|
giftemål med tunisier i tunisien. hjälp mig någon, snälla
|

2010-11-16, 22:02
|
Reg.datum: jun 2007
Rykte: 0
|
Jag tror att du fått många budskap pga att det finns inga klara regler om vad som gäller. Beroende på vem man känner eller frågar i Tunisien så är det olika budskap om vad som krävs.
Vissa måste ha läkarintyg, jag behövde aldrig träffa läkare t.ex
Men det är en del av den Tn charmen.
Sen så kan jag ju bara svara för mig själv att när man har hängt på detta underbara forum ett längre tag så har man träffat på en hel del tjejer som trott att dom verkligen träffat den stora kärleken i livet..... men tyvärr i många fall så har det inte slutat så lyckligt. Mig själv inkluderat.
Men tunisien har jag aldrig släppt, planerar att åka dit i två veckor i somar för att träffa min x mans familj som jag fortfarande har kontakt med. Men det är en helt annan historia.....
Det enda rådet jag har är att var beredd på att det blir tufft. Väldigt tufft.
Först väntan på att få hit kärleken sen att få det att fungera att bo tillsammans.
Det är inte det lättaste har jag märkt själv samt bland andra tjejer jag känner som bor med utländska män. Hjälpa till hemma är för dom allra flesta en omöjlig tanke, att inte få jobb eller klara av språket är ännu ett hinder den dagen han kommer till sverige och ska göra sig förstådd i samhället och listan kan göras hur lång som helst....
Nu vart detta ett väldigt negativt inlägg o det var inte alls meningen. Önskar dig all lycka till
med äktenskapet. Men var beredd på hinder på vägen
Senast redigerad av cappicio den 2010-11-16 klockan 22:16.
|
|
|

2010-11-16, 22:12
|
Reg.datum: mar 2010
|
När man är i det skedet att man sitter och ska börja med papprena så vet man ju inte var man ska vända sig, vem man ska lita på osv, jag är väldigt nyfiken på vad du har varit med om, du får gärna maila mig om du känner att du vill berätta, annars respekterar jag självklart om du inte vill......
Det har redan varit tufft och självklart kommer det bli tufft, språket är det inget problem med för hans del, hjälpa till hemma, ja vi får väl se, det gjorde inte min förra sambo heller från sverige så
Har man väntat i nästan ett år så kan jag nog vänta lite till
Absolut så tar jag med mig alla visdomsord med mig och jag uppfattar ingenting som negativ kritik så det är lungt för min del
|
|
|

2010-11-18, 08:33
|
Reg.datum: sep 2008
|
ja, ni vad som hände var att jag upptäckte att allt bara var ett spel från honom. kanske inte allt men i alla fall till 95 %. och då är det tack o hej.
Jag kommer aldrig till att gifta mig om det inte känns 100 % rätt och det gjorde det inte denna gången. Inte nu längre.
Jag trodde ahn var mitt allt. Verkligen.! I 2 och ett halvt år tillsammans trodde jag verkligen att jag kände min blivande man.
Men nej, inte.
Tack, o lov kan jag säga nu att vi inte är gifta. Att gifta mig med honom skulle vara mitt största misstag någonsin här i livet.
VAr många som varnade mig inför detta, men jag kopplade bort dem tankarna, o sa till dem. Nej, han är inte sådan, min kommande man är underbar. Han älskar mig. Men pfffff, nu vet jag sanningen. Han älskade mig för att han såg en möjlighet att komma till europa.
Efter vi brutit upp sa han till mig: you will be ok, you will find your true love.
Men jag sa till honom: no, no I will never trust a man again, you was my everything but you just played with me.
Då fick jag höra tillbaka av honom med skratt o irrogans i rösten: hihi, you are living in the paradise, you live in europe, everybody living in tunisia knows that europe is the paradise.
Han spelade såååå bra under så lång tid. Till och med så bra att hans egen familj gick på det hela. Många utav hans vänner där nere och framför allt hans familj, blev underbara vänner till mig o jag kommer ha dem i mitt hjärta för alltid. Men även om jag vet att dem här vännerna nu tagit avstånd från honom, och till och med hans mamma o bror vägrar träffa honom igen, så känns det ändå jobbigt o fruktansvärt. Hans mamma säger till honom att gifter han säg inte med mig så kommer hon aldrig till att gå på sin sons brölopp. Hon accepterar inte en annan fru till honom. Hon säger att han hade något underbart men förlorade allt. Och visst stämmer det, jag var villig till att ge honom mer än mitt allt. Jag ville bara vi skulle vara lycliga. Han tog så mycket ifrån mig. Och jag blev totalt grundlurad.
Men, men så är väl livet. Idag kan jag inte säga att jag ångrar mig att vi i alla fall försökte, men jag kan säga att jag är evigt tacksam för att inte sanningen kom fram för sent.
Jag kan fortfarande inte förstå att någon kan spela så bra. Det kommer för alltid vara ofattbart för mig.
Om jag kommer till att åka ner igen. Det vet jag inte riktigt nu. Hans familj och vännerna vill gärna att jag kommer ner o träffa dem. Men just nu är det alltför många känslor. Men om något år kanske.
Det konstiga är att jag känner inte hat mot honom. Tycker mest synd om honom. Att han säger att han lever så dåligt i tunisien att han tom är villig att skaffa familj med någon som han egentligen inte älskar, bara för att få ett liv i det så kallade paradiset.
Vill bara avsluta med att tacka er alla för er hjälp igen. Och alla som tänker gifta sig med en tunisier tänk mer än 10000000 gånger över det. Jag hatade själv att höra detta från alla. Men nu har jag själv blivit lurad och jag märkte ingenting, så snälla alla ni var försiktiga.
kram kram o va rädda om er
|
|
|

