ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-14, 13:37

emmaharaldson

Nykomling
emmaharaldson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Smile El Mouradi Djerba Menzel, Djerba
Har just kommit hem från en helt underbar vecka i Tunisien, Djerba.
Efter att vi bokat resan läste jag runt lite här om andras upplevelser och när jag var klar var jag livrädd och trodde att detta skulle bli den värsta veckan i mitt liv.
Jag läste allt ifrån dålig mat, till dålig service, äckliga pooler och dålig städning. Jag stålsatte mig och förberedde mig på det värsta.......Jag hade inte behövt oroa mig för något av detta!!!
Jösses, man kan verkligen uppleva resor på olika vis.
Jag och min sambo har haft det underbart och det som överraskade mest var maten. Den var fantastisk!! Stor variation, olika teman varje dag och det fanns verkligen något för alla. Vi åt inte samma sak någon dag. Det var jättegott och det var inte längre kö/väntan än vad det är på vilken "snabbmatsrestaurang" i sverige som helst!
Jag undrar egentligen vad folk äter hemma om de kan klaga på detta...

Det fanns mycket aktiviteter för den som vill det. Pingis, tennis, biljard, häst, kamel, fyrhjulingar, gympa. Man kunde hålla igång i stort sett hela dagarna om man ville det.
Nu tillhör vi ju folket som älskar att ligga på stranden och läsa.
Vi hade jättehärligt väder under veckan även om det blåste en del. Vattnet var alldeles kristallklart och sanden var mer som mjöl än sand. Tyvärr gjorde blåsten det att mycket tång sköljdes upp på standen men detta togs bort varje morgon. Långgrunt och härligt var det och jag kunde lika gärna varit på maldiverna!!

Nä, du som är tveksam till detta hotell, var inte det. Vi har i och för sig varit många gånger i Tunisien och vet hur befolkningen kan vara men ta det lite piano, skratta åt deras sätt och försök njuta av semestern. Vid problem löser det sig alltid, Tunisiena är trots allt mycket måna om turisternas välbefinnande. Och visst, några dinarer i fickan hjälper till men i övrigt behöver du inte göra åt ett öre!
Jag hoppas att jag kommer tillbaka en dag.
Men mer än en vecka hade jag inte velat vara där då det enda negativa egentligen är att man känner sig liiiite instängd. Allt finns inom området,allt du kan önska men det hade varit roligt att kunna strosa lite på egen hand utanför hotellområdet men där var det becksvart om kvällarna och det kändes inte så trevligt tyvärr och dagarna var alldeles för varmt för att lämna stranden.
Men söker du en veckas avkoppling i solen kan jag med varm hand rekommendera detta hotell och Apollo.
Det verkar också som om det passar barnfamiljer utmärkt då de kan springa och hämta snacks och dricka mest hela dagen och poolerna verkar passa de små också. På kvällarna hade de lite "barnunderhållning" med härliga franska barnsånger som vi inte fattade något av haha.
Varje kväll var det dessutom olika underhållningar som kanske inte kan uppfattas som den bästa kvalién men de gjorde sitt bästa och man får många skratt!!

Vi har iallafall haft en toppensemester!!!
Jag önskar Er en härlig resa!!
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 11:59

Najze

Nykomling
Najze är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Härligt att höra att ni är nöjda! Ska själv till Djerba i augusti, fast inte till det hotellet. Roligt med lite erfarenheter!
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 20:06

Linajo

Nykomling
Linajo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Hej!
Jag känner igen den känslan du hade innan resan. För fyra år sen bokade jag en resa till Djerba, Hotell Djerba Palace. och som du kollade jag runt lite på olika forum, och blev skiträdd. Skulle åka med mina 2 tonårstjejer, och började ångra mig för det jag skulle utsätta dom för. Så mycket negativt. Maten, smutsen, äcklig strand. Och värst var försäljarna och det sätt männen hade till kvinnor. Och jag skulle åka själv med tjejer.. När vi väl var där förstod vi ingenting. Allt som vi läst var som taget ur luften. Jättetrevliga människor, god mat och försäljare som var bättre än på många andra ställen vi varit på. Hade inte tvekat en sekund att låta tjejerna själva ta taxi in till stan om de ville spendera en dag till där. Stranden var ju fantastisk. Visst, det var mycket tång, men det får dom ju inte ta bort.
I lördags kom vi hem efter vår andra resa dit. Nu bodde vi dock på ett något enklare hotell (Abir) och standarden och maten var därefter, men värt den billiga peng vi betalt för resan med All inklusive. Rekommenderar verkligen det hotellet om man är ute efter lågbudget.
Jag hoppas verkligen inte att allt för många blir avskräckta att resa till Djerba.
Jag kommer säkerligen åka tillbaka om jag vill ha en lugn, skön och billig semester.
Svara med citat

