Mir är en litet samhälle /stad som planen landar i ,och att göra i Mir kan nog vara lite svårare tror jag med tanke på att det är lite mindre o risken att det blir tråkigt där kan vara stor, tyvärr...
Visst är det fint där, finns en vacker marina där man kan strosa i och en del restauranger...Dock lite mindre småstad som "söver"kan jag känna det som men visst är det fint där...Risken e nog relativt stor att ni blir farandes till Sousse ett par ggr.under en resa hehe...
Restauranger kan jag ej rek. i Mir då det är mestadels de turistanpassade rest.som finns, men visst finns det en o annan inhemsk restaurang oxå vilka jag ätiit på dock minns jag ej namnet...
Detur då....ja vad säger man om ett lågprisbolag..står en hel del om det bolaget här i forumet och visst de väl bra...har endast flygit med dem o inte haft de minsta kontakt med dem under tiden jag vart där så jag har inget att säga efter egen erfarenhet...men har talat med turister som vart där under samma tid som jag o de kanske ej har vart så nöjda...pga. mkt.saker..bla.oerfarna guider som turisterna sagt själva men men de klart ett o annat bör de väl oxå lära sig under en säsong...hoppas vi..hehe...
Hotell har ingen aning om dessa i Mir har aldirg bott på ngt dfär...
Deturs service finns endast hotellservice, dock inget paltskontor utan det ligger i Sousse, dock har de tfn. att ringa till om man behöver hjälp men ngn fast punkt i Mir finns ej...
Badstränder i Mir finns det o de ungefär som de i sousse, långa sandstränder med varmt vatten

Men badat där, gjort ngn gång bara... tyckte de va ok dock ser jag mer Sousse som ett ställe att åka till som turist om man åker i den egenskapen
Promenadavstånd är det till allt i Mir då det är lite kortare avstånd som är lätta att ta med fötterna

gravplatsen Mausoleum.....antar du menar Habib Bourghibas då? eller??
Menar du den så är det en liten bit från Mosken och på vägen till Masoleum så har ni gamla tn. gravar som är rätt intressant att se, de har gravstenar som är betecknade på olika sätt som talar om vem som ligger där, exvis om det är en tjej ogift, en man gift, ett barn osv,....kul grej o se o fota hehe...
Det va lite av saker som finns i närheten i Mir...
har någon besökt den lokala marknaden, vad tyckte ni ?__________________________
Marknaden har jag vart på o de en upplevelse i sig..som överallt på marknader i Tn. det är ett helt annat än i Sv. och pruta så mkt ni kan där tycker jag...Men att rek.är att beöka marknaden i sousse, Medinan och även den lokala kamelmarknaden som ligger en bit från Sousse o en bit från Mir..kolla bara så ni har plånboken i synhåll händer en del på dessa marknader....
Priser då är det då marknader ni menar priser på eller mat eller generellt...generellt är det billigt land att leva o bo i...
Pengar. funkar utmärkt med Visa, jag rek att har ni Ica kort så använd det det är ingen uttagsavg. på dessa kort i utlandet o jag rek.att ta ut pengar där direkt utan att växla i sv. först bara forex som tjänar pengar på dessa...Men att ta ut där direkt är bättre de har jag alltid gjort o då slipper man springa med en massa pengar på sig hela tiden utan ta ut då o då o speciellt om man har ica kort
Vin, öl finns lokalt som är gott o billigt, importerad sprit om ni ska ha de så köp det på flyget eller taxfreen i sv. eller på flygplatsen , finns en shop innan man stiger in i landet...innanför tullarna..priser på dessa är billiga den lokala då..vitt vin e gott tycker jag..minns ej namnet på dessa viner men goda va det hehe...Ölen deras är mellanklass öl som smakar gott(både för plånboken o magen ) i hettan
Vissa restauranger har vin o öl man kan dricka till maten o på de flesta turistställen har det de. så vatten e ju bra att dricka men de kan ju va gött med ett glas vitt oxå ...
Yougurt , bröd köper man i dersas supermarkets där priserna är lite beroende på var ni handlar men runda 2 kr för en baguett, yougurt ca 1 kr, sen beror de helt på var man handlar som jag nämde handlar man i en turist supermarket är priset ngt. högre dock skiljer det ej så mkt i pengar ändå....
Men frukostmat hittar ni överallt i dessa supermarkets och snabbmat e lite svårare att hitta direkt i Mir...men finns visst de gör det... i sousse har ni snabbmats ställen i varenda hörn nästan...
Att ta sig runt i Mir o lite omkring är billigt det gör man lättast med taxi , kolla bara så taxametern står på , o e den trasig så vänd på placken o gå så vips så funkar den igen

Kvällstid är det lite dyrare att åka..
Ett annat alt.är louage, det är långfärdstaxi som går från stad till stad, o även kortare sträckor där man betalar per plats o delar den med andra resenärer...Man ser skilland på en louage o en vanlig genom att det är en blå rand i mitten på louagen ,vanliga bilar är gula bara....
Tänk bara på att det e inte ett kanarieöarna ni kommer till utan ett muslimskt land så va öppna o glada så kommer allt funka perfekt
Nu va det lite om Mir dock ej så mkt men jag hgoppas ni fått ett litet hum om denna plats allafall o vill ni veta mer så fråga på bara, vi e många här på forumet som kan hjälpa till

Ösnakr er en nice resa!!