|
|

2010-02-03, 09:38
|
Reg.datum: feb 2009
Rykte: 0
|
Djerba
Tjena! Jag, min flickvän och min dotter ska åka till Djerba till sommaren. Vi ska bo på Dar Taoufik, tror jag hotelet heter. Var i Sousse förra året och gillar helt klart Tunisien. Läst att några skrivit att det är lugnt på Djerba, det är ju semester från vårt annars hektiska liv här hemma  .
Undrar nu lite.
Någon som vet vad saker och ting kostar? Så som celtia  m.m.
Men även tips på bra mat till bra priser. Alla tips och ideer är uppskattat.
Ha det gott allesammans
|
|
|

2010-02-03, 15:48
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 5
|
Man kan väl alltid ta en sväng till fastlandet. Gabès, ligger ju nära och Chott-el-Jérid skulle jag också åka till. Annars är det väl inget fel med att simma lugnt på Djerba. Borde rimligtvis finnas mycket att utforska där. Det är så mycket snack om att det är lugnt. So what. Skönt bara.
|
|
|

2010-02-03, 17:14
|
|
Helt rätt.... är ju semester  . Ska absolut kolla upp det, låter väldigt intressant. Tack för tipset El Menchia
Bara "pumpa" in mer ni som varit där eller känner till Djerba, aldrig fel att ha lite på fötterna.
|
|
|

2010-02-04, 11:16
|
Reg.datum: dec 2006
|
Djerba är en lugn plats att turista i och kan i mina ögon bi lite för turistiskt då man stannar på turistiqzone.ME tar man sig utanför dessa platser så är det mer tunisiskt.
Dock ska man komma ihåg att allt är ej så uppbuggt på Djerba om man reser runt lite o visst finns de ställen att äta på,se på men inte i samma utsräckning som andra ställen i Tn.
Och det är ine samma standard som finns på turistplatserna kan vara bra att komma ihåg
När OM ni åker till Gabes,så kommer ni att märka att det ej finns knappt ngr.turister där utan nest tunisier o det är ju det som är livet att man upptäcker kulturen och livet i Tn.Enligt mig + säkert många andra här på forumet med...
Då ni ändå är på väg till Gabes så stanna till vid Mareth där ett krigsmuseum påminner om hur Rommels och Montgomerys trupper under Andra världskriget kämpade om den s k Marethlinjen. Vilket kan vara intressant om man är intresserad av detta.
Sen kan ni passa på att ta en fika på en av platsens cafer,där ni ej kommer att finna en enda turist o få kaffe eller en bit mat till en mycket billig peng då det ej är turistpriser där 
Kanske en bagette för ca 1 dinar ,dvs ca 5,5skr. de inte illa pinkat hehe...
Och vill ni ta er in på ngn av en väg som går inåt från huvudvägen,åk lite o kika där de lever som förr i tiden som landets urinvånare,berber,vilket man kan se på riktigt nära håll där!! Inte denna turistiska fejkade berberkvinna som bakar bröd på öppen eld eller hur det nu va på dessa arrangemag chaterresorna har 
Har ni tur börja tala med ngn där så vips är ni bjudna på mat osv.där !
En upplevse i sig ...
Sedan kan ni passa på att besöka Mednine en stad som ligger på vägen mot Djerba igen det är en stad full av liv som saknar turismen så varför inte 
Vill ni lite längre upp så är Sfax ett bra alt.de man kan komma håg nu är att turismen har ej nått på samma sätt till dessa platser i södra Tn.(förutom Djerba)så att se en hel drös med turister..forget that
Det är så mkt.man vill berätta men fråga på baraså kommer ni få svar på ett eller annat sätt...
|

2010-02-13, 10:11
|
|
Tack Jane för alla tips. Ploppa upp en precis  . Kan man växla på flygplatsen som i Monestir eller hur man nu stavar det  ?
|
|
|

2010-02-14, 19:41
|
|
Lugnt fråga på bara hehe
Kan det vara Dje flygplats du menar?(Melita)på Djerba?
Inte är det Mir ni åker till antar jag-då det brukar vara till Dje man åker då man åker till Djerba.
Allafall så visst kan ni växla där på flygplatsen,MEN mitt tips är att ni tar med ert kort att ta ut pengar med istället för att ha en massa kontakter med sig hela tilden,kan vara skönt att använda kort istället.Har ni Ica kort så är det kanon då de ej har uttagsavgift på uttag i utlandet på det.
Enligt min uppfattning är det det.Men vill ni växla visst går det 
Sen kan man även växla på de flesta större hotell.
Tänk på att spara växlingskvittot eller uttagskvittot då Dinar är en låst valuta vilket betyder att ni ej får ta ut den ur landet -men slinker det med en o annan dinar så är det ej ngr problem,vi har ett antal x.dinar hemma som är till användning då det är dags för nästa tur till Tn.
|

