ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-18, 10:59

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Smile Djerba???
Jag har varit i Tunisien i sousse o älskade det verkligen.
Nu har jag sett på underbara bilder från djerba... ön som ligger i anslutning till Tunisien. Finns det ngn som har varit där, vet ngt om det osv
Har hört rykten att det endast för mkt lugn o ro......
Svara med citat

Gammal 2009-10-18, 14:21

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte Visa inlägg

Jag har varit i Tunisien i sousse o älskade det verkligen.
Nu har jag sett på underbara bilder från djerba... ön som ligger i anslutning till Tunisien. Finns det ngn som har varit där, vet ngt om det osv
Har hört rykten att det endast för mkt lugn o ro......
Sousse i jämförelse med Djerba....Du älskade Sousse,DÅ kommer du säkerligen tycka att Djerba är väldigt väldigt lugnt och kanske aningen för turistiskt-då Djerba är en ö som lever till stor del av turismen därav det är stor skillnad på Sousse o Djerba.
Djerba har jag iof.aldrig åkt i egenskap av chaterturist utan över dagen,natten till vänner o bekanta,,,,
Så egentligen ska jag väl ej säga att det är för lugnt osv...MEN samtidigt har jag mina vänner som bor/bott där som säger detta då det ej finns speciellt mkt.att görra på Djerba o de lätt blir tråkigt där...
Sen är Sousse Tn.3dje största stad så de gör ju en hel del oxå...
Djerba lugnt,fint,(ja..de e de kan man ej stoppa under stolen med)men i min smak för lugnt...
Inte mkt.att göra.längtan till fastlandet kanske blir stor då-MEN då kan man ta sig runtom lite i de södra delarna i Tn.då man ändå är där
Sahara,Mednine,Matmatha,Gabes,kanske Sfax osv...ett annorlunda Tn.än de ni settt i Sousse

Gammal 2010-01-14, 18:59

Hellen68

Nykomling
Hellen68 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard
Jag och min man va där 2008, jag säger bara ALDRIG MER. Men vill du ha lungn o ro så är det ett passande ställe. Kände mig fången på en ödeö. Men smaken är ju olika.....
Svara med citat

Gammal 2010-01-20, 13:21

Panika

Medlem
Panika är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 4

Standard
Djerba blir lite till vad du gör det till...
Det är en vacker, lugn ö.
Det finns inte dessa turiststråk med nattklubbar, Irländska pubar etc, som finns på andra turist-ställen.
Zone-Tourist, där alla hotell ligger, är en del av ön, där hotellen ligger uppradade längs små vägar. Utanför murarna ligger små affärer, på vissa ställen någon liten restaurang.
Stränderna är fantastiska!
Så även Houmt Souk, huvudstaden på ön - OM du/ni går utanför medinan osv. Där finns fantastisk mat, trevliga människor, men inga pubar etc.
Enkelt med taxi, och billigt.
På det viset är Djerba betydligt mindre turistigt än bl a Sousse, som är betydligt mer kontinentalt.
Djerba är lite mer tradionellt. Åk inte dit under ramadan om du tänkt äta eller dricka utanför turist-zonen t ex, du hittar inte något som är öppet, inte ens de världskända gastronomrestaurangerna har öppet...
Stannar man inom turistområdena, blir man lätt besviken, men det anser jag är relativt självförvållat...
Du är nära öknen, det är enkelt att ta en dagstur dit. Underbart.
Du kan också enkelt ta en taxi till båten, som tar dig till fastlandet, och besöka de gamla städerna där. Mycket smidigt!
De enda turisterna där, är libyer...Inte mycket till charter i den bemärkelsen vi är vana vid.
Men, och det måste understrykas, om ni vill gå på krogen på kvällarna, utanför hotellen, så ska ni åka någon annantans.
På Djerba är det strand, strand, strand...och gammal kultur, som erbjuds.
Jag har varit där två gånger, så lite erfarenhet har jag fått.
Kolla mina inlägg, eller fråga gärna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8