|
giftemål med tunisier i tunisien. hjälp mig någon, snälla
|

2010-10-20, 07:51
|
Reg.datum: jun 2007
Rykte: 0
|
Som med så mycket annat i Tn så kan man komma undan med mycket bara man känner rätt folk. Därför så behövde jag aldrig träffa läkare.....
|

2010-10-21, 11:09
|
Reg.datum: sep 2008
|
Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Just nu är det så mkt elände så jag kan inte annat än hoppas på att det blir bra.
Det har av olika anledningar blivit så att jag måste åka ner först den 19 november och stannar bara till den 26 november.
Eftersom jag kommer till tunisien fredag kväll och måste ha mina dokument översatta till egentligen senast söndagen, så har jag insett att det inte finns tillräckligt tid för detta.
Jag har mailat konsulatet i sousse nu för att fråga om jag kan maila dem mina papper och dem översätter dem, så att min blivande kan komma dit för att hämta dem så fort dem är färdiga.... Väntar på svar från dem.
Om nu inte jag kan göra så, kan jag då går till en godkänd transolator här i sverige översätta dem till arabiska och sedan är det färdigt? eller måste jag ända visa upp mina papper för konsulatet innan vi gifter oss??
tacksam för all er hjälp och synpunkter.
|
|
|

2010-10-21, 14:57
|
|
NÄr jag gifte mig så efter att translator översatt papper så var UD tvungen att stämpla papperna att det var en av dom godkänd translator. Och sedan var tunisiska konsulatet tvungen att stämpla papperna för att intyga att det var ud som stämplat papprena
|

2010-10-21, 20:12
|
|
Vad då Ud och konsalatet??
Vilket är skillnaden?
Förlåt om jag är trög nu.
Men jag förstår att jag ska stämpla papprerna på svenska konsulatet i sousse. Men vad med ud var finns dem då?
|
|
|

2010-10-22, 10:19
|
Reg.datum: dec 2006
|
Ud är utrikesdep. och generellt kan man säga att skillnaden mellan dessa är att UD är som "chef" (eller hur man ska uttrycka sig??)för alla konsulat mm.
Lite svårt förklara skillnaden men påt ungefär...
Sedan beslut vad gällande utrikespolitiken förbereder och samkör Ud.
Det gör ej konsulaten. Utan i de flesta fall jobbar under UD.
Ud som jag känner till finns endast i Stlm. MEN kanske finns myndigheter som utövar deras tjänster i Sv. på olika ställen oxå de vet inte jag...
Sedan ang. papper o giftemål så har jag ej fått mina papper stämplade av Ud. endast konsulatet i Sousse gjorde detta.
Men de e flera år sen, och samma där, beror helt på vilka slags människor man känner hur pappersordningen ska se ut dock finns lagar som de styrs efter men vissa saker rinner mellan fingrarna...
Så svarar de att de e ok på konsulatet så e de toppen för er!!
Gift er o va glada hehe!!
|

2010-10-23, 10:23
|
|
Mitt bästa råd är att ta kontakt med tunisika konsulatet i stockholm för att höra exakt vilka papper som behövs. Detta för att du får så många olika bud och reglerna kan ha ändrats.
Chansa inte.....
|

2010-11-10, 20:31
|
|
Ja en ren sörja är det verkligen i detta landet. Inga klara svar får man någonstans.
Vi hade bokat våran lokal den 23 november allt var klappat o klart. men nu blir det inget brölopp av längre. har kastat biljetterna o åker aldrig mera ner dit igen.
2 1/2 har vi fått tillsammans. både varit underbara tider och jobbiga tider. Men nu är det över.
Kommer inte ångra vår tid vi haft tillsammans, men kommer nog heller aldrig lita på en man i 100 % igen.
Iblnad tänker jag på att alla problem med papper mm, var ett tecken på att vi inte skulle gifta oss.
Men tack alla, för era svar och hjälp ändå.
Ta hand om er. Kramis
|
|
|

2010-11-10, 21:04
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Vad var det som hände?
|
|
|

