ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-30, 00:33

Bjornrru

Nykomling
Bjornrru är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard Djerba Tips&Trix
Hej Hej!!

Jag tänkte om någon har lite tips att dela med sig av!?!?

Vi jag och min tjej tänkte åka till Djerba i sommar. Har provat en massa andra länder så eventuellt kände vi att det var dags för Tunisien nu.

Vi undrar om någon kan dela med sig av lite tips och trix som är bra att tänka på inför en Tunisienresa!?!?

Hur brukar ni göra med pengar, har ni mycket med eller tar ni ut på plats??
Hur är det med telefonautomater/mobilnät??
Hur är det med maten något man skall tännka på och något man skall undvika??
Hur är det med dricks, seder etc. etc. Något man skall tänka på?? Något man skall absolut undvika att göra/säga??
Tacksam för alla typer av tips, praktiska idéer och liknande!?!?
Tacksam för all hjälp och synpunkter som ges!!

//Bj
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 06:49

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornrru Visa inlägg

Hej Hej!!

Jag tänkte om någon har lite tips att dela med sig av!?!?

Vi jag och min tjej tänkte åka till Djerba i sommar. Har provat en massa andra länder så eventuellt kände vi att det var dags för Tunisien nu.

Vi undrar om någon kan dela med sig av lite tips och trix som är bra att tänka på inför en Tunisienresa!?!?

Hur är det med dricks, seder etc. etc. Något man skall tänka på?? Något man skall absolut undvika att göra/säga??
Tacksam för alla typer av tips, praktiska idéer och liknande!?!?
Tacksam för all hjälp och synpunkter som ges!!

//Bj
Att åka till Tn. är ett bra val tycker jag
Men vill ni undvika det turistiska så kanske välj en annan plats än Djerba, där det lätt kan bli för turistiskt i mina ögon..men men smaken e som baken delad, kanske vill man ha det truistiska och det kan lätt bli lite tråkigt på Djerba tror jag..har iof. ej levt där som turist men vart där i egenskap av överdagen /övernatten besökare...edan är prisnivån ngt högre på Djerba än övriga tn...
Pengar- ta ut på plats e mitt tips, använd Ica kortet om ni har för det gratis uttag i utlandet enklast, billigast .Sen slipper man en massa casch på sig...
Tfn automare - taxi phone, rek. att ringa ifrån, ej hotellets tfn som ni säkert känner till e de dyrt...
Maten- ja vad säger man...ni har rest en del, känner till lite "matsaker"eller hur man ska uttrycka sig..all incl. rek. jag att skippa!! då man ej kanske får landets riktiga matkultur då...
Kom att tänka på en gång ,förra året tror jag det va..då jag vart i Tn,. skulle flyga till Djerba,men fortsätta till släkt mm. i södra Tn. på bröllopp mm...träffade ett par med barn på planet, de skulle vara på Djerba.Vi pratade på planet o de frågade om jag rek. ngt i matväg osv...de skulle ha all incl. som jag avrådde dem att äta så de gärna provade andra ställen att äta på..De skulle prova det...
Sen när jag skulle tillb. till sv.så satt vi i samma plan igen, frågade om hur de vart osv...de sa då att de inte hittat ett enda ställe med Tn. riktig mat där de befann sig o runtom.dessutom va de magsjuka nu på g. hem,...hela bunten mer eller mindre o trodde de berodde på maten på hotellet.....men du sa de du har väl haft de riktigt med god mat osv.....
Så jag rek. inte all incl. dels för detta par + andra som haft problem med magen efter men MEST av allt för att de inte blir riktig matkultur om man äter på dessa hotell....

Djerba som Tn. är ett muslimskt land till stor del, på Djerba lever det mkt judar så seder man kan tänka på att man klär sig lite o ej springer med bikinikläder på stan men iof. vem gör de i Sv...varför göra det i utlandet...
En kul grej att tänka på e att en muslim tar aldrig ngt som ska in i mun med vä.hand...för den används till lite mindre trevliga saker efter toabesök.
Toaletter, ta gärna med en bit papper de inte alltid det finns på toaletterna...dock finns de säkert på turistställena men utanför dessa.