2010-11-18, 10:38
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 5
|
Vad fint att du vill dela med dig av denna sorgliga och förödmjukande bluff. Det som är allra tråkigast är ju att du har upplevt något fantastiskt fram tills det avslöjades att det inte var på riktigt. Men det var ju otroligt bra att hans mamma och vänner fördömer honom för det här falskspelet och sveket. De är ju också svikna. Ja, det är verkligen trist när man inte kan lita på människor. OBS det har ingenting med tunisier att göra i största allmänhet. Det kan hända var som helst. Kanske får vi alla gå igenom något stort svek någon gång i livet. Du kommer förstås att vara väldigt ledsen över det här en lång tid. Det ska du vara också. Inte för att man önskar det, men tårarna är ändå något av det funadte människorna har. Bara msn inte drunknar och faller ner i djupaste mörker.
Det verkar ju som om dina vänner i Tunisien, förutom mannen som sa att han älskade dig, är att lita på. Ta vara på det. Och håll kontakten. Det kan vara värdefullt. Fast jag förstår att det kan vara plågsamt. Det är inte du som ska vara en looser. Det är bedragaren.
/El Menchia - vanlig människa, ingen psykolog
|
|
|

2010-11-18, 10:49
|
Reg.datum: dec 2006
|
Det va en "sol o vårar historia" detta.
Va tråkigt för dig att de blev så för du verkade verkligen älska denna man!!
Den historia du berättar om är verklgien inge ovanligt i Tn.
Hela grejen med europa, livet där , pengar växer på träden, livet e paradiset i eu osv. osv...
Stora talet av alla tunisier , även de tn. brudarna är lite av den varan att de vill till eu. dock är det mer "taktiska"eller hur jag ska uttrycka det....
Jag har hört, sett samma historia som din massa ggr. i tn. av mina vänner som jag har där nere som drömmer om livet i europa.
De som e synd är att den gamla bild av eu. lever kvar i Tn. o den späs på med alla europatunisier som kommer fullastade med kärror, bilar , prylar till släkt o vänner i tn. De är klart alla andra tunisier som bor där vill ha samma liv som de som bor i eu.
Sen att de gifta med banken i eu. det berättar de aldrig!!! de kan leva på soc.bidrag men det säger de aldrig!! inte inför en tunisier inte...
Sen har d en press på sig fr fam. att de ska leverera en massa saker till fam. för "titta på han o han...se va de komemr med o du kommer inte med ngt...." så kan de tyvärr låta i en tn. fam....
Pga. deras i deras kultur handlar de om att sonen ska ta sig fr tn. o försörja"hjälpa till" fam. som bor i Tn. då denne bor i eu. o har massor med pengar...
Känner till flera tn. som inte ens åker till tn. för de har inget att ge fam. om fam. vill ha en bil, pengar mm.
De skämms o säger at de aldrig kommer att sätta sin fot i tn. innan de har fått såpass mkt pengar att de kan ge de fam. vill ha...Sen ringer fam. stup i kvarten o tjatar om pengar...
Sedan deras spel de är experter på spel de gör ALLT för att komma ifrån tn. en del tom. gifter sig med gays för att få komma till eu....o de bra att man e på sin vakt men de så svårt att få en tun. att avslöja sig. fam. vänner, komisar alla håller honom bakom ryggen för att han ska få komma till eu. de vet att chansen till ett bättre liv finns där o en chans för dem att samtidigt få ett bättre liv så de svårt!!!
Ok detta hjälper inte dig, som blivit lurad de vet jag men kanske hjälp på vägen att de oftast är så...en tun. sa till mig en gång att han passar bättre med en tun. kvinna för att hon säger inget, är tyst, förstår varför man gör så...de ju sant egentligen....
En lite nyfiken fråga, HUR kom du på han med lurandet??
Vill du ej svara e de ok, de respekterar jag aboslut!!!
Önskar dig all lycka o de är svårt att finna kärleken efter en miss man gjort men man lär sig av sina misstag!!!tar tid men de kommer ....
|

