ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-18, 19:39

TnLinda

Nykomling
TnLinda är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Hjäälp!
Hej, jag har en fråga som måste besvaras snabbt,
hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.
Så här ligger de till.. Jag hade tänk att åka till min pojkvän i tunisien den 5de augusti och stanna i ca 7-8 månader.
Så de jag undrar över är ifall jag behöver skaffa uppehållstillstånd eller nåt sånt?
Har dock hört att man inte behöver visum till just tunisien..?
Men vet ej om de stämmer.
Men om det är så att man behöver fixa uppehållstillstånd eller visum hur gör jag de då på enklaste sätt?
Och eftersom jag inte fyllt 18 än nu när jag kommer fixa de(om det behövs)
behöver dom målsmans underskrift då?
Jag är nu 17 och fyller år den 7juli, men kommer beställa resan nu i decembre så jag kommer ha fyllt 18 när jag åker.
Tack i förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 19:51

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Du behöver visum om du ska stanna i Tunisien längre än tre månader.

Tunisiens ambassad

Narvavägen 32, 115 22 Stockholm.

08 545 855 20 / 545 855 21 / 545 855 22

Men måste du beställa flygbiljett redan nu om du ska åka i augusti?
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 20:21

TnLinda

Nykomling

Standard
Tack!
Så jag behöver inte fixa uppehållstillstand då?
Grejen är att det finns bara 4 biljetter kvar, och den biljetten är rätt så billig.
Hur lång tid tar de att fixa visum då?
Har ingen koll på de här alls känner jag, haha usch känner mig så stressad o ändå är de nästan 8 månader kvar..
Svara med citat

Gammal 2009-12-19, 16:25

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TnLinda Visa inlägg

Tack!
Så jag behöver inte fixa uppehållstillstand då?
Grejen är att det finns bara 4 biljetter kvar, och den biljetten är rätt så billig.
Hur lång tid tar de att fixa visum då?
Har ingen koll på de här alls känner jag, haha usch känner mig så stressad o ändå är de nästan 8 månader kvar..
Visum(INRESETILLSTÅND SOM GÄLLER 3MÅN.)till Tn.får du på planet först som gäller 3 mån.ett kort man fyller i redan på planet o ger det till passkontrollen.
SEN i Tn.kan du gå till den lokala polisen i den kommun ni befinner er i och söka om förlängt visum.Kommun för att Tn.är uppdelat så i "kommuner"som vi skulle kalla det för..
Det kostar då lite dock ej sådär supermycket-kanske en 50dinar.
Då måste du ha ett "recidance"dvs.en adr.du skriver på din ansökan så får du det på plats direkt.
ANnars är ett tips att du tar dig en tripp till ett grannland o tar en kaffe eller ngt.så åker du in i Tn.igen o får nya 3 månader.
Billigt att åka louage då en långfärdstaxi till grannlandet sen ta samma tillbaka.
Ta med dig din pojkvän då så slipper du åka själv.
Algeriet (tror jag de va)måste du ha visum att komma in i som icke tunisier men Lybien står då kvar som du kan åka till.

Ang.biljetter till Tn.mitt tips är att vänta till de dags att åka,ta en chaterbilj.o utnyttja ej hemresan utan bara ditresan.De kan du om du har tur hitta riktigt billiga!! MEn e oturen med dig så kan de bli lite dyrare...
dina bilj.du hittat ,rätt billiga..kosta hur mkt.??
MEna du då att du hittat biljetter för hela din tänkta resetid i Tn.eller bara enkel eller ngt.??

Sen kan du närdet är dags att åka hem igen ta gå till ett bolag som som säljer enkelplatser i mån av plats tillbaka till Sv.Dessa kostar ca 3000skr.i nuläget allafall.
Sen kan man som El.M.säger skaffa sig visum redan i Sv.via Tn.ambassad.

