Citat:
Ursprungligen postat av Bellaaan
Hej,
Jag reser till Tunisien för första gången i maj! Ska bli jättespännande! Ska bo på Marhaba Royal Salem Beach. Vill egentligen ha alla former av tips men är främst intresserad av om det finns något spa i Sousse eller Pek? Och vad brukar behandlingarna kosta? Undrar även om det finns några trevliga båtutflykter och fiskemöjligheter?
Tack för förhand!
|
Mitt tips är som vanligt att först o främst ät den tn.maten,inte den på turistrest.osv.det är hästvägar från vad det riktiga Tn.köket kan erbjuda

Billigare oxå för den delen e de.
I maj brukar det vara relativt varmt men som sagt man kan aldrig spå i väder..
Beror helt på när värmen kommer till Tn.men i vinter har det iof.vart varmt mot vad det brukar vara under den tid på året då det är vinter..
Ett spa,eller en hammam rek.jag att ta ett som icke turister går på just äfr pris och fär att det är mer turistificerade än vad de riktiga är-priset är oxå därefter..
Men vill man ha ett på ett tusist ställe så vet jag att det finns ett relativt nyöppnat på hotell Kaiser,där man får massage,spabehandling o allt som är bra efter vad jag hört allafall.
Kostnad vette fanken på detta-men billigt är det överallt i jämförelse mned Sv...
Sen vill ni ha ett icke turistificerat kan jag rek.ett i hammam Sousse,mellan Sousse och Kantaoui.
Be en taxi köra er dit då detkan vara svårt att hitta första gången då man e där..
Billigt e de med,kostar ca 5dinar och där är det ett riktigt sådant där tunisier själva går..
Båtutflykter finns massor av i kantaoui,även i sousse men mer utbud av detta i Kantaoui,där lönar det sig att pruta o kom gärna i sista min.så kan man få ett mycket bra pris!
Dessa båtutflykter är en turistfälla i mina ögonmen ska man ge sig på det så välj en katamarantur istället för piratbåt då man sitter som packade sillar på dessa med piratbåtarna.
Katamaran är mer space i

Kostnad på dessa varierar mellan 10 dinar - massa dinar...
Sedan fiskeutflykter ingår oftast i båt turerna där man får prova påa tt fiska men tänkter man logiskt så vem får fisk då man badar samtidigt...?
Vill ni ha en riktig fisketur så bege er ut i hamnen i Sousse o prata med en fiskare om ni kan få bli med ut över natten.
De åker på kvällen o e tillbaka på morgonen,och visst det är ej en turistmagnet de e de ju inte vilket betyder att de ej så mkt.-turister som gör detta men då e de ju ännu bättre o se detr verkliga i mina ögon allafall

Sen vill man kan man erbjuda fiskaren ngn dinar eller så tar man med sig en bit mat o delar med sig de kommer att uppskattas garanterat!!!
De tycker bara att de e kul med sällskap o prata arabiska ...behövs ej då man man kan använda sig av det välkännda kropps språket som talas överallt i denna värld
Ett anant tips är att ta dig utanför turistställena o sätt dig o insup atmosfären ,lyssna på böneutroparen,insup din kopp the eller kaffe med vattenpipa(oftast på karlcafer men what the heck

? o se på det vardagliga livet o myller som levs runtom dig...DE är en upplevelse i sig!!!
Sedan ett tips är att har ni Ica kort tamed det o ta ut i automaterna istället för att ha en massa pengar liggandes.
Icakortet har ej uttagsavg.i utlandet nämligen

Ett annat - tala ej med alla tunisier som vill prata,OM ni nu ej vill ha uppmärksamhet så ...för en blick,ett leende eller en titt i ögona betyder för de att ni vill prata med dem..Så ignorera bara...Fast vemvet kanske hittar du din kärlek där som många andra har gjort hehe...Reser du själv?
Nu har du fått lite mer kött på benen och fråga på så finns många här på forumet som kan komma med sina tips o ideer