ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-06, 22:25

iTravel

Nykomling
iTravel är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard El Mouradi Palm Marina Hotel, Sousse
Hej!

Jag ska för första gången i mitt liv resa till Tunisien tillsammans med mina barn. Två flickor 7 & 8 år samt sonen som är 17. Resan äger rum under vecka 44, då det är höstlov i skolorna i Sverige. Vi har valt ett all inclusive alternativ "El Mouradi Palm Marina Hotel"***** (vi reser med Detur). Är det någon som har gjort samma resa och vill dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser.

Klarar man sig bra med Engelska?

Hur var själva anläggningen, var den OK för en barnfamilj som bara vill ta det lugnt med bad etc?

All inklusive alternativen till trots, fanns det några bra restauranter i närheten, eller var det buss/taxi in till de centrala delarna som gällde?

Det verkar som om de går mot låg säsong på orten (Sousse), var stranden ändå öppen och badbar?

Kan vi lämna varma kläder som långbyxor och långärmade tröjor hemma?
Svara med citat

Gammal 2009-10-08, 08:31

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av iTravel Visa inlägg

Hej!

Jag ska för första gången i mitt liv resa till Tunisien tillsammans med mina barn. Två flickor 7 & 8 år samt sonen som är 17. Resan äger rum under vecka 44, då det är höstlov i skolorna i Sverige. Vi har valt ett all inclusive alternativ "El Mouradi Palm Marina Hotel"***** (vi reser med Detur). Är det någon som har gjort samma resa och vill dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser.

Klarar man sig bra med Engelska?

Hur var själva anläggningen, var den OK för en barnfamilj som bara vill ta det lugnt med bad etc?

All inklusive alternativen till trots, fanns det några bra restauranter i närheten, eller var det buss/taxi in till de centrala delarna som gällde?

Det verkar som om de går mot låg säsong på orten (Sousse), var stranden ändå öppen och badbar?

Kan vi lämna varma kläder som långbyxor och långärmade tröjor hemma?

Hotellet har jag inte så mycket vetskap om-då jag ej bott där och det inte faller mig i smaken.
All incl.hotell i all ära men personligen föredrar jag att ta ett mindre hotell och absolut inte all inc.och dessutom i Kantaoui...
Nu kanske de låter som att Kantaoui är ett skitställe-men icke då-det är fint,mysigt men allt för plastigt för mig och faller inte i min smak då det är ett komplex byggt för turismen därav jag icke skulle välja detta alt.
Kantaoui är som sagt ett ställe uppbyggt för turismen därav priserna.Det är dyrare än i Sousse exvis och överhuvudtaget i landet förutom på de turistkomlex som finns i Tn.
Kantaoui har en fin marina som man kan strosa i o ta det lugnt.Se på båtarna osv.
Finns en hel del restauranger i Kantaoui man kan välja-men priser och mat därefter.
Nu vet inte jag om ni är ute efter turistanpassad mat eller traditionell mat i Tn.men är det det sitnämnda så kommer ni inte att finna detta i Kantaoui-utan då är det taxi som gäller in till Sousse eller HammamSousse.
Personligen åker jag för maten skull oxå därav jag aldrig väljer all incl.eller äter på turistrest.ox.om jag äter ute..
Så va ej rädda för att ta er utanför turistsstråken i Sousse o se er om med era barn,det kommer att bli en upplevelse jag lovar!Sen prova mat på ett inhemskt ställe och fler om ni vill
För ni missar absolut mycket om ni häckar på all incl.hotellet hela semestern!

Jepp det är lågsäsong då,stranden vette fanken hur det är öppet med den,men generellt säger man så i Tn.så länge vädret e ok o fins så länge e stranden öppen..
Just nu e de närmare 30 grader men då ni ska åka så är det lite si o så med vädret men varmare än i sv.kan jag garantera
Sedan bort från all rusk o regn är en underbar känsla vill jag lova!
Då jag varit i Tn.denna tid på året så har det vart fint väder,dock kan det variera,regn,i skyar,kallare nattetid sol dagtid,lite muligt en dag eller 2...osv.
Det varierar så otroligt mycket det där o tyvärr kan vi ej spå i väder.
Men att rek.är att ta med er lite varmare tröja eller tunnare jacka ,långbyxor.
Dock behöver ej HELA packningen bestå av detta men ta med er så ni har allafall
Och lågsäsong är mysigt att åka till Tn.tycker jag,det är ett helt annat tempo i staden och Tn.överhuvudtaget...
Eng.kommer ni att kalra er på absolut i Kantaoui-Sousse osv.då mestadelen kan eng.eller vissa tom.sv.
Sedan har ni ju kroppspråket ni kan använda er av i värsta fall hehe....

