|
|

2010-02-27, 22:33
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
snaart!!!
snart såå.. åker jag till värmen igen, till "mitt andra land" Tunisien. läängtar såååå... denna gången är det inte "bara" en resa, en semester, det är nu jag ska gifta mig!!!  ska bli sååå härligt!har sett att här är många med mycket erfarenhet av Tunisien, så dela gärna med er om tips o ideer...
längtar som en took nu!
ha det bra därute!
va rädda om varandra!
|
|
|

2010-02-28, 13:43
|
Reg.datum: dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bizzer
snart såå.. åker jag till värmen igen, till "mitt andra land" Tunisien. läängtar såååå... denna gången är det inte "bara" en resa, en semester, det är nu jag ska gifta mig!!!  ska bli sååå härligt!har sett att här är många med mycket erfarenhet av Tunisien, så dela gärna med er om tips o ideer...
längtar som en took nu!
ha det bra därute!
va rädda om varandra!
|
Oj giftemål!! Då är det väl bara att gratulera!!!
Gifter ni er enligt Tunisiska traditioner?
Har jag förstått rätt i att du vart i Tn.tidigare låter så i ditt inlägg...
Många gånger?
Var gifter ni er ,i hans hemstad som ligger var?
Sedan skall han antar jag lämna in ansökan att komma till Sverige direkt efter ert giffemål som är den "vanliga ordningen"hos en tunisier som gift sig hehe...
Har du alla papper klara till brölloppet antar jag sen är det ansökan...
För kan ju va någon som har tips på den staden oxå här på forumet hehe...
Precis som du sett är det många här på forumet som har psina egna tips o ideer att dela med sig här så därför undrar jag lite mer vad är du ute efter? Historia,kultur,göromål ,sevärdheter osv.osv...
Sen finns en hel del om du skriver sökord här på forumet så finner du en hel del
Sedan hjälper vi alla till här med alla de olika saker man vill göra uppleva i Tn.vi som vart där hehe..,..
|

2010-02-28, 14:56
|
|
hej jane!  Tack så mkt!  saknar email från dig  så du vet ju min historia... men för de andra som inte vet så gifter vi oss "borgerligt" hemma hos hans familj, o äter middag o festar därefter  han bor i Tunis, sen e det pappersexersis som väntar ja, men jag tror jag har koll på papperna nu,har dock inte fått alla o ska hämta personbevis nästa vecka så de inte e för gammla...
annars har jag nog allt.. blir till o prata med konsulatet när jag kommer ner...
nu får gärna tiden gå lite fort...
kram på er!
|
|
|

2010-02-28, 18:20
|
|
hehe just jag...ska svara på en gång du-de första man blir blind på e ögona  missade just att vi mailat,då jag missade de på användarnamnet...
|

2010-03-03, 05:54
|
Reg.datum: mar 2010
|
Hej och MABROOK, grattis på tunisiska
Vad skönt att man läsa om bröllop i den forum mellan två olika länder, jag också från Tunisien och min fru är svensk. Vi är glad för er båda.
Jag vill säger nåt åt dina papper. du kan skicka dom till svensk konsulat i Sousse (framför hotel RIadh Palm 100m) .så dom ska översätta dom i ett par dyn. och sen efter bröllop det kräver att ni tillbaka till konsulatet igen att lämna paperna och fylla ypphålltillstånd för din make att kommer till Sverige efter nästan 6 månad.
Dom är reglerna för flyktningar som jag och min bror som han kom här ungfär 2 månader.
Ha det så bra, önska bäst till er. (ursäkta mig för min svenska språknivå)
du är velkomen för mer frågor-
BISSLAMA" hej då"
Citat:
Ursprungligen postat av bizzer
hej jane!  Tack så mkt!  saknar email från dig  så du vet ju min historia... men för de andra som inte vet så gifter vi oss "borgerligt" hemma hos hans familj, o äter middag o festar därefter  han bor i Tunis, sen e det pappersexersis som väntar ja, men jag tror jag har koll på papperna nu,har dock inte fått alla o ska hämta personbevis nästa vecka så de inte e för gammla...
annars har jag nog allt.. blir till o prata med konsulatet när jag kommer ner...
nu får gärna tiden gå lite fort...
kram på er!
|
|
|
|

