ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-09, 18:10

Miss

Nykomling
Miss är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Standard Tunisien eller inte, hjäp tack
Hej

Jag och kille har planer på att åka till Tunisien i Juli (vi är 21 & 25 år). Vi har ännu inte bestämt vilken ort? Sousse, Djerba, Hammamet, vad rekomenderas? Vi är inte alls ute efter att festa, mest för sol & bad så fina stränder är ett måste. Men samtidigt ska det inte vara helt dött om kvällarna.

Har läst mycket här på nätet och ju mer jag läser ju mer övertygad blir jag på att INTE åka till Tunisien, verkar som om det är ett fruktansvärt land att semesta i.

Skulle uppskatta om ni kunde svara på:

1.Om det är värt att åka dit
2.Vilket ort vi ska bo på
3.Är Vaccin ett måste
4.Hur är utelivet
5. Vilket hotell rekomenderas (vi är ute efter all inclusive eller helpension & hög standars (behöver inte vara 5stjärnit men det ska vara ett lite finare hotell)

Tack för hjälpen!
Svara med citat

Gammal 2010-05-09, 18:35

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Thumbs down
Välj ett annat land att resa till! ni kommer bara att störa er på alla påflugna försäljare mm och avloppen går vad jag har läst ut vid stränderna så att det flyter omkring bajskorvar i vattnet och på stränderna , och maten är ingen höjdare direkt.
Senast redigerad av Brynolf den 2010-05-09 klockan 19:19.
Svara med citat

Gammal 2010-05-09, 21:33

Miss

Nykomling
Miss är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf Visa inlägg

Välj ett annat land att resa till! ni kommer bara att störa er på alla påflugna försäljare mm och avloppen går vad jag har läst ut vid stränderna så att det flyter omkring bajskorvar i vattnet och på stränderna , och maten är ingen höjdare direkt.
Har du själv upplevt detta eller hört från vänner??

Tack för svar !
Svara med citat

Gammal 2010-05-09, 22:39

Najze

Nykomling
Najze är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Jag har läst både positiva och negativa saker. Dock har jag läst väldigt mycket positivt om Djerba, som tidningarna skriver om ganska ofta nu.

Ska själv åka dit i augusti, så får se hur det blir =)

Här finns lite om Djerba:
Tunisiens doldis - en soldränkt pärla - Resor - www.gp.se
Djerba - hett och exotiskt - Resor - Resor Resetips Reseguider Tips om din nästa resa | Expressen Res
Se och göra i Djerba - Resor - Resor Resetips Reseguider Tips om din nästa resa | Expressen Res
Senast redigerad av Najze den 2010-05-09 klockan 22:42.
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 00:47

bizzer

Medlem
bizzer är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Citat:

avloppen går INTE utmed stränderna och maten beror väl på vad man har för smak... jag älskar deras mat...

har varit i hammamet, tunis, sousse, douz, tabarka mfl... älskar det landet!!! åk dit..
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 07:47

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Har aldrig heller sett någon avföring ligga o flyta i vattnet.
Och jag har varir mycket i Tn.
Älskar detta land. maten, kulturen o människorna
Kan bara rekommendera folk att åka dit

Gammal 2010-05-10, 10:49

Najze

Nykomling
Najze är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
1. Verkar kanon.
2. Djerba är det enda jag läst på om, samt att jag ska åka dit.
3. Hepatit är nog att rekommendera att ta mot
4. Skulle tro att det relativt stendött. Däremot får ni lugn och skön semester med underbara stränder.
5. Ska själv bo på Djerba Sun Club, 3-stjärnigt med all inclusive. 6500 med all inclusive och alla tillägg, försäkringar osv. Finns ju en del att välja på. Se till att hamna på "rätt" strand bara, där de flesta hotellen ligger. Ska tydligen inte vara lika fin strand där hotellen som ligger vid sidan av finns.
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 15:01

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:

Det flyter inte omkring fler bajskorvar någonstans i Tunisien än vid Hunnebostrand. Snacka skit kan du göra på flashback eller något annat pubertetsforum.