Gammal 2009-10-08, 20:38

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Jag är i Sousse nu och har de senaste dagarna börjat använda långbyxor/leggings/jeans + något att dra över axklarna/långärmat på kvällarna.

Gammal 2009-10-10, 00:40

iTravel

Nykomling

Smile
Tack för info hitills :-)!
Vi har varit några gånger med familjen i Alanya i Turkiet och haft det helt fantasktiskt, med många positiva restaurangupplevelser. Då vi bokade denna resa dök detta alternativ upp, som kändes bekvämt då jag inte vet ett dyft om Tn. Bl a med tanke på att det kan vara lågsäsong och huvudsyftet med resan är trots allt, att ta det väldigt lugnt med familjen, bada på dagarna, kanske någon utflykt och kanske något restaurangbesök på kvällarna. Men framföralt vill vi "bara vara och ha det bra och bekvämt på alla sätt". Givetvis är vi även öppna för att prova andra inhemska alternativ och då verkar det som om det är taxi eller buss in till Sousse som gäller för vår del,
som jag har uppfatta det. Våra smaklökar är defenetivt inte bara pannkaka och pizza, gäller särskilt mig och tonårssonen. Vi får se till att småbarnen äter pizzabitar på hotellet innan vi åker ned på stan. ;-)

Det verkar som om Tn har ungefär samma klimat som Kanarieörana (Lanzarote) i januari. Svensk sommar på dagarna, svalt och långärmat/långbyxor på kvällarna, eller har jag fel?

Finns det någon utflykt att rekomendera i området?
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 13:20

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Det fanns en gång i tiden (1998) en underbar och speciell pizzabakning vid hörnet Boujaffar, början på strandpromenaden --> Le Maxi. Namnet finns kvar men det är ett helt annat ställe, och vanliga inte så speciella pizzor, idag.

Det jag tänker på var när det gjordes stora fyrkantiga jättepizzor och det var bara en enda sort(!) Den såldes i gram [cinq cents gramme, s'il vous plaît]. Så fick man den inslagen i en slags wrap.

Jag gör den pizzan hemma ibland. Och det är enkel och fräsch tonfisk/tomatsås (lite scalottenlök, basilika och harissa) och mycket viktigt - kapris. Till slut två ingredienser som lägges på när den kommer ut <--OBS --> ost och färsk bladpersilja, mycket bladpersilja.

Jag blev så sugen så jag gör en nu..
Senast redigerad av El Menchia den 2009-10-10 klockan 18:12.
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 18:25

iTravel

Nykomling

Smile
Då smakar jag gärna! :-)
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 19:52

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det fanns en gång i tiden (1998) en underbar och speciell pizzabakning vid hörnet Boujaffar, början på strandpromenaden --> Le Maxi. Namnet finns kvar men det är ett helt annat ställe, och vanliga inte så speciella pizzor, idag.

Det jag tänker på var när det gjordes stora fyrkantiga jättepizzor och det var bara en enda sort(!) Den såldes i gram [cinq cents gramme, s'il vous plaît]. Så fick man den inslagen i en slags wrap.

Jag gör den pizzan hemma ibland. Och det är enkel och fräsch tonfisk/tomatsås (lite scalottenlök, basilika och harissa) och mycket viktigt - kapris. Till slut två ingredienser som lägges på när den kommer ut <--OBS --> ost och färsk bladpersilja, mycket bladpersilja.

Jag blev så sugen så jag gör en nu..
Vet exakt vilken du menar o SÅ GOTT de va -MUMS-
Så kommer nog till dig o tar mig en smakbit hehe....

Gammal 2009-10-15, 21:43

iTravel

Nykomling

Standard
Några funderingar fortfarande, är det långt från Kantaoui in till stadskärnan och restaurantkvarteren, finns det något att se om man promenerar in till byn?

Engelska klarar man sig bra på förmodar jag...?

Växla till dinarer gör man bäst inne i Sousse (bäst kurs)?
Svara med citat

Gammal 2009-10-16, 09:59

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av iTravel Visa inlägg

Några funderingar fortfarande, är det långt från Kantaoui in till stadskärnan och restaurantkvarteren, finns det något att se om man promenerar in till byn?

Engelska klarar man sig bra på förmodar jag...?