2010-03-03, 15:24
|
|
Visst kan man skicka dem till konsulatet i sousse men de har ett närmare konsulat i Tn.där ni säkert kommer att befinna er(trådstartaren))Det är i Tunis o de kan även där översätta alla papper MEN de enklaste e att ha med sig klara o översatta papper från Sv. direkt 
Sen angående papprena o ansökan så beror det på var man befinner sig oxå,o som jag vet i och med mailkontakt vi haft att det är bättre att lämna de i Tunis då det går snabbare o närmare.Sen är det oxå i Tunis man lämnar passet om man får ett tillstånd 
"pussgurka"en liten personlig fundering bara..(behövs ej svara om du tycker de för privat!).du kom med din bror till Sv.o e gift med din fru,grattis till er!! önskar er all lycka!! men till frågan ..ni kom väl inte som flyktingar då eller kom du tll sv.först som flyklting sen träffade du din fru ?
Förlåt min nyfikenhet men men den som aldrig frågar får aldrig veta nå  sen är det lite andra regler som gäller då man kommit som flykting till Sv. än på anknytning 
O din svenska tycker jag e rätt bra föär att vart i Sv.2 mån.
|

2010-03-03, 18:05
|
|
Hej igen!
Nej jag skrev fel, jag är inte flykting, utan jag är här för familjeanknytning. Jag har varit här i sverige i snart 2 år. Det är min bror som har varit här i sve i 2 månader, han också pga familje anknytning, alltså gift med en svensk.
Min fru gjorde så att hon ringde till konsulatet först, sedan skickade hon ner pappren med fax till konsulatet. De översatte dessa papper och sedan när hon kom till tunisiien så länmade hon in orginalpappret från sve och betalade för översättningen.
Min brors fru lämnade in papper när hon kom till tunisien för översättning på en privat ställe, dock blev det fel i översättningen någonstans, så det drog ut på tiden och fler krångel.
Först jag är här på grund av familje kyntning.
det finns ett blanket som man ta det först o fylla det med alla informatinen gäller om makes familjen ( syskon o föräldrar identitet) sen ska man ta det tillbaka till konsulat med andra papparna som du kommer att vet vilka som.
Det kräver att din man ska vänta runt 6 månader till ambassaden (ligger i Berges du lac i Tunis nära sjön) det är 3 i 1 ambassader finska , norska och svenska i samma huset.
Han ska ta med passet och visum som ska han har det i några dagar (1 vecka) oxå ska han betala en avgift i första dagar med passet.
Citat:
Ursprungligen postat av jane
Visst kan man skicka dem till konsulatet i sousse men de har ett närmare konsulat i Tn.där ni säkert kommer att befinna er(trådstartaren))Det är i Tunis o de kan även där översätta alla papper MEN de enklaste e att ha med sig klara o översatta papper från Sv. direkt 
Sen angående papprena o ansökan så beror det på var man befinner sig oxå,o som jag vet i och med mailkontakt vi haft att det är bättre att lämna de i Tunis då det går snabbare o närmare.Sen är det oxå i Tunis man lämnar passet om man får ett tillstånd 
"pussgurka"en liten personlig fundering bara..(behövs ej svara om du tycker de för privat!).du kom med din bror till Sv.o e gift med din fru,grattis till er!! önskar er all lycka!! men till frågan ..ni kom väl inte som flyktingar då eller kom du tll sv.först som flyklting sen träffade du din fru ?
Förlåt min nyfikenhet men men den som aldrig frågar får aldrig veta nå  sen är det lite andra regler som gäller då man kommit som flykting till Sv. än på anknytning 
O din svenska tycker jag e rätt bra föär att vart i Sv.2 mån. 
|
|
|
|

2010-03-03, 18:06
|
Reg.datum: jun 2007
|
När jag gifte mig nere i Tunis (5år sedan) så var alla papprerna tvungen att vara översatta redan i Sverige, och stämplad av tunisiska konsulatet och svenska UD. Och för att dom skulle stämpla papprerna så var dom tvungen att vara översatta av en av dom godkänd översättare,
Så det var en massa papper. översättningar o stämplar som skulle klaffa innan planet lyfte
|

2010-03-03, 18:06
|
|
Hej igen
Nej jag skrev fel, jag är inte flykting, utan jag är här för familjeanknytning. Jag har varit här i sverige i snart 2 år. Det är min bror som har varit här i sve i 2 månader, han också pga familje anknytning, alltså gift med en svensk.
Min fru gjorde så att hon ringde till konsulatet först, sedan skickade hon ner pappren med fax till konsulatet. De översatte dessa papper och sedan när hon kom till tunisiien så länmade hon in orginalpappret från sve och betalade för översättningen.
Min brors fru lämnade in papper när hon kom till tunisien för översättning på en privat ställe, dock blev det fel i översättningen någonstans, så det drog ut på tiden och fler krångel.
Först jag är här på grund av familje kyntning.
det finns ett blanket som man ta det först o fylla det med alla informatinen gäller om makes familjen ( syskon o föräldrar identitet) sen ska man ta det tillbaka till konsulat med andra papparna som du kommer att vet vilka som.
Det kräver att din man ska vänta runt 6 månader till ambassaden (ligger i Berges du lac i Tunis nära sjön) det är 3 i 1 ambassader finska , norska och svenska i samma huset.
Han ska ta med passet och visum som ska han har det i några dagar (1 vecka) oxå ska han betala en avgift i första dagar med passet.
|
|
|