2010-11-18, 11:15
|
|
tack för ert medlidande.
Ja, visst vore det fel och drar alla tunisier över en o samma kant. absolut. Jag ska inte säga något om dem andra som jag inte känner något till. Men visst är det lite märkligt att sååå många vill gifta sig med en europe... När det finns så många i deras eget land....
Och deras snedvridna bild av europa lever kvar bland dem flesta. I europa har man inga problem, här kommer pengarna till en när man vill, pengarna växer på träd och då finns ju inget annat att oroar sig över heller... pfff..
Nu efteråt vet jag att jag blivit lurad av honom många gånger. det hela slutade med att jag skickade honom 500 dinarer för att hans mamma behövde det till lite saker till bröloppet. kakor mm.. Han skulle ge dem till sin mamma samma dag.
men någon dag efter blev jag tillbed av min "svägerska" att hälsa från min kommandes mamma att hon behövde pengar till kakorna. Det kom fram att han aldrig gett pengarna till henne. Hade skickat flera gånger tidigare, som också skulle vara till bröloppet.
Inte ett öre av dessa har gått till vårat brölopp! jo, förresten 50 dinarer för hans finskor. det andra har han använt upp för sig själv.
Han bad mig skicka igen till honom så att han kunde ge sin mamma dem utan att hon skulle veta om det. Även om jag inte bryr mig om pengarna så var det för mycket för mig. Jag kan inte lita på honom.
Nu efteråt har det kommit fram mer o mer lögner från honom och bortförklaringar. Är allltför lång historia att skriva här.
Efter att han vet att jag vet om sanningen så är det inte någon antydan längre på att försöka få mig tillbaka.
De enda gången han har hört av sig till mig är genom sms att han behöver pengar- och Allah kommer älska mig om jag hjälper honom med pengar en sista gång.
men jag har hjälpt honom tillräckligt. Han är gammal nog att bli en man o försörja sig själv.
en dag kanske han kommer att bli en bra man igen, inchallah.
men mig har han sett för sista gången.
svårt att förstå hur man ska kunna lita på någon igen....
men men, livet går vidare.
|
|
|

2010-11-19, 12:42
|
|
Håller med mr El. M. att dina vänner därnere är att ta vara på o fortsätta hålla kontakten med dem, tunisier är underbara människor i deras mentalitet o allt om man känner dem o de inte e ute efter en massa fluss....
Du berättar att mamman behövde pengar till er brölopp, DET Är tyvärr ett vanligt förekommande fenomen att de säger att mamman, fm. behöver pengar pengar o åter pengar...
Tyvärr e de så men sen att går de till amman, fam. eller ngt sådant de e en annan femma!!!
Ett typsikt varningstecken på att det är en europaälskande tunisier som vill från Tn. är att de redan kanske under den tid man träffas första gången(dvs. man träffar karln i tn. på sin sem. sen "älskar "han henne) frågar efter pengar, då ska man tänka sig för både en o 2 ggr.
Och att karln i fråga säger jag älskar dig wallah!!! pptttfff.... älskar jo, de klart hennes pengar de ju sant.....
Sen komemr det både en,2 3 + en amssa ggr. frågor om fluss...då kvinnan åkt hem till eu...så då om inte före ska man tänka sig för!!
Dock som sagt e de svårt då man e upp över örona kär o förblindad av kärlek!!
Menar en riktig karli tn. tn. som emanr allvar frågar inte efter en futtig millim av sin kvinna!!
Snarare ska karln försörja kvinnan i fråga o en karl som ej gör detta är en skam för släkten!! OM nu inte denna kvinna e éurope...DÅ går de för då kommer tunisiern till eu. o kan i sin tur försörja sin fam. släkt o vänner....
Jah förstår att de svårt för dig att vara sviken o sen bli lurad så massa ggr. som de verkar vart för dig!!! Svårt att finna tilliten till en person igen, men stå på dig du e värd ngt mkt bättre än en man som bara vill åt dina pengar!!!
Vill du prata mer så skriv gärna privat ,d etta tycker jag är så intr. att diskutera!!
tunsolen@hotmail.com
Du ska veta hur många ggr. jag suttit med tunisier i tn. o diskuterat just detta!! Även med de grabbar som utför detta fenomen o verkligen FÖRSÖKT få dem att förstå att livet e inte en dans på röda rosor i europa! De flesta tycker jag e helt cocco!!! men sen finns udnantag överallt! har en vän där nere som tycker jag har helt rätt!!! o han vill inte ens från Tn...
Men bruden kämpa på o stå på dig!! Ignorera hans mess, byt nr i värsta fall o börja lev livet!!! kram på dig o trevlig helg till alla!!!
|