Växla till dinarer gör man bäst inne i Sousse (bäst kurs)?
Från Kantaoui till centrum.Sousse ,eller menar ni stadskärna i Kantaoui?
Till sousse är det ca 10 km.berorende på var man åker från i Kantaoui.
Taxi är det då som gäller,men de klart de vill man gå kan man göradet men de tar ju lite tid då -men på vägen stannar man till i kanske Hammamsousse o tar ngt.att förtära
Sedan till kantaouis centrum som är ungefär vid fontänen på torget.
Däromkring o över hela stråket till marinan har ni restaurantkvarter så de är bara att välja.
Dock som jag sa tidigare priserna dyrare o kanske ej sådär supergod mat då jag föredrar tn.mat
I Kantaoui där ni ska bo har ni en litet nöjesfält för barn.kanske ngt.som passar dina barn
Sedan en djurpark innan ingången till marinan där en del djur finns att se.
Sen finns Aqua Park ett vattenland där man kan bada hemsida.
ACQUA PALACE - The first aquatic park in Tunisia - Port El Kantaoui, Sousse, Tunisia -nu vet jag ej om de har öppet även denna tid på året men kolla hemsidan :=)
Att bara promenera runt i Kantaoui kan vara nice då man kommer se en del,dock är det mer plastigt än i sousse då detta är mer västeländskinspererat då detta är komplex för turismen än stan...så min rek.är fortf.att ta sig runtom i Sousse om man vill se det riktiga Tn.

Sedan att växla till dinar,egentligen spelar de ingen roll då det är samma kurs i princip hela tn.
Beroende på när de uppdaterar sin valuta så kan den skilja lite lite dock inte många 100 millim...
Växla kan man göra på hotell,banker men jag rek.att ta med kortet som jag sagt så många ggr.redan hehe...
Och eng.jo absolut kommer ni att kalra er med det =

Gammal 2009-10-17, 00:53

iTravel

Nykomling

Smile
Tack för snabbt och intressant svar Jane :-)! Eftersom vi aldrig har varit i Tn tidigare vet jag ju inte riktigt hur vi ska styra kosan, men på din intressanta beskrivning känns det ändå som om vi kommer få en trevlig upplevelse. Vi lär garanterat beta av marinan, djurparken och vattenlandet. Jag och sonen lär nog ändå vilja röra oss in mot Sousse och det "riktiga" Tunisien vad det gäller restaurantutbudet i alla fall. Var i Kantaoui som vi bor, vet nog du bättre än jag, men jag ska ändå kolla det.

Kollade precis med Detur och vi bor på denna adress: Zone Touristique, El Kantaoui, 4089 Hammam, Sousse

Som ska vara "2 km, Port El Kantaoui".

Jag förstår din beskrivning vad det gäller "plast", men det blir ändå vad vi gör det till. Vi tog denna resa mest av bekvämlighets skäl, "bara vara" som jag skrev tidigare. Men vi upplever gärna sådant som hör till landets kultur, det är ju ändå det som blir det bestående minnet då vi reser hem, inte att det fanns gratis pizzaslicer på hotellet mellan kl 12:00 - 16:30.

I afton är det en vecka innan avresa - VI LÄNGTAR VERKLIGEN, efter att få komma bort! Någon sista fundering innan avresa lär säkert dyka upp.

7 dagar....
Svara med citat

Gammal 2009-10-18, 17:24

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Hej igen iTravel, en uppdaterad väderrapport sen senast - ca 17-23 grader växlande moln och sol, rekommenderar er att ta med långbyxor/långärmat för det har blivit "höst" här också men det är fortfarande enligt svenska mått mätt badväder även om jag nu inte ser så många i vattnet som för drygt 3 veckor sedan. Tips att göra utöver de du redan fått är att ta en taxi till fredagsmarknaden (souk=marknad) i Hamman Sousse och på söndagar Souk lahad som är belägen ca 1 km söder om medinan i centrala Sousse. Och Sousse medina är också mysig att vandra omkring i. En liten lunchfika-utflykt med taxi/louage till byn Hergla belägen norr om Port El Kantaoui kan också vara värt ett besök. Rekommenderar även Deturs 2-dagars resa till Sahara.

Gammal 2009-10-19, 21:22

iTravel

Nykomling

Standard
Hej Sousseannika! Tack för intressanta tips, studerar väderkartan varje dag och vi hoppas på att lämna mössa och vantar hemma i Sverige ;-) Långärmat och byxorna åker med, däremot hoppas vi att det bara kommer till användning då det är kväll. Är det kläder, kryddor & skinnvaror som man kan handla på marknaderna?
Svara med citat

Gammal 2009-10-20, 11:02

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Mössor o vantar kan ni lämna hemma
Dock är det en kul grej o se för turister i Tn.då de e där vintertid,ibland på hösten oxå-tunisier som springer med vantar o mössa hehe..ibland tom.dunjacka o då e de kanske mellan typ10-20 grader "varmt"för oss i sv.medans de e SÅ KALLT för dem,men de inte konstigt då deras sommarvärme ligger på ca 40grader+
O som turist springer man kanske med kjol,eller byxor allafall 20grader-så ådumma turister tänker de...

