ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-15, 00:18

Solgott

Medlem
Solgott är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard Tunisien med en ettåring? För vamt va?
Har tittat på vädret i Djerba och det skall väl ligga på 30 grader, ungefär som här tänkte jag men det är väl varmare antar jag?
För vamt för en ettåring eller tänker jag fel?

Hur är det med bakterier och magsjuka i Tunisien?
Tänkte nämligen åka på någon slags all inclusive (om vi finner något) men det kanske är jättedumt. För det är väl där om någonstans som bakterierna ligger och frodas eller är jag helt ute och cyklar?

Har ingen som helst lust att komma hem med salmonella eller annat tjafs jag har hört att andra haft med sig hem därifrån. Men mkt kan ju vara rykten också....

Vad har ni för erfarenheter av Djerba i juli?
(stränderna ser helt underbara ut på kort)
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 15:03

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
På Djerba är det generllt ngr grader varmare än i ex.vis Sousse, då det ligger mer söderöver.
Så lite mer än 30+ kan jag tänka mig att det är , en kanonbra väder sajt är
"yr.no" den brukar mestadels stämma...
Att åka med en 1åring kan jag nog tycka att man kan ändå, bara man ser till att den lilla dricker mkt. har lättare kläder, hatt eller solskdd på huvudet, så de ej bränner sig, smörjer massa solkräm- tänk på att solen e starkare där än här..
Har erfarenhet av att haft med en liten en (ett par mån.mindre än ett år dock för ngr år sedan o de gick bra)
Att åka all incl. kan jag personligen tycka är onödigt, då man missar en hel del matuppleveler, men o andra sidan har jag talat med turister som vart påDjerba som tycker det är svårt att finna den riktiga tn. maten just där, då det är mkt turistinriktat detta ställe.
Själv har jag aldrig vart i egenskap av turist på Djerba, utan över dagen , natten ett par nätter)dock som hälsat på bara..men tycker nog att utbudet ärrätt stramt ändå där i jämförelse med sousse eller liknande...
Prisnivån lite annorunda än i fastlandet...
Så att rek. är inte ett all incl. sen att man själv letar reda på lite ställen genom att ströva runt lite kan vara en ide
Precis som du säger så fröjdas marknaden på bakterier osv. på all incl. så risken i mina ögon e att man blir lättare magsjuk på dessa än om man väljer bort all incl...
Men som sagt man vet aldrig när olckan e framme...
En gång har jag under alla mina resor till Tn.fått salmonella,trots det har jag aldrig vaccinerat mig eller liknade...
Tänk bara med sunt förnuft så klarar du dig relativt bra, du ser lite hur maten igger, om den ligger framme lång tid, om de tillagar den då du beställer osv...

Sedan Djerba som plats är fint, men i min smak så gillar jag bättre ex. sousse då detär större stad o kan lätt bli tråkigt på Djerba,men de e samma här, smaken e som baken, delad
Stränderna är fina där men samtidigt är de fina även i Sosse det är ju i slutänden en smaksak detta...

Gammal 2010-07-15, 15:39

Solgott

Medlem
Solgott är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Smile
Tusen tack för ditt utförliga svar. Verkligen superbra info.
Jag behöver inte åka till just Djerba när jag tänker efter utan kan tänka mig de andra ställerna också. Vill mestadels komma hemifrån och bli lite "ompysslad" dvs slippa tänka på att handla, laga mat, städa etc :-)-.

Resorna till Tunisien och Bulgarien är rätt så billiga och då tänkte jag att man kanske skall testa.

Det som "skrämmer" mig lite är just riskerna att bli sjuk, att mina små skatter skall bli sjuka. Och salmonella, Ehec bakterier är ju inte att leka med. Å andra sidan så kan man ju få dem hemma också så det finns ju aldrig någon garanti.

Skall surfa vidare och leta efter lite resor till Tunisien /bulgarien. Men tack för ditt tips ang Sousse. Skall kika på några hotell där....:-)
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 10:44

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Solgott Visa inlägg

Tusen tack för ditt utförliga svar. Verkligen superbra info.
Jag behöver inte åka till just Djerba när jag tänker efter utan kan tänka mig de andra ställerna också. Vill mestadels komma hemifrån och bli lite "ompysslad" dvs slippa tänka på att handla, laga mat, städa etc :-)-.

Resorna till Tunisien och Bulgarien är rätt så billiga och då tänkte jag att man kanske skall testa.

Det som "skrämmer" mig lite är just riskerna att bli sjuk, att mina små skatter skall bli sjuka. Och salmonella, Ehec bakterier är ju inte att leka med. Å andra sidan så kan man ju få dem hemma också så det finns ju aldrig någon garanti.

Skall surfa vidare och leta efter lite resor till Tunisien /bulgarien. Men tack för ditt tips ang Sousse. Skall kika på några hotell där....:-)
Att bli ompysslad , slippa laga mat , diska osv. så är Tn. ett bra alt.
Som du förstått är Sousse mitt val bland dessa platser i Tn. då det är 3dje största staden i Tn. men samtidigt kan man få lugnet och ron där , då ex vis Djerba är mer plastigt, likaså Kantaoui och Hamamet.
Men sen e ju smaken som baken, delad, beror ju på vad man uppskattar, det plastiga o mer turistiska eller det mer vanliga Tn. med vardagslivet inpå....Vilket jag föredrar.
Väljer du sousse så har du snabbmatställen man kan äta på för en billig peng(fr. ca 5 kr - ), där maten tillagas på direkten då du beställer.
Likaså rest. där tunisier själva äter, bara ta sig en liten bit uppåt från strandsidan så är du mer i de tn. ställena billigare o godar o ej turisktiskt Prisex. på couscous på en icke turistisk rest. ca 20 - kr för en STOR portion mat inkl. dricka o kaffe efter maten...
Sedan är det så barnkära i Tn. och man ska ej bli förvånad över att mpnga kommer vilja klappa barnen, prata med de, leka osv.
För mig är Tn. det valet som jag skulle välja om jag valde mellan Tn. och Bulgarien, har vart på båda ställena, och tycker nog att Tn. har bättre urval av mat, billigare, bättre strädner mm. än Bulgarien.

Och visst, de klart man kan få salmonella på hemmaplan oxå, bara att du tänker dig för med vatten, ej kranvatten, skölj frukt, osv. Och använd sunt förnuft...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8