2010-11-28, 20:52
|
Reg.datum: mar 2010
|
Det var tråkigt att höra Emiliot  men det enda jag kan säga är att livet går vidare.......
Dom människor jag har träffat där nere "över lag" kan inte förstå ens hur man kan vilja bosätta sig i Sverige, eller europa , dom trivs bäst hemma och ser ingen vits med att lura till sig ett äktenskap för att det påstår sig vara så jäkla mycket bättre i europa...... Men majoriteten verkar ju vilja det om man läser på forum... ja e lite kluven till det, känns som att man drar alla över en kam fast man inte gör det.... kanske är "svenskt" tänkande som gör att man uppfattar saker och ting som man gör?
Jag skulle heller aldrig vilja flytta till ett annat land med tanke på hur öppna & varma dom är.. att flytta till europa och bli bemött som "utlänning" och frysa arslet av mig, nej tack  Att flytta från familjen dom älskar och respekterar mer än allt annat? .....
Iof så känner jag en bekant till min man som gifte sig enbart för pengarna, och han ångrar det så fruktansvärt... för även om det var drömmen för honom så visade det sig att livet var värt mer än så för han än att sitta fast i en gammelkärrings klor......., det är det enda fallet som jag vet är sant, dom andra vännerna som vi har, har dock gift sig av den rätta anledningen och det är jag glad för
Snart åker jag...........trevlig kväll!
|
|
|

2010-11-30, 20:45
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tinelin
Det var tråkigt att höra Emiliot  men det enda jag kan säga är att livet går vidare.......
Dom människor jag har träffat där nere "över lag" kan inte förstå ens hur man kan vilja bosätta sig i Sverige, eller europa , dom trivs bäst hemma och ser ingen vits med att lura till sig ett äktenskap för att det påstår sig vara så jäkla mycket bättre i europa...... Men majoriteten verkar ju vilja det om man läser på forum... ja e lite kluven till det, känns som att man drar alla över en kam fast man inte gör det.... kanske är "svenskt" tänkande som gör att man uppfattar saker och ting som man gör?
Jag skulle heller aldrig vilja flytta till ett annat land med tanke på hur öppna & varma dom är.. att flytta till europa och bli bemött som "utlänning" och frysa arslet av mig, nej tack  Att flytta från familjen dom älskar och respekterar mer än allt annat? .....
Iof så känner jag en bekant till min man som gifte sig enbart för pengarna, och han ångrar det så fruktansvärt... för även om det var drömmen för honom så visade det sig att livet var värt mer än så för han än att sitta fast i en gammelkärrings klor......., det är det enda fallet som jag vet är sant, dom andra vännerna som vi har, har dock gift sig av den rätta anledningen och det är jag glad för
Snart åker jag...........trevlig kväll!
|
Nja tror inte att de riktigt "svenskt"tänkande de att de flesta tunisier vill flytta till europa.
Däremot precis som du säger så respekterar de deras släkt o fam. nära o kära, absolut!!
Det är mkt pga den respekten som de gör detta just för fam. skull...
MEN där jag jag fått erfara genom vänner som jag har där nere, tunisier o de som bott i eu. sedan flyttat tillbaka till Tn. Att deras syn på saken att "flytta"under en tid av ens liv till eu. o få det bättre där, skapa sig en trygghet, dvs. pengar, sedan flyttat tillbaka till Tn. då de fått de bättre , de har tjänat ihop en del o sedan köper sig ett hem i tn. eller mark, bygger, skaffar sig en egen business, sen lever de på de i Tn.
Där tror jag många, inte alla men säkerligen 90 % av den tn. befolkningen håller med mig.
Och detta görs pga. respekten mot sin fam. föräldrar mm. då de ses som acceptabelt eller hur man ska uttrycka sig för att hela fam. ska få de bättre ställt...
Inte de som har de gott ställt redan från scrach(dock gör en del de oxå som har de bra, en man jag känner hade innan han flytta hotell,cafe o lite till där nere, flyttade till eu.o nu tillb. till Tn.) utan de som har de lite sämre eller medelmåttig, att de gör allt för att komma till Eu. sedan är deras mål att flytta tillbaka dit för att bosätta sig där...
En del stannar kvar i eu. då de har sin egen business i eu. o åker fram o tillbaka till Tn.
Men ett svenskt tänkt vet jag inte riktigt om de rätt ord...
allafall för mig e de fakta som jag sett, hört om under många års tid i Tn. känner även flera som nu bor i Tn. som gjort precis så, med eller sin eu.fru, andra har skaffat sig en tn. fru i Tn...
Dock ska man ej dra alla över en kam de sant o alla e inte lika...visst finns de undantag.
Och jag säger inte att de du hört e fel eller liknande,alla har vi vår uppfattning av de hela som speglar sig i händelser,människor, berättelser från folk som gjort just detta,erfarenhet av landet, folk, beteenden och mkt mer...som man lär sig under årens lopp...
Hela livet är ett lärande
En vän till mig som säger just detta som du säger, bor man i Tn. har jobb, har så man klarar sig o kan hjälpa fam. då flyttar man inte, o han vill ens ej flytta från Tn. pga. han älskar sitt land...
Detta blev lite eller väldigt off topic, men men de ju till för att diskuteras allt detta i dessa forum, tänk, tankar, ider, råd o rön
Senast redigerad av jane den 2010-12-01 klockan 11:03.
|
|
|

