ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-28, 18:11

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 3

Standard Varför är det så ont om avgångar i maj i år?
Det gör ju nästan ont. Nu när man äntligen är på gång att åka till Susah igen. Jag tänkte dra med mig hela familjen och det måste då ske första veckan i maj. Vi vill inte bo på något annat hotell än Nejma. Så med egen hotellbokning får inte flygstolarna vara för dyra. Och inte finns det mycket att välja på. Apollo brukar ju alltid köra på vid den tiden och Ving gjorde det också. Men både Ving och Fritidsresor åker först från och med juni.

Någon som har magiska fingrar för flygsökning??

Sen vill man ju landa på dagen i Monastir och inte någon annan stans. Men det är kanske för mycket begärt..
Senast redigerad av El Menchia den 2010-03-28 klockan 20:27.
Svara med citat

Gammal 2010-03-28, 23:41

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det gör ju nästan ont. Nu när man äntligen är på gång att åka till Susah igen. Jag tänkte dra med mig hela familjen och det måste då ske första veckan i maj. Vi vill inte bo på något annat hotell än Nejma. Så med egen hotellbokning får inte flygstolarna vara för dyra. Och inte finns det mycket att välja på. Apollo brukar ju alltid köra på vid den tiden och Ving gjorde det också. Men både Ving och Fritidsresor åker först från och med juni.

Någon som har magiska fingrar för flygsökning??

Sen vill man ju landa på dagen i Monastir och inte någon annan stans. Men det är kanske för mycket begärt..
HELA TJOCKA SLÄKTEN SO NICE!!!!!
får man följa med hehe...
Hm..Mir ni kan ej tänka er att landa på den nya flygplatsen, Enfidha?
Avståndet är ngt.längre än från Mir till Sousse men dock ej sådär supermkt...
Sen ang.flyg så kör de du nämner till Tn.denna tid då ni ska åka,i maj,men då till Nbe.kan ju vara en ide..de som sagt ngt.längre ca 35-40 km.totalt till ert hotell -denna e ju den nya flygplats som byggdes vid Hergla ungefär.
Och många chaterbolag har turat om sina turer dit istället men vissa av de kör fortfarande på Mir oxå.
Så nog finns de både från Ving,Fritids,Apollo,Detur till Tn.då...Dock vissa till den nya...
Sedan ett tips e ju att vänta med biljetten o boka relativt sent då de blir billigare biljetterna
Då e de ju inge lov eller liknande från skolorna heller så billigaste perioden brukar vara runt den tid på året att resa till Tn.Även till hösten sen.
Annars finns de för 2500 men då 2 veckor hehe..kanske vore nå inte sådär supermassa i pris heller
Hojtar till då jag ser billigare biljetter då en v.som jag antar att du and grande fam. e ute efter

Hm...Nejma...bra läge(men har ej bott där) nära till allt o sen kan jag tänka mig att ni har en o annan polare där hehe...de brukar ha en barliknande bar om kvällarna oxå som jag vart på då o då o har ni besökt biljarden?Ovanpå Nejma?OM den nu finns kvar...då det var en herrans massa år sen jag tittade in där..ägaren då var en som pratar svenska kan tänka mig att han har den kvar...

Gammal 2010-03-29, 03:29

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
"Magic fingers" signar in...

Anar att det är från Göteborg som är på tapeten? En snabbsök till Monastir första veckan i maj dvs avgång 30 april/1 maj resulterade i nu på nattkröken;

Detur Arlanda/Landvetter 3100kr, Ving Arlanda 2800 kr
Detur Oslo 2400 kr

Finns rätt många möjligheter att ta sig till Monastirs flygplats om man kan tänka sig att mellanlanda och kombinera lågprisflyg (Ryan Air..Norwegian etc) från gamla Svedala till någon centralt belägen hub ute i Europa och därifrån boka en chartervecka med annat bolag, t.ex holländska Neckermann, engelska First Choice, Fly Thomson eller Thomas Cook som avgår 1 maj London/Gatwick för 1700 kr och uppåt beroende på vilka avgångstider man väljer.