Det jag kan rek. er är att väljer ni Djerba (har ni bokat redan? annars välj ngn annan plats i Tn. sousse e mig varmt o m hjärtat)
Hamnar ni allafall på Djerba så ta er in i fastlandet, gör ni lätt genom en bilfärja eller bro över hyr bil eller så åk men buss eller ngt...
Mednine är en stad som ligger i närheten,sedan har ni Gabes,Sfax andra städer som e i närheten...men tänk på en sak, ni kommer ej att se så mkt turister omkring där då det itne är turistificerade städer detta , vilket e underbart att se livet pågå omkring med biltut, myller av bilar, arabiskan som låter överallt, musik, böner, lukten av vattenpipa,puttrandet av vattenpipan, barnen lekandes på gatan, en katt springer över vägen...ooff,off,off....de så mkt jag vill skriva om livet omkring... underbart e de

Sedan tips o ider...ja normalt sunt bonnförnuft e bra att använda sig av...
komemr man långt med
mer frågor?fråga på vi e många här på forumet som vill hjälpa till

Gammal 2010-06-30, 12:04

iwalktheline

Nykomling
iwalktheline är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornrru Visa inlägg

//Bj
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

1. Och det kan lätt bli lite tråkigt på Djerba tror jag..har iof.

2. Pengar- ta ut på plats e mitt tips, använd Ica kortet om ni har för det gratis uttag i utlandet enklast, billigast.

3. Tfn automare - taxi phone, rek. att ringa ifrån, ej hotellets tfn som ni säkert känner till e de dyrt.

4. Maten- ja vad säger man... jag rek. inte all incl. dels för detta par + andra som haft problem med magen efter men MEST av allt för att de inte blir riktig matkultur om man äter på dessa hotell....

5. Djerba som Tn. är ett muslimskt land till stor del, på Djerba lever det mkt judar så seder man kan tänka på att man klär sig lite o ej springer med bikinikläder på stan men iof. vem gör de i Sv...varför göra det i utlandet...

Det jag kan rek. er är att väljer ni Djerba (har ni bokat redan? annars välj ngn annan plats i Tn. sousse e mig varmt o m hjärtat)
Hamnar ni allafall på Djerba så ta er in i fastlandet, gör ni lätt genom en bilfärja eller bro över hyr bil eller så åk men buss eller ngt...
Mednine är en stad som ligger i närheten,sedan har ni Gabes,Sfax andra städer som e i närheten...men tänk på en sak, ni kommer ej att se så mkt turister omkring där då det itne är turistificerade städer detta , vilket e underbart att se livet pågå omkring med biltut, myller av bilar, arabiskan som låter överallt, musik, böner, lukten av vattenpipa,puttrandet av vattenpipan, barnen lekandes på gatan, en katt springer över vägen...ooff,off,off....de så mkt jag vill skriva om livet omkring... underbart e de
Hej Björn!

Ska försöka att sammanfatta detta ganska kort och koncist. Jag och min flickvän kom precis hem efter en vecka på Djerba, vi åkte med Fritidsresor till Hotellet Les Dunes som var ett all inc. hotell. Djerba är inte än ö där det händer för mycket utan en ö för avkoppling. Då är säkerligen fastlandet bättre!

Vi tog med oss några tusen som vi växlade in i omgångar på hotellet, på de flesta hotellen finns det safety depositbox att hyra för ca 150 kr per vecka så resten kan låsas in där och vara säkert. Dessutom slipper ni ha med kort som kan glömmas mm.

Att använda mobil är big NO NO, dyrt både att ta emot och skicka/ringa så antingen använda en telefonautomat som Jane påstod eller ta en semester och stäng av mobilen ;-)

Angående maten så skrev Jane i punkt 4. att hon hört något negativt angående All Inclusive. Nu kan jag endast tala för mig själv i resandet som turist när jag säger att det verkar som att Jane är boende i Tunisien dvs har en mage som numera är Tunisisk. Enda anledningen till att vara försiktig är just att de har en annan bakterieflora. Så tips ett är att köpa vattenflaskor och inte dricka kranvatten. Vi åt ute en kväll och de hade problem med att få dem att förstå vad medium/välstekt kött var men annars kände vi inget dåligt om maten. Dock fanns det väldigt mycket flugor vi de flesta restaurangerna kan tilläggas.
För att knyta ihop påsen så hade vi kanonmat alla dagarna i veckan på vårat hotell, det var buffé frukost, lunch och middag med både inhemska Tunisiska rätter samt annat mer turistinriktat. Riktligt med sallad och frukter som stog i välkylda diskar och allting byttes ut med visst mellanrum för att säkerställa att det var fräscht. Så maten på all inclusive får en stor tumme upp!