Skor,väskor finns massor av i Tn.att handla!Finns överallt o ingenstans!
Sedan kryddor,skinn,kläder,guld,krimskrams ,keramik finns.
Kläder dock på marknaden Medinan är fejk så billiga kopior men reltaivt bra kvalite ibland..Man får känna,slita lite i sömmar,dra osv.så testar man lite innan köpet.
Sedan ska ni köpa guld kolla efter stämpel så vet ni att det är äkta vara.
Finns en "avdelning" i Medinan som har silver/guld,klockor osv.där man kan handla men kolla för guds skull ändå efter stämpeln.
Och köp av smycken på strand,rek.inte då det oftast försöker lura på turister en massa krims krams utan gå till en riktig guldshop isf.
Sen VATTENPIPA e ett måste då man e i Tn!!Ca 20dinar inkl.tobak men då prutar man länge
Man kollar efter en stämpel som ska sitta i nederkanten på pipan,på själva glasbehållaren(kristallen).Hittar ni den så är den äkta annars inte.
Sen kan man prova blåsa luft genom slangen för att se att den funkar,om man nu vill ha den som en pipa man kan röka med vid festliga tillfällen i Sv.sen : )
Annars spelar de ju ingen roll om man bara vill ha den som prydnand i hemmet.

Ett tips vid prutning är att de ni ger för varan bör vara ca en 3dje del av de pris de begär från början
Ta er en kik på Soula Center (turistshop i många plan)först så har ni ungefärligt pris.
Där det saknas prislapp på en vara är det fritt att pruta

Gammal 2009-10-20, 16:39

Sousseannika

Globetrotter

Standard
Souken i Hamman Sousse är mindre än Souk la had men på bägge finns i stort sett allt - begagnat och nytt/original och kopior; kläder (skinn, jeans, t-shirts, sockor, underkläder ja allt), livsmedel, massa olika sorters kryddor och bönor som säljs i lösvikt, frukt o grönt, vattenpipor (rekommenderar er i så fall att köpa en stor modell) städprylar, täcken, kuddar, sängkläder, mattor, gardiner, husgeråd, glas o porslin, rostfritt och massor av plastgjrejer, smycken, verktyg, reservdelar till gasspisar, lampor, handväskor/resväskor, skärp, krimskrams och ett hästlass mer grejor därtill. Och framförallt skor i parti och minut, begagnade och nya. Anser att det går att pruta väsentligt mycket mer på marknaderna än på andra ställen, speciellt strax före stängningsdags på eftermiddagen. Nåt att tänka på är att ta med svenska plastkassar alt. eventuella taxfreekassar som håller att bära eftersom dem de har här är lövtunna och spricker i sömmarna av minsta lilla andetag... Å andra sidan så finns massa härliga stora tygväskor att köpa för en spottstyver också. Jag var på stranden ett par timmar på förmiddagen medan solen var varm sen mulnade det på och nu är det ömsom moln och sol. Igår kväll var det även i mina mått mätt rätt kyligt och jag har denna vecka dragit på mig fårskinnstofflor inomhus eftersom mina marmorgolv är iskalla nu. De flesta tunisier jag ser nu har ytterkläder på sig på dagarna även när solen är framme, en del bär täckvästar också. I skrivande stund har jag t-shirt och kjol, när solen går i moln får jag tuppskinn. Det ni kan se fram emot när ni anländer är granatäpplen som är hutlöst dyra i Sverige.

Gammal 2009-10-21, 21:22

iTravel

Nykomling

Standard
Tack för alla bra tips, verkligen bra att känna till. Jag får intsruera ungarna tt inte hugga på första bästa försäljare om de ska handla någon tröja, väska etc ;-). Ska bli spännade att se få uppleva nordafrikansk höst som betyder något helt annat i skandinavien. Det där med påsarna var bra att veta, tygväskor har vi i drivor av hemma (nåja nästan), då min fru har sytt ett gäng. Granatäpplen är populära i vårt hem, ska bli kul att prova den "färsk". Jag ska försöka lära mig pruta om det blir något shoppande, jag är extremt dålig på att köpslå, i Turkiet fick jag i somras ned en resväska från 100 lira till 70 och jag var väl sådär nöjd med affäen ändå.

Ja, om två dygn har vi antagligen checkat in bagaget och väntar på avgång om en timme. :-)
Svara med citat

Gammal 2009-10-23, 18:20

iTravel

Nykomling

Standard
Om 45 min åker vi ut till Arlanda, nu är det nära! :-D
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8