Så valet är ditt vilket du väljer att göra.
Själv har jag gjort som jag skrev om då jag vart där mer än 3månader-har ej vart ngr.problem.
Bara en grej kan va bra att ta reda på innan du far,en adr.där du befinner kommer att befinna dig i Tn.
Du ska skriva det i inresekortet(visumet)på flyget,ta reda på adr.där du ska bo med din pojkvän eller om du har hotell första v.eller hur du nu ska göra.
Annars kan de börja krångla om det i tullen o DET har jag haft problem med massa ggr.tyvärr!!
MEn de har löst sig till slut,efter en massa diskusioner och ibland har jag fått be dem söka en vän till oss som jobbar i tullen-sen va de bara att passera o se glad ut hehe...
Sen har jag då jag reste ospec.en gång i tiden haft samma problem de har då tagit mitt pass,jag fått gå ut o fråga va hotellet heter sen tillbaka o skrivit i sen gått ut igen...
Men detta är bara en formalitet egentligen då de vill krångla wde inte ett måste utan bara lite extra krångel en del av tullarna...
Sen skriver på på kortet oxå syftet med beöket,dvs.vara med din pojkvän skriver du eller semester...
ÄR det ngt.mer så hjälper vi gärna till här på forumet alla vi glada som älskar Tn.

En riktigt GOD JUL till er alla forums läsare/skrivare oxå vil jag passa på att önska er !!!!
I det kalla landskap vi befinner oss i just nu
Senast redigerad av jane den 2009-12-19 klockan 19:41.
Svara med citat

Gammal 2009-12-19, 19:52

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Rättelse på Janes inlägg ang att åka över till ett grannland - du behöver visum även till Libyen.

Gammal 2009-12-19, 23:17

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Aha oj då DET behövde man inte då allafall då jag korsade dit för att få mina nya 3 mån...
Sedan sa en vän till oss som är tunisier som har sina syrror (inkl.han själv ibland)som åker dit för att köpa kläder och dyl.som de sen säljer i Tn.att man ej behöver visum för att komma dit som svensk...
Men han hade säkert missat ngt.där då Lätt hänt..
Men de va iof.ett tag sen o de har säkert ändrat då nu då de såg att väldigt många kanske gjorde så...
Men men som sagt man lär sig ngt.nytt för var dag som går...

Gammal 2009-12-20, 14:19

TageBoy

Medlem
TageBoy är inte uppkopplad

Standard
Du måstenog vara ute i god tid.. det har jag fått höra från de fölresta källorna vad gäller VISUM osv..

Att chansa skulel jag inte föreslå.. utan var ute i god tid.. lägg några extra hundralappar o var säker ...
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 16:49

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Vid den tiden på året finns det mycket charterstolar. Inga större problem att få tag på flygbiljett. Apollo har t. ex. haft envägs - supersaver - superbilliga biljetter, 4-700 kr till Tunisien.
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 20:35

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TageBoy Visa inlägg

Du måstenog vara ute i god tid.. det har jag fått höra från de fölresta källorna vad gäller VISUM osv..

Att chansa skulel jag inte föreslå.. utan var ute i god tid.. lägg några extra hundralappar o var säker ...
Nja chansa o chansa skulle inte jag kalla de...
Att gå till lokala polisstation på orten man befinner sig på o sedan fylla i papper,betala och sen få sitt visum...Detär för mig det enklaste sättet MEN men vill man ha allt klart från sv.så visst varför inte ?
Kanske de tar lite mer för "arbetet"i Sv,de gör för att sända iväg o allt men att få visum i Tn.torde ej vara problem...Om man ej har problem med Tn,polisen dvs....

Gammal 2009-12-21, 10:22

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
att ta sig in i algeriet är inte det lättaste heller...
måste ha visum o liknade för att komma in där.
Algeriet är ju lite mer stängt om man säger så än tex tunisien

Gammal 2009-12-21, 15:54

TnLinda

Nykomling

Standard
Tack för ditt svar jane!
Alltså ja gick in på apollo o hitta en biljett därifrån med supersaver enkelresa för 1400kr.
Jag kommer ihåg att vi har fått ett sånt där kort som man ska fylla i men varje gång ja ska fylla i de så fattar ja itne ett skit av vad de står, kanske min engelska som måste förbättras haha men ändå, känner att ja kommer springa runt som en dåre på arlanda och inte veta vart jag ska, OCH i monastir.. usch jobbigt.
Men visum får man då bara när man beställer enkelresa eller?
För de har jag aldrig fått på planet.. va jag vet. Ursäkta att ja är så seg men de här kommer vara första gången jag reser ensam, känns NERVÖST!