Däremot finns det mycket skräp lite här och där. Påsar och förpackningar och dyl. är tyvärr ett vanligt inslag både i naturen och stan. Stränderna är dock städade. Speciellt vid hotell. Men det är inte så att man ständigt måste vada i skräp - inte alls. Det mesta i Tunisien är superfint!
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 19:11

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Visa inlägg

Hej

Jag och kille har planer på att åka till Tunisien i Juli (vi är 21 & 25 år). Vi har ännu inte bestämt vilken ort? Sousse, Djerba, Hammamet, vad rekomenderas? Vi är inte alls ute efter att festa, mest för sol & bad så fina stränder är ett måste. Men samtidigt ska det inte vara helt dött om kvällarna.

Har läst mycket här på nätet och ju mer jag läser ju mer övertygad blir jag på att INTE åka till Tunisien, verkar som om det är ett fruktansvärt land att semesta i.

Skulle uppskatta om ni kunde svara på:

1.Om det är värt att åka dit
2.Vilket ort vi ska bo på
3.Är Vaccin ett måste
4.Hur är utelivet
5. Vilket hotell rekomenderas (vi är ute efter all inclusive eller helpension & hög standars (behöver inte vara 5stjärnit men det ska vara ett lite finare hotell)

Tack för hjälpen!
1- absolut är det värt att åka till Tn.!Juli är en bra månad då det är varmt o skönt där!
Prisklassen är super i jämförelse med andra medelhavsländer.
Billig , god mat fint väder, FINA , rena STRÄNDER och folket är vänliga och hjälpsamma.

2- Sousse ligger mig om hjärtat, så tycker ni ska åka dit för att få det mer genuina och lite kultur samtidigt som ni får lite turism, men va ej rädda för att ta er utanför turismens zooner.DÄR finner ni det vwerkliga livet i Tn.
Djerba är fint, en ö dock mer turistificerat och inte i min smak om man åker som turist...
Kan uppfattas lite som trist o långtråkigt...
Samma som Hammamet, det är oxå mer plastigt o inte i mina ögon en typisk stad i Tn.- utan mer ett komplex.Samma sak med Kantaoui...

3-Vaccin....har aldrig vaccinerat mig trots att jag rest dit under fler års tid...EN gång råkade jag ut för salmonella en massa år sen...inget mer...
MEN man ska aldrig säga aldrig...man vet aldrig när oturen e framme...

4-Utelivet skrev jag lite om redan sen har en del andra skrivit om det i tråden så SOusse har ju mest uteliv om man ska se på de ställen som semesterresorna går till...

HEHE åk till en by istället mitt i ingenstans i Tn...där e utelivet cafe fram till på morgonkvisten o dricka palmjuice för de som vill hehe...skämt o sido!

5-Hotell all incl....har inget tips på dessa hotell då jag föredrar att ligga på ett mindre hotell då jag ens sover på hotell...Man missar så mkt . maten, framför allt, risk för magsjuka osv.sen kommer man nog billigare undan i ett icke all incl.hotell
Så det jag rek.är att välja ett annat hotell och prova på den tn.maten!

Sen brynolf....Vart i Tn.själv??
Har ej sett en enda bajskorv eller annat skit på stranden, dessa stränder städas flera ggr.,varje dag (allafall på turistorterna)de krattas och rensas o ställs i ordning snyggt o rent o prydligt på morgonkvisten till turisterna, ge er upp runt 5 , tiden på morgonen o en promenad på stranden så ser ni att det fejas med stränderna så de ska bli snygga till första turisten anländer.
Sen det du skriver om brynolf , så håll dig till fakta o inte kom med en massa drabbel bara...
OCH har du vart i Tn.själv så udnrar jag lite VAR DU SETT DESSA på stranden och de andra duy nämner...??

Sen mr El. M. Välkommen hem igen!!! hoppas resan gick fint o hela fam. va nöjda!!!

