Tn.Eller ta strandvägen dit e oxå en ide skönt o promenera längs den...LÅng o fin strand.
Sedan tycker jag absolut att ni ska prova på den Tn. maten där tunisier själva äter de är godare (ej så turistanpassat) o billigare,,,
Sträckan bör gå på ett par dinar, inte mer, kör alltid med taxameter, inte "best price for u" eller fixed price. Blir garanterat lite dyrare då dock är det inga stora summor de handlar om...
De ju en riktigt FIN present o få biljetterna sen bara packa o dra hehe...

Sahara är även möjligt från Sousse, Nu minns jag ej men skulle ni va borta en eller 2 v.? Om det är en v. så kanske lite lång tid att tillbringa sin tid på sem. i buss ett tag, för en resa till Sahara tar ca 2 dagar, men ni kan iof. ta en halvdagstur o rida kamel, "öknens utkant" markanadsförs det som men är i själva verket Sousse utkant...
Kan ej va lätt för den som aldrig vart där att veta..Men de e de värt att resa en stund med buss eller taxi sen rida kamel, se hur de bakar bröd o smaka finns även häst, åsna o häst o vagn på dessa turer.
Sedan arrangeras dessa av chaterbolagen på plats eller även av lokala arrangärer vilket jag tycker e trevligare än de som chatern ordnar
Pruta på priser e tips!!!
Båtturer finns gott om i Sousse o Kantaui, men Kantaoui har mer av den varan, en katamaran tur rek,. jag istället för piratbåtar mm. Det blir lite mer personligt o man e ej en hel drös av turister som ska ut på sjön som i piratbåtarna...
Men de e en smaksak .
Kommer nog inte våga vara så mkt på egen hand då jag är kroniskt livrädd för att bli rånad :P

Alkohol finns på General Magasin, så du kan hälsa lilla mamsen gott att hon har hört fel hehe...
Oavsett de Ramadan eller ej säljs alkohol på dessa affärer..Det är liknande bolaget vi har i sv. men oftast är de inrymda i en vanlig supermarket, dvs en egen del av affären med egen kassa sortiment mm...
Importerad sprit är dyr i Tn. så vill ni ha den så köp med från flyget, flygplatsen sen finns även inhemsk öl(MKT GOD!!!) vin(gott) inhemsk sprit att förtära sig med )Krogen o strandbarer finns de oxå på...
Så att ni ska förbli törstiga i Tn. på er resa behöver ni ej oroa er för.Det är lite mer de inhemska restaurangerna som ej serverar alkohol, inte alla dock men en del..

Att bli rånad tror jag inte är ngn större risk med för har aldrig blivit det av alla de ggr. jag åkt dit o promenerat på bakgator o promenadgator själv o med sällskap menaldrig hänt mig...
vet att fler "rävar"som vart där under tidens gång som vart i Tn. ett x. antal ggr. heller aldrig blivit det.
Använd sunt förnuft, skylta ej med mobil, pengar mm. ha ej hela reskassan med er eller använd kortet o ta ut mindre summor istället så känner du dig säkert säkrare tror jag..
Men som sagt tillfället gör tjuven så sunt förnuft kommer man långt med o inte ska man behöva vara rädd då man åker utomlands
Första gången utomlands?
Önskar er en riktgt bra resa o hoppas sambon blir SUPERGLAD !!!

Hehe jaså, när ska du dit igen då? :P[/quote]

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8