ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-30, 14:24

fru eriksson

Nykomling
fru eriksson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Pris
hej jag är ny här så lite osäker på hur det går till... men jag har en fråga ska ut å resa för första gången å vi valde Tunisien åker i september... och nu undrar jag hur mycket pengar bör man ha med sig?

vi ska vara borta en vecka..
vad kostar saker där nere ?
nån som kan komma med lite pris förslag så man får nåt hum i alla fall?

tack på förhand.
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 20:31

tonpet

Nykomling
tonpet är inte uppkopplad

Standard
Hej
Vart åker ni... mat på hotellet.... lite mer fakta.
Sen kan du få mycket information...
Åker dock imorgon till Hammamet...
8:de gången på 3,5 år
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 21:18

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
priser i tn. är generellt billigare än i sv. var man än befinner sig i tn.
Djerba OCH hAMMAMET O Kantaoui är ngt-dyrare att handla pengar på sig hela tiden som manska va rädd om...
Enklare, , äta o bo i än sousse evis.
Sen kollar man på sousse o övriga landet som ex Gabes så är det skillnad på dessa ställen, men i gabes reser kanppt inga turister därav normala priser hehe..
En middag ute för en person kan man få för runda slängar ca 20 kr om man äter på de icke turistiska ställena, men på turistiska ställena kostar samma middag runda 50 kr så billigare än i sv. absolut!!
Dock lönar de sig att äta på de ställen som ej e för turister, dessa ställen hittar ni genom att kika lite o se var tunisierna själva äter
Samtidigt vinner man mer på det, inte bara priset, utan maten,smaken är ur det tn. köket man får men på de turistiska ställena så är den mer turistanpassad...
Sedan ett all incl. altenativ tycker jag man kan skippa då det blir godare o billigare att skippa de alt. om ni valt de så rek. ändra de om ni kan...

Ett tips till er e att använda kortet istället för uttag i utlandet, har ni Ica kort använd det...
Inga uttagsavg. i utlandet och sedan är det bättre att ta ut då o då istället för att ha pengar på sig hela tiden...
Använder alltid kortet istället då jag är i tn. just för de e bättre o samtidigt känns det som att man slipper oroa sig för pengar tappa bort dem, ej ha pengar kvar osv...
Annars priser- stor vatten i supermarket ca 1 dinar,kaffe på icke turistiskt ställe ca 2 kr. turistställe ca 5 kr - lite uppåt, mat i hålet i väggen från 5 kr - uppåt beroden på vad man har för fyllning, baguett ca 2.50 kr...sen beror de helt på v ar man handlar, o lite var man bor...som jag nämnde tidigare...
Sedan åker ni under ramadan så kommer ni att upptäcka att det är lugnare på gator o torg dagtid för att kvällstid upptäcka att alla fam. e ute med de sina för att fira ramadan o alla e glada o lyckliga Men få tag på mat udner ramadan som turist e inga problem, bara att man kanske ibland kan få gå in istället för att sitta ute då en del tar in sina bord o stolar för att ej frestas av turister som sitter o äter mm...
Tänk på att ha med solkräm då solen e starkare där än här

Gammal 2010-08-01, 11:25

fru eriksson

Nykomling
fru eriksson är inte uppkopplad

Thumbs up
hej.
jo vi åker till Sousse... vi har ett hotell där frukost och middag ingår... så lunch äter vi ute... Hotell Marabout... har ni hört talas om det?
vi åker den 11 september så ramadanen är precis slut då har jag för mig...
kan man rida kamel där?
tack så jätte mycket för era svar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8