ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-03, 23:11

Fenomena

Nykomling
Fenomena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Djerba i oktober?
Jag och min bästa vän vill fly regn och rusk i höst, och funderar på att åka till Tunisien och Djerba.

Min fundering gäller vädret, vi åker 1:a eller 2:a veckan i oktober, är det solsäkert då? Min vän har aldrig varit utomlands och vi vill givetvis att resan blir lyckad. Receptet för en lyckad resa tror jag är vackert väder och fina stränder, några utflykter, lite shopping och god mat (det lokala köket, inte all inclusive). Hur är det med utflyktsmöjligheter? Vi är inga partygalningar, men kanske vill man uppsöka någon nattklubb/disco om det finns. Är Djerba ett bra val då? Eller är Sousse/Hammamet bättre? Man vill inte att det ska vara helt avfolkat förstås...

Egypten verkar dyrt i jämförelse med Tunisien, och inte lika lockande.

Vi är tacksamma för all info vi kan få för att göra beslutet enklare!
Svara med citat

Gammal 2010-08-04, 07:48

Bergslagstjej

Nykomling
Bergslagstjej är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Hade samma funderingar kring väder och temperatur som du i våras när vi skulle till och boka vår höstsemester. För vår del slutade det med Egypten till slut iaf efter att ha pratat med flera olika personer på resebyråer som sa Tunisen är mer ett sommarresmål och därför inte så varmt och solsäkert i början på oktober som Egypten är. Enligt den information man kan få om vädret på resmålet på t.ex. Apollos hemsida så ska det vara 26 grader på dagarna men bara 18 på nätterna. Då vi ville slippa långbyxor och extra koftor på kvällarna valde vi i slutändan Egypten. Hade vi haft möjlighet att åka i septembar istället hade det nog blivit Tunisien istället då vi såg flera hotell som verkade riktigt bra där och att priserna var lägre.

Märks ju även på priserna att Tunisien inte är alls så populärt vid den tiden då det precis som du skriver är mycket billigare att åka dit. De resmål som det är varmt på och solsäkert är ju dit folk vill åka och då blir det dyrare.

Allt detta är ju den information jag har fått då jag läst på hemsidor, forum och pratat med folk. Hoppas någon annan som har erfarenhet av Tunisien i oktober kan ge dig ett svar också. Hade varit intressant och veta till ett annat år.
Svara med citat

Gammal 2010-08-04, 08:37

tomsson

Nykomling
tomsson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Standard
två första veckorna kan man absolut åka om man gillar värme
runt 25 på dagen och 20 på natten, sköna temperaturer för dom flesta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8