ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-09, 11:07

hm-lan

Nykomling
hm-lan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Det är väl inget fel på Tunis? Det är väldigt fint där med bra dynamik mellan högt och lågt på alla sätt. Det finns fantastiska höjder att gå/åka upp till. Vid Parc Belvédère är det mycket fint. Ett sorgsamt zoo finns där t. ex. - inte så kul för djuren, men det är lite fint ändå. Var där med min dotter och vi blev mest hänförda av en katt med kattungar som inte riktigt hörde till zoo:t. Hon tog en väldigt bra bild på en Marabou-stork där i alla fall
Jo, jag älskade Tunis... tänkte bara att eftersom de med ett litet barn på 3,5 ska resa till Sousse en vecka så blir det kanske en tröttsam, varm och lång resa att ta sig ända dit om du hajjar vad jag menar??? med tanke på att en vecka går fort, den tiden kan ju läggas ned på annat än att kuska runt på vad de nu skulle välja. Eller vad tror Du????
Svara med citat

Gammal 2009-10-09, 11:10

hm-lan

Nykomling
hm-lan är inte uppkopplad

Standard Bizerte......
Finns någon som har några tips om Bizerte, restauranger, sevärdheter etc.....
Svara med citat

Gammal 2009-10-09, 12:06

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av hm-lan Visa inlägg

Jo, jag älskade Tunis... tänkte bara att eftersom de med ett litet barn på 3,5 ska resa till Sousse en vecka så blir det kanske en tröttsam, varm och lång resa att ta sig ända dit om du hajjar vad jag menar??? med tanke på att en vecka går fort, den tiden kan ju läggas ned på annat än att kuska runt på vad de nu skulle välja. Eller vad tror Du????
Jo, det var därför jag tipsade om en liten tripp till Mahdia..

Hoppas att du fortfarande ÄLSKAR Tunis!
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 13:11

Ammie86

Nykomling
Ammie86 är inte uppkopplad

Standard
Tack för alla era tips, det drar ihop sig nu. Ska packa nu i helgen och städa klart här hemma så det är rent och fint när vi kommer hem. Och på måndag åker vi Ska gå igenom tråden nu igen och skriva upp alla era tips och ta med mig när vi åker ner.
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 13:16

Ammie86

Nykomling

Standard
En fråga, hur är det med flytvästar i Tunisien till barn? Funderar på om man skulle åka båt någon dag så måste ju sonen ha flytväst. Är dem bra i Tunisien, finns det alls? Ska vi ta med en egen hemmifrån?
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 13:36

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Standard Tunisien
Vet ej hur Charterdagsturerna är i dag ner till mathmata .men när jag var där Augusti -89 åkte vi över dagen ner dit med buss, startade tidigt på morgonen från Sousse och sedan kom hem sent på kvällen ,på plats besökte vi folk som bodde i grottor och red kamel, stannade vid en uråldrig amfiteater på vägen ner och en stor oas där man kunde åka häst och vagn runt området på vägen tillbaka,men det var tur att dom har lagt in det på en tvådagars tur nuförtiden för det var väldigt mycket bussåkande.
Senast redigerad av Brynolf den 2009-10-10 klockan 13:40.
Svara med citat

Gammal 2009-10-10, 19:35

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Saharaturen-den är icke på en dag numer,ända sen jag åkt till Tn.(dock ej så länge sen som 89)så har det vart 2dagars turer ner till öknen,så var det nu bara på en dag då så var det nog enbart bussåkande nästan,det är ca 300km.dit (lite mindre om jag ej minns galet?)så då kan man tänka sig va buss de blir :/
"Ammie86"flytvästar..har sett dessa i tn.på de turer ni menar,men vet ej om de är bra eller ej...
För de ser allafall bra ut-men sen som sagt har jag ej haft en närmare titt på dem..
Men har även sett barn som åker utan dessa på turer ut på havet så kan de va så att vissa har vissa ej...?

Hotellet jag jobbade på i Tn.hade en del turer ut på havet o där hade de flytvästar dock ett fåtal så de var ej var gång alla som ville fick annars fick de ta nästa tur ut istället
Har jag ej åkt själv som turist på dessa men har ju sett en o annan tur där många många saknar flytväst...så rådet är att tta med en egen för säkerthets skull-då det ej e lag på det i Tn.(mig vetligen)att man måste ha det...

"hm-ian"mailar dig privat istället då det lite off topic det du hade funderingar om o kanske ej uppskattas här i forumet....

Gammal 2009-10-14, 15:51

emmsan

Nykomling
emmsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard tur vi har dej jane ;:)
haha kunde inte låta bli o småle när jag läser att du får bli "kärleks" expert igen tusen tack för all din hjälp senast du är toppen jane
puh om 4 dagar åker jag gissa om jag lääääängtar trodde inte man kunde sakna ngn sååå mycket
Svara med citat

Gammal 2009-10-15, 10:00

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av emmsan Visa inlägg

haha kunde inte låta bli o småle när jag läser att du får bli "kärleks" expert igen tusen tack för all din hjälp senast du är toppen jane
puh om 4 dagar åker jag gissa om jag lääääängtar trodde inte man kunde sakna ngn sååå mycket

Tackar för komplimangen hehe... vad gör man inte för sina medmänniskor

Jo du sen måste jag bara säga dig att känslor ska man inte leka med trots att de leker med en ibland o spelar ett stort spratt med ibland
Önskar dig en riktigt bra resa ned o hoppas ni packat lite varmare kläder oxå till kvällen -trots att du har ngn som värmer dig där nere hehe...

