Citat:
Ursprungligen postat av cappicio
Réservez vos vols vers la Tunisie avec - KarthagoAirlines
men det brukar vara svårt att få tillstånd att komma in i sverige för tunisier har jag hört.
Finns säkert de med mer info än mig om detta men det jag vet är att för några år sedan så var det riktigt svårt för tunisier att få åka någonstans.
|
Att bara får ett tillstånd (turistvisa)att komma till Sv.kan va relativt svårt,då den tunisier som kommer till sv.på turistvisa oftast inte har avsikten att fara hem igen utan stannar med eller utan papper.,..
Dock inte alla men stor del av dem-då de kommit till eu.så är det som en "skam"för dem att åka tillbaka utan att ha skaffat jobb,pengar och ett liv i eu...För deras avsikt är att komma ut ur Tn.och det bästa sättet är då att skaffa sig en europeisk fru eller partner..Obs.ALLA e inte lika men drömmen finns nog hos nästan varenda tunisier...
MEN att få ett tillstånd pga.anknytning då man e gift eller liknande och uppger att man ska stanna är nog lite lättare-så har jag upplevt det som allafall bland de tunisier jag känner och hör från.
Sedan till frågan,Jenny L.B.hade -att resa till v.reg.kan bli en dyr historia men via Mir finns ej många biljetter med direkt flyg.
Utan det är mer då om han ska åka via fra.tex.då kan man ta ett flyg med Nouvelair (relativt billiga)till fr.därifrån ryan air ex.vis till sv.
Sen finns en del andra bolag i Tn.som är billigare än att ta en biljett direkt för de vet hur de ska ta betalt.
Och nu vet jag ej hur långt ni kommit med er planering med resa,uppehållstillstånd osv.men då han får ett tillstånd så måste han (i många fall)ha en reservation på bilj.och en bekr.på denna att visa upp då han ska till ambassaden o få stämpeln.
Sen finns även skutor som går ex.till malta eller fr.därifrån flyget till sv.
Men här isf.måste du boka via sv.då men från ex.fra.för tor.biljetten måste vara klar innan han får tillståndet.
Sedan TYVÄRR får ej en tunisier åka med ett chaterbolag då han saknar stämpel i pass från ett eu.land det är tullen som stoppar detta så där kan han bli stoppad.
Enklast vore ju det att åka en enkelbiljett sen köpa en chaterstol tillbaka men men då är farbror tullen där

Sen ska denna innehålla en reseförsäkring oxå annars kan han bli stoppad på det ;(
Sen en grej till.Som sagt jag har ingen aning om era planer MEN har han tänkt komma hit på turistvisa o ni gifter er i sv.och han har tänkt söka härifrån så är det kört!
För Putt måste sökas från hemlandet inte från sv.direkt.Då blir det bara en massa omkostnader i längden ,först ansökan om turistvisa till sv.+kostnader kring det såsom biljetter osv.sen en till ansökan om putt och nya biljetter..För jag ANTAR att ni ska gifta er senare sen allafall o han vill "prova på "hur det är att leva i Sv.?
Ja ja hur som haver så önskar jag er all lycka !!!
Han MÅSTE tillbaka o söka då från Tn.tyvärr e de så ,inte som i Fi.där kan man gifta sig o komma på turistvisa dit sen söka om Putt i Fi..
Hehe finska folket e inte så dumma
Visserligen är det ett snabbare sätt att få komma till Sv.då ett putt kan ta tid,sen så kostar det desto mer så mitt råd är att söka ett putt direkt...