2010-11-11, 10:46
|
Reg.datum: mar 2010
|
Nej men vad tråkigt, jag är lika nyfiken jag också, vad hände?
Jag ringde till tunis och hörde efter och jag hade rätt papper men sen är det upp till myndigheten, ex rådhuset eller var man nu ska gifta sig om dom godtar engelska eller om det ska översättas, ska det översättas kan tunis göra det och då sätter dom en stämpel på, annars behövs det inte, men tunisien är ju fransktalande så jag åker nog på att översätta dom, faxar ner dokumenten och dom översätter, och jag hämtar ut dom när jag kommer mot det att jag har med mig originalhandlingarna.....
Shit jävla pappersland!!!!!!! Tyvärr så ger alla olika information, så det kommer att kosta både tid och pengar......
|
|
|

2010-11-11, 23:02
|
|
Någon som vet hur gammalt personbeviset får vara, 20-21 dagar?
|
|
|

2010-11-12, 09:04
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tinelin
Nej men vad tråkigt, jag är lika nyfiken jag också, vad hände?
Jag ringde till tunis och hörde efter och jag hade rätt papper men sen är det upp till myndigheten, ex rådhuset eller var man nu ska gifta sig om dom godtar engelska eller om det ska översättas, ska det översättas kan tunis göra det och då sätter dom en stämpel på, annars behövs det inte, men tunisien är ju fransktalande så jag åker nog på att översätta dom, faxar ner dokumenten och dom översätter, och jag hämtar ut dom när jag kommer mot det att jag har med mig originalhandlingarna.....
Shit jävla pappersland!!!!!!! Tyvärr så ger alla olika information, så det kommer att kosta både tid och pengar......
|
Just för att slippa all pappersarbete o en massa drabbel så är det bästa sättet att gifta sig i sin mans kommuns , där känner de fam. de kan ha en axel att luta sig mot, enklare snabbare 
Reglerna ändras ju från gång till gång känns de som
Sen e jag oxå nyfiken på vad har hänt"tinelin" du lät så lycklig tidigare o såg fram emot ditt brölopp o liv med din då blivande man ..ska ej komma öppet med mina egna tankar såhär på forumet men vill du så hör av dig via mailen
Kramizar
|

2010-11-12, 10:40
|
|
Citat:
Någon som vet hur gammalt personbeviset får vara, 20-21 dagar?
|
Som jag sa förr verkar de som att de hade andra regler, men då allafall så fick de ej va mer än max 3 mån. gammalt...
Nu kan de va samma sak, hjälpte ett par med papper ngn mån,sen dock båda tunisier, då va de max 3 mån. kan de vara annorlunda för icke tun...? Dock va mannen här i fråga "europatunisier "som tog sin tun. fru till sv....så han va sv. medborgare oxå...
|

2010-11-12, 19:08
|
|
Nej ja e fortfarande på g :)
Jane, jag tror du ska fråga Emiliot om vad som hände, inte mig, jag kämpar för fullt, allt ska vara klart till dagen D den 15 dec, nu så lyckades jag givetvis klanta till mig med personbeviset för det får inte vara äldre en 20 dagar, så håll tummarna att dom inte har stämplat det på ud än, måste ringa på måndag och be dom vänta..... sen läste jag något om att dom kan på juridiska legalisera papper på franska, å vad f-n betyder det, vi har varit i kontakt med rådhuset nere i bizerte, ärligt talat mår jag pyton av dessa papper för alla kommer med olika bud så det gäller att bita ihop och försöka vara stark och påminna sig själv om när det känns som jävligast varför man gör detta
|
|
|

2010-11-12, 21:11
|
|
Citat:
Jane, jag tror du ska fråga Emiliot om vad som hände, inte mig, jag kämpar för fullt, allt ska vara klart till dagen D den 15 dec, nu så lyckades jag givetvis klanta till mig med personbeviset för det får inte vara äldre en 20 dagar, så håll tummarna att dom inte har stämplat det på ud än, måste ringa på måndag och be dom vänta..... sen läste jag något om att dom kan på juridiska legalisera papper på franska, å vad f-n betyder det, vi har varit i kontakt med rådhuset nere i bizerte, ärligt talat mår jag pyton av dessa papper för alla kommer med olika bud så det gäller att bita ihop och försöka vara stark och påminna sig själv om när det känns som jävligast varför man gör detta 
|
Hehe de stämmer ju , menade Emiliot, inte dig  va lite för snabb där bara...
De verkar bli mer o mer likt detta underbara pappersland Sv. detta Tn...
Att de kan legalisera papprena på fr. betyder att de kan göra en översättning o få de som "lagliga"papper dvs. ännu en stämpel...vad sa de på rådhuset i Bizerte?
De klart de kan ta kålen på en med en massa papper osv. men sen får vad se vad utgången blir, dvs. man får hit sin käraste o att man har något fint som håller livet ut
Lycka till med allt !!!
|

