Citat:
Ursprungligen postat av TnLinda
Tack!
Så jag behöver inte fixa uppehållstillstand då?
Grejen är att det finns bara 4 biljetter kvar, och den biljetten är rätt så billig.
Hur lång tid tar de att fixa visum då?
Har ingen koll på de här alls känner jag, haha usch känner mig så stressad o ändå är de nästan 8 månader kvar..
|
Visum(INRESETILLSTÅND SOM GÄLLER 3MÅN.)till Tn.får du på planet först som gäller 3 mån.ett kort man fyller i redan på planet o ger det till passkontrollen.
SEN i Tn.kan du gå till den lokala polisen i den kommun ni befinner er i och söka om förlängt visum.Kommun för att Tn.är uppdelat så i "kommuner"som vi skulle kalla det för..
Det kostar då lite dock ej sådär supermycket-kanske en 50dinar.
Då måste du ha ett "recidance"dvs.en adr.du skriver på din ansökan så får du det på plats direkt.
ANnars är ett tips att du tar dig en tripp till ett grannland o tar en kaffe eller ngt.så åker du in i Tn.igen o får nya 3 månader.
Billigt att åka louage då en långfärdstaxi till grannlandet sen ta samma tillbaka.
Ta med dig din pojkvän då så slipper du åka själv.
Algeriet (tror jag de va)måste du ha visum att komma in i som icke tunisier men Lybien står då kvar som du kan åka till.
Ang.biljetter till Tn.mitt tips är att vänta till de dags att åka,ta en chaterbilj.o utnyttja ej hemresan utan bara ditresan.De kan du om du har tur hitta riktigt billiga!! MEn e oturen med dig så kan de bli lite dyrare...
dina bilj.du hittat ,rätt billiga..kosta hur mkt.??
MEna du då att du hittat biljetter för hela din tänkta resetid i Tn.eller bara enkel eller ngt.??
Sen kan du närdet är dags att åka hem igen ta gå till ett bolag som som säljer enkelplatser i mån av plats tillbaka till Sv.Dessa kostar ca 3000skr.i nuläget allafall.
Sen kan man som El.M.säger skaffa sig visum redan i Sv.via Tn.ambassad.
Så valet är ditt vilket du väljer att göra.
Själv har jag gjort som jag skrev om då jag vart där mer än 3månader-har ej vart ngr.problem.
Bara en grej kan va bra att ta reda på innan du far,en adr.där du befinner kommer att befinna dig i Tn.
Du ska skriva det i inresekortet(visumet)på flyget,ta reda på adr.där du ska bo med din pojkvän eller om du har hotell första v.eller hur du nu ska göra.
Annars kan de börja krångla om det i tullen o DET har jag haft problem med massa ggr.tyvärr!!
MEn de har löst sig till slut,efter en massa diskusioner och ibland har jag fått be dem söka en vän till oss som jobbar i tullen-sen va de bara att passera o se glad ut hehe...
Sen har jag då jag reste ospec.en gång i tiden haft samma problem de har då tagit mitt pass,jag fått gå ut o fråga va hotellet heter sen tillbaka o skrivit i sen gått ut igen...
Men detta är bara en formalitet egentligen då de vill krångla wde inte ett måste utan bara lite extra krångel en del av tullarna...
Sen skriver på på kortet oxå syftet med beöket,dvs.vara med din pojkvän skriver du eller semester...
ÄR det ngt.mer så hjälper vi gärna till här på forumet alla vi glada som älskar Tn.
En riktigt GOD JUL till er alla forums läsare/skrivare oxå vil jag passa på att önska er !!!!
I det kalla landskap vi befinner oss i just nu