Vi gav dricks i 1 - 2 dinarer ca 5- 10 kr tex efter taxiresor. Men det var inget som kändes som ett måste och de var väldigt tacksamma. Att åka taxi är för övrigt väldigt billigt. Förstår dock inte att de kör med öppna fönster trots att de inte använder AC. Men det överlämnar jag till någon annan kunnig!

Tyvärr så kände sig både jag och min flickvän smått kränkta på hotellet då personalen på hotellet var på både henne samt andra tjejer/kvinnor under veckan med både ord, förfrågningar om dejter etc. Detta var vi bestörta över och det kan tilläggas att jag fick hämta dryck och prata med barpersonalen under resterande veckan. Dessutom gick det runt flera fotografer som tillhörde hotellet som ville fota och sälja bilderna, detta sa vi starkt nej till men frågorna kom varje dag och sedan försökte de smygfota. Det ska tilläggas att detta var på hotellområdet där vi antog att personalen ska acceptera att man solar i bikini etc. Så håll hårt i din kära!

Utanför området var vi mer påklädda och försökte ha längre shorts trots den otroliga hättan. På marknader så var det likt Thailand, Turkiet och andra länder att de givetvis vill sälja varor och lockar med lögner som att det kostar 1 dinar och sedan handlar om 25. Ibland tog de tag i armen och gick med under vägen och försökte få kontakt. Nej betyder inte nej, men tystnad och blicken ner i marken betyder nej om du förstår mig!

Annars så ville de flesta få kontakt genom att säga "hello friends" men vi valde att inte svara och då kom kommentaren allt som oftast "you boyfriend looks angry, not good". Läst att Jane tidigare inför våran resa pratade om just detta att om du svarar så vill de gärna ha kontakt. Därav våran tystnad.

Angående andra städer, så har jag hört genom vänner och bekanta att Sousse, Hammamet etc är värre med flirtandet då deras flickvänner blev utsatta för mer närmanden än min flickvän.

Hoppas du kan ha fått ut något matnyttigt ifrån detta, sedan ställer jag mig öppen för att andra kan ha fått andra intryck utav Tunisien. Tyvärr så tror jag inte vi återvänder igen.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 15:32

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av iwalktheline Visa inlägg

Tyvärr så kände sig både jag och min flickvän smått kränkta på hotellet då personalen på hotellet var på både henne samt andra tjejer/kvinnor under veckan med både ord, förfrågningar om dejter etc. Detta var vi bestörta över och det kan tilläggas att jag fick hämta dryck och prata med barpersonalen under resterande veckan. Dessutom gick det runt flera fotografer som tillhörde hotellet som ville fota och sälja bilderna, detta sa vi starkt nej till men frågorna kom varje dag och sedan försökte de smygfota. Det ska tilläggas att detta var på hotellområdet där vi antog att personalen ska acceptera att man solar i bikini etc. Så håll hårt i din kära!
Låter som att det inte riktigt var personal utan "personal" det var fråga om. Har aldrig varit med om något sånt här över huvud taget. Var det säsongsanställda unga killar möjligen? De kan kanske famla omkring utan koll på vett och etikett. Fotografer som tillhör hotellet?? Vad är det för något/ra? Har aldrig sett till några sådana heller. Jag är fotograf själv, men totalt ointresserad av bilder på bikiniklädda tjejer. Sälja bilder förresten. Vaddå sälja? En digitalfil. Eller en taskig utskrift, eller vad? Måste vara världens sämsta affärsidé i dagens läge när alla fotograferar allt och alla hela tiden - givetvis också sina egna närstående, kompisar badkostymerade. Det här problemet får ni väl ta upp med Fritidsresor. Det verkar vara högst lokalt turistspecifikt problem. Dvs. inget som har med Tunisien i största allmänhet att göra.

Jag kan bara säga att under 6 vistelser i Tunisien har jag eller flickvän, sedermera fru och barn aldrig blivit antastade på något enda sätt.