2010-11-13, 12:32
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av emiliot
Vi hade bokat våran lokal den 23 november allt var klappat o klart. men nu blir det inget brölopp av längre. har kastat biljetterna o åker aldrig mera ner dit igen.
|
Det var ju sorgligt. Tycker att det är intressant med alla dessa kärlekshistorier. Man hoppas och tror att det är äkta kärlek och inget sol-och-vårande.
Det låter i alla fall hjärtskärande med kastade biljetter och aldrig åka ner dit igen. Alltså någon form av svek måste ha varit inblandat. Även om du inte vill eller kommer att försonas med denne man så kanske du ändå kan göra det med platsen/landet. Jag kan förstå att det är en helt annan situation att komma dit som ensam kvinna. Det finns ju liksom inte någon normal arena för kvinnor i det allmänna stadsrummet pga. ojämlikheten. Visst kan man röra sig helt fritt, men lokala kaféer och så är inte helt avspänt att kliva in som kvinna. Urtrist att det är så, men jag tror faktiskt att det kommer att vända med kommande generationer. Det skulle kunna ske ganska snabbt faktiskt. Jämlikhet är alltid bra för alla i ett samhälle.
Hursomhelst är det ont om kärlekshistorier mellan svenska män och tunisiska kvinnor. Den arenan är alltså heller inte så öppen precis.
|
|
|

2010-11-16, 20:29
|
|
Jag har rest ensam både i Tunisien och Egypten flera gånger om det sista året och har aldrig någonsin stött på problem, kanske beror det på vilka ställen man besöker?
Jag tror att man måste ha sunt förnuft och verkligen ta seden dit man kommer, DÅ blir man respekterad och kan kliva in bakom turistkulisserna och uppleva verkligheten utan att få onda blickar på sig.
Vad gäller kärlekshistorier, så ja, visst finns det många som blir blåsta, mycket står på spel när man träffar en person från ett annat land, men det gäller ju att använda mycket sunt förnuft när det kommer till kärlek, vet en hel del som blivit lurade, ena efter den andra.....
Kanske är det så att man uppfattar just att tunisiska kärlekshistorier oftast aldrig lyckas pga av det man läser här inne på forumet?, eller kan man klandra media? muslimska kulturen?
Jag själv har varit inne här för att få skriva av mig ang pappersarbeten, rådfråga och läst andras versioner för att försöka få mig en klarhet vad det gäller pappersarbete.
Ärligt talat så tror jag inte att jag kommer göra mer inlägg här när allt väl är klart.
Man kan diskutera detta hur länge som helst ang lyckliga och olyckliga historier, men kom ihåg att ha i våra innersta tankar att det finns även hur många sorglia kärlekshistorier mellan svenskar som träffas på krogen.
Men det talas det inte om, för dom är ju inte utlänningar.......
Många har fördommar, fruktansvärda fördommar, senast jag fick höra var allt från lakritstomte, kusin till Usama Bin Laden, bara för att han är muslim...
Det finns rötägg världen över, men bara för att dom är muslimer, kommer från ett annat land, så är dom väl fortfarande människor med förhoppningsvis sunt förnuft och samma drömmar som vi har?
Jag tycker det är kul att få igång en diskussion, tycker inte illa om någons inlägg, kul att se olika synvinklar på tunisisk kärlek
Hur som helst, allt pappersarbete har gått bra, allt är klart, nu är det bara översättningen kvar, faxade över dokumenten ner till Tunis idag.
Det var ju faktiskt hur enkelt som helst, bara man inte krånglar till det mer än vad man tror, det är ju faktiskt bara 4 dokument man behöver, men ändå är/var det så svårt, till alla som är i tankarna säger jag bara, fråga rådhuset där du ska gifta dig så får du raka svar utan krångel, sitt inte som jag gjorde i början och läs till dig information på forum, det blir bara en soppa som tar knäcken på er.
Personbeviset behövde inte vara 20 dagar, utan det räckte då gott och väl, kunde vara upp till 2 månader fick till svar av rådhuset i måndags.
Flygbiljetten kom med posten idag, MEN klart jag ska klanta till det och kasta om mina mellannamn så det är bara att betala och se glad ut och ändra namn *F-N* haha,
|
|
|