Franska Marmara från Paris kanske kan vara ett alternativ..och Tunis Air som brukar ha erbjudanden från Geneve, Rom m fl platser..och Transavia (från Amsterdam och Paris Orly till Monastir). Sist men inte minst Air Berlin som går från ett flertal platser i Tyskland.

Jag stoppar där, nu har du att göra en stund.

Gammal 2010-03-29, 08:21

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Standard
Nu trodde jag ej att det var byten mm.ni var ute efter låter om det är direkt från Sv.utan mellanlandningar på den tråd ni startade :/
Men e de mellanlandningar så finns ett masstal med olika lösningar...
Är man ändå ute o reser o mellanlandar i Europa så kan ni koll Nouvelair de brukar ha bra priser från Marseille eller Paris.Till båda dessa flyger Ryanair.
Nouvelair har chater i Sv.men från Tn.så är det reg.flyg man kn boka till andra platser i Eu.
Maila dem o kolla info@nouvelair.com.tn eller ring +216 73 520 600.
Sedan Ryanair flyger till de flesta ställen så Malta därifrån till Mir,finns båt eller flyg bara välja

Finns ju som sagt en djungel med flyg och olika kombinationer.

Gammal 2010-03-29, 09:28

El Menchia

Globetrotter

Standard
Tack, tack!! Jag visste väl att man kunde lita på er . Jag ska kolla upp hubbandet. Nouvelair har man ju åkt med. Tycker det är ett trevligt bolag. Känns lite som att mjuklanda i Tunisien redan när man sätter sig på planet i Sverige. Jag vet ju att man kan flyga väldigt billigt till Marseille från Göteborg med Ryan. Intressant..
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 10:33

tunisien

Nykomling
tunisien är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard Avgångar
Fritidsresor och Apollo har avgångar till Tunisien den 2/5. Detur och Ving har avgångar runt 7-8/5. Vet inte hur priserna ser ut i dag, men en flygbiljett tur och retur kostar väl runt 3000:- per person
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 11:44

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av tunisien Visa inlägg

Fritidsresor och Apollo har avgångar till Tunisien den 2/5. Detur och Ving har avgångar runt 7-8/5. Vet inte hur priserna ser ut i dag, men en flygbiljett tur och retur kostar väl runt 3000:- per person
Nej, Fritidsresor och Ving har inga avgångar alls i maj från Göteborg. From 15:e - Arlanda. Detur kör varje fredag - tråkig tid, med landning 01.55. Apollo släpper av någon konstig anledning inte fram några maj-sista-minuten. Att åka fyra personer till annan ort blir för dyrt. Det finns en möjlighet från Oslo som kan gå vägen. För fyra år sedan köpte jag sista-minuten-flyg från Apollo för 700:- och 2008 gick det på 1100:- Det är ju de där priserna man helst vill se...

Kollade nu Apollo 1:a maj via bokning och då kostar det 3400, vilket är alldeles för mycket.

Har kollat London och Frankfurt mm. London är möjligt, men innebär nätter på flygplats, vilket bara accepteras av mig och kan i slutändan kanske kosta lika mycket ändå (som Detur). Det blir ju många transporter man måste räkna in. Buss och taxi dvs.
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 12:31

tunisien

Nykomling
tunisien är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Smile
Trodde du skulle åka från Arlanda, såg inte att det var Göteborg det gällde. Dom priser du betalat förut lär vi aldrig se skymten av igen! Var i Tunisien i mars i år och betalade 4000:- för all inclusive vilket väl få anses som ett hyfsat pris,med tanke på att bara flygbiljett kostar uppåt 3000:- Vi har kollat på avgångar från Arlanda 7:e maj men priserna är hutlösa, även fast vi bara vill ha flygbiljett och boka hotell själv. Jag önskar både dig och mig själv lycka till med biljettletandet!
Trevlig påsk!
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 13:19

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Citat:

Tack, tack!! Jag visste väl att man kunde lita på er . Jag ska kolla upp hubbandet. Nouvelair har man ju åkt med. Tycker det är ett trevligt bolag. Känns lite som att mjuklanda i Tunisien redan när man sätter sig på planet i Sverige. Jag vet ju att man kan flyga väldigt billigt till Marseille från Göteborg med Ryan. Intressant..
Aktuellt dagspris MRS MIR dvs Marseille till Monastir med Tunisair 1-8 maj ligger på 212,76 euro.