Gammal 2010-09-29, 12:59

jessa666

Nykomling
jessa666 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Question orolig
Hej!
jag och min familj åker nästa vecka (5/10) till El Mourad. Familjen är en 1-åring, en femåring och mannen och jag.
Har tyvärr läst för mycket negativt. Framförallt maten, magsjuka och smutsiga rumm. Hur orolig behöver jag egentligen vara?
Vi har tagit hepatit A-vaccination innan resan iallafal.
Svara med citat

Gammal 2010-09-29, 14:34

Najze

Nykomling
Najze är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Det är inget större fel på maten. Vi blev inte magsjuka men var "oroliga" i magen efter ett par dagar, diarré osv. Rummen vi hade var inte direkt smutsiga.

Tror inte du behöver vara spec. orolig.
Svara med citat

Gammal 2010-10-13, 21:05

Lavinia Sthål

Nykomling
Lavinia Sthål är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard Ett riktigt skithotell enligt min mening
Rummen
Jag var tvungen att byta rum pga att rummet var så mögelskadat att jag och min partner fick andningsproblem. Kylskåpet läckte ut en hel del vatten på marmorgolvet och det var lätt att halka till. AC-n släpte ut en ljummen fisbris och hjälpte inte nämnvärt i värmen. Som sagt vi bytte rum och fick istället ett mögellightrum. Vi kunde andas men där fanns också en svag urindoft från sängen som saknar bäddmadrass. AC:n var trasig också i detta rum och kylskåpet var helt dött. Safety boxen var ur funktion liksom tv:n, Vi klagade på kylskåpet och en person kom och bytte ut det med grannens som ännu inte anlänt (?), och man lyckades få boxen att funka. Ja, nu hade vi ägnat en hel del timmar åt att tjafsa om rummet i värmen, när man bara vill bada. Jag mötte ett flertal gäster som hade haft samma problem med sina rum. En trevlig man hade tittat på 8 rum innan han fann något där allt var helt och fungerade så som researrangören hade utlovat. En turist hade hamnat i ett stinkande rum med heltäckningsmatta (?!!). Får du ett rum där allt fungerar så tycks det vara så att du haft tur. Men den erfarenheten verkar inte kunna representera helheten. De flesta drar nitlott.

Matsalen
Gillar du att leka hela havet stormar så är El Mouradi något för dig. Bord och stolar räcker inte till alla. Bestick och dryck är inte heller självklart att få till maten. Jag och min man turades om att hämta mat/äta eftersom bordet skulle ha blivit taget om båda gick. Jag såg ett flertal otrevliga konflikter mellan gäster under min vistelse. Matköerna är låååånga. och maten hinner kallna innan du sätter dig. Sitter du i matsalen inne får du också höra på skrammel och stök samt en man som spelar vedervärdig musik på en orgel. Maten är otroligt smaklös (salt tycks man inte ha i köket?), inte ens osten innehåller salt. Man byter inte slevarna så att hundratals människor håller i dem och de ramlar ibland ned i maten. Mat som dagen efter värms upp. Detta är ett eldorado för bakterier och toxinproduktion och virusarna dansar hambo av glädje. Många. många av dem jag mötte blev magsjuka inklusive min man och jag. Vi är fortfarande sjukskrivna i skrivande stund (vilket också kostar en slant).

Midoun
Här fanns oerhört god Tunisisk mat att äta (kryddig och aromatisk) på de mest osannolika resturanter man kan tänka sig. Resan dit med taxi kostar ca 4 dinarer vilket i svenska kronor blir 20. Det är väl värt att ta sig utflykter dit och komma bort från hotellet. Kul och billigt att handla lädervaror och keramik. En härlig stadskänsla.

