Hehe de ser man ju i tråden om man kollar lite mer noga än va jag gjorde tidigare hehe....att ni ej har med varann att göra, dock va de Djerba som du tagit reda på lite saker om
Men tycker nog att de va lite positivt för er att ni tog till Sousse istället, det är då en storstad , tn,. 3dje största .
Där den tn. befolkningen blandas med turisten, så ni kommer få bättre priser, kanske mer upplevelser o se ett annat vardagsliv än på Djerba. MEN sen beror de helt på hur man e lite som person, vågar man sig utanför turistens stråk? då ser man mer av landet...
i annat fall ser man nästan bara turistens tn. vilket är annorlunda...
SAker att göra i SOusse är större utbud på än på Djerba, finns en hel del vattensporter, utflykter, sen ett tips jag kan ge är att ta sig ut på egen hand. DÄr ser man mer o upplever mer o har ej tidspressen på sig som man kan ha då man reser i grupp.
Man kan hyra sig en vespa, eller bil o ta sig runt lite eller åka lokalt bussar, louage e billigt
BEror lite på vad ni e intr. av så finns en hel del i Tn. att se /uppleva...
Vill man se saker o Sousse på nära håll så kan man ta en promenad inåt från havet sett, man kommer genast upp i de tn. kvarter, där kan man strosa runt o se vardagslivet på nära håll
Medinan, gamla stadsdelen, murarna byggda på 1100 talet, dessa blev världsarv -88- lite kul fakta

där man tidigare försvarade staden från havsangrepp i Ribaten(torn man kan klättra upp i, spiraltrappor) som ligger i Medinan.Där levs livet som förr i tiden lite granna, de marknad, mat, cafer, o shopping , här glömmer man ej att pruta!!
Dock handla ej första dagarana ni e där för då kommer ni garanterat bli lurade, bättre att kika lite på priser bilda sig ett hum om dessa innan man drar på sig spenderarbyxorna

)
Sedan kan ni ta en taxi till Katakomberna,kristna underjordiska gravar sedan romartiden, ligger en kort bit från Medinan, dock svårt att hitta då man ej vart i Tn. annars hade de vart på plats med en promenix dit..
Ta en taxi till vä. om ingången efter torget så kommer ni åt rätt håll på en gång, annars är det en omväg taxin måste åka...rakaste vägen är den till vä.om ingången...
Sedan olivmuset är lite kul att se allt är gjort av oliver, sedan finns olivens historia skriven där

Sedan att äta e billigt, man kan få en middag för en runda 5 dinar om man väljer en restaurang där tunisierna äter själva , bara ta in på en bakgata utanför turistens stråk så vips kommer ni in på omr.- där tn. bor

)
Sedan stränderna är ju helt underbara hehe...långa o fina kan den tid på året som ni åker vara lite mindre med saker att göra på stranden, beror på när värmen tar slut i tn.
FÖr de lite av lågsäsong den tid ni åker o utbudet är mindre den tiden, MEN sen tror jag oxå att ioch med revolutionen i Tn. o Mr President är avsatt o på landsflykt så kommer nog tusitnärningen ligga lite lägre än tidigare år då med ny regering osv. detta år...Sedan har turisten kanske lite svårt att "hitta" till Tn. detta år pga. oroligheterna som vart tidigare i år...
Men nog tycker jag själv de ska bli riktigt spännande att komma dit igen o se hur det förändrats då jag från alla tidigare år sett den röda färgen i alla bilder, foton, flaggor osv. som oftast förknippas med Ben Ali, eller Tn. flagga.
Nu ska allt va borta o inget av de finns kvar, flaggor jo visst de finns självklart kvar,men inta alla foton, tavlor o allt!! de första man möter på Mirs flygplats eller Enfidhas va PRESIDENTEN!! o nu e han borta hehe...sedan att tala fritt om va man tycker om honom o hans dam , allt detta hysh hych är förbi o man kan prata öppet på gatan istället för att ta sig in i nå vrå eller lgh där ingen ser/hör eller fel personer hör ....
SÅ spännande o intressant!!!