ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-24, 19:24

kattalin

Nykomling
kattalin är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Smile brevväxling
Hejsan!

Jag har 2 frågor som jag undrar om här finns någon som kan hjälpa mig med.Den första är hur det går till att brevväxla med någon från tunisien, kan man skicka brev direkt hem till personen precis som hr i sverige? Den andra frågan är om man ska besöka någon i tunisien, är det något speciellt som man bör tänka på. Anledningen till att jag frågar är att jag eventuellt ska besöka någon där och personen säger att vi måste gå till polisen där jag ska visa mitt pass och att det kostar en hel del. När det gäller brevväxlingen så säger de att jag inte kan skicka ett brev direkt hem till dem utan att det måste gå genom en annan och sen måste de jag skrivit till hämta ut brevet på ett postkontor. Är det någon som vet hur det förhåller sig i dessa 2 frågor så är jag tacksam flr svar.

Mvh
kattalin
Svara med citat

Gammal 2010-07-24, 21:59

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Hm...visst kan du skicka brev direkt till personen i fråga i Tn. precis som i Sv...
Nu undrar jag isf. varför skulle du ej kunna sända direkt till deras hem??
Kan de va så att denna person kanske inte e i sin hemmaby? Men isf. kan du skicka brev till ngn adr. kanske dennes jobb eller dyl? Men faktum e allafall att skriva brev som i sv. det kan du göra!Är det ngt värdefullt du ska skicka, såsom pengar, eller dok. så kan du precis som i sv. sända det rek. vilket innebär att den person det är adresserat till hämtar ut det på posten i staden den befinner sig i ...
Dock på vissa platser i Tn. omd et exvis e långt ute på landsbygden,så kommer ej posten och då e de bra om man har en adr. tex, en post eller släkt eller liknande som man skriver adr. till därifrån hämtar personen i fråga detta brev...
Sen ang. om du ska besöka ngn där, så behöver ni ej gå till polisen o betala en massa pengar...
Är eller ska ni gifta er?frågar för att Kan isf. vara en slags passliknande bok de får där det står att ni e gifta ..annars så kan polisen om de stoppar er ute på gatan kräva att du talar om för dem att ni e i sällskap,brukar räcka vissa poliser vill han en "muta"o ber dig visa passet, för att de ska låta er gå..För de vill ju veta att personen ej ofredar dig..
Sen e de oxå att om militiär polisen skulle ha sin ride precis då o e ute för att leta efter grabbar som ej vill gå i lumpen så är det en fördel för dem att ha den passliknande bok jag skriver om där det står att ni e gifta om det nu e en man eller att ni ska gifta er eller e ett par...de fall då man e gift får man denna bok, eller ett arbetskontrakt (om de jobbar)eller att de studerar så behöver de ej rycka in just vid det tillfället militären e ute o raggar efter de som ej vill göra värnplikten...vilket e en stor del av tn. manliga befolkning...

Men att det e lag på detta som du berättar nope stämmer ej...
Bara en hierakisk maktutövning som poliserna ibland använder sig av då man umgås med turister då de har mkt. pengar i deras ögon...
Sen för att en turist ej ska känna sig ofredad med en tunisier så frågar de dig...
Ditt inlägg gör mig lite fundersam...???

Har aldrig nånsin behövt ngt av dessa du skriver om, jo en gång då jag var med en granne ville polisen fråga mig o ville se passet mitt men slutade med att jag ej hade med mig det så vi fick gå...
o har sänt brev , gör det fortfarande till tn. från sv. till släkt o vänner ...
Men kan de ha ändrat reglerna nu?! detta va ändå för ett par mån. sen så....inte descenier sen
Vill du så skriv gärna mer om detta i privat meddelande.
om du ej vill ta det på forumet....
Senast redigerad av jane den 2010-07-24 klockan 22:08.
Svara med citat

Gammal 2010-07-25, 02:19

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
har aldrig hört att det inte ska gå o skicka brev t någon i Tn
Vi skickar brev någon gång per månad o det kommer alltid m brevbäraren precis som i Sv

Att det ska kosta en massa pengar enl din bekant ger mig tyvärr onda aningar då min erfarenhet är att de brukar säga att saker kostar en massa pengar för att sedan lägga det i egen ficka.
Många sådana exempel finns tex
har inga pengar på min mobil, kan du ringa mig
ska du komma hit o hälsa på kan du ta med dig tex mobil till min mamma
Nu låter jag väldigt synisk jag vet men tyvärr så har man sett o hört allt för många som går på nitar,

Gammal 2010-07-25, 04:20

kattalin

Nykomling
kattalin är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard brevväxling
Citat:
Ursprungligen postat av cappicio Visa inlägg

har aldrig hört att det inte ska gå o skicka brev t någon i Tn
Vi skickar brev någon gång per månad o det kommer alltid m brevbäraren precis som i Sv

Att det ska kosta en massa pengar enl din bekant ger mig tyvärr onda aningar då min erfarenhet är att de brukar säga att saker kostar en massa pengar för att sedan lägga det i egen ficka.
Många sådana exempel finns tex
har inga pengar på min mobil, kan du ringa mig
ska du komma hit o hälsa på kan du ta med dig tex mobil till min mamma
Nu låter jag väldigt synisk jag vet men tyvärr så har man sett o hört allt för många som går på nitar,
Tack för ditt svar. Nej jag tycker också det verkar lite konstigt att man inte ska kunna skicka ett vanligt brev hem till någon. Jag frågade personen senast igår och svaret jag fick var att jag fick sända mitt brev till någon som sen gav honom en lapp så han kunde gå till posten typ och hämta ut brevet.
Ja det verkar lite konstigt också att man skulle behöva visa upp sitt pass hos polisen, men han påstod att man skulle det om man skulle bo hemma hos dem. Ja jag vet inte vad man ska tro.

men tack än en gång för ditt svar....
Svara med citat

Gammal 2010-07-25, 09:52

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av kattalin Visa inlägg

Tack för ditt svar. Nej jag tycker också det verkar lite konstigt att man inte ska kunna skicka ett vanligt brev hem till någon. Jag frågade personen senast igår och svaret jag fick var att jag fick sända mitt brev till någon som sen gav honom en lapp så han kunde gå till posten typ och hämta ut brevet.
Ja det verkar lite konstigt också att man skulle behöva visa upp sitt pass hos polisen, men han påstod att man skulle det om man skulle bo hemma hos dem. Ja jag vet inte vad man ska tro.

men tack än en gång för ditt svar....
Tyvärr så tror jag nog att det är en lurendrejare som du råkat ut för ...
Fråga han rakt på sak istället o säg att du talat med andra svenskar som vart i Tn. ett x.antal ggr. har släkt o vänner där, som de skickar brev till och som de besöker, utan att gå till polisen för att betala en massa pengar, o de har ej enda gång behövt detta fenomen som han påstår sig behöva...
Var försiktig med dina pengar o lämna ej ut en enda kr eller dinar då detta verkar vara en lurendrejare...
Nämn för honom att även dessa du talat med (jag o bla. cappicio)har även vistats och bott hos våra släkt o mäns fam. i Tn. o aldrig behövt betala en enda millim för detta hos polisen..
Skulle vara riktigt intr. att få höra svaret som kommer från han
Så skulle jag vara du skulle jag inte tro fem öre på vad denna person sa...
Då det finns en hel del med massa ex. på just hur de lurar av turister pengar osv. o de är väldigt uppfinningsrika dessa då jag fått höra de mest otroliga historier som sen turisterna gått på....så ett gott råd, va försiktig o ställ frågorna jag bad dig om...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8