Gammal 2010-05-10, 19:17

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Tunisien är toppen
Trist med negativa påhitt om avlopp ut i havet...
Super rent vatten där vi var i sousse
Hotellets egna stränder är dom väldigt noga med, låg inte ngt skräp ngn stans.
Däremot strosa jag längs vattenbrynet en bra bit och för mig var det endast en häftig upplevelse att komma ortsborna nära, de har sina små vindskydd och hela familjerna samlade, och visst var det mer skräp där i SANDEN papper o dyl.

Vi bodde på royal salem beach med frukostbuffe och åt ute var kväll inne i sousse , gott o spännande . Har hört att Port el kantouni är fräschare än sousse. o att det är liv o rörelse. Sousse gillar vi, medinan är underbar om du vill uppleva lite annat än turism.

Tunisien är helt klart ett resmål som jag rekomenderar, Djerba ska vara mkt lugnt . Hammamet vet jag inte ngt om tyvärr.
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 21:02

Miss

Nykomling
Miss är inte uppkopplad

Standard
Tack vad snällt att så många svarade. Nu kanske man vill åka dit iallafall

Vi är mest ute för sol och bad som sagt så att utforska landet är vi inte alls intresserade av. (men tack för det långa svaret) En fin strand och ett hyfsat uteliv är det viktigaste. Om jag har förstått rätt så åker man till Sousse isåfall? Och hur vet man vilken strand man ska välja?

Tack för svar!
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 22:41

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Klart ni ska dit
SJälvklart ska ni åka dit...
Sousse strand går längs med kusten .... o vi bodde en liten bit utanför , 10 min med taxi in till medinan.
Jag vet ej vilket hotell som har all inclusive.
Port el kantanoui kallas även för nya sousse, där är mer uppbyggt för turismen men du kan ändå ta dig till sousse snabbt med taxi eller minitåg.

Stranden är nog fin hela vägen....
Lycka till med ert val....och nyfiken som jag är...skriv gärna sen vad det blev. Och givetvis även kul att höra sen hur ni tyckte att det var.
Svara med citat

Gammal 2010-05-11, 07:54

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Sousse är ett bra alternativ !!!
Även för slappa o sola o bada så är det fint och man får se lite av det riktiga Tn.där.Dock är en sak bra om man kommer ihåg är att det är inte MAllorca man kommer till, dvs.inte en typisk medelhavs semesterort, som många kanske tror...dock blir det mer o mer turistinriktat allafall runt strandgatorna,sen tar man sig runt hörnet så vips ser man det riktiga Tn. Det tycker jag e super!!
Kantaoui- skönt att åka till över dagen eller även en kväll för att strosa i marinan, annat tempo där än i Sousse,prisnivån högre än i Sousse mm.
Sousse är ändå Tn.3dje största stad- men för det är det ej svårt att finna lugn o ro där

Stranden väljer ni vilken ni vill, hotellen har ju sina stränder som de tillhör men det är ej ett måste, blir ni sugna på stranden bredvid så ta er dit.
I hotellens all incl.så ingår stolar på stranden men kostnaden av en stol o parasoll e inte höga så man blir ej ruinerad om man tar en annan än hotellets
Stranden sträcker sig egentligen utmed hela Tn.s kustremsa o man kan i praktiken ta sig från norr - söder i Tn.Så en lång promenix på stranden kan ni ta de rätt mysigt då man promenerar i morgongryningen då inte all folk kommit upp så fint!!!
Senast redigerad av jane den 2010-05-11 klockan 07:57.
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 10:20

sha

Nykomling
sha är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard FÖR GUDS SKULL
Åk INTE INTE INTE till Tunisien....jag har inte sett bajs flyta på vattnet men blöjor har jag sett.
Maten är inte så god....stränderna är inget vidare och folket är jätte jobbiga....försöker lura dig hela tiden

Vi hyrde bil och har bott i och sett alla större städer.....jag säger bara detta
Helvetets 3 veckor....Aldrig mer....
vi blev stoppade av polisen som ville se papper på våran hyr bil....allting var iordning...men tror ni dem släppte oss? nej ...dem ville ha pengar av oss....hehehe äckliga typer som nöjde sig med ca 25 kr....