2010-02-15, 09:17
|
Reg.datum: maj 2008
Rykte: 5
|
Då ni ska bo på Dar Taoufik så råder jag er till att växla eller ta ut pengar på flygplatsen. Checka in tidigt, så ni får stolar långt fram i flyget, då har ni god tid på er.
Anledningen är, rätta mig om jag har fel, att eftersom att det är ett litet hotell, så kan de inte växla där. De har heller ej uttagningsautomat. Och man behöver dricka när man kommer fram =) Det är inte roligt att behöva slänga in väskorna på rummet och ge sig ut på promenad det första man gör...det är långt ifrån överallt man kan betala med kort heller.
Priser på Djerba får du ett hum om, om du klickar på min signatur o kollar mina inlägg.
Lugn och ro - perfekt för en familj att lata sig, umgås, sola och bada!
En tripp till Sahara är helt klart värd.
Vet inte hur gammal din dotter är, men min fyllde fyra den dagen vi åkte dagsutflykt dit och hon älskade det!
Vi har varit där två gånger, och rekommenderar det när man vill sola och bada och slippa alla fulla turister och irländska pubar etc...sånt existerar inte, helt enkelt.
Om du inte hittar vad du söker bland mina inlägg, så fråga bara igen =)
|
|
|

2010-02-15, 18:54
|
|
Jag kanske uttryckte mig fel där men betala INTE med kort! Utan ta ut pengar i uttagsautomater inte betala på olika ställen.
För som överallt finns det svinneri med kort o jag betalar aldrig själv med det utan tar ut pengar i automat sen betalar jag cach
Sedan hotellet kan jag ej säga ngt.om men vet att även på de mindre hotell har de en växlings funktion men kan va bra att ta ut eller växla innan.
|

2010-02-15, 22:10
|
|
Du är en klippa Jane  . Kommer en annan dum fråga, men ack så viktig. Ölen på hotellen, speciellt Celtia. Är den alkoholfri???
Sen gärna om du har bra tips på ställen man kan äta på. Om jag inte minns fel så tipsa du rätt mycket när jag åkte till Sousse förra året  . Käka på många ställen där, men fastna för el on. Va något litet ställe i medinan också som va nice.
Men fastna för Tunisien helt klart. Så detta året blir det Djerba
|
|
|

2010-04-10, 08:24
|
|
Då är det ca 1 1/2 månad kvar tills vi åker  . Så attans trött på jobb nu och vill bara iväg. Ja ja.
Tänkte bara kolla om någon har bra tips på bra ställen att käka på, gärna i närheten av vårt hotel  .
Annars tycker jag att jag fått svar på det jag undrar
|
|
|

2010-05-31, 16:17
|
Reg.datum: maj 2010
|
Hej!
Mitt tips till dig vad gäller mat, är att köpa till halvpension på hotellet. Jag antar att du kan göra det i efterhand via resebyrån, annars kan du göra det när du kommer till hotellet. Ert hotell, som de flesta andra på Djerba, ligger mitt i turistsmeten. Stora hotellkomplex avlöser varandra, och det finns inte så många restauranger i området. Det är nog helt enkelt meningen att man ska hålla sig på sitt hotell. (har aldrig varit i Egypten, men där är det tydligen så, ännu mer) Då jag skulle åka dit förr ett par år sedan, fick jag tips om detta, och köpte till halvpension. Det var så billigt, att vi med gott samvete kunde äta "ute" ett par gånger. Lunchen intog vi mestadels på hotellets strandbar.. Nu på lördag åker vi dit igen och har då köpt till All inklusive. Ingenting som egentligen lockar mig normalt, men här känns det ok. Som för det mesta, serveras det buffe, vilket kan tyckas trist och enformigt. Men det är väl bara att dela upp maten, och ta från olika skålar och fat varje dag. På Djerba Palace, där vi bodde sist, var maten fantastisk. Mycket att välja på. Kött, fisk, kyckling, olika couscousrätter, grönsaker, frukt, kakor och bakverk. Tror att de flesta hotellköken kör ungefär med detsamma.
Djerba är fantastiskt härligt. Lugnt och skönt, och billig shopping. Jag hoppas ni får en underbar semester.
|
|
|

2010-06-30, 12:16
|
Reg.datum: jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyjosefsson
Du är en klippa Jane  . Kommer en annan dum fråga, men ack så viktig. Ölen på hotellen, speciellt Celtia. Är den alkoholfri???
Sen gärna om du har bra tips på ställen man kan äta på. Om jag inte minns fel så tipsa du rätt mycket när jag åkte till Sousse förra året  . Käka på många ställen där, men fastna för el on. Va något litet ställe i medinan också som va nice.
Men fastna för Tunisien helt klart. Så detta året blir det Djerba 
|
Ölen Celtia är inte alkoholfri, dock är den om du inte får den på flaska väldigt utblandad och blaskig. Smakar ungefär som Miller, så min flickvän gillade den hehe. Annars var vinet mer alkoholsmak på än i Sverige!
Vi gav för övrigt 3,5 för en Celtia ca 500 ml, 3,5 för en Becks 250 ml och 3,8 för en Heineken 250 ml på en strandbar i flaska. Så har du ett hum...
|
|
|

2010-06-30, 19:56
|
|
Angående ölen på fat, den är helt alkoholfri.
Den i flaska är det alkohol i men den andra som serveras i glas finns inte en gnutta alkohol i
|

2010-06-30, 23:19
|
Reg.datum: jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av jane
Angående ölen på fat, den är helt alkoholfri.
Den i flaska är det alkohol i men den andra som serveras i glas finns inte en gnutta alkohol i 
|
Då jag smakat alkoholfri öl i Sverige och utomlands tidigare tvekar jag till att det var så, den smakade blaskig men kände en viss alkoholsmak. Men du må ha sant.. :-)
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|