ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-23, 11:01

bllaabllaa

Nykomling
bllaabllaa är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Smile Sousse, Tunisien ( Thalassa Sousse )
hej

jag och min pojkvän ska till Sousse på fredag.
Vi ska bo på hotell Thalassa Sousse. nån som har varit där nångång och kan säga lite om hotellet och Sousse? Ingen av oss har varit där nån gång så ska bli spännande. Har dock hört mycket dåligt om Sousse. Men allt handlar väl om att skaffa sig en egen uppfattning! Vi hoppas iallfall på varmt och fint väder
Svara med citat

Gammal 2010-05-24, 07:12

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av bllaabllaa Visa inlägg

hej

jag och min pojkvän ska till Sousse på fredag.
Vi ska bo på hotell Thalassa Sousse. nån som har varit där nångång och kan säga lite om hotellet och Sousse? Ingen av oss har varit där nån gång så ska bli spännande. Har dock hört mycket dåligt om Sousse. Men allt handlar väl om att skaffa sig en egen uppfattning! Vi hoppas iallfall på varmt och fint väder
Absolut handlar det om att skaffa sig sin egen uppfattning om Sousse, o då e de ej bara om Sousse, utan om allt i världen!!
För trist vore de om man bara lyssnade på andra o blev bångstyrd in på den uppfattningen

Hotellet då, kan ej nämna mkt om de har ej bott på det...
Men det ligger närheten av HammamSousse o Kzhema(lär mig aldrig hur det stavas...?)så det är närmaste centrum där.Egentligen är det ett helt"centrum"hela det stråket nuförtiden kan jag tycka då det finns så mkt. mer som ej fanns där bara för ngr.år sen...
Det det blir mer o mer uppbyggt hela tiden o skulle man vara där varannan v. så kan jag garantera att det finns ngt nytt de smällt upp eller rivit hehe...kanske har de liknande Rotavdraget där med hehe...
Sousse är i mina ögon en charmig stad där man finner det genuina och det nya blandat i en salig mix. Det traditionella tillsammans med det en del västerländska dock ej överdrivet mkt västerländskt så de en perfekt blandning i mina ögon

Har fått för mig att efter jag läst en hel del på forum mm.o vart i Tn. ett x.antal års tid om just Tn.att de turister som åker till tn.har oftast en förhoppning av att Tn.är ett andra Mallorca, där de finns samma slags västerländska turism...
Där tror jag att många blir grundlurade på just den förhoppningen att det är så.
Tn. är en del blandning av just detta dock ej som ett västerland, det e de som e charmen med det hela, just att det har behållt sitt land i vad det är o ej ändrat sig massa för turistmens skull...
Sedan finns en massa historia, kultur, vackra byggnader landskap,mentalitet, folk och mkt annat att upptäcka där så vill ni ha lite mer råd på vad göra så berätta bara så e vi många här som hjälper till
Varmt o fin kommer ni säkerligen att få det är varmt där nu , tänk på att solen är het annorlunda än i sv.så smörj er trots om det det är molnigt en dag så tar den ändå...

Gammal 2010-05-24, 10:07

bllaabllaa

Nykomling
bllaabllaa är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard
skönt och veta att det finns folk att fråga och att det finns folk som bara inte tycker illa om tunisien jag har tyvärr läst de mesta negativa..

exakt, hotellet ligger en bit utanför sousse.. 4 km tror jag dom sa på resebyrån. vet du hur det är med taxi och sådära, är det dyrt och svårt?
sen vart det 1,7 km till det lokala centrumet.
vi valde att ha all inclusive, eftersom vår reskassa inte är så stor och för att vi tyckte det kändes lyxit. men det kanske var ett stort misstag, man vet ju inte hur maten är där och så. men eftersom hotellet hade 4 stjärnor, hoppas man ju att maten har desamma..
är det nått speciellt man ska tänka på att man ska packa ner i resväskan och om det är nått speceillt man ska tänka på när man är där borta?
lite mycket frågor på en och samma gång nu haha
Svara med citat

Gammal 2010-05-24, 10:46

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av bllaabllaa Visa inlägg

skönt och veta att det finns folk att fråga och att det finns folk som bara inte tycker illa om tunisien jag har tyvärr läst de mesta negativa..