2010-03-30, 12:59
|
|
tillbaka
nu e jag tillbaka i sverige. som fru 
sååå härligt bröllop därnere men denna härliga familj o dessa vänner, det e ett helt annat folk där!
kändes tungt o åka hem igen, men jag ser framåt, vi kommer ses igen!
nu väntar vi bara på att mannen min ska få komma hit till detta "papperssverige", för det e ju så det e, en massa papper som ska stämma överallt...
va rädda om varandra där ute!
fridens liljor..
|
|
|

2010-03-30, 13:18
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 3
|
Du borde flytta dit i stället. I pappersSverige kan man ju inte bo :-).
Men grattis och det var då typiskt att jag inte kunde åka ner på ett
bröllop förra året. Det verkar vara toppen med tre-dagars tjohej!
|
|
|

2010-03-30, 19:02
|
|
MABROK
vad bra onska bäst till er livet hur gickt bröllopet? var har du åkt vilken stad ?....Jag ska åka till Polen i den 1 april, jag är erbjudat till min bästis tunisik kompiss som ska gifta sig i polen med en polsk tjej som båda kände varandra i Tunisien.
WOW man kan säger den år 2010 det hände massa trevliga saker.
lycka till igen och om det e möjligt att höra er nyheter varana gång!!
Hälsningar
pussgurka
|
|
|

2010-03-30, 19:15
|
|
Chokran
Citat:
Ursprungligen postat av pussgurka
vad bra onska bäst till er livet hur gickt bröllopet? var har du åkt vilken stad ?....Jag ska åka till Polen i den 1 april, jag är erbjudat till min bästis tunisik kompiss som ska gifta sig i polen med en polsk tjej som båda kände varandra i Tunisien.
WOW man kan säger den år 2010 det hände massa trevliga saker.
lycka till igen och om det e möjligt att höra er nyheter varana gång!!
Hälsningar
pussgurka
|
Tack så mkt! bröllopet var underbart! vi gifte oss i Tunis, bodde i hammamet, besökte nebeul, sousse, och så åkte vi till deuz.. verkligen en häftig upplevelse...
ha det så trevligt i polen o mabrok till din kompis!
|
|
|

2010-03-30, 22:50
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia
Du borde flytta dit i stället. I pappersSverige kan man ju inte bo :-).
Men grattis och det var då typiskt att jag inte kunde åka ner på ett
bröllop förra året. Det verkar vara toppen med tre-dagars tjohej!
|
Jo du El M.det är mer än TOPPEN med detta tjo o tjim som har med brölopp att göra i Tn.o beroende på var i landet man e från så händer det att det är även ännu fler dagars (5) fest
Riktigt fint e de o se det traditionella bröloppet som är HELT annorlunda än här i Sv. !!
Vem vet du kanske kan hänga på brölopp i nedre delen av Tn.i sommar ,men ska oxå på ett i Sousse i sommar så u never now hehe...- de får tiden utvisa...
Denna tid är något speciellt då alla verkar ha dille på att gifta sig haha...
Eller kan de vara sommaren,värmen,känslorna svallar osv.osv....
ETT STORT GRATTIS TILL DIG Bizzer!!Väntar med spänning på ditt mail !!
Önskar dig all lycka o välgång med din nye make o precis som El.M.säger..varför inte flytta från detta kontrollerade pappers samhälle till ett land där man känner att man kan vara sig själv o inte leva så efter alla dessa "måsten"? Visserligen har man sina måsten där med då man lever där men de e ju SÅ mkt.enklare på ngt sätt att bo,leva där
Tänk man har alltid ett glatt leende och ett god morgon ..i sv.har man det....
|

2010-03-31, 02:40
|
|
.
hej jane!
tack så mkt!
jag har skickat mail till dig...
o visst kan jag tänka mig o flytta ner dit men inte just nu... jag trivs som fisken i vattnet där med alla dessa glada o positiva människor... man känner sig trygg där på ett annat vis än här.. svårt o förklara för dem som inte varit där...
men du förstår säkert jane..
ni har inga planer o flytta ner?
vi hörs på mailen!!
kramar
|
|
|

2010-03-31, 17:47
|
Reg.datum: aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av pussgurka
Vad skönt att man läsa om bröllop i den forum mellan två olika länder, jag också från Tunisien och min fru är svensk. Vi är glad för er båda.
Jag vill säger nåt åt dina papper. du kan skicka dom till svensk konsulat i Sousse (framför hotel RIadh Palm 100m) .
|
Svenska konsultatet flyttade för ca 1 år sedan och är nu beläget i det vita höghuset "Aviennes" mitt emot sjukhuset Farhat Hached.
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|