ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-02, 17:26

RDuke

Nykomling
RDuke är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard Boende Djerba och fastlandet?
Hej, min flickvän och jag sitter och tänker boka en resa till Tunisen.

Vi har hittat flygstol till Djerba för 1250 kr / person, för två veckor. Vi undrar lite hur svårt det är att få tag i boende på Djerba och även på fastlandet. Tanken är att vi ska åka runt lite och fixa boende för kanske 2-3 dagar i taget. Ungefär hur mycket får man lägga för ett rum för 2 pers, som är helt och rent men ingen som helst lyx?

Det finns även ett alternativ med ospecificerat boende för 3700 kr / pers, men risken är ju att man hamnar på ett ställe man inte tycker om eller behöver dela lägenhet med några personer man inte kommer överens med.
Svara med citat

Gammal 2010-08-02, 18:01

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Det finns så mycket hotell att priset passar som handsken på många olika. Det låter som en bra idé att ta några dagar på Djerba och dra vidare till fastlandet. Gabes och sen ta tåget till Sfax vidare till Sousse. I Sousse vet jag i alla fall var ni bor bäst och till rimligt pris - Nejma (Abou Nawas), Route de la Corniche 4000. Lite trafikoväsen, men ändå lugnt och strandnära. Hellre cityljud än stånkande och distat partybräk.
Svara med citat

Gammal 2010-08-02, 18:13

RDuke

Nykomling
RDuke är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det finns så mycket hotell att priset passar som handsken på många olika. Det låter som en bra idé att ta några dagar på Djerba och dra vidare till fastlandet. Gabes och sen ta tåget till Sfax vidare till Sousse. I Sousse vet jag i alla fall var ni bor bäst och till rimligt pris - Nejma (Abou Nawas), Route de la Corniche 4000. Lite trafikoväsen, men ändå lugnt och strandnära. Hellre cityljud än stånkande och distat partybräk.
Tack för snabbt svar!

Vi sitter här och räknar lite och tar vi paketresan betalar vi ca 175 kr / dag och person för boende.

Tror du att det går att hålla sig på den nivån om man fixar boende själv, med tanke på att det är högsäsong? Vi tänkte att man kunde bo lite billigare vissa dagar och andra dyra, men snitta på runt 150-170 kr. Är det vanligt med vandrahem/hostels eller att man kan hyra rum i folks lägenheter, som sista utväg?

(( Man kan ju bo i Luke Skywalkers hem från Star Wars i Matmata för 60 kr / natten, så det blir ju ett givet besök ))
Svara med citat

Gammal 2010-08-02, 21:02

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av RDuke Visa inlägg

Tack för snabbt svar!

Vi sitter här och räknar lite och tar vi paketresan betalar vi ca 175 kr / dag och person för boende.

Tror du att det går att hålla sig på den nivån om man fixar boende själv, med tanke på att det är högsäsong? Vi tänkte att man kunde bo lite billigare vissa dagar och andra dyra, men snitta på runt 150-170 kr. Är det vanligt med vandrahem/hostels eller att man kan hyra rum i folks lägenheter, som sista utväg?

(( Man kan ju bo i Luke Skywalkers hem från Star Wars i Matmata för 60 kr / natten, så det blir ju ett givet besök ))
Jag får inte fram några högsäsongspriser för mitt favorithotell..hemsidans bokningssystem är inte så bra :-) man hamnar bara på indisponibel presidentsvit. Vi betalade 27 TDN pp (ca. 140 SEK) inkl. frukost i maj, men då var det lite special och det är dyrare nu. Men jag tror att det var en ganska dålig försäsong i år så man kan säkert få till ett schysst pris. De behöver gäster. Hotell utan pool och sånt tjafs går med all säkerhet att få billigt.
Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 10:56

RDuke

Nykomling
RDuke är inte uppkopplad

Standard
Det låter ju utmärkt. Hur lång restid pratar vi ungefär från Djerba till t.ex. Sousse? Är det lätt med tåg och transporter i Tunisien?
Senast redigerad av RDuke den 2010-08-03 klockan 11:03.
Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 11:49