Att använda mobil är inga problem. Det är bara att köpa ett simkort för 5 TDN och ladda med 5 eller mer. Taxiphone är snart ett minne blott sorgligt nog. Brukar vara snygg skyltning till dessa faciliteter.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-06-30 klockan 15:35.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 17:56

iwalktheline

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Låter som att det inte riktigt var personal utan "personal" det var fråga om. Har aldrig varit med om något sånt här över huvud taget. Var det säsongsanställda unga killar möjligen? De kan kanske famla omkring utan koll på vett och etikett. Fotografer som tillhör hotellet?? Vad är det för något/ra? Har aldrig sett till några sådana heller. Jag är fotograf själv, men totalt ointresserad av bilder på bikiniklädda tjejer. Sälja bilder förresten. Vaddå sälja? En digitalfil. Eller en taskig utskrift, eller vad? Måste vara världens sämsta affärsidé i dagens läge när alla fotograferar allt och alla hela tiden - givetvis också sina egna närstående, kompisar badkostymerade. Det här problemet får ni väl ta upp med Fritidsresor. Det verkar vara högst lokalt turistspecifikt problem. Dvs. inget som har med Tunisien i största allmänhet att göra.

Jag kan bara säga att under 6 vistelser i Tunisien har jag eller flickvän, sedermera fru och barn aldrig blivit antastade på något enda sätt.

Att använda mobil är inga problem. Det är bara att köpa ett simkort för 5 TDN och ladda med 5 eller mer. Taxiphone är snart ett minne blott sorgligt nog. Brukar vara snygg skyltning till dessa faciliteter.
Det fanns säsongsanställd personal som skulle vara trevliga och prata med allt och alla samt leka med barnen. Men barpersonalen samt de som var i restaurangen skulle jag personligen säga var mellan 28 - 40. Så det skulle jag inte tro var säsongsarbetare utan troligen folk som jobbat där flera år. Sedan tycker jag det kvittar om man är säsongsarbetare eller har jobbat på ett ställe i 40 år. Lite vett borde man ju ha!

I lobbyn på Hotellet Les Dunes så fanns det en dataskärm med pekmöjligheter där fotografen hade alla sina bilder digitalt som kunde köpas senare och skrivas ut i god kvalitét. Fotografen som var en Tunisier som varje dag arbetade med att fota på hotellet. Vi fick dock avböja varje dag att bli fotade genom verbalt nekande men även genom att hålla handen för ansiktet om han fotade med zoomobjektiv. För att ytterligare klargöra då du verkar ha missförstått det jag sa så menade jag att personer endast ska se upp och vara aktsamma för detta. Tyckte det kändes olustigt, då jag varken vet vart bilderna hamnar eller hur länge de lagras. Så endast en varningens finger att det kan finnas!

Sedan om det är på varje hotell i Tunisien eller endast drabbade oss låter jag stå öppet. Att ni fått en trevlig upplevelse utav Tunisien är ju gott att höra. Ville endast ge min åsikt då jag nyligen varit där och har färsk syn på Djerba!

Angående mobiltelefon menade jag att använda svenskt simkort, ber om ursäkt om detta misstolkades.
Senast redigerad av iwalktheline den 2010-06-30 klockan 18:03.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 18:09

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av iwalktheline Visa inlägg

I lobbyn på Hotellet Les Dunes så fanns det en dataskärm med pekmöjligheter där fotografen hade alla sina bilder digitalt som kunde köpas senare. Fanns olika utskriftsmöjligheter och fotografen arbetade med en Canon EOS 1D. Vi fick dock avböja varje dag att bli fotade genom verbalt nekande men även genom att hålla handen för ansiktet om han fotade med zoomobjektiv. För att ytterligare klargöra då du verkar ha missförstått det jag sa så menade jag att personer endast ska se upp och vara aktsamma för detta. Tyckte det kändes olustigt, då jag varken vet vart bilderna hamnar eller hur länge de lagras. Så endast en varningens finger att det kan finnas!

Sedan om det är på varje hotell i Tunisien eller endast drabbade oss låter jag stå öppet. Att ni fått en trevlig upplevelse utav Tunisien är ju gott att höra. Ville endast ge min åsikt då jag nyligen varit där och har färsk syn på Djerba!

Angående mobiltelefon menade jag att använda svenskt simkort, ber om ursäkt om detta misstolkades.
Det låter helt bisarrt med hotellpaparazzifotograf för gäster som är "vanligt folk" dessutom. Har aldrig sett eller hört talats om någon så larvig idé - finns det verkligen någon som köper? Okej att det finns fotografer som utför superturistig gruppfotografering vid kända platser, kanalbåtar osv., men som sagt detta låter ju helknäppt.. Lite som att man ska uppleva hela sin vistelse inom hotellområdet. Dokumenterad totalupplevelse. All inclusive ->egen exklusiv fotograf med touchskärm i lobbyn :-)

Nej det finns verkligen inte på varje hotell!

