ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-17, 21:14

Hondendära

Nykomling
Hondendära är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Standard Sousse
Hejhej!

Joo, det är såhär att min kära pojkvän och jag precis bokat en resa till Sousse. Vi ska bo på hotellet Carms el Hana, och jag undrar om någon kan dela med sig av lite erfarenheter angående hotellet, och staden med för den delen? Vet att det finns massor av trådar om Sousse, men de jag kunde hitta om hotellet var alla flera år gamla.

Känner att jag redan börjar ångra vårat val lite. Varför läser man så mycket negativt om Tunisien, Sousse, och nu även hotellet?

Undrar egentligen en massa saker angående allt; priser, mat, shopping, nattliv och jaa.. i stort sett allt.

Hoppas någon kan hjälpa lite
Svara med citat

Gammal 2010-05-17, 22:03

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Chams El Hana är en jättekoloss till hotell. Ganska fint på sitt sätt - formmässigt. Läget är toppen då det ligger precis bredvid det allra bästa läget/hotellet ;-) Nejma. Om det går att avboka hotell. Byt till Nejma. Det är så trevligt och fint. Coolaste hotellet bah. Ja, Sousse Palace är en snygg skrapa, men kanske inte bästa platsen att bo på. Och det där hotellet med häftiga balkonger vid Farad Hachet.

Nåväl, borta vid El Hana och Nejma är det lite dammigt just nu. Uppbruten gata och rörläggning. Men, det är nog klart snart och det hinner säkert att asfalteras tills ni kommer dit.

Varför läser man negativa saker om Tunisien? Jag tror att den västerländske turisten väntar sig paradis med palmer och gullegull. Tunisien har fina palmer och fina stränder, men det är också Afrika och lite ruffiga miljöer, dieselavgaser mm. Det är bara att njuta av detta, säger jag. Åka taxi när man vill - helt underbart. Lyssna på bilradion och titta på taxiinredning är mycket nöjsamt. Dricka kaffe eller the - 1 till 2 kr. Ibland får man åka med racerförare. Helt otroligt kul faktiskt. Man känner sig som en kartläsare :-)

Ah, det var allt för tillfället.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-05-17 klockan 22:05.
Svara med citat

Gammal 2010-05-17, 22:15

Hondendära

Nykomling

Standard
Aah, tack för svar

Är så nojig, vill verkligen att det ska bli bra. Är första resan jag bokar själv, och jag börjar fundera på om det inte vore smartare att åka till typ Grekland.. men det känns inte lika roligt...

Kommer nog dö av oro innan vi kommer iväg ^^
Svara med citat

Gammal 2010-05-18, 07:58

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Håller fullständigt med El M. där om den västerländska turisten, det är ju krasst som så att många som åker till Tn. förväntar sig att det ska vara ett andra Mallorca eller Kanarieöarna...
Där e de ju helf fel, då man kommer till Tn. så har Tn. precis som Mallorca, värme men sen har Tn. SÅ mkt.mer...
Det är det som e charmen med det hela just att det ej e så turistificerat som de andra länderna kan vara.mer vardagligt eller hur man säger..menar de inga konstigheter om en taxichaffis stannar mitt i vägen för att snacka med polaren som går på andra sidan, klanske en mindre dispyt stannar en hel trafik o alla blandar sig i.. ett eller om damen i affären sätter igång ett himla liv för att köttet kanske ej va så bra, barnen som leker på gatorna osv...de mystik med det hela.....DET är en del av Tn.finns så mkt mer.....Sedan är Tn. billigare än de flesta andra medelhavsländer.
För mig är de just såna saker som lockar, skulle nog aldrig sätta mig på ett chater plan ned till Mallorca eller kanarieöarna ...Just för att det är FÖR mkt.bara, menar svenska menyer osv...nej tack....

Sedan som turistland är Tn.ett bra resemål då det är billigare än de flesta andra medelhavs länder, god mat, vackler o intressant kultur o historia (om man e intr.av det?)och mkt mer...
MEN sen en fundering, en del beror det ju på hur ni e som personer det påverkar väldigt mkt om hur ni upplever er resa...
Ett ex. jag hade min bror med mig till Tn..han e en som "oh, det för varmt, oh, gatorna e inte som i sv. finns ej den mat som vi har i sv, inge varmvatten i kranen vissa perioder, ingen canal + på tv osv...osv...." tror ni att han uppskattade Tn...?
Nope!!! Ändå va vi denna gång i Hammamet, även åkte runt en del men H. va platsen vi bodde på....
Så e ni som min bror ett gott råd, skippa Tn. o välj ngt annat som e mer passande er smak.
Men annars så åk med öppet sinne, tänk bara på att Tn.ÄR ej ett annat kanarieöarna, det är Tn. annorlunda men på ett bra sätt

Gammal 2010-05-19, 10:49

lilela

Nykomling
lilela är inte uppkopplad

Standard
Tar några frågor om sousse här istället för o göra en ny tråd.

Många skriver ju att man ska försöka äta på ställen utanför turist områdena, finns det såna på gångavstånd eller ska man ta taxi då och isåfall var ska ska man be chaffisen köra, och så undrar jag om man behöver plugga lite tunisiska för att kunna vet vad man beställer från menyn? annars kan man ju få vad som helst om man ska chansa =)
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 12:00

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av lilela Visa inlägg

Tar några frågor om sousse här istället för o göra en ny tråd.