Jag vet iaf adressen där jag kommer bo! Haha. Kommer man behöva fylla i namn på dom som man ska bo med också eller behövs bara adressen?

Jag känner mig helt förvirrad.. Inte av de du skrivit utan ba rent förvirrad, helt ärligt känns de som om ja inte kommer komma iväg till tunisien för de med visum kommer krångla sig för ja inte vet hur man gör. Aja.

Ja skulle veta från STEG 1 hur ja ska göra med visum o allt, hoppas du kan förklara, eller så reser du samtidigt som mig om du inte redan är där så blir alla glada haha.
Nej men såhär är de ja tänker,
först beställer jag den där enkel biljetten ja hitta för 1400kr,
sen måste jag fixa visum.. o där tar de stopp igen även om du sagt hur ja kan göra.
Det verkar lättast att fixa de i tunisien, men de är väl bara då jag förlänger?
Snälla förklara för varje steg.. Jag hänger inte me.. Jag behöver mer av din experthjälp jane!
Hoppas också att du förstått något av de jag skrivit

God Jul !
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 18:17

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
"TnLinda"jag har mailat dig istället då det kanske blir tradigt för en forumsläsare att läsa alla inlägg på privata frågor/svar osv.

Sen ang.visumet eller inresetillståndet du får /kortet du fyller i på planet/så får du det vare sig du reser med enkelbiljett eller tor.
ALLA fyller i det kortet o lämnar det i tullen.
Ang.Eng.kunskaperna-så kolla eller fråga den som sitter bredvid dig på planet eller så be personalen om hjälp.
DÅ det är lite lugnare på planet då allt är utdelat o de har ej så mkt.att göra så fråga...
Annars är det iof.inga svåra grejer,namn,flicknamn,adr.i sv.adr.var man ska vara i Tn.orsak till resan,utfärdelsedatum /plats för passet,passnr.födelseort,yrke,ja sen vette fanken om jag missat ngt...tror ej det men men man ska aldrig säga aldrig...då får ni andra hjälpa till

Gammal 2009-12-23, 20:10

TnLinda

Nykomling

Standard
Okey, men de är nåt som är fel på min hotmail så mailen kommer inte alltid fram, för jag har itne fått nåt.. Skulle va snällt om du kunde försöka igen annars kan ja ge dig min facebook om du har nån så kan du skriva där på inkorgen. Eller?
Får väl fråga dom på planet om ja inte förstår.. haha
Svara med citat

Gammal 2009-12-25, 23:47

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TnLinda Visa inlägg

Okey, men de är nåt som är fel på min hotmail så mailen kommer inte alltid fram, för jag har itne fått nåt.. Skulle va snällt om du kunde försöka igen annars kan ja ge dig min facebook om du har nån så kan du skriva där på inkorgen. Eller?
Får väl fråga dom på planet om ja inte förstår.. haha

De brukar tala om på planen hur man ska fylla i men om mailar mig på tunisien@live.se så sänder jag bilder på korten till dig i retur för jag sådana här hemma.

Gammal 2009-12-28, 22:44

TnLinda

Nykomling

Standard
Okej tack så mkt. Aa ska göra de
Svara med citat

Gammal 2010-01-05, 01:11

TnLinda

Nykomling

Standard
Så äntligen. Nu har jag bestämt mig för att boka resan den här veckan.
Har som tur en kompis som vill följa med mig! Hihi
Och har bestämt mig för att fixa visumet i tunisien ist för att fixa allt i sverige, om ja inte gör de kanske en månad innan eller nåt.
Det går väl att göra så? Eller är de en stor risk att dom kanske säger nej?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8