exakt, hotellet ligger en bit utanför sousse.. 4 km tror jag dom sa på resebyrån. vet du hur det är med taxi och sådära, är det dyrt och svårt?
sen vart det 1,7 km till det lokala centrumet.
vi valde att ha all inclusive, eftersom vår reskassa inte är så stor och för att vi tyckte det kändes lyxit. men det kanske var ett stort misstag, man vet ju inte hur maten är där och så. men eftersom hotellet hade 4 stjärnor, hoppas man ju att maten har desamma..
är det nått speciellt man ska tänka på att man ska packa ner i resväskan och om det är nått speceillt man ska tänka på när man är där borta?
lite mycket frågor på en och samma gång nu haha
Om resekassan inte är stor så har ni bränt alldeles för mycket pengar på All Inclusive. Det är knappast billigt med helpension. Man kan leva gott med minibudget. Om ni kan avboka "lyxen" så kan jag gärna tipsa om bättre alternativ. Men vill man bara strosa mellan hotell-strand-pool så är väl All Inclusive-köret väl passande.

Taxi är lätt, billigt och kul. Se till att taxametern går på. Startar på 450 millimes. Acceptera inga fasta priser. Taxameter och dricks ska det va.
--ihtafud bilbaaqii--

Mitt stående och bästa tips är att gå upp svinigt tidigt - innan solen går upp. Det är så fint och skönt på morgonen. Man kan ta siesta mitt på dagen istället.
Svara med citat

Gammal 2010-05-24, 20:21

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Om resekassan inte är stor så har ni bränt alldeles för mycket pengar på All Inclusive. Det är knappast billigt med helpension. Man kan leva gott med minibudget. Om ni kan avboka "lyxen" så kan jag gärna tipsa om bättre alternativ. Men vill man bara strosa mellan hotell-strand-pool så är väl All Inclusive-köret väl passande.

Taxi är lätt, billigt och kul. Se till att taxametern går på. Startar på 450 millimes. Acceptera inga fasta priser. Taxameter och dricks ska det va.
--ihtafud bilbaaqii--

Mitt stående och bästa tips är att gå upp svinigt tidigt - innan solen går upp. Det är så fint och skönt på morgonen. Man kan ta siesta mitt på dagen istället.
Absolut så är det ett fel altenativ att ta all incl. då man har lite klirr i kassan..
För maten e billig i Tn. och den är framför allt godare än den som serveras på restaurangerna!!
För där får man knappt den tn. maten , nu vet jag ej om maten på detta hotell e speciellt Tn. men generellt så får man ej den tn. maten på hotellen med all incl. då de tror oftast att man vill ha den mat turisterna e van vid..men man ska aldrig säga aldrig...
Sen oftast står maten framme i timmar om man har otur innan den blir uppäten av hungriga turister o då e de lite med magsjuka som jag kan tänka mig att de blir vid de tillfällen...
Då man äter maten ute på restaurangerna så görs den oftast direkt på plats efter beställning så då kan man tänka lite va som e fräschast mat ...
Sedan har man "hålet i väggen"mat som e billig, mättande o god...
Ta er utanför turistomr. o ät o prova på maten trots att ni har all incl...e mitt råd!

Taxi e ju billigt som det redans skrivs här o för att haffa en taxi så vinka bara in den så stannar den...jag lovar ni kommer att redan innan ni börjar leta efter taxi få en massa tutanden av gula bilar, som vill skjutsa er de taxina så de behöver ni ej oroa er för ...
Lätt enkelt o billigt med taxi.

de ni kan packa ned e en tröja eller tunnare jack om de skulle bli kallare framåt natten o kvällen man vet aldrig..nattetid e de ju lite svalare..o glöm ej för guds skull solkrämen! solen e starkare än man tror...
Sen att ni tänker på att ha ett öppet sinne o att det ej e ett mallorca ni åker till , utan det är ett muslimskt land ni åker till där de har sina seder o bruk så e ni gott förberedda på det!
Pengar, växla direkt i Tn. att växla euro här sen dinar där e en onödig kostnad för er! bara forex som tjänar fluss på dessa byten av pengar...
Använd ert ica kort om ni har att ta ut med om ni väljer att ta ut pengar på plats istället vilket jag rek. istället för springa med en massa pengar på fickan...
Önskar er en riktigt fin resa nu o hoppas ni kommer att gilla Tn. precis som många andra här o i världen !!!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8