Många skriver ju att man ska försöka äta på ställen utanför turist områdena, finns det såna på gångavstånd eller ska man ta taxi då och isåfall var ska ska man be chaffisen köra, och så undrar jag om man behöver plugga lite tunisiska för att kunna vet vad man beställer från menyn? annars kan man ju få vad som helst om man ska chansa =)
Det är inte så komplicerat. För det första beror det ju på var i Sousse du ska bo. Men även om du ska bo i golf/nöjesbåthamnen Port El Kantaoui så kan man lätt vandra en bit in, med stranden i ryggen och hamna i vanliga kvarter. Då hamnar man i Hammam Sousse. Visst kan man ha nytta av lite arabiska. Kan du franska finns det inga problem alls med kommunikation. Och chansa på. Det finns inte så mycket att förlora. Inte pengar i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 17:47

lilela

Nykomling
lilela är inte uppkopplad

Standard
Ok, tack för tipset,då är det dax att börja plugga franska åker 29/5

ska bo på abou sofiane, om nån har några erfarenheter därifrån så får ni gärna skriva.
Svara med citat

Gammal 2010-05-20, 15:48

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Signar in från ett i dagsläget mulet Sousse..har haft i runda slängar 25 grader de senaste dagarna och solen är het. Igår och nu på morgonen har det regnat lite och det är mulet.
Diverse - rörläggningen som nämns här ovan är klar nu, asfalt är på g. Språk - några vardagsfraser på franska kommer alltid till användning här eftersom franska är landets andra språk men man klarar sig väldigt bra med engelska också och precis som i många andra länder är det helt okey och be att få gå in bland kastruller för att peka sig fram till det man vill ha om inte språket räcker till vid besök på "hål-i-väggen-ställen" bakom turiststråken.
Chams El Hana - visst, det finns lite brister som andra gäster påpekat i andra inlägg såsom klimatanläggningen som vid nåt tillfälle inte funkat etc - men - närheten till allt annat med gångavstånd åt alla håll väger över. Så dont worry be happy.

Gammal 2010-05-23, 00:09

Bim

Nykomling
Bim är inte uppkopplad

Standard Hondendära
Hej!

Vi har också bokat hotel Chams El Hana och sedan läst en massa negativa saker men man skall inte fästa sig för mycket av vad som skrivs. Jag tycker att det är konstigt att Fritidsresor har de hotellet kvar om de fått så mycket klagomål eller når det aldrig fram till dem för jag kollade med dem och de har inte kvar hotell som fått mycket klagomål sade de. . Vi har varit i Sousse 1967,1999, 2003 och Djerba 2004. Vi gillar det landet och havet och stranden uppväger allt. Vi har aldrig blivit mag´sjuka trots att vi bott på bara 2 stjärninga hotell där.
Vi har i år varit till Thailand och Vietnamn, hotellet i Vietnamn klagades det på när man läste insändare. Inte vet jag vad för krav de hade men hotllet var superbra. Så jag fäster inte så stor vikt av vad som skriv och på hotellet sover man ju bara. Vi har rest till många länder genom åren.
Åker man inte i högsommaren så är inte luftkonditioneringen några problem. Knappt att amn behöver slå på den.
Svara med citat

Gammal 2010-05-31, 20:31

Hondendära

Nykomling

Standard
Känner mig lite lugnare nu

Tycker nog att det ska bli lite spännande att få uppleva en helt ny kultur och sådär, man vill ju åka till nya ställen.

Menmen, får ta det som det kommer. Försöker verkligen att inte oroa mig
Svara med citat

Gammal 2010-06-19, 00:33

Bim

Nykomling
Bim är inte uppkopplad

Standard Chams El Hana
Hej Hondendära

Ja nu har vi kommit hem från Sousse och Chams El hana. Vet inte om du redan åkt men om inte så läs detta.Vi åkte 29 maj i 2 veckor. alltså lågsäsong.
Hotellet var hur bra som helst, inga problem handdukar byttes varje dag de plockade bort dem på förmiddagen men nya kom efter 14. Rummet stort och rymligt med bra förvaringsskåp.
Safebox i receptionen, trevlig personal.
Frukosten var enkel mycket grönsaker och lite småvarmt även yougart och frukt. Middagen var också bra mätt blev man.
Jag vet inte vad de som klagat har haft för krav men till oss och de övriga som vi pratade med fanns inget att anmärka. Även de som åt lunch tyckte den var bra.
Jo faktiskt om man ligger vid polen så tog de betalt för stolar och dynor. Men det är ju bara 2 dinarer per stol och dyna ca 10:50.
Lycka till med resan
Svara med citat

Gammal 2010-07-01, 20:28

Hondendära

Nykomling

Standard
Vi kom hem igår efter en väldigt lyckad resa

Känner att jag verkligen inte behövt känna mig orolig alls. Hotellet var helt okej, maten var god och billig, och stranden var fin även om den var lite skräpig. Alla var trevliga också, så jag förstår verkligen inte vad folk pratar om när de säger att det inte ens gick att gå utanför hotellet. Alla var snälla och rara tycker jag, även om de självfallet var lite mer "på" än i Sverige.

Tack alla som kom med bra info och lugnade mig lite innan
Svara med citat
Svara

« Djerba | Hjälp!! »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8