Vår tillflyktsort på hotellet
Terassen finns nere vid havet. Där kan du välja mellan att bada i en kall uppfiskande pool eller ta ett dopp i havet. Stranden (som inte är kritvit) är tidigt på mornarna fulla med sjögräs som flutit in över natten. Det är långgrunt och det finns en massa liv i havet som är roligt att studera. Snäckor, krabbor och fiskar. En hel del fina sjöfåglar såg vi också. Personalen här är otroligt trevlig och servicen ökar markant om du ger några extra dinarer ibland. Om du vill ha en sängstol här ska du hålla dig framme före 07.00 anars tar de slut.
Svara med citat

Gammal 2010-10-19, 16:41

jessa666

Nykomling
jessa666 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Thumbs up håller med
Vet inte när ni kom hem från samma resmål. Vi kom hem d 12 oktober ( till kastrup) och har upplevt samma positiva som ni. Skillnaden var att vi åkte med två små barn som blev lite kinkiga om det tog för lång tid vid mattillfällena, men det fungerade ändå bra (vi hade väskan full av burkmat till den minsta) och som du skriver var poolerna alldeles utmärkta för barnen och vår största (5 år) hade jätteskoj i "minicluben".
En veckas skön avkoppling med trevlig personal, helt okej rum och fantastiskt väder.
Svara med citat

Gammal 2010-11-19, 13:51

emmaharaldson

Nykomling
emmaharaldson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Wink
Ja, som jag skrev från början är det otroligt hur olika man kan uppfatta ett resemål. Min mamma och hennes väninna åkte till detta hotell men under oktober månad och de var inte heller särskilt nöjda. När vi åkte i början av juni var det ganska lite gäster och jättefin variation på mat och jag upplevde aldrig att det skulle slarvas med byte av bestick eller ny fräsch mat. Kanske kan det variera beroende på vilken period man åker? Det är självfallet synd om det är på det viset men kanske en förklaring. Kanske är det för lite personal under högsäsongen...inte vet jag.
Mamma var iallafall mycket nöjd med maten och boendet men hade gärna haft mer närhet till centrum för shopping.
Vår lägenhet var toppen som sagt, med havsutsikt och inga illaluktande sängar eller mögeldoft. Att inte sängarna har bäddmadrass är vanligt i Tunisien, jag har aldrig legat i en säng med madrass och jag har varit i Tunisien 8 gånger.
Att få turistmage kan man nog räkna med (nu kände vi inte av något av detta) särskilt när värmen stiger upp över 35 grader och så mycket människor tar i besticken...handsprit funkar fint. Annars kan jag rekommendera att ta med diarrétabletter...alltid skönt att ha om olyckan är framme.
Jaja, kanske tur att inte alla gillar hotellet...då kan man få ha det för sig själv haha!

Hejsan svejsan!!
Svara med citat

Gammal 2011-01-12, 17:28

Diddelito

Nykomling
Diddelito är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Thumbs up Väldigt nöjda.
Jag och min sambo var i Tunisien i mitten av Augusti förra året på detta hotell. Vi var helnöjda med allt. Bra rum med gratis AC. Tv med massa olika kanaler (en filmkanal) som var perfekt att ha och kika på på kvällen.

Maten var varierande och det fanns alltid nåt som passade oss (jag är lite kräsen) =)

Stranden var perfekt. Men man fick va ute i god tid om man ville ha plats under en halmparasoll. Solstolar fanns i överflöd så de va inga problem att få tag på. Lite trängre var det vid poolen men vi va bara där ett par gånger på eftermiddagen och då var de inga problem.

Många kanske tycker att de är för långt in till stan men vi ville ha de lite "off" och slippa allt folk och då var detta hotell perfekt.

Tänk på att när man åker i augusti som vi gjorde så e de ju Ramadan. Så på kvällarna (inne i stan) så stannar allt upp vid sjutiden.
Vi var inne på eftermiddagen och gick runt lite i massa affärer och helt plötsligt när vi kom ur en affär så undrade vi lite va alla taxibilar tog vägen... (Då de kryllar av taxibilar hela tiden överallt) Vi kollar på klockan och insåg att den var halv sju. Vi trodde inte vi skulle få tag på nån taxi men tillslut hittade vi en som körde oss till hotellet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8