ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-16, 20:35

Glund

Nykomling
Glund är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Standard Hur stor reskassa behövs??
Hej, vi åker för första ggn till Tunisien i juni och har lite funderingar om hur mycket pengar som behövs i reskassan, på ett ungefär ialla fall, att det kan variera från person till person förstår jag. Vi är fyra stycken,två vuxna o två tonårsgrabbar som stannar i två veckor i PEK och bor i lägenhetshotell. Vad kostar "frukostmat" att handla i affärer, yoghurt, bröd osv? Vi tänker nog åka på ett par utfärder, planerar att äta ute till kvällen och gillar så gott som allt i matväg. Minns att större delen av reskassan gick till mat på vår förra resa till Kreta, men hur är prisläget generellt i Tn? Har förstått att det är lite dyrare i PEK än i övriga landet. Har även sett bilder på fantastisk keramik, men hur får man hem det utan att det går sönder? Alla tips o övrig info tas tacksamt emot!
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 22:42

tomasa

Medlem
tomasa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard priser
hejsan , vi var i hammamet i fjor , maten ute e kanske 80 -100 kr på restaurang, bullar til frukost e billigt , likaså frukt o så , de e billigare än hemma i skåne haha, sprit e dyrt om man köper de som e inporterat , men tunisisk öl o deras drycker e billigt , fråga mer om du vill mvh tomas
Svara med citat

Gammal 2010-05-18, 07:16

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Er reskassa kommer garanterat att gå till annat än bara mat i TN.!!!!
Kantaoui är som ni redan förstått ligger ngt högre än i SOusse det stämmer, så jag rek. att äta ute i Sousse, en taxi kostar ej många kr dit
Och jag läser att ni gillar all slags mat osv. varför inte då prova ett tn. kök dvs där tunisier själva äter?
Billigare o godare än den turistiska maten, på en sån restaurang får ni en middag från 15- alla prisklasser..
Couscous exvis för en 20-25 kr . inkl. dryck o kaffe, inte illa pinkat emot turistrestaurang som tomasa skriver om
Så generellt är det ett billigt land att leva i ni kommer att bli överraskade då ni jämför med sv. och även Kreta ni vart på tidigare,,,

Frukostmat baguett ca 2 kr, yougurt en runda samma kaffe (på ett icke turisställe)ca 1-2kr, på turistställe runda 5-15 kr så de inte illa det heller...
mjölk runt 2,5 kr bensin (dock ej till frukostmat hehe men om ni ska ut o åka bil..) ca 5 kr...emot sv.så är det rena rama rånet!!!!

Sedan kan jag rek. att inte ta ut pengar i sv.o växla till euro osv. utan ta med er kort , har ni ica kort så e de kanon då det ej tar avgift på uttaget i utlandet
Sedan tar ni ut pengar då o då ni behöver det er mkt bättre än att ta ut en massa pengar o hålla reda på ..
Automater finns det 4 som jag känner till i Kantaoui, sedan finns säkert på en del hotell där med vet ej men tror det, sen i sousse o på vägen dit finns en hel del oxå

Keramiken den får ni bäst tag i i Medinan inne i Sousse, visst finns det en massa i var o varannan shop överallt även i Kantaoui dock är priserna lite annorlunda där ...
Keramik e billigt i Tn. och ta med det på planet som handbagage e mitt råd , ni slår in det i en massa papperstidningar sen en påse runt hela paketet sen i handbagaget eller så kan ni ta detförst i papper eller tidningar, sen vira klläder runt det sen ned i bagaget.
HAr själv gjort det ngr ggr. o de har ej gått sönder men där vet man ju ej då det kan bli tryck på väskorna osv. i planet beroende på vad man har för väska oxå ....

En annan grej som e kul o ha med sig hem o bolma på ibland e vattenpipa med frukt tobak

Gammal 2010-05-18, 18:46

Glund

Nykomling
Glund är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard Tack...
..för era svar, det låter som vi kommer få en bra semester! Det ska bli otroligt spännande att besöka Tunisien. Ska absolut testa den tunisiska maten, det är ju en av höjdpunkterna på resor, att få äta sånt som inte finns hemma! Har läst på en del på detta forum och sett att det verkar finnas två läger, de som älskar att åka till Tunisien och de som inte gör det alls. Ett ICA-kort är beställt i dagarna och hinner komma innan avresan, bra tips! Vi tänker åka med öppna och nyfikna sinnen så tror jag det blir bra! Kommer ni på något mer som kan vara bra att veta så tar jag emot alla tips och råd.
Hälsn.Anna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8