2010-11-16, 21:37
|
|
Citat:
Ärligt talat så tror jag inte att jag kommer göra mer inlägg här när allt väl är klart.
|
Jo, gör det vettja, fler inlägg alltså. Det finns något med Tunisien som är så underbart, varmt och skruttigt och ahh jag längtar dit igen.. Allt är ju inte klart heller bara för att ni gifter er  . Hoppas verkligen att det kommer gå bra och ett hejdundrandes tredagars fantastiskt bröllop. Ja, det behöver ju inte vara någon brakfest för att det ska bli ett bra bröllop. Själv har jag gift mig med ett enda (vuxet) vittne. Det var fint det med.
Kommer precis hem från biltvätt/mekhallen där det finns gott om irakier, framför allt kurdiska . Det är alltid lika kul att vara där. Jo, jag gillar att tvätta bilen öht.  . En skulle åka till Syrien imorgon. Känns lite som att man flyger med en smula. Och schysst rabatt får man också..  Araber, kurder, turkar, muslimer ni är välkomna! Den här hösten gör ju att man verkligen vill engagera sig för ett tolerant och rättvist Sverige.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-11-16 klockan 21:44.
|
|
|

2010-11-16, 21:43
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia
Jo, gör det vettja, fler inlägg alltså. Det finns något med Tunisien som är så underbart, varmt och skruttigt och ahh jag längtar dit igen.. Allt är ju inte klart heller bara för att ni gifter er  . Hoppas verkligen att det kommer gå bra och ett hejdundrandes tredagars fantastiskt bröllop. Ja, det behöver ju inte vara någon brakfest för att det ska bli ett bra bröllop. Själv har jag gift mig med ett enda (vuxet) vittne. Det var fint det med.
|
Nej absolut inte att det kommer vara klart, det jag menar med "klart" är när han väl är hemma och vi sitter i soffan tillammans och kan skratta åt all denna papperssörja... Vi kommer inte ha ett 3 dagars på grund av att min tid inte räcker riktigt till så det blir en kortare version i 2 dagar ungefär. Är du gift med en tunisier om man får ställa en personlig fråga?
När jag pratar om tunisien så grundar jag allt på orten där jag vistas, nere i Bizerte och det finns inget som är så underbart, alla är varma och glada, kvinnor och män är jämlika, det finns en kvinna i hans familj som jobbar medans mannen är hemma med barnet.. Det var rätt så annorlunda att se, man är ju van sen andra muslimska resmål att kvinnor brukar vara rätt så förtryckta, men här respekteras alla kvinnor oavsett om man går i kjol eller gallabeija? vet inte hur det stavas
|
|
|

2010-11-16, 21:51
|
|
Nej, jag är inte gift med någon tunisiska. Var i Tunisien första gången 1993 med min flickvän som jag nu är gift och har barn med. Vi var där med båda barnen i våras senast. Jag är den som är mest Tunisientokig..och kommer så att förbli verkar det som. Ska försöka åka dit någon gång med en tunisisk vän som jag har här i Sverige. Jag har redan träffat hans familj i Sfax, men det skulle vara så himla kul. Det var nog han som gjorde att vi åkte dit första gången.
Kul med Bizerte. Är lite sugen på att åka dit och Tabarka (heter det väl).
Senast redigerad av El Menchia den 2010-11-16 klockan 21:55.
|
|
|

2010-11-16, 21:53
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia
Nej, jag är inte gift med någon tunisiska. Var i Tunisien första gången 1993 med min flickvän som jag nu är gift och har barn med. Vi var där med båda barnen i våras. Jag är den som är mest Tunisientokig..
Kul med Bizerte. Är lite sugen på att åka dit och Tabarka (heter det väl).
|
Haha, se så fel det kan bli ibland :9 Fick uppfattningen av att du var kvinna
Ja du, du är inte den enda som är tokig i Tunisien, själv har jag en stooor förkärlek till maten  Helt underbart, har hela skafferiet fullt från svärmor så jag kan tillaga här hemma, men av någon konstig anledning smakar det inte likadant  Har du varit i Bizerte?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|