Jag ville bara säga [yes] istället för (No No). Att ringa med svenska simkort är ju alltid dyrt utanför landets gränser.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-06-30 klockan 18:20.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 19:24

iwalktheline

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det låter helt bisarrt med hotellpaparazzifotograf för gäster som är "vanligt folk" dessutom. Har aldrig sett eller hört talats om någon så larvig idé - finns det verkligen någon som köper? Okej att det finns fotografer som utför superturistig gruppfotografering vid kända platser, kanalbåtar osv., men som sagt detta låter ju helknäppt.. Lite som att man ska uppleva hela sin vistelse inom hotellområdet. Dokumenterad totalupplevelse. All inclusive ->egen exklusiv fotograf med touchskärm i lobbyn :-)

Nej det finns verkligen inte på varje hotell!

Jag ville bara säga [yes] istället för (No No). Att ringa med svenska simkort är ju alltid dyrt utanför landets gränser.
Bisarrt var deras sätt att springa runt och fota och utnyttja situationen. Men jag håller med dig och hade helst sluppit detta. Undrar dock om Fritidsresor ens skulle lyssna och ta in detta som jag skrivit om på forumet! Det känns som att de bara skyller ifrån sig på hotellet. Men hoppas att andra slipper uppleva detta.
Svara med citat

Gammal 2010-07-01, 21:32

lilela

Nykomling
lilela är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Ang fotografer på hotell så där jag bodde i sousse fanns det något liknande, en karl som fotograferade och sedan hängde upp bilder på en tavla så kunde man kolla på fotona och ev köpa

dock så var inte denna särskilt påträngade, så jag störde mig inte det minsta på honom

detta var på hotell abou sofiane
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 11:41

Bjornrru

Nykomling
Bjornrru är inte uppkopplad

Smile Hemma Igen
Hemma Igen!!

Nu har vi kommit hem igen efter en trevlig vecka på Djerba.
Jag kan ju säga som så mycket att jag har vart på flera charter innan både i Spanien och i Bulgarien men inget går upp emot Tunisien och Djerba. Det var riktigt bra. Ser man det i ett stort perspektiv så har jag vart i en mängd länder där Tunisien garanterat är ett av de mer intressanta.
Så för den som vill veta lite mer då:
Vi bodde på Les Sirenes Beach vilket är det enklare av de båda systerhotellen Les Sirenes.
Fukosten är dock densamma för de båda hotellen och äts i en gemensam matsal och den var bra.
Hotellrummet var enklare i den mån att det var mindre, ca 12kvm, och gammalt (säkert 20 år). Men hade en bra kyl med frysfack, minibar, fullt fungerande AC, Hårfön, Dusch etc.etc.
Vi hyrde safetybox i 6 dygn och betalade för det 12 dinarer cirka 60 SEK.
Jag kan verkligen rekommendera Les Sirenes båda hotellkomplex då de ligger endast 50 meter från stranden, så man kan i princip gå barfota från havet in på rummet.

Havet ja det var helt underbart under de första fem dagarna vi var där med turkosblått vatten och vita stränder. Under de två sista dagarna vände dock vinden med cirka 90 grader vilket medförde en mängd sjögräs och mer virvlande sand i vattnet. Dock badade vi ändå utan större problem.

Hotellet hade totalt 5 pooler, En inomhus som dock var stängd, en annan inomhus med temperatur på cirka 28 grader vilket var ett skönt svalkande avbräck.
En saltvatten och en sötvattenpool utomhus, samt en specialpool med vatten som såg ut som lera (provade dock inte denna) Fast hörde ryktas om att det var Kalciumpool?? Fattade dock aldrig vitsen med denna pool.

Havet påstods hålla 31 grader, och det kan säkert vara i närheten iaf, för vissa dagar kändes det nästan som om vattnet var brännande

Jag har läst en massa trådar här om AllInclusive respektive Halvpension. Vi hade INTE detta utan enbart frukost som jag tycker är praktiskt att resa med då jag inte vill börja dagen med att leta mat.
Vad som var kul här var att halvpensionen D.V.S. Middagsbuffen kostade 1690:- för två personer om man bokade innan man åkte. Men vi provade den en kväll där nere och då kostade den 36 dinarer för två personer. D.V.S. cirka 180:- för oss båda. Då vi bara var där 6 kvällar förstår den som kan matte och som skall åka dit ner att: KÖP MATEN PÅ PLATS ISTÄLLET.