Gammal 2010-03-31, 13:29

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sousseannika Visa inlägg

Aktuellt dagspris MRS MIR dvs Marseille till Monastir med Tunisair 1-8 maj ligger på 212,76 euro.
OK. Men är det samma flygplats som Ryan Air då? Det kan vara ganska långt mellan flygplatserna. Jag hittade ett väldigt bra pris från Frankfurt, men Ryan Air-flyplatsen Hahn ligger 12 mil från Frankfurt FRA och då fungerade varken tid och/eller förmodligen pengar.

Har du åkt taxi från Monastir till Sousse? Vad ska man utgå från för pris i TunDinar? Det är väl lika bra att göra upp fix pris, men hur mycket? Jag vet ju ganska väl hur det funkar med taxi i Tunisien, men kan tänka mig att det finns en viss struktur med fasta priser från flygplatsen. Allez en taxi structurellement.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-03-31 klockan 15:08.
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 15:51

Sousseannika

Globetrotter

Standard
"Allez en taxi structurellemente", = non existere på MIR. De gaddar ihop sig och försöker ta ut 30 dinarer av alla nykomlingar. Säger det med ett lätt leende på läpparna...

..eftersom jag vet att med taxameter från min lägenhet inne i stan till flygplatsen går på i runda slängar 8-10 dinarer beroende på trafikläget. På natten är det annan taxa. Jag är så urbota trött på detta sjabbel med taxiprutningar som tar masa tid och energi i onödan. Som tur är kan jag numera slänga ur mig några lämpliga tunisiska fraser om vad jag tycker om deras beteende. Och då kommer genast "Oops, sorry madam", jag visste inte att du bor här", typ...

Ang Ryan Air flygplats i Marseille har jag ingen aning, men det framgår väl på deras sajt.

Gammal 2010-03-31, 17:17

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Standard
Sedan ang.taxi så kan de ta liten dinar extra för att man har bagage (då rätt mkt av den varan)
Men taxin bör kosta som redan nämns här,en gång då vi åkte taxi från Sousse - Mir var vi tvungna att ta 2 st taxin då vi va en del + en del ännu mer bagage betalade då 18 dinar för båda 2.
Detta va ungefär från de trakterna Sousseannika flanerar sig i,lite ovanför bara

MEn som sagt en nykommen turist som de försöker blåsa e rena business för dem,dock e ni ej så nya där så ett o annat kan du säkert dra på arabiska hehe...de lika kul varje gång om man åker taxi o då de gaddat ihop sig att dra en fras eller börja prata på deras språk o se deras miner hehe...
Sedan Marseille flygplats e samma som man landar på med Ryan air.

De du va inne på förut,vårt underbara grannland No...
pris : 1990 den 1rsta maj.med Detur.
Take off.12,15 framme 15,10-rätt bra tid
Visserligen e de take off från Mir TIDIGT på morgonen 6,15 men kanske e en ide då de kan kompensera tider o priserna ändå med en tidig morgon...?

Rätt billigt ändå om man ej har långa omvägar till No.då...

Gammal 2010-03-31, 20:48

El Menchia

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jane Visa inlägg

De du va inne på förut,vårt underbara grannland No...
pris : 1990 den 1rsta maj.med Detur.
Take off.12,15 framme 15,10-rätt bra tid
Visserligen e de take off från Mir TIDIGT på morgonen 6,15 men kanske e en ide då de kan kompensera tider o priserna ändå med en tidig morgon...?