Gammal 2009-10-15, 10:07

emmsan

Nykomling
emmsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard :)
packa var det ja .. det tråkigaste som finns.. räcker det med tjock kofta o jeans eller bör man satsa på en tunnare jacka oxå tro ??
kramizzzz
Svara med citat

Gammal 2009-10-15, 10:25

El Menchia

Globetrotter

Standard
Krama Tunisien från mig och skaffa genast lite Fairouz/Fairuz/فيروز att ha med: iTunes Store - Fairouz - Arabian Masters: Beirut eller Fairuz - Beirut MP3 music downloads - 7digital

lätt att packa - väger ingenting
Senast redigerad av El Menchia den 2009-10-15 klockan 10:28.
Svara med citat

Gammal 2009-10-16, 09:31

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
De va peace of cake att få med i packningen hehe...

Tjockare kofta ,jeans bör räcka-men mitt råd e att ta med en lättare jacka som har regnskyddsfunktion istället för tjockare kofta då den tar mindre plats i bagaget
Då har man ju en jacka samtidigt som man kan använda som varmare plagg på kvällskvisten om det behövs samtidigt om det kommer en skur vilket kan komma då o då under denna tid på året...

Gammal 2009-10-27, 13:17

Ammie86

Nykomling

Standard Hemma igen eller ja kom hem den 19e
Hejsan
Har kommit hem igen och är åter tillbaka till arbete och allt annat tråkigt :P

Måste bara säga att jag ÄLSKAR Tunisien Och vill verkligen åka tillbaka. Hade sol hela veckan 1 minuts duggregn på tisdagen (13/10) och något mer än duggregn ca 30min på söndagen 18/10. Helt underbart! Lite väl kallt i vattnet för min smak bara men sonen badade varje dag på hotellet och i havet.

Missade tyvär den tunisiska maten, sambon och sonen är glutenintolleranta så vi fegade ur lite med maten och åt mest på tråkiga Turistfällor.

Det blev en lugn vecka, var inne i Sousse varje dag, shoppade lite grann i medinan pratade svenska med en massa försäljare, hittade ett par som hade bott i Sverige Kom fram till att jag inte är en bra prutare men fick ändå det jag ville ha till billigare priser än i Sverige :P. Skulle köpa 2 paket med olika kryddor.. Kom ut med 4 :P Vilka visselrigen har gått åt som presenter här hemma .

Alla är bara supertrevliga och hjälpsamma, hade läst innan att om man får hjälp mm så kan man ge en peng som tack. Men ingen ville ta imot det. När vi åt på The Saloon så var en i personalen ute och lekte med sonen medans vi åt färdigt.

Vill redan åka tillbaka och nästa gång vi åker så ska vi försöka få med oss några vänner så vi kan få lite "barnfri tid" och göra lite saker som inte är så lätt med en 3 åring. Och nästa gång så får det bli minst 2 veckor

Långt inlägg här nu men jaja :P Älskar Tunisien
Svara med citat

Gammal 2009-10-27, 20:26

El Menchia

Globetrotter

Standard
Ja då är du med i klubben nu då. Les amoureux fous de la Tunisie!
Möjligen felsyftad knasfranska, men det framgår nog vad jag menar..
Svara med citat

Gammal 2009-10-27, 23:08

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Ja då är du med i klubben nu då. Les amoureux fous de la Tunisie!
Möjligen felsyftad knasfranska, men det framgår nog vad jag menar..
Absolut framgår de va du menar
Det var kul o läsa ditt inlägg om vad du tyckte om landet och hoppas du hade användning av alla våra tips o råd som kommit
Att finna tunisier som bott i Sv.är inte svårt i Sousse då många vart i Sv.och sedan återvänt till Tn.för att oftast öppna eget...
Sedan tycker jag absolut att ni ska ta 2v.nästa gång ni åker då en v.är totalt för lite-jag då man kan se sig om lite mer än bara turistorten Sousse,de är verkligen en upplevelse,men de klart på 1 v. hinner man ej långt...
Personligen så tycker jag att en,2 v.e för lite,nej då ska de va allafall ett par v.eller gärna mån,eller tom.bosätta sig där hehe...
Men vem vet,nu när Tn.blivit mer "utlänningsvänligt"att man kan investera o bo i landet som icke tunisier så kommer säkerligen utlänningar öka i Tn.Både på gott o ont.
Så vi får se vad mr.Ben Ali hittar på nu härnäst som gynnar den ekonomiska utvecklingen-då han blev omvald igen efter att ruckat lite på grundlagen i Tn....
Men de är ju en annan historia som ej hör till ett reseforum...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8