2011-01-18, 17:52
|
Reg.datum: jan 2011
|
Hej Emiliot
Jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig.
|
|
|

2011-01-18, 19:51
|
|
hej marie.
Hoppas allt är bra med dig.
skriv på min hotmail om du vill: emilia.karl@hotmail.com
Du kan även adda mig på msn med samma adress.
kram kram
|
|
|

2011-01-19, 07:06
|
Reg.datum: jan 2011
|
Är det någon som har några planer på att resa till Tunisien efter
tumultet har lagt sig?? Jag behöver en flygkompis
Snälla hör av er !!
|
|
|

2011-02-02, 14:23
|
Reg.datum: feb 2011
|
Planerar flytt
Hej allihop!
Jag planerar att flytta till Tunis i typ Maj. Det var så jag hittade detta forum, via Google.
Jag är sedan 2002 gift med en tunisier, och nu är vi less på Sverige, så vi drar!
Har nu läst hela konversationen och känner verkligen med Emiliot. Tråkigt när det blir så, tänk att han höll ut så länge!
Även jag kan säga att jag stött på många Tn killar som gör så, de till och med skaffar barn för att få stanna i Sv.!
Men jag registrerade här mig för att säga att inte alla är sådana.
Jag och min man gifte oss efer 2½ MÅNAD !! Men vi är fortfarande lyckliga tillsammans, visst har det varit upp och ner, men så är ju äktenskapet.
Jag var bergsäker på att han var precis som Emiliots man, när han ville gifta sig så snabbt. Men jag har alltid tänkt att gifta sig är ingen big deal, man kan alltid skilja sig, men skaffa barn! Dom kan man inte radera.
Vi gifte oss i Sverige, sedan registrerade vi äktenskapet i Tunisien, MYCKET enklare, fast då måste han ju vara här iofs.
Den stora skillnaden är att han aldrig bett om pengar, hans familj är heller inga fattiglappar. Dom är inte jätte rika heller, men dom saknar inget. DOM (Min svärfar) har byggt ett hus till oss! Så det är verkligen tvärt-om!
Ville bara lägga in en motvikt ang. den Tunisiska kärleken.
Kram
L
|
|
|

2011-02-05, 08:40
|
|
Precis som jag sagt hela tiden , alla e inte likadana !!!
Finns undantag. Men samtidigt förstår man dem en del som vill därifrån.
Menar arbetslösheten, stor, större än de 14 eller va de 13% som skrivs i tidningar media,en LAG som Mr. fd.President hade tagit, ekonomin är ej på topp, alla dessa poliser i polisstaten,som vi hoppas är borta nu, osv.dock har de nu sett hoppet o ljuset så de blir ändring här tror jag... men som sagt alla e inte lika...Tack o lov för det!!
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|