Rätt billigt ändå om man ej har långa omvägar till No.då...
Ja, det är ju norska kronor så 1990 är ungefär 2400 och så måste vi åka buss 01.55 ha, ha samma tid som Detur landar plus flygbuss till Gardemoen och dessa bussar tillsammans är inte gratis, men vi får se.
Svara med citat

Gammal 2010-04-14, 21:44

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Ja, det är ju norska kronor så 1990 är ungefär 2400 och så måste vi åka buss 01.55 ha, ha samma tid som Detur landar plus flygbuss till Gardemoen och dessa bussar tillsammans är inte gratis, men vi får se.
Mr Cach king El M. litet tips från "magic fingers hehe" : priserna gått ned lite nu så 1490 nkr lite billigare än förut så kolla på Detur.no om ni ej hittat någon än - LYCKA TILL!!!

Gammal 2010-04-15, 10:06

El Menchia

Globetrotter

Standard
Jag vet... Just nu lutar det åt att åka från Oslo, trots visst motstånd.. Det blir ganska jobbigt, men nästan 4000 kr billigare än rådande alternativ i Sverige. 2200:- pp inkl. buss & flygbuss. Landvetter Hamnar på 3000:- pp inkl. flygbuss.

Lite irriterande att det är så mycket billigare att åka nu på lördag och 24/4 12-1300:-, men vi kan inte åka då .

Sen händer det inte ett smack med svenska Deturs avgång den 30:e april. Den ligger och stampar på 3149:- och syns ej heller som sista minuten av någon anledning.
Svara med citat

Gammal 2010-04-15, 10:15

El Menchia

Globetrotter

Standard
Apollos 0501 kanske sjunker i sista sekund. Men, då har vi säkert missat chansen med hyfsat billigt från Oslo om det skulle bli så att det bara finns två eller tre biljetter (Apollo). Jag lyckades (nästan) pressa en Apollosäljare på hur många platser det finns kvar - 9 plus några få till. Skulle tro att det kanske är ca. 12 platser kvar (max 15). Alla 14-dagars är slut.
Svara med citat

Gammal 2010-04-15, 12:36

El Menchia

Globetrotter

Standard
Uuh, nu är det askmoln från Island att räkna in i ekvationen också.. Oslo ligger inte så bra till. Snart kanske inte något ligger bra till.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-04-15 klockan 13:06.
Svara med citat

Gammal 2010-04-16, 08:17

jane

Globetrotter
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Apollos 0501 kanske sjunker i sista sekund. Men, då har vi säkert missat chansen med hyfsat billigt från Oslo om det skulle bli så att det bara finns två eller tre biljetter (Apollo). Jag lyckades (nästan) pressa en Apollosäljare på hur många platser det finns kvar - 9 plus några få till. Skulle tro att det kanske är ca. 12 platser kvar (max 15). Alla 14-dagars är slut.
Antalet platser kvar på ett flyg ser man ej mer än 9 + (eller vissa fall 11+beroende på vilket system man jobbar i) Säger de att det finns 9 (11)platser kvar så KAN de i värsta fall vara helt tomt planet egentligen därför kan man ej säga exakt hur många de är kvar dock är det mindre än 9(11) så ser man det .
Gör ett litet test hehe...när du/ni ringer till en resesäljare,då denne säger att det är 9 platser så fråga då om det i princip KAN vara så att planet är tomt oxå... (men de förekommer sällan då ställer man oftast in flighten om det är tvärtomt )ni kommer att få ett svar som är lite trevande men bekräftande hehe...

UFF , UFF, UFF askmolnen är inte sådär superhöjdare just nu då de stängt av en stor del av europa.Hoppas de kommer igång snart igen med planen som tar oss till varmare breddgrader

Gammal 2010-04-20, 10:18

El Menchia

Globetrotter

Standard
Ja, vad ska man göra? Jorden slår tillbaka och en vecka i Tunisien blir plötsligt inte alls så enkel att förverkliga. Jag tyckte ju att det var nog så svårt innan just den här våren, med höga priser precis när vi ska åka..

Jag har ganska mycket is i magen nu..hrmpf. Har inte beställt än.
Senast redigerad av El Menchia den 2010-04-20 klockan 12:37.
Svara med citat

Gammal 2010-04-21, 11:58

El Menchia

Globetrotter

Standard
Wohoo! Nu ser det lite ljusare ut. Bara att hålla tummar och tår att vulkaneriet fortsätter att lugna sig. Beställning är nära nu..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8