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av RDuke Visa inlägg

Det låter ju utmärkt. Hur lång restid pratar vi ungefär från Djerba till t.ex. Sousse? Är det lätt med tåg och transporter i Tunisien?
Det är lätt och billigt att ta sig fram. Från Gabes till Sousse tar det ca. 4 timmar. Gabes - Sousse. Sfax - Sousse -->två och Sousse - Tunis likaså. Har ingen koll på båt från Djerba, men det är väl någon timma till Gabes kanske.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-08-03 klockan 11:52.
Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 13:01

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det är lätt och billigt att ta sig fram. Från Gabes till Sousse tar det ca. 4 timmar. Gabes - Sousse. Sfax - Sousse -->två och Sousse - Tunis likaså. Har ingen koll på båt från Djerba, men det är väl någon timma till Gabes kanske.
Djerba- Fastlandet båten går rätt tätt under dagtid, den bästa tiden att resa är antingen tidig tidig morgon eller kväll då det inte e så himlans varmt där.
Båten går nattetid/kvällstid oxå dock natt så går det 2 båtar så man får vänta ibland en stund.Båten tar ca 20 min. över så det e ej lång bit.
Dock kan köerna sommartid bli långa då det är bilfärja som tar visst antal bilar per båt.
Under väntan finns lite förtäring man kan hushålla sig med under väntans gång, små shopas som säljer lite läskedrycker, vatten glass, bullar ngt bröd mm.Även en hel del souvenirer.

Sedan det enklaste e nog att ta en louage till gabes, sen därifrån till Sousse om man ska dit.
Annars tar manen buss direkt till Sousse från Djerba, eller som jag skrev ovan .
Annars louage till Gabes, tåg funkar därifrån oxå till sousse.
Ett annat tips är att ta sig nedåt mot mednine där man kan vistas ngr dagar om man vill , det är då mer söderut från båtens anskomshamn .
Samma hit går det louager, buss .
Ett annat tips då ni ej har så superhöga krav e att ta in på ett hotell längs vägen, i ett samhälle innan en större stad ex mareth, en stad utanför gabes, hotell går då på mkt billigare priser än i storstäder
Kostar runda 10-20 dinar /dubbelrum.
Även under högsäsong.
Sen finns andra bra tips som att hyra en liten stuga vid havet kanske mellan gabes, sfax eller innan om man så vill, då har man en ltien stuga dock inge lyx men ändå en säng, havet utanför o kansek ett bord ngn stol
Detta är då på de icke turistiska platserna så en massa tunisier får man dela stranden med dagtid dock ska man vara förberedd på att det ej e som stränderna i ex Djerba, sousse osv. utan det är en strand utan stolar, parasoll, med ev en cafeteria med lite smågrejer, priserna är stor skillnad på där i jämförelse med tursitorterna

Gammal 2010-08-03, 15:54

El Menchia

Globetrotter

Standard
Passa på att köpa en strut med jasminblommor, ja de brukar vara nedpulade i en pappersstrut. Fint att gå och lukta på under kvällstimmarna..

Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 18:06

RDuke

Nykomling
RDuke är inte uppkopplad

Standard
Tack för hjälpen, nu är biljetterna bokade.

Klarar man sig bra på engelska, gester och lite social kompetens när det kommer till att beställa tågbiljetter och fråga om vägvisning osv?

Pratar turistinformationen engelska åtminstone?

Tyvärr är min franska inte bättre än min arabiska ...
Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 21:17

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Eng. klarar man sig på på vissa orter, men med händer, ansikte o gester klarar man sig långt på
Tunisier e ett hjälpsamt folk som gärna hjälper till o bättre än bäst, på de mindre turistificerade platser så gör de de utan baktanke, dvs många på exvis Djerba eller sousse vill ha betalt för sin hjälp som de kommer smygande med senare som de aldrig säger rakt ut...

Turistinf. tror jag klarar behjälplig eng. har aldrig besökt dem men de tror jag

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8