ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-29, 15:54

kaarriinn

Nykomling
kaarriinn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Smile Åka tillTunisien, vad bör man tänka på?
Hej! Jag och min sambo funderar på att åka till Tunisien Hammamet om ungefär en månad. Det jag undrar är vad man bör tänka på när man är där?

Min sambo är väldigt kritisk och vet inte om han vill åka för han har hört att man inte får spotta på gatan utan att få tonvis med böter?
Eller att han inte får gå utan tröja på stan?

Sen undrar jag då hur det är för en svensk tjej där? Är det som Turkiet, har varit till Alanya två gånger och där hade vi inga problem.

Tack för svar och tips!
Svara med citat

Gammal 2010-07-29, 19:20

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av kaarriinn Visa inlägg

Hej! Jag och min sambo funderar på att åka till Tunisien Hammamet om ungefär en månad. Det jag undrar är vad man bör tänka på när man är där?

Min sambo är väldigt kritisk och vet inte om han vill åka för han har hört att man inte får spotta på gatan utan att få tonvis med böter?
Eller att han inte får gå utan tröja på stan?

Sen undrar jag då hur det är för en svensk tjej där? Är det som Turkiet, har varit till Alanya två gånger och där hade vi inga problem.

Tack för svar och tips!
Om ni ej bestämt er för en resa ännu så välj Sousse istället , det är ett ställe där man ser det riktiga tn. inpå husknuten, i Hammamet som e uppbyggt kring turismen så är det mer plastigt just för att passa in turisten...
Sedan e priser osv.i sousse billigare än i Hammamet.
Finns mer att göra i Sousse mer utbud av saker att göra kan nämna så mkt om just Sousse, Hammamet, e ett ställe jag kan åka till över dagen elelr ett par nätter men det är för turistiskt i mina ögon...
Spotta på gatan...hm undrar var han hört de ngn stans?? har bekanta som spottat på gatan o inte en enda boteslapp eller betalning har skett trots att de spottat på gatan...
Sedan är det en tunsier som spottar på gatan o en polis ser detta så kan de va att denne får betala lite pga. de utnyttjar sin ställning i Tn. men lag på det...nope inte såvitt jag vet...Sen e du turist o spottar på gatan de säger inget omd et inte ens polisen...
FÖr som turist i Tn. så lever man som en prins...
Ok de inte så trevligt att gå spotta på gatan men måste man så gör man det...
Tröja på stan...visst får man det...ingen hindrar dig ..men en fundering..i sv. går man med tröja på stan?
Inte jag eller mina bekanta allafall så nog tycker jag att den klädseln passar bäst på stranden o till o från stranden...inte på stan...
Det är trots allt ett muslimskt land så man kan ju tänka på det att man visar lite respekt sen som sagt på stan med bar överkropp nope...tycker jag ej man gör...men de ju upp till var o en
De man kan tänka lite på e om man ska ut o vistas utanför orten man bor på o i landet om man ger sig ut på äventyr så kan de va bra att ha ngt mer så man kanske ej går med spagettilinne på sig o världens kortaste kjol dock säger ingen ngt...räcker med tshirt o knälåpng kjol byxor...
Ska man besöka en moske så måste man täcka axlar o knän bara...
Angående att vara som tjej i tn och turkiet så tycker jag(har vart i båda) att de e samma ungefär..kanske lite jobbigare i Turkiet...
Men de e lite upp till hur man e som person oxå så jag tror ej du får problem med detta...
Som på alla ställen e de flirtiga, vill skapa kontakt o skrattar o pratar - bara man visar att man ej e intr. så funkar det...säg var i världen de inte e så...
Du hade ju vart i Turkiet så du vet ju lite hur de är...
Sedan tycker jag man ska bilda sin egen uppfattning och åka med öppna ögon o sinne de kommer ni långt med

Gammal 2010-07-31, 00:54

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Jag håller som vanligt inte med Jane om bästa resmålet i Tn.
Jag tycker att sousse är mer "skitigt" än Hammamet.
Plastigt i Hammamet ja det kan jag hålla med om när det gäller yasmine hammamet men annars tycker jag att turistzonerna är lika plastig på bägga håll.

Det ni kanske främst märker av om ni åker om en månad är att ramadan pågår för fullt.
Vissa menar att man som turist inte märker av detta speciellt mycket, jag har alltid varit i "familjen" så jag kan faktiskt inte svara på om man som turist märker av det särskillt mycket.
Jag kan säga att när jag har varit nere i Tn under ramadan så har jag blivit förvånad över hur månaga tunisier som helt enkelt struntar i detta.

Gammal 2010-07-31, 09:44

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Tur att vi e olika alla hehe...
Jo det är sant att Hammamet är mer rent än vad sousse är..
Ger man sig ut på bakgator , gårdar i Sousse å ser man en märkbar skillnad på där turisten rör sig dvs på tursitzoonerna är det relativt rent dock där tunisierna själva bor är det lite"skitigare" eller hur man ska uttrycka sig...
Sen är det generellt så att ju längre man komemr från turismen i tn. så blir det mer eller mindre mer"skitigt" exvis stränderna en turist skulle säkerligen bli förvånad över hur det ser ut på en strand i södra tn. tex.där det ej finns ngr turister alls..
Solstolar, parasoll till uthyres ..nja finns knappt...cafer, barer, rest. nope inte mkt av den varan...så skillnad e de mellan turistens tn. o tunisierns tn...

Sedan ang.plastighet så tycker jag nog att det är ngt mer plastigt i Hammamet då man ej kan finna det riktiga vardagslivet riktigt på samma sätt som i Sousse.
Men sen är det en smaksak vad man tycker o tänker alla e vi olika som tur e...
Har vart som turist o med "fam."under Ramadan i tn. o tycker man märker en del skillnad, att det är mer lugnt på gator o torg o att det är massa folk ute om kvällarna, dock kanske man ej märker detta på samma sätt om man är förstagångsbesökare i Tn.
För då vet man ej hur det är i normala fall så då kanske man får skenet av att det alltid e så i tn...

Gammal 2010-07-31, 20:11

kaarriinn

Nykomling
kaarriinn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
Tackar för båda svaren! Nu har jag lite mer information och kan fundera över vart det blir vi hamnar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8