ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-28, 19:22

maa

Nykomling
maa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Smile Djerba till Sahara
Hej!

Jag tänkte fråga om någon vet hur man lättast kan ta sig från Djerba till Sahara, hur mycket det kan kosta och om det är värt att göra det under en dag?
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 01:08

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av maa Visa inlägg

Hej!

Jag tänkte fråga om någon vet hur man lättast kan ta sig från Djerba till Sahara, hur mycket det kan kosta och om det är värt att göra det under en dag?

Arrangerad tur e väl det lättaste...sen e jag mer att jag vill upptäcka själv så ett tips...
Sen kan du alltid hyra bil själv åka till fastlandet via bron (ca 100km.längre)eller via bilfärjan som tar ca en halvtimme max...kön till den kan vara lång ibland men de trafikerar fler än en färja dagtid så de går relativt snabbt ändå kostar billigt ! o följ skyltar till Douz,därifrån hittar du garanterat bra priser på kameltur ut i öknen...
Eller ta en louage eller buss till ovan nämnda sedan samma där en kamel(dromedar)tur ut i sanden hehe...
JAg kan rek.att hyra en bil själv då man kan stanna varsom o varför inte stanna i en by samhälle på vägen bara...man ser cafen där män(oftast)sitter,så stanna till där,de har även oftast mat osv.där..
ANnars hyr en taxi för dagen,ni har chaffisen som privatchaufför hela dagen..kostar ej många dinar om man jämför med sv...
Åka över dagen kan man göra tiden räcker ju o så men det är vackert att se uppgången av solen o nedgången så att rek.e att stanna över natten.
HAr ni en chaufför så hjälper han er att fixa bra pris på hotell mm. jag lovar!!!!
Priser på hotell då kan variera ,lägsta ligger på ca 5-10 dianr om ni ej tar precis vid turistställena,man kan ju även stanna till vid ngt samhälle utanför som e billigare i vanlig ordning.

Gammal 2010-03-29, 01:23

maa

Nykomling
maa är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

Arrangerad tur e väl det lättaste...sen e jag mer att jag vill upptäcka själv så ett tips...
Sen kan du alltid hyra bil själv åka till fastlandet via bron (ca 100km.längre)eller via bilfärjan som tar ca en halvtimme max...kön till den kan vara lång ibland men de trafikerar fler än en färja dagtid så de går relativt snabbt ändå kostar billigt ! o följ skyltar till Douz,därifrån hittar du garanterat bra priser på kameltur ut i öknen...
Eller ta en louage eller buss till ovan nämnda sedan samma där en kamel(dromedar)tur ut i sanden hehe...
JAg kan rek.att hyra en bil själv då man kan stanna varsom o varför inte stanna i en by samhälle på vägen bara...man ser cafen där män(oftast)sitter,så stanna till där,de har även oftast mat osv.där..
ANnars hyr en taxi för dagen,ni har chaffisen som privatchaufför hela dagen..kostar ej många dinar om man jämför med sv...
Åka över dagen kan man göra tiden räcker ju o så men det är vackert att se uppgången av solen o nedgången så att rek.e att stanna över natten.
HAr ni en chaufför så hjälper han er att fixa bra pris på hotell mm. jag lovar!!!!
Priser på hotell då kan variera ,lägsta ligger på ca 5-10 dianr om ni ej tar precis vid turistställena,man kan ju även stanna till vid ngt samhälle utanför som e billigare i vanlig ordning.

Tack så mycket för svaret! Jag är lite skeptiskt till att hyra bil då jag bara haft körkort i drygt ett år. Men det skulle helt klart vara det roligaste. Hur är trafiken i Tunisien jämfört med Sverige?
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 09:30

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av maa Visa inlägg

Tack så mycket för svaret! Jag är lite skeptiskt till att hyra bil då jag bara haft körkort i drygt ett år. Men det skulle helt klart vara det roligaste. Hur är trafiken i Tunisien jämfört med Sverige?
Ok körkort ett år...och trafiken i Tn.i jämförelse med Sv...en STOR SKILLNAD!!!
Om du tänker i Sv.kör de med hjärnan och regler i Tn.kör de med tutan och orden...Visst finns regler där med men dessa kan uppfattas som slappa jämfört med sv.
Så att ska du köra bil i Tn.var beredd på att det är annorlunda och att du måste "ta för dig"i den Tn.trafiken ex.vis. istället för att stå o vänta i en korsning på att de ska stanna...glöm det!
DÅ står du där o står still...
Men de går iof.relativt snabbt då man lärt sig deras trafiksystem.
Men kul e de ändå att köra där då man lärt sig o en klar fördel e att man stannar var som helst man själv vill o tar sig varsom helst
Vill du ej detta med köra själv så e mitt andra tips ta en louage (långfärdstaxi)där ser ni oxå den trafik som råder i Tn.

Gammal 2010-03-30, 12:11

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
Jag skulle verligen inte rekommendera någon som haft körkort i 1 år att köra bil i tunisien.
Jag har haft körkort i flera år o tycker att det är en pärs att köra bil där.
Finns inte några regler alls.
Enda gången jag njuter av att köra där är när jag åker på motorvägen mellan tunis o hammamet. Då är det som att köra hemma men så fort man kör i stan så sitter jag hellre brevid även om jag emmellanåt varit livrädd när jag suttit brevid.

Gammal 2010-03-30, 16:22

maa

Nykomling
maa är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cappicio Visa inlägg

Jag skulle verligen inte rekommendera någon som haft körkort i 1 år att köra bil i tunisien.
Jag har haft körkort i flera år o tycker att det är en pärs att köra bil där.
Finns inte några regler alls.
Enda gången jag njuter av att köra där är när jag åker på motorvägen mellan tunis o hammamet. Då är det som att köra hemma men så fort man kör i stan så sitter jag hellre brevid även om jag emmellanåt varit livrädd när jag suttit brevid.
Nej precis jag känner att det är alldeles för riskabelt för mig att köra bil där. Är dessutom andra gången jag reser ensam utan föräldrarna, så jag tar det säkra före det osäkra
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 18:54

Panika

Medlem
Panika är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 4

Standard
Tvådagarsturen till Sahara kostade år 2007 150 TDN (ca 750 kr) för vuxen och 75 TDN för barn. Om man vill rida kamel i öknen (tror det var 1 timme) tillkommer 15 TDN. Barn under 12 åker på utflykt för halva priset.
Endagars, om jag minns rätt, kostade 90 eller 100 tdn. Åker tidigt på morgonen och kommer tillbaka vid 8 på kvällen...

Från Djerba till Sahara är det ca tio mil, och trafiken är i det närmsta inte existerande...
Men ta en tur med resebolagen, så har du aircondition på bussen, vilket är väldigt skönt!
Man äter god lunch på ett bra hotell också.
Och man slipper bry sig om något annat än utsikt etc.

Fråga gärna mer - Jag har varit där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8