Man missar absolut inget om man inte ser Tunisien....
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 11:09

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av sha Visa inlägg

Åk INTE INTE INTE till Tunisien....jag har inte sett bajs flyta på vattnet men blöjor har jag sett.
Maten är inte så god....stränderna är inget vidare och folket är jätte jobbiga....försöker lura dig hela tiden

Vi hyrde bil och har bott i och sett alla större städer.....jag säger bara detta
Helvetets 3 veckor....Aldrig mer....
vi blev stoppade av polisen som ville se papper på våran hyr bil....allting var iordning...men tror ni dem släppte oss? nej ...dem ville ha pengar av oss....hehehe äckliga typer som nöjde sig med ca 25 kr....

Man missar absolut inget om man inte ser Tunisien....
Då är det väl turistblöjor som du beskådat. Det låter som tre extremt dåligt planerade veckor. Jag menar, varför åka dit i tre veckor om man inte ens vet att man kommer gilla det? Det är klart att ni hade förhoppningar om att allt skulle bli jättebra, men frågan är vad ni hoppades på? Det finns semesterdrömmar som går i kras även i världens bästa land [[Sverige]].

"Folket" som luras är bara tomt dösnack. Att det förekommer mutbenägna vägpoliser är säkert sant. Men det har jag inte råkat ut för själv. Jag har inte kört själv, men har åkt med tunisier som bjudit mig på resa från Sousse till El Haouaria fram och tillbaks.

Det är lätt att hitta generösa och vänliga människor i Tunisien och när det gäller mutor så är nog Tunisien det minst problemdrabbade av den arten i hela Afrika. Jag ser inte allt som har med Tunisien att göra genom rosaskimrande filter. Allt är inte perfekt. Men det har för min del mest med exploatering, och förstörelse därav, att göra.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-05-19 klockan 12:25.
Svara med citat

Gammal 2010-05-20, 09:19

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Jag har kört bil kors och tvärs ensam i Tunisien åtskilliga gånger och visst har det hänt att man blivit stoppad av Garde National ibland längs vägarna, speciellt i södern där de inte är så vana vid att se ensamma nordeuropeiska kvinnor ute och köra bil. Jag har aldrig behövt visa pass eller andra papper, oftast brukar det bara komma ett leende, ett "ca va"? och ev vill de öva sin oftast krassa engelska. Har vid ett tillfälle förekommit att de frågat om pengar, men det var bara att säga nej, så var det inte mer med det, det var väl mest "går det så går det", men det gick liksom inte......
Sen är det ju klart att om man kan få en "dum" turist att betala mer än vad man behöver så försöker man ju det, det är ju upp till köparen att ta reda på vad som är normalt pris för en vara eller lista ut vad man är beredd att ge för det man köper, får jag fel pris så går jag bara därifrån och kollar andra ställen för att få en uppfattning om vad de vill ha..SEN startar jag stora prutförhandlingsskådespeleriet
Svara med citat

Gammal 2010-05-22, 22:53

Bim

Medlem
Bim är inte uppkopplad

Standard
Hej!

Jag har besökt Tunisien och Sousse åren 1967, 1999, 2003 och aldrig blivit besviken. Då kan du tänka dig 1967 var vi bland de först turisterna till Sousse nästan inga hotell ett underbart land och bad. Likaså de senare åren. Har aldrig blivit magsjuk. Ätit all mat. Var på Djerba 2004. Skall nu åka till Sousse igen om någon vecka. Ett underbart land försäljarna inte vätrre där än någon annanstans. Badvattnet och sanden lika fin som Thailand,
Åk och njut och lyssna inte för mycket på vad andra skriver har jag lärt mig.
Själv längtar vi åter och vi har rest mycket genom åren.
Lycka til med din resa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8