Mitt bästa tips är dock att lämna hotellet. jag såg alltför många där nere som aldrig ens lämnade hotellområdet.
Det fanns fantastisk mat att uppleva och bra mat att få som mellanmål/lunch om man ville det. Jättemycket att uppleva och se på. Så på med leendet på läpparna och du kommer att få den hjälp och service du behöver.

TIPS:
Vi tog taxi till Guellalla, Keramikstaden. På vägen fick vi åka på landsväg och passera lite orter som tex Midoun. Det var ganska kul att göra denna trippen på egen hand istället för med resebolagets utflykter. I Guellalla besökte vi Öns folklivsmuseum, klart värt ett besök, entren var 30 SEK (6 dinarer).
Taxiresan förresten kostade 10 dinarer inklusive dricks (50 SEK). Och den tog över 40 minuter Taxi var underbart billigt
Vi fick även se keramiktillverkning och prova någon slags folkdräkt.
En souvernir med hem blev det också (så antagligen tjänade de pengar på oss med )

En annan kväll tog vi Taxi till Houmet Souk Öns stad.
Vi kikade runt i de gamla kvarteren Souken, Lyckades tyvärr bli inlurade i en mattaffär och bli förevisade mattor och tillverkning.....som tur är så slank vi ut lite käckt utan att de lyckades sälja av oss alla våra pengar
Kvällen avslutade vi med ett besök på den fantastiska restaurangen LÁricha.

RESTAURANGTIPS:
LÁricha i Houmet Souk. Bra mat och bra stämning. Vi åt Lammspett med Paprika och lime och Pommes Frites. Drack Magon Rött till.
Le Bistro Om man vill ha Pizza var den helt enormt bra här.
LÁrgon Fransk/Italienskt stuk ett stenkast från restaurang Texas. Här åt vi Grillspett med fläskkött. Dock lite smaklösa men en trevlig och fräsch restaurang.
På LÓliver fick vi en CousCous rätt med en mörk fisk och tomatsås, med tomater och palsternackor. Detta var jättegott och klart värt att prova.
Vi åt lunch flera dagar på Rodes Restaurang, och här åt vi en dag en tunisisk fisk som var jättegod. Vissa dagar nöjde vi oss dock med en pizza eller en tuninisisk sallad.
Jag kan rekommendera Rodes Restaurang för lunch eller enklare rätter.
Överlag kan jag säga att pommes frites kunde de verkligen göra och deras egen favorit cous cous som jag inte äter här hemma smakade bra den med.
Kul med brödet och Harissan man får innan man skall äta med. Blanda upp den med lite olivolja, ät med brödet och en eller två oliver, SUPERGOTT!!

VÅGA LÄMNA HOTELLET

KAFFE:
Vi är båda väldigt beroende av kaffe och hittade tre bra ställen. Les Sirenes egen poolbar hade gott italienskt kaffe, men beställ med mjölk annars får du STARKT kaffe. RODES hade kaffe på sin restaurang med som var helt okej.
MEN bästa tipset mitt emot kasinot ligger en bit ut på en sandbank typ 40 meter från vägen STARCOFFEE det var riktigt gott kaffe och billigt. Jag betalade för två kaffe Cappuccino plus en en och en halv liters vattenflaska och dricks 5 Dinarer Alltså 25 SEK. För alltihop.
Ta en taxi hit om du inte hittar själv.

VIN SPRIT:
Bästa tipset är att ta en taxi till AL JAZIRA SUPERMARKET. Vi gick iof hit men det var 35 grader varmt och tar över 20 minuter att gå från LES SIRENES/LES DUNES.
Taxi kostade ungefär 1 Dinar.
Men var lite försiktig för när vi skulle tillbaka så hamnade vi i en taxi vars förare inte ville köra oss eftersom vi köpt alkohol det var mot hans principer.
Vi bad om ursäkt och lämnade taxin utan problem.
VIN RÖTT MAGON Tunisisikt vin som var bra.
VIN VITT UGNI BLANC Tunisiskt det med och jättegott.
Köpte även Boukha som är tunisisk sprit gjord på fikon.
Inhemska eller lokala märken är billiga, men importerad sprit var riktigt dyrt. Absolut Vodka kostade till exempel 150 dinarer vilket ju är 750 SEK. Så vill du ha en Whiskey eller liknande på rummet, köp den på Landvetter/Arlanda.

Hoppas ni fått lite tips och inspiration.
//BJÖRN OCH LENA.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8