ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-19, 17:51

zandrahk

Nykomling
zandrahk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard Tunisien i Oktober, valuta, sevärdigheter m.m.
Hej,
Jag och min pojkvän ska åka till Djerba i början av Oktober och vi ska bo på Radisson Blu Resort & Thalasso..
Har några frågor ang. resemålet Tunisien och resmålet Djerba.

1. Vilken valuta ska man använda sig av? På resebyrån sa dem att Euro fungerar överallt, eller är det bättre att använda den egna valutan dinarer..

2. Vad kan man göra i Djerba, eller runt om Djerba? Sevärdigheter m.m. Min pojkvän är sugen på att åka fyrhjuling, är detta något man kan göra?

3. Annat som kan vara bra och veta...
Svara med citat

Gammal 2010-06-22, 00:51

simplyclever

Nykomling
simplyclever är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard Tips på utflykter/sevärdheter
Hej!

Var på Djerba förra sommarn' så jag kan dela med mig av lite tips.

Det är lättast om du tar med dig euro, även om de har dinarer som valuta; då deras lokala valuta inte kan hittas/växlas utanför Tunisiens gränser. Så vitt jag vet får man inte heller föra dinarer utanför landet - så det blir enklast och minst krångel med euro, helt enkelt.

Tips på aktiviteter kan vara att åka in till huvudstaden Houmt Souk och upptäcka stadens alla basarer och kaféer. Tänk bara på att klä er heltäckande - långbyxor osv. Att hyra 4x4 och utforska ön går också, ett sätt är att hyra en chaufför som kör och guidar er runt på ön. Det är också billigare och säkrare än att ta sig runt på egen hand.

Då ni bor på Radisson Blu Thalasso är jag också säker på att ni har fullt upp med att njuta av hotellets alla bekvämligheter och jag är säker på att en halv vecka lätt kan fördrivas inom hotellets områden, så blev det för vår del då vi bodde på Park Inn Thalasso, grannhotellet till Radisson. Precis nedanför hotellområdet finns det en närmare 3 km lång sandstrand som var helt makalös, +36 grader i luften, +28-29 grader i vattnet och en gyllengul sandstrand, det var som en dröm!

Ett annat tips är att åka ut till Flamingoön, som ligger ungefär en mil utanför Houmt Souk - känns som att komma till söderhavet när man vandrar runt på denna lilla ö - Väl värd ett besök. Annars så är delfinsafari ett hett tips, men det kan bli lite blåsigt under utflykten, i kombination med stark sol, så ha med solbrillor och solkräm så blir det en trevlig upplevelse.
Svara med citat

Gammal 2010-06-22, 09:38

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 5

Standard
Allra enklast är förstås att använda svenska pengar att växla in lite i taget till dinarer. Klart att Forex och liknande vill att du ska växla till euro, det tjänar ju de på, men det fungerar utmärkt at växla in svenska på plats! Efter mer än 30 år där har jag fortfarande aldrig behövt ta med annan valuta än svenska pengar!

Anledningen att du ska växla in lite i taget är för att du ska spara växlingskvittona och visa upp dem om du har dinarer kvar som du vill växla in vid hemresan, för du får bara växla tillbaka 30 % av den summan som dina kvitton sammanlagt visar.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-06-23, 14:40

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Angående euro så stämmer det helt o hållet som Kicki säger, helt onödigt att växla till euro först!!!
Som sagt e de forex som tjänar sitt lilla på det o de klart de måste ju oxå tjäna pengar
Ett annat stående tips jag har är att använd uttagskortet istället för pengar,ta ut i mindre summor i omgångar så blir det enklare att hantera pengar osv.
Har ni Ica kort.ännu bättre gratis uttagsavgift i utlandet !
In/ut försel förbud på den lokala valutan, stämmer men sen har en o annan dinar slinkit ned med oss hem igen bra o ha de till nästa gång hehe...

Ett tips är att ta sig till fastlandet utanför turismen där man verkligen ser det riktiga tn.
Städer i närheten är Mednine, Gabes, lite större städer med det verkliga livet inpå
Men vill man ha lyx o flärd o bekvämligheter så skippa det ! För tn. på en icketuristisk ort är inte detsamma som tn. på en turistort.
Och Djerba ÄR en mer en turistificerad plats allafall omkring hotellen o turistiqzones.

Gammal 2010-06-30, 12:09

iwalktheline

Nykomling
iwalktheline är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av zandrahk Visa inlägg

Hej,
Jag och min pojkvän ska åka till Djerba i början av Oktober och vi ska bo på Radisson Blu Resort & Thalasso..

1. Vilken valuta ska man använda sig av? På resebyrån sa dem att Euro fungerar överallt, eller är det bättre att använda den egna valutan dinarer..

2. Vad kan man göra i Djerba, eller runt om Djerba? Sevärdigheter m.m. Min pojkvän är sugen på att åka fyrhjuling, är detta något man kan göra?

Först och främst så är det ett magiskt hotell enormt hotellkomplex, jag och min flickvän var endast utanför och gick runt det. Så hotellet lär vara kanon!

Ni kan ha med er svenska kronor och växla på hotellet till dinarer.

Finns båtutflykter, fyrhjulingar att hyra samt vattenskotrar och banan efter båt, eller i luften efter båt etc. Så räkna med vad det vanligtvis går att göra på semesterorter. Tipsar för övrigt om marinan i Houmt Souk som är vacker :-) Kostar ca 60 kr tur o retur med taxi dit!

För övrigt ska du inte vara överaskad om inhemsktfolk och/eller personal försöker flirta/få kontakt/tala med dig, speciellt om är ensam.

Hoppas ni får en grym resa dock!
Svara med citat

Gammal 2010-08-15, 17:25

OnEcstasy

Nykomling
OnEcstasy är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Smile angående valuta
Citat:
Ursprungligen postat av zandrahk Visa inlägg

Hej,

När jag har rest till Tunisien har jag använt mig av Tunisian dinarer, har inte hört att man kan använda sig av Euro men kanske är det möjligt nu. Jag har varit i en annan stad Sousse och har ingen aning hur det kan vara i Djerba men du kan leta upp all information om Djerba och vad det kan vara intressant att se och besöka där. Jag sökte på nätet folk som ska resa till Tunisien och hittar detta forum där du skrev att du ska resa till Tunisien i oktober. Jsg söker folk som vill växla pengar från Tunisiska Dinarer till Svenska Kronor. När jag var i Tunisien och reste tillbaks hem tog jag med mig Tunisiska Dinarer vilket var fel av mig då de inte kan växlas till Svenska kronor här i Sverige eller någon annanstans förutom i Tunisien. Jag tänkte fråga dig om du ville växla pengar och få Tunisiska Dinarer innan resan? jag har runt 167 dinarer vilket motsvara cirka 827,992 kronor. Hör av dig om du är intresserad:)
Senast redigerad av OnEcstasy den 2010-08-15 klockan 17:27.
Svara med citat

Gammal 2010-08-15, 22:45

tntl

Medlem
tntl är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard paragliding?
nån som vet vad detta kan tänkas kosta på Djerba?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8